Articole Rock of Ages

(2012)

Rock pentru totdeauna

Note de producție

I Wanna ROCK!

Locul: faimosul Sunset Strip, Hollywood. Anul: 1987. Rockerii urlă și dau din cap într-un club rock ‘n’ roll, înțesat de oameni, în ritmul muzicii, The Bourbon Room. Scena este pregatita, iar chitarele electrice aruncă scântei în ritmul unora dintre cele mai mari hituri al anilor '80 ... Rock pentru totdeauna.

Musicalul de succes de pe Broadway ajunge acum pe marele ecran, în regia lui Adam Shankman, care este și producător executiv. Shankman, care a crescut în Los Angeles, s-a simțit ca acasă pe platouri. "Tata era impresar în industria muzicală și avea biroul pe Strip," spune el. "Am cunoscut mulți artiști. Făceam coregrafia videoclipurilor muzicale în 1987, așa că era o lume pe care o înțelegeam și o iubeam, de aceea n-am putut refuza ocazia de a da timpul înapoi."

Esența filmului e o clasică poveste de iubire, împletită cu clasicele, tipic hollywoodienele visuri de faimă. Sora lui Shankman și producătoarea asociată, Jennifer Gibgot, elaborează: "Ca atâția oameni din L.A., tinerii îndrăgostiți din Rock pentru totdeauna au venit aici sperând să dea marea lovitură și crezând că va fi ușor. Dar se dovedește că e mult mai greu decât credeau să persevereze pe calea asta, să continue să creadă în ideile care i-au atras aici."

Filmul arată și o altă față a monedei: ce însemna să obții faima și bogăția de care profitau trupele glam ale anilor '80 fără jenă sau inhibiție. Producătorul Garrett Gran, născut și crescut în Los Angeles, care a copilărit cu muzica aceasta și idolatrizând acești artiști, accentuează ideea: "Era important să înfățișăm perioada într-un mod autentic, să surprindem tonul, atmosfera, cât mai mult cu putință, ca să putem aduce un omagiu autentic starurilor rock... Nu, de fapt zeilor rock ai acelei generații."

Julianne Hough și Diego Boneta joacă rolul tinerilor cu ambiții de vedetă, aflați în centrul intrigii. Alături de ei, o distribuție de staruri, printre care Alec Baldwin, Russell Brand, Paul Giamatti, Mary J. Blige, Malin Akerman și Catherine Zeta-Jones. În rolul zeului rock, solistul vocal al trupei Arsenal, Stacee Jaxx, îl vedem pe Tom Cruise.

Pentru Shankman, aventura a început când a fost să vadă musicalul Rock pentru totdeauna. Iată cum își amintește: "Publicul se distra mai bine decat la orice alt spectacol pe care l-am vazut. Toți știau versurile tuturor cântecelor și se ridicaseră de pe scaune, cântând alături de actori și distrându-se mai bine ca niciodată. Entuziasmul și emoția lor pură m-au convins să fac un film."
Totuși, acesta n-a fost unicul motiv pentru a recrea acea epocă. "M-am gândit că ar fi o provocare interesantă: să fac un film inspirat dintr-un musical, dar un film la care băieții își vor târî iubitele, nu invers."

Filmul Rock pentru totdeauna începe cu prezentarea frumoasei, dar oarecum naivei Sherrie Christian, o fată abia venit în LA, dintr-un orășel din Midwest, în căutarea visului hollywoodian de a deveni cântăreață. Când pășește prima dată pe Sunset Strip, fata crede că a pășit în rai.

Julianne Hough a fost distribuită în rolul naivei Sherrie, care aterizează în epicentrul rock ‘n’ roll-ului. "Vrea doar să realizeze ceva în viață, chiar dacă nu va ajunge marea vedetă a rockului. Vrea să fie în această lume, să simtă emoția și energia unui oraș ca ăsta. Asta o face să se simtă plină de viață."

Înainte de a o distribui pe Hough în Rock pentru totdeauna, Shankman avusese ocazia să regizeze clipul pentru cel mai nou album al ei. "Julianne m-a impresionat," spune el. "Are o relație incredibilă cu camera, iar frumusețea și talentul său sunt foarte vizibile și puse în valoare."

Deși e plină de speranță când ajunge în oraș, Sherrie este trezită imediat la cruda realitate. Totuși, dezamăgirea nu durează mult, deoarece e salvată de un tânăr fermecător, Drew Boley, care îi oferă exact ceea ce-i trebuia cel mai mult: o slujbă.
Diego Boneta a câștigat rolul lui Drew după audiții naționale. "Drew e barman la The Bourbon Room, un club legendar în genul lui Whiskey, acolo unde cântă toate trupele," spune Boneta. "În sufletul său, e un star rock și e un tip onest, bun și romantic."

