Problema cu francizele SF e că-i greu să găseşti încontinuu idei inedite dar şi solide, care să le "ţină". Cel mai simptomatic a fost radiografiată involuţia asta la "Planet of the Apes", serial marcat de jaloanele: 1) capodoperă a genului, 2) film mediocru, 3) film slab, dar privibil, 4) catastrofă; 5) sub nivelul de catastrofă. Însă chiar şi unele seriale care au rezistat mai onorabil au manifestat aeeaşi boală: seminalul "Alien" s-a susţinut nu la nivel de serial SF, ci de acţiune - preluat excelent de Cameron, ce-i drept, şi bine de Fincher, până la rateul lui Jeunet care, culmea, vroia să inventeze iar nişte idei SF, şi dădea cu stângu-n dreptu' ceva de nu se poate!
Un caz aparte a fost "Terminator", unde continuarea a întrecut originalul, dintr-un motiv cât se poate de simplu: inversarea echilibrului! Dacă primul fusese în primul rând un film de acţiune cu motivaţie SF, în al doilea dezvoltarea ideilor SF a trecut în prim plan (ce-i drept, nici serialul ăsta n-a scăpat de probleme, cu al treilea şi al patrulea film). Şi am putea s-o ţinem aşa pân-la loc comanda. Rareori se întâmplă miracole ca-n "Dune" (opera scrisă, nu filmele, că-n alea nu s-au văzut nici un fel de miracole), unde universul SF creat de autor să fie atât de bogat, complex şi viu, încât să poată zămisli la nesfârşit idei valide.
Serialul "Predator" e la rândul lui un exemplu semnificativ în acest sens. Primul film (1987, John McTiernan) era un mariaj perfect echilibrat între SF şi acţiune. Deşi cea din urmă fusese motivaţia principală, iar premisa SF (Jim şi John Thomas) servea doar la susţinerea ei, şi aceasta la rândul ei era ingenioasă şi substanţială. Predator 2 (1990), mai slab dar totuşi acceptabil ca film de acţiune (Stephen Hopkins fiind un bun narator), nu mai aducea nimic nou în plan SF, cu excepţia câtorva dezvoltări minore la nivel de detaliu (cum, de fapt, se întâmplă de cele mai multe ori în asemenea cazuri). În mod surprinzător, nimeni nu s-a repezit să terfelească franciza prin noi sechele, până în 2004 când, stimulat de popularitatea benzilor desenate, a jocurilor video şi a action-toys-urilor (mai am şi-acum prin debara doi predatori şi doi alieni) care măritaseră cele două subiecte, Paul W.S. Anderson a scos "AVP: Alien Versus Predator", un hibrid comme-ci comme-ça, şi mai apăsat pe partea acţiunii, şi mai subţiratic pe cea SF - unde marele trouvaille (sau "găselniţă", cum zic românaşii noştri care nu ştiu că asta-nseamnă "omidă") era, ce să vezi, pelteaua paleoastronautică a identificării predatorilor cu zeităţile civilizaţiilor arhaice din America Centrală şi de Sud (noroc că Anderson ştia să povestească). Iar componenta SF a fost asasinată complet (pe lângă cea de action movie măcar cinstit, care agoniza alături), în dezastrul "AVPR (nu "Asociaţia Vitelor Politice din România, ci): Alien Versus Predator - Requiem" (2007), scris de Shane Salerno şi motorizat de Colin şi Greg Strause.
Sub toate aceste auspicii, era clar că noul "Predators" nu mirosea deloc a bine, oricât se anunţa el a fi făcut de Nimród Antal, un californian care din 1991 s-a întors în Ungaria strămoşească, iar lumea-l vorbeşte de bine în general. Necazul, însă, pleacă nu de la Antal, ci de la Alex Litvak şi Michael Finch, doi băieţi isteţi care s-au gândit să pună şi ei mâna pe lopeţi şi să scrie primul scenăriuţ din viaţa lor. Scenăriuţ mai prostuţ rar am mai văzuţ - văzut, pardon.
