Articole Peter Pan

(2003)

Peter Pan

Despre distributie

„Peter Pan” este un copil liber , care poate sã facã tot ce pofteste. Poate sã zboare, poate sã se lupte cu sabia, poate sã-i infrângã pe pirati- este tot ce îsi doreste fiecare copil si Peter Pan are.”

Asa spune Jeremy Sumpter care ar trebui sã stie cel mai bine. Tânãrul actor american ales sã interpreteze acest rol de marcã este primul bãiat care îl înfãtiseazã pe Peter Pan într-o productie de mare amploare.

Hogan a apreciat oportunitatea de a-l aduce pe bãiat pe ecran în rolul lui Peter Pan. „Peter Pan a fost un erou de desene animate si pe scenã a fost interpretat mai ales de femei”, explicã regizorul. „În versiunea filmului mut, a fost interpretat de o femeie, iar în Hook avea 40 de ani. Acum un bãietel are posibilitatea sã intrepreteze cel mai important rol care a fost scris vreodatã pentru un copil. Jeremy este Peter Pan. Este rebel, încrezãtor, foarte vesel, amuzant- toate acele lucruri atât de dificil de gãsit la un copil. Cãutam un Errol Flynn de 12 ani, lucru foarte greu pentru cã pustii de 12 ani nu stiu cine sunt si nu sunt încrezãtori. Am cãutat mult timp. Dar în momentul în care Jeremy a intrat pe usã am stiut cã el este.”

Jason Isaacs, multilateralul actor britanic care îl interpreteazã pe dusmanul de moarte al lui Peter Pan, a simtit impactul energiei lui Sumpter în fiecare zi. „Nu pot sã îl facã sã stea linistit pentru a-l machia dimineata”, a glumit Isaacs. „Are o influentã nemaipomenitã asupra mea si asupra Bãietilor Rãtãciti, ceea ce îl face un Peter Pan atât de reusit. Niciodatã nu priveste în jos, niciodatã nu priveste înapoi. Este ca o supernovã- trebuie sã încerci sã mentii ritmul cu el.”
Pentru personajul sãu negativ, Hogan a urmat traditia respectatã de la prima productie Peter Pan, de acum un secol, prin distribuireaa unui actor si în rolul Cãpitanului Hook si în rolul Domnului Darling.

Jason Isaacs a fost de acord în totalitate. „Hook este un om incredibil de periculos. A fost luat peste picior în alte versiuni, dar Barrie a scris o carte de care adultii si copii se pot bucura si în centrul sãu se aflã un personaj înspãimântãtor. Nu este o surprizã cã aceastã fiintã, întruchipare a ceea ce nu vrei sã fii când vei fi mare, seamãnã foarte mult cu tatãl lui Wendy.”

Amândoi acesti bãrbati care inspirã teamã sunt si ei la rândul lor foarte temãtori. „Domnul Darling este influentat de mãtusa Millicent care îi spune ce vor crede toti oamenii si cum îl vor judeca”, explicã Isaacs. „Iar Hook se teme cã nu îsi va îndeplini destinul. El ar trebui sã comande peste Cele Sapte Mãri si sã aibã repectul acelor oameni, si cu toate acestea, acest bãietel atât de enervant pare sã nu fie speriat de el.”
Isaacs, a cãrui activitate recentã include rolurile din Harry Potter and the Chamber of Secrets, The Patriot si Black Hawk Down a fost unul dintre primii actori distribuiti de Hogan. „Este o distributie de vedete”, spune regizorul, „dar nu am vrut actori cu care copiii sã fie familiarizati. Vreau ca acesti copii sã se teamã in prezenta lui Jason. Hook interpretat de el este ambitios, psihotic, fermecãtor si capabil de orice.”

