Articole Black Swan

(2010)

Lebăda neagră

Binele și răul în dans: Povestea

Îndrăznețul și originalul regizor Darren Aronofsky (THE WRESTLER, THE FOUNTAIN, REQUIEM FOR A DREAM, Π) atrage publicul într-o lume obsedantă de iluzii, fracturată, cu dubluri și paranoia în LEBĂDA NEAGRĂ, primul său thriller psihologic. Spune o poveste senzuală și înfiorătoare a unei prim-balerine care se luptă obsesiv cu impulsuri întunecate care, încet, încet, o acaparează.

Nominalizata la Premiul Academiei Natalie Portman (CLOSER) o joacă pe Nina, o tânără ambițioasă din New York, dansatoare de balet, care vânează rolul dublu suprem: delicata și nevinovata Lebădă Albă și seducătoarea și reaua Lebădă Neagră, în clasicul născător de vedete "Lacul lebedelor". Obține rolul, dar nu este sigură dacă se poate detașa suficient ca să întruchipeze partea întunecată a Reginei-Lebedă. În timp ce, fizic, atinge culmi noi, cele mai reprimate fantezii, gelozii și coșmaruri încep să-i pună stăpânire pe minte, cufundând-o în cele mai întunecate străfunduri, provocând o ciocnire periculoasă cu noua venită provocatoare, care este cea mai mare rivală a sa. Nina îmbrățișează repede, mult prea perfect, fermecătoarea și mortala Lebădă Neagră.

Departe de thrillerul tipic plasat într-o lume de crime sau case bântuite, portretul intim viu al lui Aronofsky al unei femei dezvăluindu-și psihicul are loc într-o lume puțin așteptată, cea electrizantă și, fizic, solicitantă a baletului profesionist. Pentru Aronofsky, a fost locul perfect pentru a relata o poveste, vizual, explozivă a presiunii obsesive de a fi perfect. Ca și în "The Wrestler", filmul i-a dat, de asemenea, șansa de a plonja într-o lume nevăzută și a descoase ce-i face pe oamenii hotărâți să sacrifice atât de mult.

Deși a început să se gândească la această poveste în urmă cu 15 ani, observă Aronofsky, LEBĂDA NEAGRĂ e, intenționat, o parte care acompaniază cel mai recent film al său, THE WRESTLER. Deși luptele și baletul par a fi două lumi cât se poate de diferite, LEBĂDA NEAGRĂ se cufundă în momente de pură groază psihologică, cum Aronofsky n-a mai făcut până acum. Cele două filme sunt legate prin temele forțării corpului, a frământărilor sufletești și a stilului de realizare cinematografică ce atrage publicul în lumile interioare fascinante ale personajelor.
Cele două filme sunt, de asemenea, legate de interpretările intense ale protagoniștilor, spune Aronofsky, care compară dedicarea lui Portman cu cea a lui Rourke. "Rolul Ninei este foarte diferit de tot ce a făcut Natalie până acum și ea l-a dus la un alt nivel. A fost în aceeași măsură o realizare fizică, cât și una actoricească."

Provocările realizării filmului LEBĂDA NEAGRĂ au fost similare cu cele de la producția THE WRESTLER, poate chiar mai grele. Pe cât de secretoasă poate fi lumea luptelor profesioniste, Aronofsky a găsit lumea baletului chiar mai insulară și mai inaccesibilă celor din afară.
Și apoi a mai fost antrenamentul pe care Natalie Portman a trebuit să-l facă pentru a face scenele de balet din film atât de incandescent de lirice, cât și pline de tensiune și prevestiri. "Baletul este ceva pentru care majoritatea încep să se formeze profesional la 4 sau 5 ani și, în timp ce-l trăiesc, le schimbă corpurile, îi transformă. Ca o actriță care n-a trecut prin toate astea să joace atât de convingător o balerină profesionistă este cea mai mare pretenție. Cu toate astea, cumva, cu disciplina ei incredibilă, Natalie a devenit dansatoare. A fost nevoie de zece luni de muncă intensă, dar corpul ei s-a transformat și chiar și cele mai serioase dansatoare au fost impresionate. Sunt convins că munca fizică a conectat-o și de latura emoțională", afirmă Aronofsky.

Aronofsky spune că a fost foarte mulțumit că a găsit o distribuție gata să accepte această provocare. Ei, la rândul lor, au fost atrași de o poveste, care a devenit o odisee plină de suspans, însă îndrăzneață, despre ridicarea bruscă a unei dansatoare și a decăderii sale terifiante.

Aronofsky a avut ocazia să își exprime ideea din LEBĂDA NEAGRĂ acum zece ani într-un scenariu de Andrés Heinz - o dramă neagră ce are loc pe Broadway, având ca intrigă rivalitatea periculoasă dintre o actriță și dublura ei misterioasă. Aronofsky a fost intrigat, dar cum crescuse ca martor al antrenamentului șocant de sever al surorii lui balerine, a vrut să schimbe fundalul cu cel al premierei unei companii de balet din New York. Această schimbare a dus la crearea lui Nina și a lui Lily, două dansatoare concurente în ascensiune, dispuse să sacrifice orice și totul pentru o singură interpretare perfectă.
Deși a fost implicat în alte proiecte mulți ani, Aronofsky a continuat dezvoltarea proiectului cu Mark Heyman (co-producător The Wrestler).

A fost ideea lui Aronofsky să fuzioneze ideea originală a lui Heinz cu povestea din spatele celui mai popular balet din lume, "Lacul lebedelor", care spune povestea unui duel dramatic între nevinovăție și răutate. În tot acest timp a lucrat cu Heyman la crearea unei întorsături macabre care să galvanizeze povestea. În proiectul final, elementele cheie din "Lacul lebedelor" - lebede, demoni, vrăji și dubluri - s-au împletit cu psihicul Ninei care se destramă într-un caleidoscop psiho-sexual de cioburi, transformând-o dintr-o tânără naivă într-o creatură periculoasă, metamorfozată.

"Povestea a devenit despre temerile Ninei de a-și pierde identitatea", continuă Aronofsky. "Asta este ceva în care se regăsește, cred, toată lumea, însă Nina e complet asuprită de aceste temeri până când realitatea ei devine inseparabilă de personajul pe care-l interpretează."
Producătoarea executivă Jennifer Roth spune despre film: "LEBĂDA NEAGRĂ nu e doar un thriller, nici un film despre dans. Cuprinde diferite aspecte și transcende într-un loc întunecat, dar fascinant."

Sinopsis Din femeie, lebădă: Natalie Portman în rolul Ninei
jinglebells