Articole Bolt

(2008)

Bolt

Fortand limitele animatiei pe computer

Dupa ce au asigurat distributia filmului, realizatorii s-au concentrat asupra echipei de animatie, pentru a construi elementele vizuale ale productiei. Dupa cum spune regizorul Byron Howard, “nivelul de animatie al filmului este uluitor, in special in ceea ce priveste animalele. Am facut multe studii, pentru a reusi sa surprindem cat mai detaliat miscarile unui caine. Cu cat crezi mai mult in aceste personaje, cu atat incepi sa consideri ca nu sunt niste simple desene animate care se misca pe ecran. Cu cat tii mai mult la ele, cu atat te implici mai mult.”

Vedeta canina a filmului a fost una dintre principalele prioritati. Pentru animatoarea Becky Bresee, membra a echipei care a lucrat la personajul Bolt, aceasta misiune a insemnat multe provocari si multe hohote de ras. “Am studiat indelung diversi caini, aici, la studio. Chiar mi-am filmat acasa propriul caine, pentru a studia mai atent ce face – de pilda, cum isi misca sprancenele cand se uita la ceva. Cainii tind sa actioneze in general sub impulsul de moment. Se intorc intr-o fractiune de secunda. Acum fac o chestie, iar in clipa urmatoare pornesc fix in directie opusa.”

Animatoarea Amy Smeed adauga: “A fost foarte util pentru mine sa intru in modul “Caine” si sa “merg in patru labe”, ca si cum as fi fost eu insami un caine. Am participat la niste cursuri despre miscarile si comportamentul cainilor. Trei sau patru caini au venit la studio, pentru ca noi sa putem studia cum se misca si cum pasesc, sa vedem ce expresii au cand sunt bucurosi sau suparati. Vocea lui John ne-a dat o tema de lucru generoasa, fiindca este foarte expresiva, are multe urcusuri si coborasuri, multe nuante.”

“Mi-a placut grozav sa o animez si pe Penny,” continua Smeed, “Ea este unul dintre personajele mele preferate, fiindca apare atat ca personaj de serial, cat si ca persoana adevarata, in afara micului ecran, o fetita care isi iubeste cainele. De fapt, este alcatuita din aceste doua personaje diferite si are un suflet mare. Ador scenele in care se joaca impreuna cu cainele ei. Se vede clar ca tine cu adevarat la Bolt.”

Animatia hamsterului Rhino s-a dovedit a fi una dintre cele mai dificile misiuni din film. Animatorul supervizor Clay Kaytis explica: “La inceput, animarea unui hamster inchis intr-o minge parea ceva foarte complicat. Fiecare secventa ne cerea sa calculam in ce directie s-ar misca bila daca el si-ar deplasa greutatea. Niste baieti grozavi, experti in software, ne-au creat o bila care se misca de colo, colo, ca sa rezolvam problema rotatiei. A durat mult pana ne-am obisnuit, dar am avut norocul sa ajungem in punctul in care fiecare animator putea sa abordeze proiectul in alt mod.”

Pentru a-i ajuta sa surprinda in mod credibil miscarile lui Rhino, Studioul a adoptat un hamster pe nume Doink, pentru ca animatorii sa il observe atent. Doink a fost filmat de jos in sus, in timp ce se deplasa pe o suprafata de plexiglas, pentru ca artistii sa vada cum i se misca picioarele in interiorul bilei. Astfel, au putut sa studieze cum tresare un hamster sau ce gesturi face cu labutele din fata, cum isi misca urechile si nasul etc.

Spre deosebire de multe filme de animatie pe computer care au un numar limitat de locatii si medii, “Bolt” este un film de calatorie, care isi poarta trioul de animalute calatoare de la New York pana la Hollywood, cu ocoliri pline de culoare prin Ohio, Nevada si diverse alte destinatii. Mai mult, echipa care a realizat filmul a ales un look si un stil care sugereaza o abordare mai destinsa, ca de pictura. Aceasta decizie avea sa forteze limitele tehnologiei si sa arunce filmul “Bolt” si compania pe un traseu la fel de dificil ca si cel parcurs de personajele din film.

Regizorul Byron Howard explica: “Paul Felix, genialul nostru art director, a avut ideea de a da fundalului un aspect de tablou pictat, pentru a inmuia putin contururile. Grafica pe computer este minunata in multe privinte, dar chestiile pe care le creeaza cel mai bine sunt linii perfect drepte si perfect curbe. Uneori, lucrurile pot sa para prea clar schitate, cu contururi prea bine definite. Ca urmare, Paul si cateva genii au reusit sa creeze un software care sa adauge trasaturi ca de pensula pe conturul obiectelor din fundal, pe parcursul intregului film. Astfel, imaginea capata un aer mai cald, devine mult mai placuta de urmarit.”

“Paul e un mare fan al istoriei Disney si adora aspectul fundalurilor din filmele vechi, pictate manual,” adauga Williams. “si-a dorit mult sa reuseasca sa surprinda o parte din acest aspect si in epoca graficii pe computer. Ca urmare, a creat o imagine foarte bogata, cu o textura aparte, pentru lumea lui Bolt, dandu-i un aer foarte primitor, atragator.

O noua dimensiune a animatiei Disney O voce pentru caine
jinglebells