Transformarea lui Isaac într-un nebun narcisist a necesitat 90 de minute pentru aranjarea pãrului, machiajului si a garderobei. Repectând traditia modei, îngrijit cu atentie, Hook poartã doar cele mai fine tipuri de catifea, mãtãsuri, piele si bijuterii, în timp ce oamenii lui degenerati se acoperã cu zdrente mizerabile. Cascada lui de bucle, sculptate in pãr natural este aranjat astfel încât sã se asemene cu lumânãri negre care se topesc. Dar cel mai important accesoriu al sãu este cârligul ucigas- sau mai degrabã cârligele, pentru cã poartã mai multe. „Sculptorul nostru a realizat o masinãrie care urcã pânã sus pe brat si care se închide cu un dispozitiv cu chinchet”, spune Isaacs. „Este ca un instrument din camera de torturã, foarte ascutit si periculos.
Cel mai important accesoriu al lui Hook este companionul sãu, Smee, interpretat de cãtre venerabilul Richard Bries. „Smee si Hook sunt ca un cuplu cu experientã în cãsãtorie”, a spus Isaacs despre perechea neîndurãtoare.

Distribuirea lui Bries în rolul vicleanului hot a fost o activitate extrem de satisfãcãtoare pentru Hogan. „Am crescut urmãrindu-l pe Bries la televizor, la The Good Life în anii 1970”, si-a amintit regizorul, „la fel ca majoritatea australienilor, si a fost întotdeauna un vis pentru mine sã lucrez cu el. Este unul dintre cele mai amuzante, cele mai calde prezente, si când lucram la scenariu, nu mi-am putut imagina un alt actor pentru Smee.”

Cãutarea pe trei continente pentru tânãra actritã care urma sã o interpreteze pe Wendy a fost cea mai mare provocare a realizatorilor filmului pentru distributia filmului Peter Pan. Sute de fete au fost vãzute în cadrul concursurilor din Statele Unite, Marea Britanie si Australia înainte ca Rachel Hurd-Wood, care nu mai jucase pânã atunci in filme si care locuieste în Anglia, a fost remarcatã la o auditie la Londra.
„Rachel a fost ultima pe lista distributiei”, spune Hogan. Aveam nevoie de o fatã care sã fie crdibilã pentru acele timpuri- o fetitã de 12 ani cu demnitate, putere si inteligentã. Copiii sunt diferiti acum.”

Realizatorii filmului s-au preocupat mai mult de adevãrul emotional decât de experienta profesionalã. Cu toate acestea, rolul Wendy a fost o provocare din punct de vedere tehnic. „Este un rol foarte greu, deoarece ea trebuie sã se schimbe pe parcursul filmului”, explicã Fisher. „Când l-am gãsit pe Peter, ne-am gândit, „Cine va putea sã arate bine lângã el?”. Apoi am gãsit aceastã fatã care are acelasi grad de prezentã ca si el, si duce la bun sfârsit un rol foarte complicat cu tãrie si elegantã.”
Cãlãtoria lui Hurd-Wood spre Neverland a început într-o zi dupã scoalã când mama a întâmpinat-o în fata usii cu o ruletã. „Bunicii au auzit despre acest rol la televizor si i-au spus mamei cã se cãuta o Wendy tipic englezoaicã de o anume înãltime si alte lucruri de acest gen. Nu am fost niciodatã actritã. Mama mi-a spus cã nu merg pentru rol, ci pentru amuzamentul de a vedea cum este o auditie pentru un film.”

La concurs, a fost chematã sã dea o auditie în fata camerei, a fost din nou chematã sã citeascã alãturi de Isaacs, a fost chematã a treia oarã pentru a lucra cu un profesor de actorie si apoi a plecat în Australia pentru un test pe film. Apoi, a petrecut patru zile în Los Angeles pentru a-i cunoaste pe producãtori si pentru a lucra cu John Kirby, profesor de actorie pentru totii copiii din Peter Pan. În final, dupã o lungã perioadã de asteptare, a aflat cã a primit rolul. În cursul filmãrilor, si-a format abilitãti pe care nu si le-a imaginat vreodatã, de la scrimã la zbor, si s-a plâns doar în privinta unui singur lucru.

„N-are nici un farmec sã plângi”, a spus ea. „Prietenii de pe platou nu pot vorbi cu tine, pentru cã te distrag de la scenã, asa cã e dificil si obositor si nu este amuzant deloc. O datã am petrecut totã ziua plângând, iar ziua urmãtoare puteam sã-mi rup si mâna si nu as fi plâns pentru cã nu mai aveam lacrimi deloc.”
Cu zâmbetul pe buze sau cu lacrimi în ochi, ea a admirat foarte mult personajul. „Wendy este o persoanã cu adevãrat deosebitã”, spune ea. „Îi place aventura, dar are si o parte femininã. Dacã as fi trãit în acele vremuri, mi-ar fi plãcut foarte mult sã fiu prietena ei.”

