Contabilitatea hollywoodiană este uneori mai creativă decât cel mai premiat scenarist, dar cifrele nu mint: după şase săptămâni în cinematografe, Thunderbolts*, producţia din Universul Cinematografic Marvel pe care Cinemagia îl saluta drept "poate cel mai bun film Marvel de la Avengers: Endgame încoace", nu a reuşit să devină profitabil.
Poate că suma de 370 de milioane pare mare, dar un procent de aproximativ 35-40% din încasări rămâne la cinematografe. Cu un buget evaluat la 180 de milioane de dolari şi cheltuieli de promovare evaluate la 100 de milioane de dolari, Thunderbolts* ar fi trebuit să încaseze peste 430 de milioane doar ca să devină profitabil şi mult mai mult pentru a fi considerat un succes de casă. Totuşi, încasările globale sunt în descreştere şi probabil că filmul nu va atinge acest prag înainte de a fi scos din programul cinematografelor.
Eşecul filmului este cu atât mai surprinzător cu cât acesta a fost una din puţinele producţii Marvel din ultimii ani întâmpinate cu entuziasm atât de critici, cât şi de fanii ecranizărilor după benzile desenate. Filmul are un procent de 88% cronici pozitive pe Rottentometoes, iar rating-ul de 7,5 de pe Imdb, obţinut după exprimarea a peste 110.000 de voturi, este mai mult decât onorant. Dar iată că fanii filmului nu s-au putut transforma într-o masă de manevră suficient de puternică pentru a determina mai mulţi spectatori să intre în sala de cinema şi să vadă noile aventuri cu Elena Belova (Florence Pugh), Bucky Barnes (Sebastian Stan) şi Alexei Şostakov (David Harbour).
Universul Cinematografic Marvel are probleme evidente de receptare. Publicaţia Variety notează că, deşi franciza se poate lăuda cu cele mai mari încasări din istorie (31 de miliarde de dolari din 36 de filme), înainte de pandemie 19 din 22 de filme lansate au depăşit pragul de 500 de milioane de dolari încasări, în timp ce de atunci încoace doar şase din 13 filme au reuşit această performanţă. Totuşi, multe din aceste filme au avut cronici negative, iar Thunderbolts* se poate lăuda acum cu tristul renume de eşec de casă cu cronici pozitive.
Thunderbolts* nu este singurul film bine primit cu dificultăţi în a deveni profitabil. Aici se situează şi Mission: Impossible - The Final Reckoning, care după trei săptămâni de la premieră a strâns o sumă mult mai mare, de 455 de milioane de dolari, bătând chiar recorduri pentru franciza cu Tom Cruise în rolul agentului Ethan Hunt. Problema acestui film este însă bugetul cu totul colosal, pe care unele surse îl evaluează la 400 de milioane de dolari, fără cheltuielile de promovare, după ce filmul a oprit producţia timp de şapte luni din cauza grevelor simultane ale scenariştilor şi actorilor de la Hollywood.
Cu un buget total (producţie şi promovare) de circa 500 de milioane de dolari, The Final Reckoning ar trebui să depăşească 769 de milioane de dolari încasări pentru a deveni profitabil, în condiţiile în care cinematografele îşi rezervă doar 35% din preţul biletului. Este, de fapt, problema pe care a avut-o şi partea şaptea a seriei, Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, al cărei buget a crescut incontrolabil din cauza întreruperilor de producţie provocate de pandemie. Cu un buget de producţie de circa 290 de milioane de dolari şi încasări totale de 571 de milioane, Misiune imposibilă 7 categoric nu a devenit profitabil şi a dus la popularizarea unui termen nefericit, flopbuster-ul de vară.
Exemplele de mai sus readuc în atenţie o opinie foarte discutată a lui James Cameron, un adevărat "tătic al blockbusterelor" din moment ce trei dintre filmele sale se numără printre primele cinci filme cu cele mai mai încasări din istorie. Cameron a declarat în luna aprilie că viitorul blockbusterului este în cumpănă din cauza costurilor imense de producţie.
"Dacă vrem să realizăm în continuare aceste filme pe care eu unul le-am iubit dintotdeauna, pe care le-am făcut eu însumi şi pentru care încă merg la cinema trebuie să găsim o metodă de a scădea costurile la jumătate. Nu mă refer la concedierea echipelor de filmare şi nu arăt cu degetul spre companiile care creează efecte speciale. Mă refer la eficientizare şi la reducerea la jumătate a timpului necesar pentru realizarea efectelor", a spus atunci James Cameron, care a sugerat că utilizarea Inteligenţei Artificiale ar putea fi o soluţie.
Dar ce urmează? Luna viitoare vom vedea Superman, filmul lui James Gunn care reprezintă un restart al Universului Extins DC, dar şi The Fantastic Four: First Steps, a treia încercare de a aduce pe ecrane echipa Cei 4 Fantastici. Este imposibil de prevăzut ce încasări vor avea aceste filme, dar de ele depinde viitorul filmelor cu supereroi. Este interesant şi faptul că după aceste premiere, Marvel şi DC vor aştepta mai bine de un an până la o nouă lansare Marvel (Spider-Man 4) şi aproape un an până la o nouă lansare DC (Supergirl: Woman of Tomorrow).
Sursa foto: Depositphotos.