Jacques Audiard - Profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci inteligenţi.
de Gloria Sauciuc in 25 Mai 2009
Jacques Audiard, regizorul care tratează personaje marginalizate social, sau aflate în situaţii excepţionale, care îşi descoperă veleităţi ascunse (De battre mon coeur s'est arrêté) a obţinut duminică Marele premiu la Cannes, cu producţia Un prophète. Dacă nu era francez, probabil că lua Palme d'Or-ul, în detrimentul lui Haneke.
Iată, mai jos, interviul acordat de regizorul francez corespondentului Cinemagia la Cannes.
Te întorci la aceeaşi poveste cu un tânăr care trece printr-o criză în urma căreia se transformă... De data aceasta este vorba despre o închisoare.
Jacques Audiard: Dramaturgic e foarte interesant să vezi evoluţia unui personaj. M-am documentat despre închisori, m-am întâlnit cu foşti deţinuţi. Iar filmul e povestea unuia care intră într-un fel în carceră şi iese alt om.
Care a fost lucrul cel mai greu de înfruntat în închisoare? Claustrofobia? Teroarea? Disperarea? Pentru că închisorile sunt spaţii închise, şi din punct de vedere cinematic şi din punct de vedere uman.
Jacques Audiard: Filmul este lung, unul din cele mai lungi pe care le-am făcut, şi filmările în sine se desfăşurau ca la închisoare. Totul se întâmplă într-un mediu foarte închis, foarte claustrofobic. Ajungeam la 6 dimineaţa pe platou. A fost un film care initial avea două ore şi un sfert, însă s-a filmat mai mult decât era necesar, iar montajul a fost o parte foarte dificilă.
Cea mai grea parte a fost că filmul pe care mi l-am imaginat, la început, nu a fost filmul care s-a dovedit a ieşi mai târziu. Am realizat, când au început filmările, că ceva se schimbase. Ceva care îmi imaginasem nu mai era posibil. Povestea şi platoul erau foarte pretenţioase, foarte obositoare. Era un film care refuza orice efect cinematografic, era ca un organism care producea anticorpi.
De ce aţi ales acest nume pentru film? Pentru că "viziunea" profetului apare doar o singură dată în film.
Jacques Audiard: Scenariul mi l-a dat producătorul,care a petrecut doi ani căutându-l. Titlul original era "Profetul", nu "Un profet". Pentru că a spune "un profet" arată dimensiunea ironică. Există cele două sensuri ale cuvântului profet: cel religios, al unei credinţe monoteiste, şi cel care anunţă ceva şi devine un model pentru cei din jur. Aici, profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci sunt inteligenţi. Totodată, filmul e povestea cuiva care nu ştie cărei comunităţi aparţine; nu e religios, dar în închisoare îşi găseşte originea.
Cum se întâmplă că personajul principal, în vârstă de 19 ani, nu ştie nici să scrie şi nici să citească, dar are atâtea alte calităţi.
Jacques Audiard: Este un personaj de film şi trebuie acceptat ca atare, fie că pare credibil fie că nu.
Atunci când aţi vizitat închisoarea, ce i-aţi întrebat pe deţinuţi?
Jacques Audiard: Aceasta nu s-a întâmplat, pentru că în închisorile franceze e interzis să stai de vorbă cu deţinuţii. Nu poţi intra să le iei interviu. Se poate în Belgia, dar nu în Franţa. Filmarea s-a făcut într-un decor pregătit special, a fost imposibil de filmat într-o închisoare adevărată.
Cum aţi ajuns la acest subiect?
Jacques Audiard: După unul din filmele mele, "De battre mon coeur s'est arrete", mi s-a cerut să merg într-o închisoare din Franţa să fac o proiecţie a filmului. Era pentru prima dată când puteam vorbi cu deţinuţii. Şi proiecţia mi-a dat ideea de a face acest film cu deţinuţi. Am mai fost la mai multe închisori şi am desfăşurat cercetări despre puşcăriaşi, dar nu am mai vorbit direct cu ei. Însă mulţi din cei care
joacă în film roluri de deţinuţi chiar au fost deţinuţi în viaţa reală. Pentru mine a fost benefic, pentru că le-am spus "staţi acolo şi vă descurcaţi", ştiau ce să spună şi ce să facă. Au fost ca nişte consilieri tehnici. Însă au avut oroare atunci când le-am cerut să joace rolul gardienilor.
(toată lumea râde)
Ce credeţi despre filmele cu închisori ca gen, începând de la sfârşitul anilor '30 şi până la ora actuală?
Jacques Audiard: Nu cunosc genul foarte bine, dar genul poliţist a afectat această categorie de filme.
Există filme care mi-au creat o impresie puternică, filme impecabile.
În general nu sunteţi împotriva clişeelor. Este normal ca ele să fie tolerate într-un film?
