Daca ideea de a alatura un grup format din cele mai mari vedete de film din lume pentru a filma Ocean’s Eleven a parut tot atat de indrazneata si dificila ca si planul lui Danny Ocean de a fura 160 de milioane de dolari dintr-un seif al unui casino din Las Vegas, atunci reunirea distributiei pentru o continuare si adaugarea a alti cativa actori de mare amploare la aceasta combinatie – a parut sa fie aproape imposibila. Adica, pentru toti, cu exceptia lui Jerry Weintraub.
„Nimeni nu a crezut ca vom putea realiza acest film”, isi aminteste Weintraub, „deoarece din punct de vedere logistic a fost o mare provocare pentru a coordona o distributie de o asemenea amploare si calibru intr-un program de filmari de 77 de zile. Ceea ce a usurat situatia, a fost ca au dorit cu totii sa se intoarca.”
„Este cu adevarat un grup de oameni care incearca in continuu si lucreaza impreuna cat de mult posibil”, dezvolta George Clooney. „Avem cu totii aceeasi filosofie referitor la ceea ce facem, adica daca nu ne place ceea ce facem, suntem niste idioti, pentru ca suntem extrem de norocosi.
„Totusi, a fost un lucru nemaipomenit sa incercam si sa programam toti acesti actori si intr-un fel, Jerry a reusit sa faca acest lucru”, continua Clooney. „Nu ne strica faptul ca il iubim cu totii si ca ne face mare placere sa ne aflam in compania lui. Foarte sincer, ne face sa aparem in anumite locuri, doar pentru ca ne cere acest lucru. Este un mare om de spectacol si stie exact ce trebuie facut si ce nu trebuie facut. Mai presus de toate, este extrem de amuzant.”
„L-am descris o data pe Jerry ca pe Papa din Las Vegas”, spune Brad Pitt. „Cred ca de atunci si-a dezvoltat domeniul”.
Bernie Mac este de acord. „Il respect foarte mult pe Jerry. El lucreaza doar cu cei mai buni si te sustine intotdeauna.”
„Pentru orice regizor, sa lucreze cu Jerry este ca un vis”, declara Steven Soderbergh. „Simtul lui pentru povestire, simtul lui pentru distributie si instinctele sale sunt foarte, foarte bune. Ar fi fost imposibil sa realizam aceste doua filme fara el. Contactele lui Jerry ne-au permis sa ne exercitam o anume parte de control asupra locatiilor din Europa in care este foarte greu de patruns, si acest lucru, pe langa abilitatea sa de a verifica totul si de face ca toti sa fie fericiti.
„Asa cum spuneam cuiva care m-a rugat sa il descriu pe Jerry. „Ei bine, nimeni nu a trebuit sa se gandeasca vreodata daca l-a intalnit sau nu. Nimeni nu a adresat vreodata aceasta intrebare, L-ai intalnit pe Jerry Weintraub? si sa primeasca raspunsul Nu sunt sigur. El este pur si simplu unul dintre acei oameni. Este foarte amuzant sa il ai prin preajma si este cel mai bun producator pe care l-am vazut.”
Ca si admiratia lor pentru extraordinarul producator Weintraub, entuziasmul impartasit de catre distributie si echipa pentru activitatea alaturi de regizorul Steven Soderbergh nu poate fi exagerat. „Steven este chiar original”, declara Matt Damon cu admiratie. „Activitatea sa morala nu seamana cu nimic din ce am vazut”.
„Pentru Steven, fiecare zi inseamna filmare si montaj si rezolvarea problemelor”, spune Clooney, al carui rol in Ocean’s Twelve marcheaza cel de-al patrulea film cu Soderbergh. „Pentru noi, finalul fiecarei zile inseamna ‚Da, am terminat. Hai sa bem un pahar cu vin.’”
