Totul despre Iisus din Nazareth

de Ştefan Dobroiu în 7 Apr 2015
Află povestea lui Iisus din Nazareth, mini-seria lui Franco Zeffirelli

Am inclus Iisus din Nazareth/Jesus of Nazareth, mini-seria lansatî în 1977 de Franco Zeffirelli, pe lista recomandărilor noastre TV din această săptămână (le găseşti aici). Cu această ocazie republicăm un material din 2012 în care exploram povestea filmului şi cum a fixat el, o dată pentru totdeauna, imaginea Mântuitorului în Europa.

"Am aruncat o privire pe pagina mini-seriei Iisus din Nazareth/Jesus of Nazareth de pe Cinemagia şi, din cei aproape 80 de comentatori, numai doi i-au dat producţiei din 1977 mai puţin de 10 stele. Ne dăm seama astfel că filmul lui Franco Zeffirelli este cel mai iubit dintre cele ce explorează viaţa Mântuitorului, iar în rândurile de mai jos îţi dăm câteva informaţii inedite despre acest succes de casă şi de critică, din perspectiva lui Robert Powell, actorul principal.

Filmul este cunoscut mai ales datorită lui Robert Powell, actor cvasi-anonim până în 1977, când încep filmările, în Tunisia, Maroc şi Mexic, la ceea ce va deveni probabil cea mai emblematică ecranizare a vieţii lui Iisus. Considerat cel mai "cristic" interpret din toate timpurile, Powell se va trezi înconjurat pe platouri de câţiva actori legendari, de la Anne Bancroft (Maria Magdalena) şi Laurence Olivier (Nicodim), la Ian McShane (după ce l-a intepretat pe Iuda în 1977, l-ai văzut anul trecut în rolul villain-ului din Piraţii din Caraibe: Pe ape şi mai tulburi), Christopher Plummer (Irod Antipa), Anthony Quinn (Caiafa), Michael York (Ioan Botezătorul) şi Peter Ustinov (Irod cel Mare).

A fost o şansă colosală pentru Powell, dar în acelaşi timp şi o sarcină care aproape s-a dovedit a fi peste puterile actorului. Nefamiliarizat cu ritmul din spatele unei asemenea producţii, Powell şi-a petrecut aproximativ nouă luni din viaţă filmând Iisus din Nazareth, fiind prezent în majoritatea scenelor din mini-seria care va avea la final mai bine de şase ore (motiv pentru care televiziunile prezintă de obicei o versiune prescurtată). La sfârşitul filmărilor Powell a spus: "Poate ar fi fost mai bine să nu-mi fi fost oferit acest rol. Dar când mi-a fost oferit, nu am putut să-l refuz".

Iată cu ce gânduri s-a apropiat Robert Powell de proiect: "Mi-era teamă. Cu orice alt rol, un actor are şansa să interpreteze perfect. Dar cu rolul ăsta, nu aveam nicio şansă. Un om nu poate interpreta un zeu." Întrebat dacă i-a plăcut să-l interpreteze pe Iisus, Powell a spus că "a fost lucrul cel mai dificil pe care l-a realizat vreodată": "A fost pur şi simplu extenuant. Am pierdut aproximativ zece kilograme în timpul filmărilor. A fost singurul rol în care apăream în fiecare scenă şi pentru care trebuie să învăţ şapte pagini de scenariu pe zi. A fost singurul rol în care nu am putut folosi nici măcar o fărâmă din propria personalitate. De exemplu, dacă soseam într-o dimineaţă pe platouri enervat sau prea obosit, un alt rol mi-ar fi dat ocazia să folosesc aceste emoţii. Dar cu Iisus nu puteam."

Cele nouă luni de filmare au fost motivate şi de faptul că uneori echipa trebuia să aştepte lungi perioade de timp pentru ca vremea să fie potrivită pentru o anumită secvenţă din scenariu. "Pentru actori a fost incredibil de plictisitor", spune Powell într-un interviu, amintind şi de glumele de la filmări, când colegii îl tot îndemnau să schimbe apa în vin sau să înmulţească pâinea şi peştii.

Câteva decizii ale lui Franco Zeffirelli şi un artificiu de machiaj l-au transformat pe Powell în cel mai electrizant interpret al lui Iisus: în primul rând, actorul nu clipeşte decât o singură dată în timpul orelor de prezenţă pe ecran, ceea ce-i dă personajului său un aer supranatural. O tehnică asemănătoare, dar cu un efect cât se poate de diferit, a folosit Anthony Hopkins pentru rolul lui Hannibal Lecter din Tăcerea mieilor. În ceea ce priveşte machiajul, lui Powell i se desena o linie extrem de subţire, bleumarin, pe marginea ploapei superioare, şi o alta albă pe marginea ploapei inferioare, ceea ce le conferea ochilor săi şi aşa incredibil de albaştri o privire pătrunzătoare, electrică. Să fie acesta motivul pentru care Robert Powell a primit ulterior zeci de mii de scrisori de la fani care îi jurau că "este exact aşa cum şi l-au imaginat pe Iisus"? Umblă vorba că Zeffirelli şi-l dorea pe Al Pacino în rolul Mântuitorului, dar că a fost nevoie de o singură privire în ochii albaştri ai lui Powell pentru ca regizorul să se răzgândească.

Aspectul şi interpretarea sa convingătoare, ajutate şi de faptul că Franco Zeffirelli a încercat ca filmul său să fie cât mai fidel Evangheliilor, au avut şi efecte negative asupra vieţii lui Robert Powell. În primii ani de după Revoluţie, când Iisus din Nazareth şi-a făcut loc în programul televiziunii publice din România, circula un zvon conform căruia actorul ar fi înnebunit în timpul filmărilor, rămânând convins că este reîncarnarea lui Iisus. La un moment dat s-a zvonit chiar că se sinucisese, convins fiind că va reînvia după trei zile. România nu este unica ţară de pe glob în care s-au auzit astfel de zvonuri, iar faptul că Robert Powell a apărut puţin pe micul sau pe marele ecran (doar două alte roluri) până la începutul anilor '80 nu a făcut decât le alimenteze.

Pentru nouă luni din viaţa sa şi cel mai iubit Iisus din istoria cinematografiei, Robert Powell a fost plătit cu doar 20.000 de lire sterline. Deşi Iisus din Nazareth este cel mai difuzat film în perioada Sărbătorilor de Paşte, actorul nu beneficiază de niciun profit de pe urma includerii mini-seriei în programul TV al televiziunilor."

Ce părere ai despre Iisus din Nazareth?

Exploreaza subiecte similare:

Robert Powell, Jesus of Nazareth

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
XShadowX pe 7 aprilie 2015 10:57
Am sa ma pun si eu sa ma uit la aceasta mini-seria a lui Franco Zeffirelli...
alex_delpy pe 8 aprilie 2015 02:49
Intr-adevar cel mai bun film care prezinta viata Mantuitorului. nu cred ca alt actor ar fi iinterpretat atat de bine acest rol , nici chiar marele Al Pacino. este o capodopera cinematografica.
darayawaus pe 9 aprilie 2015 02:15
Interesant! Se pare ca eu sunt unul din aia doi care nu i-au dat 10 stele :(

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells