Articole Lawless

(2012)

În afara legii

Despre film

Faimosul gangster Al Capone spunea că ”Prohibiția nu a adus decât probleme” și că ”Eu sunt ca oricare alt om. Nu fac decât să îndeplinesc o cerere a pieței.” Cu toate că afacerile sale se desfășurau în Chicago, cei trei frați Bondurant din Virgina ar fi fost complet de acord cu Al Capone. Frații de alamă, așa cum fuseseră numiți Howard, Forrest și Jack conduceau o afacere cu băutură contrafăcută în Franklin County, Virginia, unde se zice că dealurile erau arămii de la culoare numeroaselor alambicuri ilegale.

Cartea scrisă de Matt Bondurant a pornit de la dorința acestuia de a povesti uimitoarele aventuri ale bunicului său Jack și a fraților acestuia Forrest și Howard. Deși romanul este inspirat de evenimente reale, el este totuși o operă de ficțiune și nu toate evenimentele relatate sunt reale. Așa cum recunoaște însuși autorul, ”Această poveste este înspirată din anecdotele și poveștile de familie, din titlurile din ziarele vremii și înscrisuri judecătorești... Cu toate acestea, informațiile istorice nu ne pot ajuta să înțelegem complet personajele principale ale poveștii, din punctul de vedere al situației în care se află și a gândurilor care îi năpădesc; toți cei implicați au încetat de mult din viață și există puține izvoare scrise referitoare la existența lor. Nu există scrisori, iar bunicul meu nu a ținut niciun jurnal. Principala mea sarcină în scrierea acestei cărți a fost să umplu golurile din informațiile existente. Am avut de-a face și cu relatări ale familiei, dar acestea sunt vagi și de cele mai multe ori amăgitoare, amestecate cu zvonuri, bârfe și mituri... Intenția mea a fost să ajung la adevărul din spatele acestor povești”.

Cartea, publicată în 2008, a fost foarte bine primită de critici și public și a reușit să-i cucerească și pe producătorii Douglas Wick și Lucy Fisher. Wick spune: “ Cartea vorbește despre bărbați duri și tandrețea lor; despre comportamente violente, feroce împletite cu momente de dorință și dor; despre durere fizică amestecată cu legende despre indistructibilitate. Nu ai putea să citești acestă carte fără să-ți imaginezi personajele.” Rachel Shane, vice-președinta Red Wagon Entertainment le-a atras atenția șefilor ei cu privire la această carte înainte ca ea să fie publicată, astfel că cei de la Red Wagon au cumpărat drepturile de ecranizare a cărții. Bondurant a fost foarte încântat; povestea lui era deja ”o reimaginare dramatică”, iar ideea ca povestea lui să fie mai departe transformată într-un film îl entuziasma.

”Nu erau prea multe informații pe care să le pot folosi într-o carte din categoria non-ficțiune așa că am luat o serie de evenimente verificate ca fiind reale și le-am pus laolaltă, ca o constelație, folosind unele lucruri pe care le cunoșteam despre cei trei frați, alături de câteva documente și poze pentru le recrea viața. Știam povești din tinerețea bunicului meu, dar nu știam nimic despre el când avea 18 ani, așa că mi-am acordat destulă liberate în inventarea anumitor părți ale cărții. Știam că filmul va duce asta și mai departe și asta mi s-a părut natural”, explică Bondurant.

Între timp, Rachel Shane l-a abordat pe regizorul John Hillcoat. ”Ultimul film al lui John, PROPUNEREA / THE PROPOSITION a fost incredibil de visceral și avea o violență dramatizată, așa cum nu mi-a mai fost dat să văd. Se vedea atenția cu care îi îndruma pe actori în rolul lor și atracția pentru crearea de lumi asemănătoare cu lumea noastră dar totuși atât de bizare. Eram sigură că John va reuși să transforme cartea în film și că rezultatul va fi extraordinar.” spune Shane.

Hillcoat și-a dat seama că romanul despre frații Bondurant îi oferea oportunitatea de a lucra cu două dintre genurile lui favorite, într-un mod inovativ și întreprinzător.
”Mi-a plăcut la nebunie lumea descrisă în carte. Îmi plac western-urile și chiar căutam un film cu gangsteri. M-am chinuit în ultimii ani pentru că s-au făcut atâtea filme bune cu gangsteri încât e greu să vii cu ceva nou. Dar cartea asta aducea ceva nou. Era o combinație ciudată între un film cu gangsteri și un western. Nu mai văzusem un film cu gangsteri într-un decor rural de la BONNIE ȘI CLYDE încoace. Iar problema băuturii contrafăcute nu mai fusese tratată decât în comedii precum SMOCKEY ȘI BANDIT. Iar cartea avea la bază o poveste reală, ceea ce era incredibil. Era vie și avea ceva unic. A fost tot ce mi-a trebuit”, povestește Hillcoat.

Hillcoat l-a cooptat pe vechiul său prieten și colaborator Nick Cave să scrie scenariul și coloana sonoră, cei doi lucrând împreună și la PROPUNEREA. Într-o producție semnată de cei doi scenariul și muzica se întrepătrund încă de la nașterea proiectului și evoluează împreună. Pentru că acțiunea din LAWLESS are loc în Virginia, discursul personajelor principale are o muzicalitate aparte pe care Nick Cave a introdus-o în dialoguri, ca o partitură muzicală.