Jacques Audiard: Prezentarea arabilor în filmul meu poate fi considerat un clişeu, dar şi prezentarea corsicanilor ca mafioţi este un clişeu. Mi-a fost frică să utilizez actori corsicani ca să nu devină un clişeu în adevăratul sens. De asta l-am folosit pe Niels Arestrup în rol de corsican. Însă în comunitatea arabă, trăsăturile sunt mai difuze.
Realitatea este că 70% din deţinuţii închisorilor din Franţa sunt de origine arabă sau africană. E un fapt real. Şi se adună pentru că vorbesc aceeaşi limbă, au aceeaşi cultură, poate şi aceeaşi religie.
Care a fost bugetul filmului? Proiectul a fost finanţat de către CNC-ul francez?

Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Unei actriţe i-a fost scârbă să-l sărute pe Kit Harington
După ce au jucat împreună într-un celebru serial, cei doi apar acum în horror-ul The Dreadful - Câteva veşti despre noul film Blade
- Sarah Jessica Parker, remarci asupra sexismului spectatorilor. Are dreptate?
- Supereroul Marvel pe care James Gunn a refuzat să-l includă în seria Gardienii galaxiei
- Starul de cinema este pe cale de dispariţie, spune Sean Penn
Ştiri cinema
-
Kelley Mack din The Walking Dead şi-a pierdut viaţa la doar 33 de ani
Actriţa mai apăruse în serialele 9-1-1 şi Chicago Med - Scene cu Scarlett Johansson şi Adam Driver, folosite pentru a alunga lupii
- CURSA este debutul unui duo regizoral concentrat pe acţiune şi emoţie
- Avatar 3 are trailer! Vom vedea o poveste despre răzbunare?
- A murit Hulk Hogan
Producţie
-
Prima imagine din serialul Robin Hood: Connie Nielsen şi Sean Bean, în roluri principale
Cei doi actori îi interpretează pe regina Eleonora şi pe şeriful din Notthingham în producţia MGM+ în zece episoade - Angelina Jolie, din nou gata de acţiune: apare într-un thriller cu spioni
- Monarh, SF-ul românesc în care eroul poate controla electricitatea
- Aaron Sorkin vrea o actriţă de Oscar pentru Reţeaua de socializare 2
- Lumea "distruşilor", explorată în filmul F.E.Z.Z.
Cronică
-
Reunion: o excelentă miniserie BBC
În patru episoade descoperim lumea surzilor, dar şi un actor impresionant, Matthew Gurney - Nobody 2: nimeni sau supererou?
- Materialists, o comedie romantică fără scântei despre iubire și bani
- Code of Silence: tango la graniţa dintre nevinovăţie şi crimă
- Când Peter Pan întâlnește SF-ul horror – Alien: Earth
Dosarele X
-
Diavolul se îmbracă de la Prada: şapte detalii inedite
Superhitul din 2006 are parte de un sequel care a început producţia zilele trecute - Ştii de ce Hollywood-ul e situat în Los Angeles? Detalii inedite din istoria Cetăţii Filmului
- I-au distrus cariera la 27 de ani şi i-a costat milioane: cazul Michaels vs. Game of Thrones
- Viitorul e aici: se lansează primul film dublat vizual cu ajutorul AI
- Le pronunţi corect numele? 15 actori cu nume "dificile"
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Stand Up
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2027
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2025
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- The Light
- Splitsville
- Bald is the New Black
- And the Rest Will Follow
- The Roses
- Smurfs
- O familie aproape perfectă
- Untitled Sony/Blumhouse Insidious
- Caught Stealing
- The Myth of Marakuda
- Egy százalék indián
- Sorry, Baby
- The Conjuring: Last Rites
- Everybody Loves Touda
- Etiologia unei crime
- Christy
- The Long Walk
- Sneaks
- Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Movie: Infinity Castle
- Downton Abbey: The Grand Finale
- Tata
- Dragoste fără cuvinte
- Goodbye My Friend
- The Blue Trail
- Situationship: Combinații, nu relații
- A Big Bold Beautiful Journey
- Kvitebjørn
- Him
- Follemente
Filme noi în SUA
- Grand Prix of Europe
- Starbright
- The Toxic Avenger
- Jessica Frost
- The Strangers: Chapter 2
- Gabby's Dollhouse: The Movie
- One Battle After Another
- Saw XI
- Tron: Ares
- The Black Phone 2
- Gekijô-ban Chensô Man Reze-hen
- The Negotiation
- Predator: Badlands
- Die, My Love
- Now You See Me: Now You Don't
- Zootopia 2
- Wicked: For Good
- Five Nights at Freddy's 2
Program TV

Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Jacques Audiard - Profetul anunţă apariţia unui nou tip de delincvent: criminalii care nu sunt psihopaţi, ci inteligenţi.
Părerea ta
Spune-ţi părereaO foarte mare parte dintre cei mai atroce psihopati ai lumii au fost oameni... nu inteligenti, ci foarte inteligenti. De obicei avea IQ-uri in jurul a 150. Deci care-i ideea? De cand sunt sociopatii prosti?