E şchiop din prima: dacă un număr de "predatori" de pe Pământ (luptători de elită, mercenari, etc.) sunt răpiţi şi lepădaţi pe altă planetă, ca să se joace nişte predatori (pe bune) cu ei de-a vânătoarea? Dar dacă... ho, care "dar dacă", de unde "dar dacă"? Nici un "dar dacă". Al doilea pol dramaturgic, cel ce creează premisa conflictuală, lipseşte cu desăvârşire - toată acţiunea nu face decât să decurgă din primul "dacă", povestea devenind astfel şocant de liniară şi trenantă (în ciuda agresiunilor, a capcanelor, încăierărilor şi violenţelor care se succed la tot pasul - fiindcă juxtapunerea lor e rudimentară, complet nestructurată, iar surprizele survin la modul primitiv, exterior, fără a avea virtuţile unor autentice "twist"-uri). În plus, tot contextul SF nu e decât o făcătură. Exact acelaşi setup l-am întâlnit acum vreo treizeci şi ceva de ani în romanul "Hunters of the Red Moon", de Marion Zimmer Bradley, unde era făcut chiar bine, plin de idei creative şi se întorsături abil aduse din condei (chiar începusem să-mi imaginz cum aş face un film după el!) Aici, dincolo de lipsa completă a originalităţii, mai plouă şi cu clişee gratuite - ca de pildă, de ce li s-o fi rupt filmul răpiţilor, între kidnnaping şi paraşutarea pe planeta de vânătoare? Doar ca să se bage în prima treime o undă de "mister" scremut (că-n rest, amnezia aia nu duce nicăieri, nici în interesul predatorilor, nici într-al spectatorilor), şi multe altele asemenea. La fel de învechit şi nemotivat e şi episodul central, cu "veteranul" ascuns în epava navei nu-ştiu-cui, unde supravieţuieşte de vreo "şapte sezoane" (cât or mai fi şi alea) ras, tuns şi frezat, cu unicul rost de a le explica verbal alor noştri câte ceva despre rahatul în care-au intrat şi cum ar putea ieşi de-acolo. Iar ultimul act, ce să vă mai zic, e un ghiveci colosal, la nivel atât scenaristic, cât şi al logicii elementare - pur şi simplu îţi vine să fugi din sală şi mai multe nu, taman când ar fi trebuit să stai cu inima-n dinţi, să vezi cum se termină.
Ca să nu mai spun şi că, tot pe partea cu SF-ul, amicii îi duc pe-ăia pe altă planetă şi-i lasă acolo de izbelişte - în sensul că respectiva e aproape identică, similară şi la fel cu Pământul; nu tu o plantă mai acătării, nu tu o lighioană mai sexy, doar un ciorchine de planetoaie pe cer (la propriu), ca să le cadă lor ceru-n cap (la figurat), prinzându-se ei aşadar abia acum unde-au ajuns (după care nu mai apar nici alea; ce-i drept, cadrul respectiv era bine filmat, ca decor, şi muzica făcea şi ea destul de frumos).
Părerea ta
Spune-ţi părerea@ofelik_cat : commenturile tale sunt prilej de ras , ma jur. Debordezi o inteligenta similara cu a Fernando de la Caransebes dupa ce a luat la bord vreo patru sticle de vodca. Filmul e bun ca au aia costume bine realizate ? Nu pot spune decat : hahahahahahaha !
Cat despre cele 3 filme, nu le-am pus intr-o anumita ordine, pentru ca daca am chef de un thriller bun ma uit la Vertigo si nici titlul de unul din cele mai bune filme all-time nu ma va convinge sa ma uit la Metropolis cand eu vreau altceva. E vorba de ce vrei in acel moment, nu?
Si de ce nu-ti faci cont, sä intri pe forum?
You'll be very welcome!
O avea omul asta cultura cinematografica, dar scrie execrabil.
Nu mai baga cheia in broasca, pentru ca este un zgomotos batracian, ci bag-o in "door lock". Cam acelasi lucru, nu ?
