Articole Revolutionary Road

(2008)

Nonconformiștii

Note de productie

Romanul a fost citit de publicul larg ca fiind un simbol al anti-vietii-de-suburbie, ceea ce m-a dezamagit. Cred ca mi l-am inchipuit mai mult ca pe o acuzatie... a patimei generale pentru conformism din tara aceasta, nu numai in suburbii – un fel de orbire, o agatare disperata de siguranta cu orice pret... am vrut sa sugerez ca Revolutionary Road, numarul 17776, devenise un fel de drum infundat al anilor ’50.
Richard Yates, interviu in Ploughshares, 1992


In 1961, Revolutionary Road - NONCONFORMISTII, romanul incarcat de emotie al lui Richard Yates, a socat lumea literara. Personajele principale – doi tineri indragostiti cu vise marete, Frank si April Wheeler – au devenit incredibil de reali pentru cititori; iar de atunci, au fost sursa unor dezbateri despre natura casatoriei, despre rolul barbatilor si al femeilor in societatea moderna, posibilitatea reconcilierii intre realitatile familiei, slujba si responsabilitatea de o parte, si idealurile tinerilor, de cealalta parte.

Cand Frank si April isi alcatuiesc un plan de a-si reinsufleti casnicia, mutandu-se in orasul libertatii Paris, izbucneste un conflict intre visurile lor si teama lui de a esua incercand sa transpuna aceste idealuri in realitate.

Romanul avea sa parcurga pe tacute calea catre faima, devenind una dintre cele mai influente carti ale secolului. Scriitorul Richard Ford, laureat al premiului Pulitzer a afirmat ca a devenit un fel de „strangere de mana secreta” intre scriitori – o cunoastere impartasita, una dintre acele rare carti dezchizatoare-de-ochi, pe care orice romancier american si-ar dori sa-l scrie. Se pare ca a captat un moment profund in America, cel in care clasa mijlocie incepe o noua viata, o existenta bazata pe confort si siguranta. Desi evoca aceasta perioada, romanul loveste intr-una din dilemele etern valabile: lupta dintre idealurile, patosul tineretii si compromisul relatiilor umane. Fara sa atinga popularitatea la nivel general, romanul a declansat un curent subteran care avea sa influenteze multi dintre scriitorii mari americani ai secolului 20.

A fost o calatorie neobisnuit de lunga intre paginile romanului si ecranul de cinema. De la publicare, o multime de cineasti, printre care si John Frankheimer, au flirtat cu adaptarea cinematografica a acestui roman. Dar niciun scenariu viabil nu a fost creat. Dupa ce a vandut drepturile producatorului Albert Ruddy in schimbul unui apartament de 15.500 dolari, - care la randul sau le-a vandut lui Patrick O’Neal- Richard Yates a incercat fara succes sa-si rascumpere drepturile, pentru a scrie el insusi un scenariu dupa propriul roman. Culmea, O’Neal, iar ulterior vaduva sa, l-au refuzat pe Yates, pentru ca nu voiau sa renunte la propria viziune cinematografica a povestii. Yates a murit in 1992.

Acum, in cele din urma, REVOLUTIONARY ROAD - NONCONFORMISTII vine pe ecran in regia lui Sam Mendes, cunoscut pentru ascutitul simt al observatiei in ce priveste stilul de viata american.

Revolutionary Road a fost romanul de debut al lui Richard Yates, pe care l-a publicat la 35 de ani. La scurta vreme dupa publicare Tennessee Williams l-a numit „imediat, intens, si stralucitor de viu. Daca este nevoie de mai mult pentru a realiza o capodopera a literaturii americane moderne, sunt sigur ca habar nu am ce poate fi.” Kurt Vonnegut a afirmat despre roman ca „este Marele Gatsby al timpurilor mele”. William Styron a spus „este abil, ironic, frumos si merita sa fie un roman clasic.”

Multi l-au comparat pe Yates cu Fitzgerald, in sensul ca este un cronicar al vremurilor sale – ca a facut pentru ambitii, haosul casniciilor si goana veniturilor in „Epoca Anxietatii” ceea ce a facut Fitzgerald pentru „Epoca Jazz”. Pe masura ce a trecut timpul, Revolutionary Road a devenit inca si mai actual, mai relevant, evocand debutul Epocii Digitale, schimbarea rolului femeii in gospodaria americana, femeie ce dobandeste din ce in ce mai multa putere si setea nestavilita dupa conformism. Revolutionary Road are darul de a ramane etern valabil, o lucrare provocatoare.

LEONARDO DiCAPRIO in rolul lui FRANK WHEELER

„... uneori, noaptea tarziu, cand gatlejul ii e uscat si ochii aprinsi de atata vorbit, umerii cocarjati, isi trage nodul de la cravata care ii atarna de gat ca o franghie, poate sa se uite pe fereastra sa vada bravul inceput al unui personaj.” Richard Yates, Revolutionary Road

Frank Wheeler este unul dintre cele mai complexe personaje din literatura americana. La 29 de ani, are realizari importante: este absolvent al Columbia University, vetran de razboi si in plina ascensiune la firma unde lucreaza, Knox. Cuprins in valtoarea timpurilor lui, Frank isi doreste „sa fie un om” si sa o dovedeasca tuturor, prietenilor, vecinilor, colegilor si in special lui April; Desi Frank nu vrea sa cada in aceeasi capcana ca si tatal sau, comis voiajor, nu este totusi omul pe care-l pretinde. Pe sleau, nu este grozavul si talentatul plin de potential pe care-l crede April, cel de care fata s-a indragostit, ci mai degraba un om obisnuit, ancorat in vremurile sale. Atunci cand April ii pune pe tapet contradictiile, nu rezista. Fata doreste un nou inceput, el trage inapoi, spre viata pe care o cunoaste deja, iar caile lor se despart.