„Impulsul reprezinta un element urias in creativitatea mea, asa ca imi place foarte mult eficienta cadrelor lui Steven”, spune Julia Roberts, care a primit un Premiu al Academiei pentru Cea Mai Buna Actrita pentru performanta acesteia in productia lui Steven Soderbergh, Erin Brockovich. „Acesta este cel de-al patrulea film al meu cu el si nu exista zile care doar trec de la sine, in care obosesti si entuziasmul tau se pierde. Steven este foarte exact si stie sa mentina lucrurile in miscare, stie sa ii pastreze pe toti bucurosi si face in asa fel incat sa vrei sa ajungi la ceea ce ti-ai propus atunci cand te priveste. O parte din eficienta lui vine din partea oamenilor care sunt fericiti sa se dedice muncii. Suntem cu totii impreuna in aceeasi echipa.”
„Atunci cand Roberts a descoperit la putin timp inainte de productie ca este insarcinata si asteapta gemeni, Soderbergh si scenaristul George Nolfi au modificat scenariul pentru a include cu inteligenta acest nou element in povestire. „Steven a schimbat putin lucrurile in asa fel incat sa devina mai amuzant pentru mine”, spune actrita.
Pe langa talentul si pasiunea deloc de neglijat ale lui Soderbergh pentru realizarea filmelor, el aduce proiectelor sale abilitatea unica de a lucra la un film in mai multe calitati, de la dezvoltarea scenariului la manevrarea camerei de filmat.
„Steven este un extraordinar regizor, scenarist, director de imagine si monteur”, spune Weintraub, „ceea ce inseamna ca ajunge pe platoul de filmare dimineata, nu trebuie sa poarte discutii lungi cu cinci persoane diferite. Pur si simplu intra si se apuca de treaba. Este complet concentrat, total pregatit si nu se teme sa incerce ceva nou. Ma surprinde in fiecare zi.”
„Deoarece isi asuma atat de mute roluri, Steven are o perspectiva unica si procesul avanseaza mult mai usor”, remarca Don Cheadle, care realizeaza al patrulea film cu regizorul si al patrulea film cu Clooney. ”Aduce intotdeauna ceva nou in ansamblu si este o provocare pentru el si pentru noi.”
„Sunt multi oameni de film care sunt mai talentati si mai abili decat mine, dar pentru mine ideea de a fi propriul meu realizator este doar o modalitate de a obtine ce am in minte in cel mai eficient mod cu putinta”, explica Soderbergh. „Nu vad cum luminile si operatorii pot fi separati de regie. Abilitatea de a privi prin camera si de a vedea cu adevarat ce obtinem este un mare beneficiu pentru mine si este minunat.”
Pentru Andy Garcia, o parte din multumirea de a lucra cu Soderbergh este echilibrul de pregatire atenta si dorinta de improvizare. „Ca un mare atlet, Steven poate fi spontan si poate renunta la planul de bataie si poate permite ca ceva nou sa aiba loc”, spune actorul. „Stie ca acele momente de spontaneitate sunt clipele de aur ale unui film.”
Pe langa distributia trecuta, Ocean’s Twelve primeste cu bucurie inca doi actori. Alaturi de Julia Roberts, din distributia feminina face parte Catherine Zeta - Jones, actrita principala in drama Traffic distinsa cu Premiul Oscar a lui Soderbergh si castigatoarea unui Premiu al Academiei pentru rolul din Chicago.
„Am doua dintre cele mai frumoase femei din lume in acelasi film”, se entuziasmeaza Weintraub. „Julia este o actrita de mare talent si este foarte amuzanta in acest film. Iar Catherine, langa care mi-am petrecut un timp la Festivalul de Film de la Venetia de anul trecut este de asemenea o actrita magnifica. Cand am discutat cu Steven cine ar trebui sa interpreteze rolul Isabel, ea a fost prima si unica noastra alegere.”