”Cântecele lui Nick sunt de fapt niște narațiuni, influențând scenariul dar, mai mult decât atât, cred că toate filmele au o muzicalitate proprie” spune Hillcoat. Felul în care scrie Nick, dialogurile sale , modul în care se desfășoară povestea, toate au un ritm anume. Este un detaliu foarte subtil, dar este vizibil. În LAWLESS am vorbit despre adaptarea romanului – este prima dată când el a lucrat la ecranizarea unei cărți – dar am vorbit și despre partitură, despre ce fel de muzică vom avea pentru coloana sonoră. Scrierea scenariului și compunerea coloanei sonore sunt procese organice. Mai întâi muzica, apoi scenariul, apoi din nou muzica”.

Bondurant a fost încântat de faptul că John Hillcoat și Nick Cave au fost aleși pentru a-i ecraniza cartea. ”Sunt fan Hillcoat; mi-au plăcut la nebunie PROPUNEREA și DRUMUL. Și sunt fan și al muzicii lui Nick Cave, așa că am fost foarte entuziasmat atunci când am aflat că el scrie scenariul. Nick a făcut minuni și sunt flatat că a păstrat destul de mult din limbajul folosit de mine. Este o onoare pentru mine că cei doi au lucrat la adaptarea romanului meu ” spune Bondurant.

Shia LaBeouf s-a alăturat echipei imediat după Hillcoat și Cave, pentru a juca rolul celui mai tânăr dintre frații Bondurant – inteligentul, sensibilul și entuziastul Jack. Cei doi ani care au urmat s-au dovedit plini de suișuri și coborâșuri, cu multe obstacole și pași mici înainte, dar LaBeouf nu a renunțat la acest proiect în ciuda succesului fenomenal avut cu franciza TRANSFORMERS.

LaBeouf a fost atras de proiect dintr-un milion de motive, printre care și faptul că regizorul era John Hillcoat. ”Sunt fan al filmelor lui, aș face orice film cu el”, se entuziasmează actorul. ”Filmele lui John sunt toate viscerale și sincere. El caută adevărul, este foarte inteligent și are un stil fabulos. Lasă cadrele să respire, este pe stil vechi, ca John Ford. Știe cum să pună povestea într-un cadru și să lase cadrul să-și facă treaba. Este un mod de a lucra pe care nu l-am mai experimentat până acum, așa că am fost interesat și încântat să-l încerc”.

LaBeouf a fost atras și de romanul lui Bondurant și de perioada istorică explorată în el. S-a lăsat captivat de istoria contrabandei cu băutură, de relația dintre contrabandă și minerit din zona Virginiei, de economia regiunii, de rupturile religioase și rasiale. Dar cel mai mult l-a intrigat personajul său, Jack. Acest tânăr întreprinzător și dornic de aventură trebuie să-și găsească drumul, nu doar ca contrabandist, dar ca poziție în clanul Bondurant, pe măsură ce relația dintre cei trei frați începe să se schimbe. Jack se maturizează și trece printr-o gamă largă de emoții pe parcursul filmului.

” Nu am mai jucat un astfel de rol până acum. Este povestea unui băiat care devine bărbat. Are parte de prima gură de băutură contrafăcută, de primul sărut”, povestește Shia. ”De asemenea, filmul spune povestea unui familii care se dezintegrează. Cei trei trec printr-o mulțime de necazuri, timp în care balanța puterii se înclină dinspre Forrest și Howard către Jack. Atunci când îl vezi prima dată pe Jack, el este foarte emotiv și inocent; trăiește la fermă și nu poate nici să să uite la frații lui când aceștia sacrifică un porc. Această empatie stă în calea carierei sale de răufăcător, iar adevărul e că el face parte dintr-o familie de criminali. În această perioadă fabricarea ilegală a băuturii era singura posibilitate pentru cei săraci și fără viitor. Nu aveau altceva decât talentul lor. Iar talentul fraților Bondurant era să facă băutură.”

Jack este, de asemenea, fascinat de băutura contrafăcută și mai ales de gangsterii din Chicago, personajul fiind puternic influențat de această admirație. ”Jack face parte dintr-o nouă generație. El le-a văzut pe toate aceste personaje tip Robin Hood luptând împotriva autorităților, mai ales împotriva Prohibiției, și câștigând. Aceștia au fost noii americani. Oameni care au venit din jos și care, prin propriile forțe, s-au ridicat reușind să-și întrețină astfel nu doar familia, ci întreaga comunitate. Familia Bondurant se afla în fruntea revoluției de la acea vreme. Fabricantul de băutură era un fel de super-erou al vremii, mai ales pentru cineva de 20 de ani, ca Jack”, mai spune LaBeouf.

