Articole Black Swan

(2010)

Lebăda neagră

Din femeie, lebădă: Natalie Portman în rolul Ninei

Chiar înainte ca scenariul pentru LEBĂDA NEAGRĂ să fie finalizat, Darren Aronofsky știa cine avea s-o joace pe Nina, dansatoare solo plină de speranță, chinuită de fantezii tulburătoare și întâmplări stranii, în timp ce se pregătește pentru cel mai important rol din viața ei. Trebuia să fie Natalie Portman, a cărei diversitate de roluri memorabile variază de la Regina Amidala din seria "Războiul stelelor", la rolul său nominalizat la Oscar și premiat cu Globul de Aur de stripteuză din adaptarea lui Mike Nichol a filmului CLOSER. Nu numai că Portman a studiat baletul când era mică, mai important, avea hotărârea și elanul de a plonja în miezul cerințelor fizice și psihologice imense ale rolului care aveau s-o silească să sară, să se rotească și să se rupă de realitate, toate în același timp.

Aronofsky a abordat-o în urmă cu câțiva ani pentru a vorbi despre film, pe vremea aia încă într-un stadiu incipient. "Foarte curând după ce am început să gândesc la ideea pentru LEBĂDA NEAGRĂ, m-am întâlnit cu Natalie la o cafea în Times Square", își amintește el. "Ea a făcut mult balet înainte de a deveni actriță și a continuat să facă pentru a se menține în formă. Mi-a spus imediat că unul din lucrurile pe care a dorit întotdeauna să le facă a fost să joace o dansatoare."
Deși au trecut zece ani de la întâlnirea lor până s-a finalizat scenariul pentru LEBĂDA NEAGRĂ, când Portman l-a citit, a fost fascinată de călătoria psihologică întortocheată a Ninei.

Nina începe ca ceea ce în lumea baletului se numește "bunhead", un termen nu foarte agreat pentru o balerină atât de devotată dansului, încât nimic altceva nu mai contează, care este adăpostită de mama sa la fel de ambițioasă, fostă balerină, și care nu are o viață adultă a ei. Când, însă, primește rolul Reginei-Lebădă, ceva se trezește în ea, o nevoie de a-și explora cele mai profunde și mai întunecate sentimente care încep să-i tulbure cotloanele fragile ale minții. Nina, precum Regina-Lebădă pe care vrea s-o întruchipeze, devine brusc implicată într-o poveste de vrajă, dorință și pericol.

Asta a împins-o pe Portman la granițe neexplorate până acum pe ecran, fiind nevoită să se arunce în abis. "Nina e dedicată, muncitoare, dar și obsesivă", explică actrița. "Nu are încă o voce a ei ca dansatoare, ca tânără femeie, dar se schimbă progresiv în timp ce caută să-și găsească senzualitatea și simțul libertății. În același timp, începe să piardă controlul, asta fiind provocarea. Nina își dorește perfecțiunea, lucru ce poate poate exista doar pentru un moment, un moment scurt, trecător, dar, ca toți artiștii, va trebui probabil să se distrugă ca să găsească asta. Când încearcă să devină Lebăda Neagră, ceva întunecat începe să clocotească în sinea ei. Devine o criză de identitate, când nu mai e doar nesigură de cine e, dar liniile dintre ea și ceilalți devin și ele neclare. Începe literalmente să se vadă peste tot."
Prizonieră în această lume amețitoare de dubluri și apariții înșelătoare, de întâlniri misterioase și erupții de răni, Nina începe să piardă controlul - și Portman a trebuit să facă, de asemenea, asta.

"În timp ce Nina începe să se revolte împotriva tuturor structurilor din jurul ei, paranoia o duce într-un loc întunecat, unde nu e sigură ce vor alții de la ea și dacă își pierde sau nu mințile."
În mijlocul întunericului, Portman a fost încântată de șansa de a se cufunda în lumea baletului la care și ea, la fel ca Nina, a visat când era tânără. "Mi-a plăcut autenticitatea tuturor detaliilor foarte reale din lumea dansului din scenariu", spune ea, "și mi-a plăcut în mod special paralela dintre povestea Ninei și cea din "Lacul lebedelor". Am văzut-o ca pe cineva care chiar încearcă să scape de sub o vrajă - încercând să se elibereze de toți cei care îi definesc persoana, și încearcă să vadă dincolo de toate astea cine este cu adevărat ca persoană și artistă."
Și totuși, când Nina începe să piardă firul realității, nu poate lăsa pe nimeni să știe prin ce trece, ca să nu piardă rolul Reginei-Lebădă în fața celei mai periculoase rivale ale sale, senzuala și nerușinata Lily, care devine dublura Ninei, atât la propriu, cât și la figurat.

Portman a fost intrigată de relația anormală dintre Nina și Lily, alimentată de invidie care are efect la mai multe nivele: "Îmi place că atunci când se întâlnesc pentru prima dată, se cântăresc așa cum o fac fetele într-adevăr", spune ea. "Este un mecanism de supraviețuire să cercetezi care e concurența cea mai mare și, în acest caz, Nina vede imediat că Lily este superbă, talentată și o amenințare serioasă pentru poziția ei. Dar, în același timp, nu știe cine este Lily cu adevărat."

Pentru a reda asta pe ecran, Portman s-a supus unei pregătiri riguroase atât fizice, cât și psihice. Cea fizică a întrecut toate așteptările sale, antrenamentul fiind intensiv, cu un singur scop, de cinci ore pe zi, în fiecare zi, timp de aproximativ zece luni înainte să înceapă măcar producția. A făcut asta sub îndrumarea mai multor profesori și formatori - inclusiv Mary Helen Bowers, fostă membră a baletului din New York - care a supus-o unei educații de dans chinuitoare complete în timp record.

Pe lângă dans, Portman a studiat și psihologia la Harvard, care a conferit introspecții suplimentare psihicului în destrămare al Ninei, permițându-i actriței să pătrundă și mai adânc în experiența interioară ireală a Ninei. "Am văzut-o pe Nina prinsă într-un ciclu de obsesii și dorințe nestăpânite", afirmă ea. "Partea pozitivă pentru artiști și dansatori este că prin concentrarea intensă, pot deveni experți, dar mai există și un aspect mai sumbru, o latură nesănătoasă, în care te poți pierde complet. Acolo trebuia s-o duc pe Nina."

Portman a explorat latura întunecată cu curaj în toate relațiile Ninei: cea cu neîndurătorul director artistic al companiei de balet, Thomas Leroy (Vincent Cassel), care o împinge să exploreze colțurile nevizitate, întunecate din sinea ei; cea cu mama sa, fostă balerină, mult prea implicată (Barbara Hershey), care e mereu cu ochii pe Nina; și cu dansatoarea veterană (Winona Ryder), a cărei carieră Nina a idolatrizat-o și a cărei bruște decăderi o aruncă în degringoladă.

Binele și răul în dans: Povestea În umbra lebedei: Rolurile secundare
jinglebells