Si vrei sa ma pui sa ma uit repetitiv la un film si sa las deoparte trairile de moment? E ca si cum m-ai pune sa fac sex si eu m-as gandi la detaliile actului in sine, cum sunt stimulati receptorii din anumite zone sensibile si ar trimite respectivele impulsuri prin nervi si maduva spinarii la nivelul creieului si acolo niste neuroni un pic mai destepti i-ar transforma in acele emotii pe care tu le simti si . . . . . as uita de PLACERE! :-)))))))))))
Momentul conteaza frate, momentul!
am fost la Cinema la el, si e misto filmul. E undeva intre Predator 1 si 2 la valoare. Eu inteleg ca voua cronicarilor va plac doar filme de alea ce doar voi le intelegeti, dar pana una alta Predators merita vazut la cinema, mai ales de fanii genului. SAL
9/10 dupa mine
Ce e "un horror cu iz de telenovela din anii ' 80"?????? Exista? :-)) Si ce dracu'inseamna "filme mai europene"? Esti hilar,mon pot! Si nici "o mentalitate comunista",n-am,ca eram pre mic la acea data sa fiu crescut in spiritu'asta.Si,iarasi,ce e un film "cultural"??? Cat despre "Flori de Gheata"al tau...Hmmm!!!Iar despre M.C.,afla de la mine ca a scris scenarii,care au fost si ecranizate - intr-o perioada cand ar fi trebuit sa fii atent ce "scrii" - you digg??? Iar premiile pe care le iau cineastii nostri in fstv.nu sint OBSCURE;scoate-ti capu'din fund si vei vedea. Si catre johnny: Chestia cu Metropolis a fost un motiv "de rigole",da' gluma,adica...Normal ca nu te poti uita la nesfarsit la un film,eu am vrut doar sa evidentiez valoarea lui.Nu-i cazu'sa-mi creezi fel si fel de imagini.:-)))))) Glumesc aici,iarasi,repet....OK...I'M DONE HIER!!!
In rest pace si intelegere !
(de la trailer)
nu m-ati crezut
acum ati supt-o
si via plecut
Revenind la film cu indulgenta i-as putea da nota 5. Pntru serile ploioase cand nu ai chef de un film romantic cu prietena e bun si acesta. In rest total pe dinafara.
R.Rodriguez a preluat toate ideile proaste din AVP. Ideea aducerii oamenilor pentru a fi vanati, caini extraterestrii, si multe altele nu au legatura cu predecesoarele.
In primul rand Predator-ul vana singur. Nu in grup. Vana pe Pamant, nu pe cine stie ce planeta extraterestra ?! (nu prea aducea a planeta extraterestra deloc). Nu existau mai multe clase de razboinici care sa se lupte intre ei. Si exemplele pot continua...
Actorii, cu mici exceptii, sunt total pe dinafara. Sorry pentru admiratorii lui A.Brody dar baiatul nu are nici o sansa in filme de actiune de acest gen. Singurul care l-as fi vazut in acest rol ar fi fost Ron Perlman (HellBoy).
O. Tacktarov (rolul cecenului) arata cat de cat ca merita sa joace. Fishburne merita un rol mai consistent nu cel de supravietuitor cu probleme la capusor....
Actiunea filmului nu iti trezeste nici un fel de reactie. Am stat in fotoliul de la cinema si la fel de bine puteam sa trag un pui de somn ca nimic nu ma putea trezi din "emotia" vizionarii. Nici o reactie transmisa celor din sala. Dovada ca peste tot in jurul meu oamenii faceau comparatii cu primele 2 filme din serie....
A fost o insiruire "placuta" de impuscaturi, cateva efecte speciale utilizate cu cap si in rest nimic.
In timpul desfasurarii filmului cred ca am observat si o mica paralela cu Hannibal. Doctorasul "nevinovat", care pe parcursul filmului nu iese cu nimic in evidenta, dar la final se dovedeste a fi un criminal cu sange rece, genul psihopat.