LaBeouf nu avea încă anvergura unui star internațional atunci când Hillcoat l-a văzut jucând în CUM SĂ-ȚI RECUNOȘTI SFINȚII, în 2006. Regizorul își amintește ”M-am întrebat, cine naiba e puștiul ăsta? Apoi l-am văzut în SUSPICIUNEA și din nou mi-am zis că jocul lui este fantastic. Apoi a venit seria TRANSFORMERS și chiar și atunci când este înconjurat de efecte speciale și roboți, Shia reușește să dea viață unui personaj convingător și complet. Shia avea ce trebuie pentru a juca personajul lui Jack care ajunge să experimenteze fiecare emoție de la furie și disperare la fericire supremă. Mi-a fost ușor să mi-l imaginez ca fiind un tânăr în era Prohibiției. La rândul lui, Shia a fost foarte interesat de proiect atunci când l-am cunoscut și nu și-a pierdut deloc din interes pe parcurs, așa că am știut că el este tipul potrivit. Și eu sunt destul de pretențios când vine vorba de ales actorii pentru un film.”

LaBeouf mai încercase și în alte dăți să găsească oportunități de a juca alături de bine-cunoscutul actor britanic Tom Hardy. Cei doi s-au împrietenit după ce LaBeouf i-a trimis lui Hardy un email în care îl felicita pentru rolul din BRONSON. După aceea au început să facă schimb de scenarii. LaBeouf i-a trimis lui Hardy romanul lui Bondurant, apoi scenariul scris de Nick Cave. Hardy a fost impresionat de ambele și s-a dovedit un candidat foarte bun pentru rolul tăcutului, neînfricatului și teribilului Forrest Bondurant.

Hillcoat a fost de asemenea încântat să lucreze cu Hardy despre care auzise că este un actor serios și talentat. ”Tot auzeam despre tipul ăsta extraordinar, Tom Hardy. Am început să urmăresc rolurile sale și am fost uimit – era minunat. Mi-i imaginam deja pe Shia și pe Tom jucând rolul fraților Bondurant. Iar abordarea personajului de către Tom a fost foarte curajoasă – el l-a văzut pe Forrest drept capul familiei, preluând atât rolul de mamă cât și de tată după moartea părinților. Tom a vrut să exploreze partea sensibilă a lui Forrest și să-l joace într-un mod mai liniștit, mai reținut. Abordarea lui consta în exploatarea diferitelor fațete ale personajului, a modului controlat și calculat în care acționa el. Mi s-a părut o atitudine fascinantă și neobișnuită față de acest personaj”, spune Hillcoat.

Avându-i deja pe LaBeouf și Hardy în echipă, procesul de selecție a actorilor a început sub auspicii bune. Problema a fost însă aceea a finanțării, spune producătorul Lucy Fisher “ materialul nostru era original și deosebit. Era povestea a trei frați aflați în afara legii, cruzi și violenți, cu puternice legături de familie; în același timp povestea era romantică și plină de aspecte lirice. Nu era ușor să o categorisești”.

În final, a durat doi ani de muncă asiduă înainte ca cei de la Red Wagon să găsească o companie care să le împărtășească entuziasmul și să le ofere suținerea de care aveau nevoie. În 2011, Annapurna Pictures, o companie de producție nouă, condusă Megan Ellison și Benaroya Pictures, condusă de Michael Benaroya, au semnat contractul de finanțare pentru LAWLESS/ÎN AFARA LEGII.

Găsirea echipei de actori a fost un proces îndelungat și complicat dar regizorul Hillcoat și producătorii Fisher and Wick au decis că, în final, fiecare actor în parte era alegerea perfectă pentru rolul interpretat.

”Există un aspect mai ciudat când vine vorba de film, este un fel de alchimie” , explică Hillcoat. ”Te joci cu toate ingredientele pe care le ai la îndemână și uneori combinația finală este perfectă. Am avut și combinații anterioare care ar fi dus la un rezultat final diferit, la un film diferit și care ar fi fost probabil extraordinare și ele. Dar sunt convins că în cele din urmă am reușit să găsim grupul perfect. Partea dificilă atunci când ai o astfel de combinație de actori este că se creează un echilibru fragil, care este afectat dacă unul dintre actori renunță. S-ar putea să nu fie doar o problemă de găsire a unui înlocuitor. Este vorba despre combinația de oameni, despre cum lucrează ei împreună, despre energiile lor și calitățile pe care le aduc pentru a fi puse laolaltă.”

Actorul australian Jason Clarke completează trio-ul fraților Bondurant, interpretându-l pe Howard, cel mai mare dintre frați. Aflat în stare de ebrietate de cele mai multe ori și complet iresponsabil, Howard este depășit mereu de situație, probabil o reacție la tumultul interior căruia el nu îi poate face față.