"Am văzut sute de actori pentru Drew," spune Shankman. "Înregistrarea audiției lui Diego a apărut pe site-ul meu de casting și, după ce am văzut-o, am avut o intuiție. Am sunat-o pe Jennifer și i-am spus: ‘Cred că am găsit actorul. Mă uit chiar acum la el.'"
Gibgot își amintește: "L-am chemat pe Diego și, din clipa în care a intrat pe ușă, eu și Adam ne-am uitat unul la celălalt și ne-am spus: ăsta e Drew."

Ca artiști devotați, în plină ascensiune, nu le-a fost greu nici lui Hough, nici lui Boneta să înțeleagă visurile și speranțele personajelor lor."
"Sherrie și Drew se află în L.A. din același motiv, practic au același țel, așa că se înțeleg imediat, stabilesc o conexiune instantanee," spune Boneta. "La început, se ajută reciproc la muncă, dar între ei există o atracție evidentă și de acolo pornește totul."
Hough este de acord cu el. "Drew și Sherrie sunt genul de cuplu cu care ții," spune ea. "Sunt tineri și învață despre viață, despre ce înseamnă o relație, iar viitorul li se pare pasionant. Totul pare perfect până când intervine o mare neînțelegere."

Neînțelegerea e agravată de faptul că apare sub forma unuia dintre cele mai mari staruri muzicale, Stacee Jaxx, zeul rockului pe care Drew visează să-l emuleze și cu care orice femeie visează să ajungă în pat. Solistul vocal al trupei Arsenal, Stacee este la un moment de cotitură în viața sa personală și profesională. E pe punctul de a începe o carieră solo, iar ultimul său concert cu trupa este la The Bourbon Room. Într-un fel, este o revenire acasă, clubul fiind cel în care debutase în tinerețe. Dar poate că faima și averea fuseseră câștigate prea ușor de solist care, după ani de desfrâu, se transformase într-un ins blazat, îmbibat în alcool, pe care nu se mai putea conta nici măcar pentru a apărea la propriile sale concerte.

Distribuirea rolului lui Stacee Jaxx s-a dovedit a fi un fel de accident fericit. "Îmi spuneam mie însumi că ar fi cool dacă am convinge pe unul dintre cele mai rasunatoare nume de la Hollywood să joace acest rol," spune Shankman. "Și norocul mi l-a scos în cale pe Tom Cruise. I-am spus că regizam filmul, că era un musical și că voiam să-i propun rolul acesta. A zis: 'Ești serios?'. I-am spus că da, apoi i l-am descris pe Stacee și personajul l-a distrat. În clipa următoare regizam un musical cu Tom Cruise."

Pentru a juca acest rol, Cruise a suferit o transformare completă, iar regizorul i-a admirat eforturile. "Din momentul în care a semnat contractul, Tom a început să exerseze cu un profesor de muzică incredibil de bun, Ron Anderson. Îmi amintesc când l-am auzit cântând prima dată. Are un surprinzător ambitus de patru octave. Am aflat apoi că printre strămoșii lui se numără și cântăreți de operă, așa că probabil are înclinație naturală spre muzică, numai că nimeni nu i-a mai cerut să cânte până acum. Bănuiesc că sunt pur și simplu norocosul recipient al acestei revelații."

Cu un anturaj aflat complet la dispoziția sa și cu admiratoare fanatice care-i promiteau iubire veșnică, există un singur om care are integritatea de a-l vedea pe Stacee Jaxx așa cum e el în realitate: reportera de la Rolling Stone, Constance Sack.

Jurnalista care-i da replica controversatului rock star este interpretată de Malin Akerman, care declara: "Constance vine la The Bourbon să-l intervieveze pe Stacee Jaxx, care e la un pas de a deveni un artist de mâna a doua, după ce, la începutul carierei fusese unul dintre cei mai apreciati rockeri ai perioadei. Constance crezuse cu adevărat în el, așa că e frustrată de abandonul lui. Cât despre Stacee, e clar că n-a mai întâlnit până atunci o femeie care să-i țină piept, atitudine care îl intrigă, îi trezește interesul, dar îl și nedumerește. Dar atunci când ea încearcă să-i smulgă adevărul, lucrurile nu-i ies chiar așa cum plănuise."