Si ca totul sa fie "exceptional", finalul a fost cireasa de pe tort. Doar ca nu au scris in genericul filmului de sfarsit ca va urma o continuare, dar mie asta mi-a dat de inteles finalul...
Anyway, kids, run to the cinema and have a lot of fun!!!
Don't forget to buy a beer first. Makes the experience much better.
http://www.darkhorse.com/Books/17-360/Predators-Film-Adaptation
Aceasta adaptare pe comics este desenat de un talentat artist din Romania, numit Drujiniu Victor, el traieste acum in Timisoara, s-a nascut in Sf. Gheorghe si a desenat deja benzi desenate pentru america, notabil fiind ceea ce a facut pentru editura Zenescope cu titlutile Alice in Wonderland si The Waking. Ar merita un story separat cred ...
Filmul nu e capodopera, dar nici un foarte mare rateu cam vor unii sa evidentieze aici.
Mult succes pe noul/viitorul tau site/blog/forum sau ce ai zis ca vrei sa faci.
Si cineva zicea mai sus ca cinematografia rmaneasca este la pamant...pai cam este, nu imi spuneti de festivalurile astea de care nu a auzit mai nimeni si a caror nume le uiti in maxim 10 minute dupa terminarea filmului. Eu nu am vazut un film bun romanesc in ultimii 15 ani. Si nu veniti cu Eu cand vreau fluier sau mai stiu eu ce valoare universala despre treiriile neintele ale "artistului" roman.
Tin sä te anunt cä, dincolo de exigentele mele critice, elementele socante în filme (violenta, imaginile viscerale si naturaliste, duritatea, imaginile horror, etc.), precum si formulele de actiune, aventuri si suspense, mi-au pläcut întotdeauna. "A Clockwork Orange" e unul dintre filmele mele favorite - doar ca un exemplu. Dar ceea ce nu-mi place este GRATUITATEA. In "First Blood" ("Rambo 1"), violenta era perfect justificatä si foarte bine lucratä cinematografic (chiar explicit, färä menajamente) - pe când în "Rambo" ("Rambo 4") era doar un mäcel gratuit. Aceeasi comparatie stä în picioare între "Predator" (...1) si "Predators". Dä-mi oricând "Natural Born Killers", "Pulp Fiction", ba chiar si primele douä "Saw"-uri, si-ti särut ochii. Dar nu ceea ce-am väzut aici.
Sebastian nu mi-e nici alter-ego, nici admirator - doar coleg de meserie. Ne cunoastem de la vizionärile pentru presä.
Cheers!
M aka P
Astept, in continuare, un nou film cu predatori care sa insemne intr-adevar ceva in istoria genului.
Sau, poate, un film nou, cu alta poveste, care sa poata fi pus alaturi de primele filme ,,Alien", ,,Predator", ,,The Thing" etc ...
Parca Pitbull a scris un comentariu la Eclipse intr-u articol cu o stire despre respectivu film...acel comentariu despre Eclipse pe care l-ai scris mi-a placut foarte mult, in rest numa bine.
Eu sunt mai sadic si imi place orice fel de violenta , cu cati mai multi morti cu atata imi place mai mult filmu.:)
Nu imi place violenta din Horor urile fara sens de genu 3 proaste si un psihopat cu securea dar in filmele de actiune este alta treaba. Mai toate filmele noi de razboi/actiune tiind sa faca scenele de lupta si mai ales cele care implica focu de arme cat mai violente si explicite(maini/picioare/capete retezate, mate iesite, piele arsa, etc), toate cred ca au inceput de la Saving Private Ryan, scena cu debarcarea de la Omaha Beach.
Pe de alta parte eu am si o viziune usor diferita a episoadelor - consider Predator 2 mai bun decat 1, dar ambele cele mai bune din serie. AvP2 mi-a placut mai mult decat AVP1 care mi s-a parut nu prost, ci foarte prost, cel mai prost din toate cele 5 de pana acum, urmat de actualul Prepdators