”Când vine vorba de violența care se ascunde în el, cu Howard totul este proiectat în afară, ca un tsun ami; în timp ce Forrest este controlat și calculat, Howard este exploziv. Ei sunt personaje perfect opuse, iar Jason a reușit să puncteze toate aceste aspecte ale personajului pe care îl interpretează. Într-una dintre etapele scrierii scenariului Forrest era menționat ca fiind cel mai mare dintre frați, și nu Howard, dar Jason a ținut morțiș ca această schimbare să nu se facă. Era legat de sentimentul de rușine și vinovăție încercate de Howard. În acele vremuri, la moartea părinților, rolul de cap de familie era preluat de cel mai mare dintre copii. Dar Howard era un tip care nu se poate ridica la înălțimea acestei poziții, iar asta este dureros pentru el, faptul că nu poate să-și ajute frații. Iar cei trei se iubesc și ar face orice unul pentru celălalt. Am vrut să explorăm dinamica relației dintre cei trei, astfel că am schimbat scenariul special pentru cele spuse de Jason, oferindu-i lui rolul lui Howard”, explică Hillcoat.
Ca australian, Clarke cunoștea foarte bine munca lui Hillcoat cât și pe cea al lui Cave și era dornic să lucreze cu cei doi, fiind un fan al ambilor.

”Scenariul era grozav. Și, ca australian, sunt un mare fan al lui Nick Cave, iar producțiile lui John îmi sunt foarte cunoscute, nu doar PROPUNEREA, ci chiar și proiectele lui mai vechi. Mereu am considerat că el are o viziune deosebită. După ce am citit scenariul m-am gândit, da, tipii ăștia o să facă lucrurile cum trebuie. Este o poveste complexă și fascinantă și ei sunt oamenii potriviți să o transforme în film. Mai apoi, când am aflat ce oameni sunt implicați în film mi-am dat seama că rezultatul va fi unul de excepție”, spune Clarke.
Așteptările actorului cu privire la stilul și modalitatea de lucru ale lui Hillcoat s-au dovedit a fi împlinite.

”Simțul lui vizual este într-adevăr aparte, iar el este un om deschis care caută constant modalități deosebite de a face filme. În plus PROPUNEREA a fost filmat chiar în orașul meu natal, Winton. Nu mulți oameni au fost acolo, ca să nu mai zicem de a filma acolo. De fapt, Clarke s-a inspirat din viața lui în Winton pentru a se pregăti pentru interpretarea personajului său.”

”Jason vine de la țară. A crescut într-un mediu mai sălbatic și violent, folosindu-se de acest lucru pentru personajul său... a purtat chiar si niște greutăți legate de picioare care să-i confere lui Howard o anumită greutate la deplasare. A băut alcool contrafăcut așa cum au făcut, de altfel, toți mai puțin Tom. Tom este mai controlat, rămânând fidel personajului său”, observă Hillcoat.

Clarke consideră că Howard vede relația cu frații săi ca fiind singurul lucru de valoare din viața sa; iubirea pentru frații săi este singura calitate a acestui personaj zdruncinat. Actorul le mulțumește fraților săi pe ecran, LaBeouf și Hardy pentru că i-au ușurat munca în a face relația dintre cei trei frați cât mai reală.

”Howard are o poveste și un conflict care nu pot fi prezentate decât într-un film, nu printr-un singur mare eveniment, ci prin descrierea întâmplărilor prin care trec el și frații săi”, explică Clarke. ”Iar relația mea din timpul filmărilor cu Shia și Tom, atât în timpul scenelor cât și in afara platourilor a fost foarte bună încă din prima zi. Suntem toți genul de actori care dezvoltă personajele în funcție de interacțiunea cu ceilalți actori implicați în film. Încă de la început Shia a fost foarte relaxat, trimitea mesaje și poze, și mie îmi place să lucrez așa. Tom este un actor feroce în ceea ce privește modul în care urmărește personajul și esența acestuia, este foarte hotărât și atent la alegerile pe care le face. Ambii au atâtea calități și sunt actori foarte buni, ceea ce îți face munca mai ușoară”.

Iubirea este și ea parte din povestea din LAWLESS/ÎN AFARA LEGII, unul dintre planurile acestui film exploatând sentimente de tandrețe și dor, care fac parte din lumea celor trei frați la fel de mult ca și violența și cruzimea. Jessica Chastain joacă rolul enigmaticei Maggie care se strecoară în lumea fraților Bondurant ca o pasăre exotică ce încearcă să-și găsească un loc al ei. Dar Maggie fuge de propriul ei trecut întunecat care o va urmări în noua ei viață.

Găsirea actriței protrivite pentru rolul lui Maggie nu a fost un proces deloc ușor; ca și Forrest, ea este un observator fin și alege ce și cât dorește să lase la iveală din personalitatea și povestea ei. Hillcoat povestește: ”Aveam nevoie să găsim o Maggie care era într-adevăr matură, o femeie adevărată și complicată. Pentru că ea are o poveste despre care nu știm prea multe – vine din Chicago, este afectată de anumite probleme, la fel ca și Forrest, de aceea se simt atrași unul de celălalt. Deci trebuia să găsim o actriță capabilă de o astfel de adâncime emoțională ca să poată să transmită anumite lucruri fără ca acestea să fie spuse efectiv. Trebuia, totodată, să fie o persoană foarte puternică pentru că de fapt Maggie este cel mai puternic personaj din film – este mai puternică decât oricare dintre cei trei frați. Deci aveam nevoie de cineva care să le poată face față acestor bărbați alfa, dar care să fie în același timp atrăgătoare și caldă”. Benoit Delhomme, i-a sugerat lui Hillcoat să se întâlnească cu Jessica Chastain, care la acea vreme era cunoscută mai mult pentru rolurile sale din teatru. O singură întâlnire a fost de ajuns pentru a-l convinge pe regizor că a găsit-o pe Maggie. După ce a urmărit unele dintre filmele în care jucat Jessica, Hillcoat și-a dat seama că a dat peste o comoară.