Constance poate că are dificultăți în a-l convinge pe Stacee să fie deschis cu ea, dar asa cum spune Ackerman, nu-și putea dori un partener mai bun decât Cruise. "Tom nu vrea numai ca scena să fie perfectă, vrea și ca tu să strălucești. E respectuos și generos. Pentru mine, a fost o experiență formidabilă să-i dau replica în acest film."

Viața rock ‘n’ roll nu-i e complet străină actriței, care e căsătorită cu un toboșar și care, la rându-i, a făcut parte dintr-o trupă rock. "Niciodată până acum n-am îmbinat actoria cu muzica și nici n-am avut atâtea elemente de coregrafie, dar fiecare cântec avea atâta sens că nu mi-a fost greu să-mi găsesc ritmul și cred că am cântat onorabil."

"Când ne-am întâlnit cu Malin, ea venise complet pregătită," spune Garrett Grant. "Purta ochelari, un costum sobru... A primit rolul pe loc. Nu s-a străduit să fie nostima, umorul a rezultat natural din interpretarea ei. Iar când a trebuit să filmăm, și-a jucat rolul absolut perfect."

Interviul cu Constance este aranjat de impresarul lui Jaxx, Paul Gill, care se străduiește să țină sub control imaginea clientului său prea puțin cooperant, dar care nu acționează neapărat în interesul lui Stacee.

Totuși, Paul Giamatti se exprimă ceva mai direct. "E o haimana slinoasă și manipulatoare, care urmărește numai să stoarcă bani de la artiștii pe care îi reprezintă," declară actorul. "El și Stacee au o relație disfuncțională în cel mai înalt grad. Poate că Stacee e un monstru, dar Paul l-a creat, iar acum monstrul îl îngrozește. E o asociere destul de maladivă."
"Paul Giamatti a fost în fruntea listei noastre pentru posibili interpreți ai impresarului, așa că am fost încântați când a acceptat," spune Gigbot. "A luat textul și a scos ceva mult mai bun decât ne-am imaginat vreodată că ar putea fi."

Gill e interesat numai de bani și știe că ultimul concert Arsenal, care depinde complet de dispoziția lui Stacee, poate să facă furori sau să distrugă definitiv clubul The Bourbon Room. Și totuși, el continuă să nu vadă decât banii, în ciuda rugăminților disperate ale proprietarului clubului, interpretat de Alec Baldwin.
"Alec mi-e prieten, așa că am fost încântat să-l am alături în film," spune Shankman. "Am avut șansa să regizez un film în care el cântă și dansează, și e absolut fenomenal."

Baldwin a găsit o abordare unică pentru personajul său. "Muzica este viața lui Dennis Dupree. Rock ‘n’ roll-ul este religia sa, iar The Bourbon Room e templul său, așa că el e acolo un fel de preot, cred." Actorul, cunoscut pentru preferința sa pentru muzica clasic, nu pentru rock, a reușit să fie deschis la minte. "Cam în anii '80, am încetat să mai ascult muzică la radio" spune el ironic. "Dar acea perioadă are la fel de multă muzică bună ca oricare alta și a fost nostim să o ascult din nou, grație acestui personaj."

Cel mai bun prieten al lui Dupree, inginerul de sunet al clubului, este Lonny, interpretat de comicul și actorul Russell Brand. Iată ce spune Baldwin despre partenerul său de pe ecran: "Nimic nu m-ar fi putut pregăti pentru umorul, istețimea și vivacitatea lui Russel."
"Lonny reprezintă spiritul rockului, ca esență de libertate și schimbare," spune Brand despre personajul său. "El și Dennis sunt adevărați veterani ai rock ‘n’ roll-ului, iar Lonny e devotat muzicii și clubului in care lucreaza".
"Russell a fost practic singurul om la care ne-am gândit pentru acest rol," admite Shankman. "E nebun de legat și îl ador. Este comic datorită imprevizibilității și genialității sale."

Cei doi furnizează mare parte din momentele comice ale filmului, mare parte din ele inițiate de Brand care spune că Baldwin n-a ezitat nicio clipă să se alăture improvizațiilor sale. "Alec a fost foarte fericit să susțină toate improvizațiile mele, ba chiar m-a încurajat. Este carismatic, autoritar și jucăuș. Pentru mine, e ca un cavaler britanic foarte tetral. În plus, are o rezervă incredibilă de anecdote și o sclipire în ochi absolut cuceritoare."