„Jerry te face sa te simti ca si cum ai pe cineva care are grija de tine”, spune Catherine Zeta – Jones. „Nu multi oameni ar fi putut realiza aceasta productie cu atat de mult bun gust si impecabil asa cum a facut-o Jerry. Este un diplomat minunat, iar fiecare tara in care am calatorit ne-a primit cu bucurie.
Dupa ce am realizat Traffic alaturi de Steven, am vrut intotdeauna sa retraiesc experienta pe care am avut-o lucrand alaturi de el intr-un alt film, deoarece a fost minunat”, continua ea. „Procesul lui, fie ca este filmarea unei drame ca Traffic sau un film ca Ocean’s Twelve, este de a crea un spatiu in care fiecare sa faca parte din acest proces. Toti pornesc cu o energie deosebita. Este un mediu minunat in care sa lucrezi.”
Dupa Soderbergh, „Isabel a fost o piesa de baza a distributiei, deoarece continuarea filmului se axeaza partial pe un personaj care nu apare in primul film, asa ca a trebuit sa avem pe cineva care sa se potriveasca. Stiam ca in orice situatie, Catherine se descurca. Este foarte temperamentala.
„M-am distrat de minune alaturi de Catherine in acest film”, continua regizorul, „in special pentru ca am putut sa ii accentuez lumina si frumusetea, deoarece in Traffic a fost insarcinata in sase luni, si i-am admirat curajul de a se integra. Este foarte amuzant sa o urmaresti in Ocean’s Twelve cum ii pune pe baieti pe foc, pentru ca Isabel este atat de desteapta si sexy si se pricepe atat de bine la ceea ce face.”
Pentru rolul lui François Toulour, un playboy european bogat care are o a doua slujba ca un hot imprevizibil cunoscut sub numele The Night Fox, Soderbergh a apelat la actorul francez de mare succes international Vincent Cassel, vedeta a unor filme ca La Haine (Hate), Elizabeth si Shreck. Regizorul l-a intrebat pe Cassel daca il intereseaza sa se alature distributiei din Ocean’s Twelve atunci cand s-au intalnit la Festivalul de Film de la Cannes din 2003; Cassel a acceptat fara sa citeasca scenariul.
„Daca un regizor ca Steven iti cere sa il astepti, stii ca poti avea incredere in el”, spune Cassel. „Chiar din prima zi, distributia m-a primit foarte bine si m-a invitat in grup. Stiu cu adevarat cum sa se distreze pe platou!”
„Am urmarit activitatea lui Vincent Cassel de ceva vreme si am fost intotdeauna de parere ca este intr-adevar irezistibil”, spune Soderbergh. „Imediat ce am inceput sa lucram la scenariu, le-am spus tuturor ca pe el il vreau in rolul lui Toulour. Am simtit ca o sa se potriveasca cu acest grup, ca va putea sa lucreze usor cu noi. Si am avut dreptate. Toti l-au indragit imediat. Este foarte amuzant, foarte destept si a devenit imediat o parte a jocului si a fost minunat.”
Intregind distributia filmului Ocean’s Twelve sunt aclamatii actori britanici Robbie Coltrane, care apare intr-o scena in Amsterdam, si actorul de comedie Eddie Izzard, care s-a alaturat echipei ca un inventator excentric la scenele filmate in Roma; ca si elevii lui Soderbergh, Cherry Jones, care a aparut cu Julia Roberts in Erin Brockovich si Jeroen Krabbe, care a jucat in King of the Hill si Kafka.
„De fiecare data cand cineva ma intreaba despre activitatea alaturi de acest grup”, spune Carl Reiner, „pur si simplu spun ca sunt niste vidre. Cand camera nu filmeaza, fie canta, fie danseaza, boxeaza sau isi amintesc lucruri. Se distreaza atat de bine incat pur si simplu ti se face rau.”
„Este greu sa prefaci sentimentul de usurinta si camaraderie pe care aceste personaje il impartasesc”, remarca Soderbergh, „iar vestea cea buna este ca aceasta distributie nu trebuie sa se prefaca.”