Chastain îl admira de mult pe Hillcoat și a fost atrasă imediat de povestea din LAWLESS/ÎN AFARA LEGII. ”M-am gândit că scenariul este dinamic și șocant și extraordinar”, remarcă ea. ”Ceea ce m-a atras într-adevăr la personaj a fost povestea de dragoste dintre Maggie și Forrest. Mi-a plăcut ideea că ei sunt doi oameni foarte afectați de trecutul lor și care au o singură șansă la fericire. Asta m-a emoționat ”. După ce a primit rolul, Chastain a început să se documenteze despre perioada Prohibiției, a Marii Crize și a gangsterilor.

Chastain a petrecut foarte mult timp pe platourile de filmare cu interpreții celor trei frați și s-a distrat de minunte. ”Toți au fost minunați. Mi se părea chiar că cei trei arată și se poartă ca niște frați adevărați. Făceau glume de băieți și râdeau unii de alții, așa cum fac de obicei frații, era foarte interesant să privești dinamica dintre ei. Shia erau mereu pregătit, un profesionist adevărat, era fascinant să-l privești. Cu Jason am mai lucrat și este fantastic în rolul lui Howard. Este o schimbare uriașă, nu l-am mai văzut făcând ceva de genul ăsta. Cu Tom, cu care am filmat majoritatea scenelor, am ajuns la un alt nivel actoricesc.”
Mia Wasikowska joacă rolul Bertha, membră a grupului Dunkard, o sectă creștină. Tânăra reușește să atragă atenția și afecțiunea lui Jack Bondurant. În final ea ajunge să-i împărtășească sentimentele, sfidându-și familia și comunitatea.

”Mi-a plăcut Bertha pentru ca este un spirit independent și am admirat călătoria pe care a urmat-o. De asemenea, echipa care a lucrat la acest proiect a fost minunată, de la John la ceilalți actori și la echipa de producție. John este un regizor extraordinar. Colaborează foarte bine cu toată lumea și este deschis la ideile și propunerile cu care vii”, spune Wasikowska. Pe lângă documentarea făcută referitor la sectele Dunkard și Menonită, actrița a luat lecții de mandolină pentru a se pregăti pentru rol.

Hillcoat o mai întâlnise pe tânăra actriță prin intermediul unor prieteni și era impresionat de talentul și de maturitatea acesteia. I s-a părut că ea are atât talentul cât și fizicul potrivit pentru acest rol. ”Mia are o înfățișare perfectă pentru a interpreta pe cineva care face parte dintr-o sectă. Ea a făcut balet o perioadă îndelungată astfel că are acea postură elegantă, dreaptă. Este o actriță talentată cu posibilități imense ”, mai spune Hillcoat.

Influența celor două personaje feminine, Maggie și Bertha, și relația lor cu frații Bondurant era un aspect important în roman, dar a devenit o temă principală în film. ”Îmi place contrastul adus de două personaje feminine puternice într-un film cu gangsteri; nu este ceva prea des întâlnit în cinematografia contemporană”, notează Hillcoat. ”Relațiile din poveste sunt speciale și inedite. Relația dintre cei trei frați, relația dintre Forrest și Maggie care este foarte complicată, neobișnuită și foarte modernă. În timp ce aceea dintre Jack și Bertha este una nemuritoare, despre inocență și tinerețe. Iar faptul că Bertha, care vine dintr-un mediu foarte strict și religios, se încurcă cu contrabandiști sălbatici este fascinant”, explică Hillcoat.

Pe măsură ce Jack încearcă să se afirme în lumea băuturii contrafăcute, el se bazează pe inocența mecanică a prietenului său din copilărie, Cricket. Jucat de tânăra speranță Dane DeHaan, Cricket este un suflet blând care de fapt este un al patrulea frate Bondurant. Ca și prietenul său Jack, Cricket are spirit de antreprenor și o atitudine progresistă legată de traficul cu băuturi alcoolice.

Entuziasmul și ingenuitatea lui sunt cu atât mai impresionante cu cât el este desfigurat de o boală din copilărie, rahitismul, care i-a afectat ambele picioare. Pentru a înțelege mai bine durerea și umilința cu care trăiește personajul său, DeHaan a vorbit cu un doctor despre rahitism și a decis să se pună la propriu în situația personajului său. ”Am simțit nevoia să port pantofi speciali care făceau să pară că picioarele mele erau drepte când, de fapt, erau îndoite. Așa că a fost nevoie să adaptăm costumele la aceste cizme speciale. Când le purtam, labele picioarelor mele erau îndoite, deși pe ecran nu se vede asta, iar când mergeam simțeam destul de multă durere. La finalul zilei de filmări eram destul de obosit și mă dureau picioarele îngrozitor. Cu siguranță simțeam durerea pe care ar fi simțit-o și Cricket. ”

Hillcoat îi este recunoscător lui Francine Maisler, directorul lui de casting, pentru că i-a făcut cunoștință cu DeHaan și îi mulțumește actorului că a reușit să ridice personajul peste imaginea caricaturală. ”Dane a fost extraordinar la audiții. Reacția mea a fost: A, uite-l pe Cricket. Iar rolul acesta nu este deloc ușor. Tipul ăsta de personaj, băiatul de la țară, este atât de bine împământenit în cultura americană încât este foarte greu să-i conferi alte nuanțe. Dane a avut o misiune grea. Pe de-o parte era problema fizică a personajului, apoi faptul că personajul este un tip cu un suflet mare și foarte inteligent. Îmi amintesc de Appalachia, o zonă foarte săracă și izolată de restul lumii unde cineva spunea că, dacă ar fi avut educația potrivită și anumite oportunități, există oameni care ar fi putut face lucruri extraordinare. Dar adevărul e că există oameni care chiar au făcut lucruri extraordinare, în cadrul lumii lor. Iar Cricket este unul dintre acel gen de oameni; el este cel care inventează Nascar. De fapt, Nascar s-a născut din traficul cu băutură contrafăcută și nevoia de a fugi de lege. La o primă privire Cricket poate părea neinteresant și cam prostuț, dar Dane a reușit să transmită inteligența și adevăratul spirit al lui Cricket”, spune Hillcoat.

LAWLESS marchează a treia colaborare între Hillcoat, Cave și prietenul lor australian Guy Pearce, după PROPUNEREA și DRUMUL. Pearce a fost încântat să li se alăture prietenilor săi, mai ales într-un rol așa de captivant cum este cel al lui Charlie Rakes, un șerif corupt și sadic venit de la Chicago pentru a-i distruge pe frații Bondurant.

Actorul a apreciat flerul de care a dat dovadă Cave atunci când a creat personajul lui Rakes. ”Este tipic pentru Nick Cave. Rakes este un personaj plin de nuanțe și ciudățenii. Este foarte dur când vine vorba de oameni, lucru care se vede chiar din prima clipă când ajunge în oraș. A fost o provocare să evidențiez disprețul pe care îl are față de frații Bondurant. El emană dispreț pur atât pentru ei ca oameni, cât și pentru existența lor”, explică Pearce.

Rakes este un tip dificil și narcisist și felul în care arată reflectă toate acestea. Hainele sale sunt mereu imaculate, are parul negru și lucios despărțit de o cărare perfectă și lipsa sprâncenelor îi conferă o înfățișare aparte. Înfățișarea aceasta ciudată este mărturie și pentru relația dintre Hillcoat și Pearce. ”Am avut multe de spus când s-a stabilit felul în care să arate Rakes”, recunoaște Pearce. ”Evident, a fost o muncă de colaborare. John este interesat să facă personaje memorabile și are o imaginație foarte bogată, așa că mi-a plăcut să lucrez cu el la acest personaj. Cred că frizura, sprâncenele rase și părul foarte negru sunt moduri foarte bune de a exprima vanitatea acestui personaj. Rakes disprețuiește toate lucrurile murdare (la propriu), dar el însuși este un tip cu o personalitate murdară”.

Atât Hillcoat cât și Pearce au fost încântați ca Pearce să joace așa un personaj dezgustător și complicat. ”Mi-a plăcut ideea ca Guy să joace un personaj negativ și nu m-am îndoit că va face o treabă minunată – în această etapă a carierei sale este capabil să joace orice rol.”
Undeva între bine și rău se află și gangsterul Floyd Benner care este atât un prieten cât și un dușman al fraților Bondurant. Dat fiind faptul că Banner este un personaj pasager în film, Hillcoat și-a dat seama că are nevoie de un actor care să poată reda cu ușurință carisma și sentimentul de bravadă care să-l impresioneze pe tânărul Jack, așa că s-a considerat foarte norocos atunci când Gary Oldman a acceptat să se alăture producției.

”Gary Oldman este unul dintre cei mai mari actori ai generației sale. Este un actor incredibil de precis și are o forță de netăgăduit. Am încercat să îmi imaginez un gangster din Chicago care să aibă aceste calități dar care să exercite și o anumită atracție, ceea ce Gary cu siguranță face. Nu îl mai văzusem interpretând un astfel de personaj până atunci, dar mie îmi place să gasesc actori care să fie perfecți pentru rol dar care să aducă și ceva nou. Gary s-a ridicat la înălțimea așteptărilor mele și cu toții am fost foarte încântați să lucrăm cu el”, spune Hillcoat.

Fanii lui Hillcoat și Cave îl vor observa probabil și pe locotenentul Gummy Walsh, jucat de Noah Taylor care a lucrat cu cei doi și la PROPUNEREA. Cave apare și el în film în rolul unui gangster. Din păcate zilele lui de ilegalitate de pe ecran au fost numărate – mai precis nu a fost vorba decât de o singură zi.