Hotărâți să mențină clubul pe linia de plutire, Dennis și Lonny au și alte probleme pe lângă neseriozitatea lui Stacee Jaxx. Patricia Whitmore, soția primarului, a declarat război Sunset Strip-ului, iar prima bătălie se dă pentru The Bourbon Room. Personajul nu apare pe scenă în musical, ci doar în film.
"Am creat rolul soției primarului pentru a reanaliza cenzura culturală din acea perioadă," spune Shankman.

Catherine Zeta-Jones a primit rolul personajului negativ din acest film. "Cred că, pentru Patricia Whitmore rolul ei, de primă doamnă a Los Angeles-ului e mult mai important decât misiunea soțului ei, primarul. Nu există nicio îndoială cine dictează în acea familie," sugerează actrița. "E o activistă directă, care consideră că rock ‘n’ roll-ul e o muzică satanică, așa că începe o campanie pentru a curăța ceea ce, în opinia ei, este mizeria care mânjește străzile orașului său: muzica rock."

Actrița n-a avut nevoie să citească scenariul, pentru a accepta rolul. "Când m-a sunat Adam, l-am întrebat numai când începem. Știam că va fi fenomenal și trebuia să mă implic."
"Patricia este o femeie puternică, așa că ne trebuia o actriță cu o prezență scenică impresionantă. Catherine în acest rol e fost un vis devenit realitate, pentru mine," spune Shankman.

În timp ce Patricia Whitmore amenință să schimbe definitiv viața comunitatii, Justice, proprietara clubului de striptease Venus, își câștigă existența grație acestui stil de viață. O femeie care și-a construit viața de la zero, Justice o ajută pe Sherrie în momentul în care trece prin momente dificile, o situație în care, neîndoielnic, s-a aflat și Justice cândva.

Pentru a adăuga o subtilă notă de autenticitate filmului, realizatorii au invitat mai mulți cântăreți—mulți dintre ei autori ai cântecelor de pe coloana sonoră— dar și actori de teatru, pentru scurte apariții în film. Printre aceștia: Nuno Bettencourt de la Extreme; Joel Hoekstra de la Night Ranger; Debbie Gibson; Sebastian Bach de la Skid Row; Kevin Cronin; mai mulți actori din versiunea pentru scenă a filmului "Rock of Ages", printre care și Constantine Maroulis; precum și actorul de la "Saturday Night Live", Will Forte.

"Avem o distribuție de excepție," declară Shankman. "Mereu începi cu distribuția ideală, dar noi am avut norocul să ii contractăm pe toți cei de pe listă. Am fost realmente binecuvântați."
Filmările la un musical pot fi foarte dificile, așa că ajută când pasiunea se împletește cu munca. Adam Shankman era devotat ideii de a aduce un omagiu muzicii care nu e numai hard rock, ci conține și selecții din muzica pop a anilor '80, precum și câteva hituri rock clasice. "Este muzica pe care oamenii o cunosc și care nu le trezește numai nostalgie, ci și o nouă apreciere a acelui gen."

Regizorul a fost convins de la bun început că muzica filmului Rock pentru totdeauna îi va servi ca o hartă și îl va orienta în direcția cea bună. Filmul conține piese precum "Pour Some Sugar On Me" a lui Def Leppard, "We’re Not Gonna Take It" a lui Twisted Sister, "Don’t Stop Believin’", precum și balade rock ca "I Wanna Know What Love Is", "Every Rose Has Its Thorn" a lui Poison și "Can’t Fight This Feeling" a lui REO Speedwagon.
Convingerea lui Shankman a fost împărtășită de directorul muzical al filmului, Adam Anders, care a stabilit coloana sonoră împreună cu Peer Astrom.

"Adam e cel mai bun profesionist din industria filmului pentru astfel de compilații, la momentul actual," spune Shankman. "A înțeles perfect cum urma să fie folosit fiecare cântec, cum se vor potrivi cu personajele și cum să le mențină cât mai aproape de originale reușind totuși să le dea o nuanță originală."

Actorii au muncit săptămâni întregi — pregătire vocală, înregistrări, repetiții de dans, pregătire fizică — înainte de începerea filmărilor. Dar și după asta, ei au continuat să se pregătească. Deși atât Julianne Hough cât și Diego Boneta sunt cântăreți, pentru acest film ei fost nevoiti sa invete un stil diferit. Pregătiți de consultantul vocal Ron Anderson, Hough a trebuit să renunțe la stilul ei country, iar Boneta la inflexiunile sale pop, pentru a se putea adopta stilul rock.
"Practic, am mers la colegiul starurilor rock," declară Boneta. Am luat lecții de canto de la opt ani, dar acum a trebuit să-mi reantrenez vocea pentru un registru mai înalt, a trebuit să adaug o intonație aspră, dar am învățat totul fără să-mi lezez coardele vocale."