Realizatorii filmului au avut anumite repere specifice în minte în momentul în care au început stabilirea tipului de luptã în Peter Pan. „Unele dintre filmele mele preferate sunt filmele cu Errol Flynn din anii 1930 si ’40 si m-am gândit cã dacã as putea sã ajung la acea performantã sau chiar sã o depãsesc, as fi foarte multumit”, spune regizorul. „Sunt extrem de amuzante, iar actorii stiu cu adevãrat ce au de fãcut. Asa cã în momentul în care Cãpitanul Hook si Peter Pan se dueleazã, am vrut ca ei sã reminteascã de strãlucirea si de pasiunea unor actori precum Basil Rathbone si Errol Flynn.”

Pentru a obtine acest rezultat, echipa a fost întãrite de trei dintre cei mai importanti experti ai filmelor de actiune din zilele noastre: regizorul de echipa a doua Conrad Palmisano, maestrul de scrimã Gary Worsfield si coordonatorul de lupte Brad Allan.

Worsfield s-a bucurat de ocazia de a duce frumusetea luptei cu sabia pe ecran. „Am adãugat toate elementele de scrimã posibile”, a spus el. „Existã o proportie si o comunicare prin sãbii, precum insulte, umilire, dezgust, furie, deceptie- mult mai mult decât forta purã. Nu a existat nici un film din câte stiu eu care sã combine lupta cu sãbiile si actiunea zborului. Scrima este foarte linearã, dar Peter poate zbura asa cã posibilitãtile sunt incredibile.”

Brad Allan, care a lucrat cu echipa de cascadori a lui Jackie Chan timp de sapte ani, a maximizat impactul luptelor în zbor. „Stilul Hong Kong nu se potriveste cu aspectul lui Petre Pan, dar realizatorii filmului au vrut sã adauge o notã aerianã stilului Errol Flynn”, a explicat el.
„Cred cã Jeremy doreste sã fie urmãtorul Jackie Chan”, adaugã Allan. „Câteodatã trebuie sã îl potolim- atât de bun este.”

Cu patru luni înainte de începerea productiei, Jeremy a consacrat patru ore pe zi scrimei. „Peter îsi controleazã luptele- este abil, este armonios”, spune tânãrul actor.
Jason Isaacs s-a alãturat proiectului având experientã în lupta cu sãbiile, dar nu a avut avantajul la care s-ar fi asteptat. „Am realizat anumite lupte cu sãbii în câteva filme. M-am mândrit putin cu asta, pânã când mi-a fost clar cã trebuia sã lupt cu mâna stângã- deoarece Hook are un cârlig în loc de mâna dreaptã.”În cele din urmã, acest lucru nu a fãcut decât sã-i mãreascã ferocitatea. Încercând sã repeti, cu trei miscãri, tot ce vrei sã faci este sã lasi sabia din mânã si sã fugi si sã astepti pânã când te simti din nou în sigurantã.”

Wendy si Bãietii Pierduti au fost mai putin amenintãtori, dar au fãcut cu totii un antrenament serios. „Îi aduceam pe Bãietii Pierduti la repetitii cu 10 cascadori maturi”, spune Palmisano”si le dãdeam toate sãbiile de metal si le spuneam, „hai, atacati-i pe tipii ãstia!”. Timp de luni întregi, fãceam repetitii si inventam tot felul de actiuni si fiecare bãiat a gãsit ceva ce i-a plãcut sã facã cu adevãrat, si ne atunci ne-am concentrat asupra acestor lucruri în scenele lor de luptã.”
Accidente? Câteva. „Câteodatã te lovesti la scrimã si te doare”, relateazã Jeremy, ceea ce s-a întâmplat de fapt. „Da, am gresit de câteva ori în la scrima, Jeremy si cu mine”, este de acord Isaacs.

Dar ambii actori erau tot timpul pregãtiti pentru mai mult. „Jason si Jeremy s-au strãduit sã facã ei insisi cascadoriile si suntem foarte mândri de ei pentru acest lucru”, spune Palmisano.

Despre carte și autor Despre producție
jinglebells