LAWLESS s-a filmat și în Peachtree City, Georgia, o suburbie a Atlantei, timp de 43 de zile. Acest loc s-a dovedit a fi o alegere bună din mai multe motive, printre care și un număr mare de clădiri construite în perioada Prohibiției, sau chiar mai devreme. Producătorul executiv Dany Wolf povestește: ” Din păcate nu a prea existat o revenire economică în aceste mici orășele din Georgia, așa că ne-a fost ușor să găsim clădiri din anii 1920-1930. Multe dintre ele erau în condiție destul de bună, dar multe dintre ele erau abandonate. Am avut de unde alege”. O zonă din Gay, Georgia, a devenit un fel de al doilea studio, mai ales că aveam acolo o mulțime de clădiri nerenovate din acea perioadă.

Un alt loc în care s-a filmat a fost Podul Red Oak Creek, cel mai lung pod acoperit din statul Georgia. Construit în anii 1840, de către un fost sclav, Horace King, podul este folosit și astăzi și a fost folosit pentru una dintre scenele de înfruntare din film. Scenele ce au loc in Rocky Mountain, Virigina au fost de fapt filmate în Haralson, Georgia unde Jack îl întâlnește pentru prima dată pe idolul său, Floyd Banner. Casa mătușii lui Cricket, Winnie, ce se poate vedea în film este o casă adevărată din acea perioadă, unde chiar s-a găsit un cufăr cu haine din anii 20-30. Designerul Margot Wilson a reușit să salveze hainele și le-e folosit în film.

Directorul de producție, Chris Kennedy, a construit platoul principal, Blackwater Station, o clădire de lemn unde frații Bondurant locuiesc și își conduc afacerea, legal și mai puțin legal. El și-a bazat modelul pe o poză făcută în Munții din Virgina ce înfățișa un hambar vechi ce fusese transformat într-o benzinărie. ”Am fost atras de această trecere de la vechea la noua lume”, explică Kennedy. El și-a imaginat cum dezvoltarea din perioada secolelor 19 și 20 a schimbat utilitatea Blackwater Station. ”Eu mi-am imaginat situația în felul următor: familia locuiește aici de peste 100. La început, regiunea era foarte izolată, dar treptat s-a construit drumul, iar ei au făcut un atelier de fierărie, apoi un mic han pentru că traficul se intensifica. Apoi numărul automobilelor a crescut, așa că vechea clădire s-a transformat într-o stație de benzină și un magazin. Toate aceste afaceri legale ascund contrabanda cu alcool pe care o fac cei trei frați Bondurant ”

La nivel de culori, Kennedy a folosit mai mult nuanțe de maro, cu câte un strop de culoare pe ici, pe colo. Scopul a fost acela de a reda cât mai real acea perioadă. ”Am folosit numai lemn și culori pământii; ziarele cu care sunt acoperiți pereții dau un pic de culoare. Ideea era să simți într-adevăr că ești într-o lume construită de ei, din lemn și alte materiale pe care le aveau la îndemână. Culorile mai puternice pe care le vedem, fie sub forma unui semn roșu sau a unor pagini colorate de revistă lipite pe perete, reprezintă de fapt lumea exterioară universului celor trei frați”, mai spune Kennedy.

Fotografiile au fost sursa de inspirație pentru modul în care urma să arăte platoul și, în final, filmul. Acțiunea filmului se petrece în timpul Marii Crize așa că s-au folosit pozele Administrației de Monitorizarea a Muncii. Dar nu a fost vorba despre cunoscutele poze alb-negru semnate de Walker Evans sau Dorothea Lange, după cum recunoaște Hillcoat. ”Influența majoră a venit prin intermediul unei cărți intitulate Născut pentru Glorie: America în culori, care conține o serie de fotografii color din timpul Marii Crize. Un alt punct de referință a fost reprezentat de către lucrările fotografului William Eggleston și de culori pe care le folosea – a fost un maestru al fotografiei color. Per total, filmul datorează mai mult fotografiilor.

Cei din echipa de producție au fost atenți la culorile folosite în acea perioadă, fie în îmbrăcăminte, în reclame sau zugrăveala caselor. ”Era o paletă mai limitată din simplu motiv că pe vremea aceea capacitatea de producție era mai mică”, explică Hillcoat. ”Așadar, există un motiv tehnic pentru care anumite culori erau mai folosite. Nu se foloseau la fel de multe culori ca azi, pentru că nu se puteau produce la fel de multe.”

Multe dintre culorile folosite în anumite scene, vin de fapt de la Maggie, personajul interpretat de Jessica Chastain. Ea se îmbracă în culori tari: roșu, turcoaz, violet care contrastează cu pielea ei albă și părul roșcat. Ea este pasărea exotică din lumea fraților Bondurant. Designerul Margot Wilson spune: ”Maggie este floarea din poveste, care aduce o altă lume în viețile celor trei frați. Costumele purtate de Jessica ies în evidență, am ales culori complet diferite de cele din hainele personajelor masculine. Personajul lui Maggie a devenit o pânză de tablou”.

Wilson a creat o imagine diferită pentru fiecare dintre frați. ”Am vrut să îi așez pe frații Bondurant într-o lume a lor, opusă celei a gangsterilor sau a altor traficanți de alcool. Așa că am folosit nuanțe pământii, culori palide care să se potrivească cu decorul și peisajul în care se petrece acțiunea. Hainele lor au fost inspirate de cele ale anilor 1920 deși filmul se petrece în anii 1930 pentru că ei locuiesc în mediul rural și nu prea sunt genul care să țină pasul cu moda. Jack pornește de jos, dar el vrea să facă mulți bani să să se autodepășească. Așa că hainele lui se schimbă pe măsură ce se apropie de imaginea gangsterilor din acele vremuri. Howard este pur și simplu Howard. Este beat mai mereu și rămâne la fel pe tot parcursul filmului. Pe Forrest l-am îmbrăcat în cardigan; are o tăcere anume și parcă o bătrânețe care-l caracterizează. ”

Șeriful interpretat de Guy Pearce iese în evidență datorită costumelor sale impecabile. Wilson spune: ”Rakes este foarte atent la ce poartă și la felul în care arată. Am vrut să îi confer o siluetă dreaptă, ca să îl separ clar de celelalte personaje. Nu este din lumea lor, ci a venit să o distrugă.”
Pentru rolul Bertha, Wasikowska a fost îmbrăcată în rochii șterse, cu bonete și șorțuri tipice pentru secta din care face parte. Asta se schimbă doar atunci când Jack, personajului lui Shia LaBeouf, îi oferă o rochie galbenă.

Actrița remarcă: ”Margot este minunată. Mereu spun că designerii de costume pentru film sunt ultima piesă care să finalizeze puzzle-ul fiecărui personaj. Ea m-a ajutat să-mi dau mai bine seama ce fel de oameni sunt cei din secta Dunkard, cum trăiau ei. Iar rochia galbenă este minunată, am iubit-o. Aș purta rochia aceea și în realitate”.

Hillcoat și Benoit Delhomme au filmat pelicula digital, cu o cameră Alexa, ceea ce a fost o premieră pentru amândoi. ”Benoit și cu mine am pășit împreună în necunoscut în privința asta, pentru că nu mai filmasem cu Arri Alexa. A fost o schimbare rapidă și am avut de ales între a fi printre ultimii care să filmeze pe peliculă sau printre primii care să folosească acest tip nou de cameră de filmat”, spune Hillcoat. ”Marea cotitură a fost atunci când a trebuit să filmăm multe scene de noapte și aveam foarte puțin timp la dispoziție pentru asta. Nu am vrut să luminăm platoul, dar voiam să vedem anumite detalii în pădure. Un lucru uimitor legat de această cameră este că poți filma chiar mai departe decât poți vedea efectiv. În plus, are o calitate a filmării pe care nu o găsești la alte camere digitale ”

Deși acțiunea filmului se petrece în anii 1930, Hillcoat vede paralele între acea perioadă și vremurile noastre, mai ales din perspectiva independenței fraților Bondurant și a neîncrederii acestora în autorități, reprezentate de șeriful Rakes. ”Sunt multe legături – ca și acum, atunci era o perioadă de mare neliniște. Atunci era Marea Criză, ceea ce avem și noi acum. Aveau și ei schimbări climatice, furtuni devastatoare ...Era un dezechilibru incredibil între cei bogați și cei săraci. Aș spune că azi corupția și imposibilitatea celor care vor sa facă lucrurile așa cum trebuie dar care sunt călcați în picioare de alții mai puternici sunt mai pronunțate decât atunci. Introducerea tehnologiei moderne a schimbat puțin lucrurile, acum avem parte de internet si tehnologie digitală dar atunci aveau mitraliere și mașini. Era începutul erei moderne, cu radioul a cărui influență începea să se simtă. Atunci ei aveau legea asta a prohibiției, care nu este foarte departe de ce se petrece în Mexic, cu cartelurile – în termeni de cine beneficiază de trecerea în ilegalitate a anumitor substanțe, despre cine deține de fapt controlul și cine face bani ”, mai spune Hillcoat.

Una dintre modalitățile în care Hillcoat și Cave au subliniat asemănările dintre acea epocă și timpurile noastre este prin intermediul muzicii. Eu combinat genurile muzicale și artiștii perioadei și au creat o coloană sonoră aparte pentru acest film.

”Dealurile Virginiei erau pline de oameni săraci, atât albi cât și de culoare. De aceea cred ca muzica din acea vreme era atât de bogată – este un amestec interesant între blues și gospel pe de-o parte și muzică country pe de altă parte”, remarcă Hillcoat. ”Așadar, îl avem pe Ralph Stanley, un cântăreț de muzică country care cântă ‘White Light, White Heat’ (Lumină albă, căldură albă) care este un cântec despre droguri. Băutura contrafăcută era pe vremea aia cum este metadona azi. Îl avem pe Emmylou Harris cu ‘The Snake Song’ (Cântecul șarpelui) , care cred că este un cântec potrivit pentru Forrest. El este ca un șarpe, dar de fapt cântecul este unul de dragoste, iar el are acest contrast. Am lucrat în mod intenționat cu muzicieni ca Ralph Stanley și Emmylou Harris pentru a cânta astfel de cântece care nu sunt tipice pentru avea vreme dar care amintesc de acea perioadă. Este o dinamică, un amestec eclectic – oameni din Nashville și punkeri. Se creează astfel o energie pură, dinamică. Cam ca frații Bondurant”.

Sinopsis Despre distribuție
jinglebells