Sub supravegherea lui Matt Sullivan, consultantul pentru chitară Eric Jackson—care l-a dublat pe Boneta la "The Mr. Miyagi of guitar"— i-a învățat și pe Boneta și pe Tom Cruise să cânte pentru acest film, pornind de la zero, deoarece niciunul dintre ei nu mai cântase până atunci la chitară. Deși a fost impresionat de rapiditatea cu care amândoi și-au însușit noțiunile de bază, Jackson s-a gândit la o modalitate care să-i stimuleze: rivalitatea amicală. Menționând în treacăt în fața lui Boneta că "Tom știe deja să cânte asta." și viceversa, el i-a motivat pe cei doi actori să exerseze cu mai multă sârguință.
Recuzitorii l-au înarmat pe Jackson cu 30 de chitare, inclusiv chitare marca Jackson Charvel, Guild și BC Rich. Chitara Jackson Kelly a lui Stacee Jaxx este un instrument unic, făcut la comandă si decorat manual.

Jackson le-a cerut elevilor săi să studieze stilul de interpretare și prezența scenică a unor mari artiști, precum Jimmy Page, Slash, Eric Clapton, Hendrix, Prince și Lenny Kravitz, dar și stilul câtorva dintre artiștii ale căror melodii urmau să le interpreteze: Brett Michaels, Jon Bon Jovi, Richie Sambora și Dee Snider.

Coregrafia complexă a fost necesară în toate etapele filmării. Există numere de dans care includ toată distribuția, numere pentru personajele principale, dar și numere de dans la care participă 500 de figuranți. Prietena lui Shankman, Mia Michaels a debutat în calitate de coregraf de film în "Rock of Ages". "Nu există mișcare în acest film care să nu fi fost gândită dinainte, iar Mia e unul dintre cei mai mari coregrafi ai vremurilor noastre. Aveam nevoie de ea pentru a da o alură originală coregrafiei," spune regizorul.
"Adam este un regizor mare, dă libertate artei," spune Michaels. "Dacă faci asta, arta îți va arăta calea și exact asta am făcut eu în acest film. Sunt foarte mulțumită de rezultat."

"Mia este uimitoare. Am avut noroc cu ea," spune Jennifer Gibgot. "Ea și Adam se completau perfect. Este pasionant să urmărești ceea ce ne doream noi și ceea ce a reușit ea să realizeze. Nu cred că a mai avut ocazia să lucreze la ceva așa de mare și atât de divers, dar Adam i-a cerut mult și ea a dat frâu liber imaginației."
Stilul de dans abordat în film e o noutate pentru Michaels, care s-a amuzat să combine umorul și sexualitatea în mai multe secvențe. "Pentru acest film, a fost necesar să explorez mult, să dărâm bariere profesionale și personale. Mi-am dorit ca experiența să mă înglobeze și exact așa s-a întâmplat, Rezultatul a fost ceva fundamental și nerafinat, așa cum era muzica acelei epoci."

Shankman își amintește: "La un moment dat, filmam ‘Any Way You Want It’ la Venus Club, când Mia s-a uitat spre mine și m-a întrebat "Ce am făcut", iar eu i-am spus: "Exact ce trebuia."
În acea scenă apăreau Mary J. Blige, Julianne Hough, 18 dansatoare, cinci "specialiste în dansul la bară" și figuranți în rolul clienților. Hough, ea însăși dansatoare profesionistă și coregrafă, declară: "Mia e printre cei mai buni. Deși avem stiluri diferite, eu fiind mai feminină și mai sexy, iar ea descriindu-se ca o amazoană, cu mișcări mai ample și mai îndrăznețe, a fost foarte nostim să combin cele două stiluri în acest film. A dat foarte multă forță interpretărilor feminine."

Catherine Zeta-Jones, care, așa cum subliniază Shankman, e singura actriță din ultimele decenii care a câștigat un Oscar pentru rolul dintr-un musical, a fost la fel de încântată să lucreze cu Michaels. "Dansatorii au un limbaj aparte," spune actrița. "E extraordinar să stabilești o legătură apropiată cu cineva de calibrul ei. Este foarte precisă în mișcările de dans, iar atunci când te deschizi și intri în atmosfera creată de ea, e aproape cathartic. Mi-a plăcut fiecare clipă în care am lucrat cu ea."

Sinopsis Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells