Articole Mulholland Drive

(2001)

Calea Misterelor

Interviu cu David Lynch

i: MULHOLLAND DRIVE: CALEA MISTERELOR face referire la o sosea sinuoasa, in timp ce THE STRAIGHT STORY vorbea despre un parcurs in linie dreapta. Sa vedem aici un semn?

R: Mulholland Drive este o sosea fantastica, ce strabate muntii Santa Monica. Pe alocuri trece printr-o zona rezidentiala, pentru ca in alte locuri sa aiba un aspect de drum de munte, dechis si salbatic. Pe timpul noptii este un drum foarte intunecat. De aceasta sosea se leaga multe experiente si multe povesti. Are o mare putere de atractie si emana un mare mister. Din anumite locuri, iti ofera o vedere panoramica asupra orasului Los angeles sau asupra intregii vai.

i: Ce s-a intimplat intre episodul pilot de serial de televiziune care a fost la inceput Mulholland Drive si reluarea filmarilor pentru a face un film de cinema ?

R: Canal+ si producatorul Pierre Edelman mi-au propus sa reiau proiectul pentru a face un film de cinema. Le-a luat un an pentru a recupera drepturile. La sfirsitul acelui an, nu aveam nici o idee despre cum urma sa transform intr-un film coerent ceea ce filmasem deja. Dar, intr-o noapte, m-am asezat la masa de scris, si intr-o jumatate de ora, mi-au venit toate ideile. Am scris scenele aditionale, si am reluat filmarile, care au durat patru saptamini. Aceste idei noi au transformat fiecare element deja existent, iar ceea ce am filmat a afectat inceputul, mijlocul si finalul filmului.

i: Cu toate aceste vise si deziluzii, am putea spune ca filmul este un imn al mitologiei Hollywoodului.

R: Hollywood este un mare rezervor de mitologie. Dintotdeauna a fost un loc purtator de sperante. Oamenii vin aici in numar atit de mare pentru ca isi imagineaza ca se vor putea exprima sau vor putea sa devina celebri, exact la fel ca cei care se duc la Las Vegas, cu dorinta de a se imbogati. Dar foarte putini dintre ei reusesc.

i: Ce probleme ati avut in timpul filmarilor?

R: Nu am avut probleme. Decorurile, costumele, multe lucruri au fost pierdute in acel an de inactivitate. Din fericire, am reusit sa recuperam tot ce fusese ratacit si am putut sa continuam filmarile.

i: Exista elemente pe care regretati ca nu le-ati dezvoltat?

R: Nu. Cred ca aceasta poveste a fost dintotdeauna menita sa devina film. Ciudat a fost doar drumul pe care l-a parcurs pentru a ajunge aici. Dupa parerea mea, a fost o binecuvintare ca acest film a fost realizat in doi timpi. Daca am fi facut totul dintr-o data, multe idei ar fi fost pierdute.

i: Puteti sa ne spuneti care sint scenele pe care le-ati turnat special pentru cinema?

R: Nu.

i: in scena intilnirii cu producatorii de film, lasati impresia ca va reglati conturile marile studiouri, aratind ca regizorul nu are nici o initiativa.

R: Da, altii iau deciziile in locul lui. Este o chestiune de putere. Asa se intimpla destul de des la Hollywood. La Hollywood, uneori regizorul este un cetatean de mina a doua.

i: De ce ati dat rolul producatorului lui Angelo Badalamenti?

R: Angelo este compozitor, dar stiu ca dintotdeauna a visat sa joace. Experienta a aratat ca este intr-adevar inzestrat ca actor, dar mi-e teama ca am creat un monstru. Cred ca de-acum inainte imi va fi foarte dificil sa mai lucrez cu el!

i: Cum va explicati ca filmele dvs. sint mai clare pe masura ce le revezi?

R: De obicei, vedem un film o singura data. Dar filme precum Opt si jumatate al lui Fellini comporta niste abstractiuni de care iti dai seama dupa ce l-ai vazut a doua sau a treia oara. La fel ca si cu filmele lui Kubrick: le apreciez putin mai mult de fiecare data cind le revad.

i: Se poate spune ca ati fost influentat de Kubrick?

R: E posibil. Stiu ca i-a placut Eraserhead, si asta m-a impresionat foarte profund.

i: Aveti si proiecte muzicale?

R: Am facut un grup, Blue Bob, cu prietenul meu John Neff. Sintem pe cale sa scoatem un album. O sa ma puteti auzi cintind la chitara electrica. Sunetul evoca uzinele, dar are sensibilitatea anilor 50. Si mai lucrez cu Angelo Badalamenti la un grup intitulat Thought Gang - pregatim un disc.

i: Care va fi ambianta sonora?

R: imi place heavy-metalul si rock’n’roll ul oniric al anilor cincizeci.

i: La ce lucrati in prezent?

R: Am lucrat timp de doi ani la un site internet. Speram tot timpul ca il vom putea lansa. Am vrut sa il lansam in momentul premierei americane cu Mulholland Drive, dar nu eram gata. Am construit foarte multe lucruri experimentale, mai ales trei seriale concepute exclusiv pentru Net. E un punct de plecare, nu stim incotro duce, dar se schimba tot timpul.
Sinopsis 10 indicii pentru a intelege Mulholland Drive
jinglebells