Desi este un actor de trei ori nominalizat la premiul Academiei Americane de Film, pentru diverse roluri (Blood Diamond de Edward Zwick, The Aviator de Martin Scorsese si What’s Eating Gilbert Grape de Lasse Hallstrom) filmul The Revolutionary Road ii da prilejul pentru prima data lui DiCaprio sa joace rolul unui barbat „asezat”, cu sotie si copil.

KATE WINSLET in rolul lui APRIL WHEELER

„In cinci minute, el descoperi ca o poate face pe April Johnson sa rada, si ca nu numai ca putea retine atentia ochilor ei mari si cenusii, dar putea sa-i faca pupilele sa-i joace in sus si in jos, chiar sa faca mici arcuri.” Richard Yates, Revolutionary Road - NONCONFORMISTII

April Wheeler este tanara, idealista, o femeie care se hraneste din visuri intr-o vreme cand se intampla doar rar ca o femeie sa mai si viseze. Aspirand la o cariera de actrita, fata nu sufera sa se limiteze la o viata de gospodina in Connecticut (in ciuda faptului ca isi iubeste familia). Dorinta de a izbuti mai mult o face sa-si imagineze o viata noua la Paris, in care sa-si implineasca aspiratiile si sa traiasca o viata plina de satisfactii.

April este Kate Winslet, care a interpretat in mod uimitor rolul lui Iris Murdoch in IRIS, cel al Clementinei in ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND si cel al tinerei mame Sarah Pierce in LITTLE CHILDREN, toate aceste performante aducandu-i cate o nominalizare la premiul Oscar.
Lui Mendes i s-a parut ca rolul i se potriveste de minune lui Kate. „Ea a jucat intotdeauna roluri complexe, conflicte de caracter care isi pastreaza caldura si umanitatea. Am simtit ca poate sa mearga pe sarma, ca April, si ca poate sa ajute publicul sa inteleaga de ce face ceea ce face.... Este un rol dificil, misterios, si pentru ca Kate este sotia mea, am simtit ca trebuie sa ma asigur ca este potrivita – si a fost. Este exact cum a descris-o Yates.”

DESPRE RICHARD YATES

Richard Yates este un romancier foarte apreciat, considerat a fi un scriitor de talia lui F. Scott Fitzgerald, John Cheever si Raymond Caerver, un talent ale carui lucrari au adus lumina vietii americane.
S-a nascut in 1926, in Yonkers, New York, iar parintii lui au divortat cand avea trei ani. A crescut langa mama, cei doi impartind o viata zbuciumata, de pe azi pe maine. La fel ca multi barbati ai generatiei sale, s-a inrolat in Armata in 1944 si a fost trimis in Franta. Razboiul, pe langa lupta, l-a imbolnavit de pleurezie si apoi pneumonie, boli care aveau sa-i aduca necazuri toata viata. La intoacerea in New York, a scris diverse articole pentru Remington Rand Corporation. Dupa un an petrecut in sanatoriul TBC din Staten Island, Yates si prima lui sotie, Sheila, au plecat la Paris si de aici in sudul Frantei, unde au trait din pensia lui de dizabilitate. Acolo a inceput sa scrie povestiri scurte, o parte din ele reusind sa le vanda. Toate aceste povestiri au fost stranse ulterior in volumul Eleven Kind of Loneliness.

Abia in 1961, la 35 de ani, reuseste sa publice primul roman, Revolutionary Road. Primita cu mult entuziasm, cartea a fost nominalizata la National Book Award, laolalta cu „Catch-22” de clasicul Joseph Heller, dar a pierdut premiul in favoarea romanului la fel de valoros „The Moviegoer” al lui Walker Percy. Cartea a avut vanzari dezamagitoare, iat Yates a avut nevoie de o slujba. La recomandarea lui William Styron, a fost angajat sa scrie discursurile lui Robert Kennedy, care era atunci Procurorul General, la vremea cand fratele lui, JFK era presedintele SUA. Dupa asasinarea lui JFK, Yates a devenit un profesor respectat la Columbia University, the New School of Social Research, Boston University si University of Iowa.

De asemenea, Yates a cochetat si cu Hollywoodul, scriind scenariul adaptarii cinematografice a romanului „Lie Down In the Darkness” a lui William Styron: Avand experienta si fiind motivat, Yates ar fi dorit sa-si scrie singur adaptarea pentru cinema a romanului sau Revolutionary Road.
A mai scris alte opt romane, dintre care indragitul „The Easter Parade” si doua carti cu povestiri scurte.

Richard Yates a murit la 66 de ani, de emfizem. In pofida succesului la critica, nu a devenit cunoscut international asa cum merita. S-a luptat cu doua casnicii „cu nabadai”, cu patima pentru bautura care l-a tinut o viata, si a murit falit si relativ obscur. Dar, ceilalti scriitori nu au lasat ca amintirea lui sa se stearga. Sam Lawrence si Kurt Vonnegut au pregatit o slujba in memoria sa la New York, iar Andre Dubos una in Cambridge.
In 2005, Time Magazine a numit Revolutionary Road in Top 100 a celor mai bune carti de limba engleza.
Criticul Richard Laxayo noteaza: „Daca Revolutionary Road nu-i aduce imortalitatea lui Yates, inseamna ca nu merita sa ai imortalitate.”
Despre distributie si echipa de productie Prezentare
jinglebells