Articole Around the World in 80 Days

(2004)

Ocolul Pământului în 80 de zile

Look-ul filmului

In timpul unuia dintre cele mai lungi zboruri in strainatate, in cautare de locatii pentru filmari, scenograful Perry Blake si Frank Coraci au inceput sa discute despre propulsorul lui Fogg, care ii speriase pe toti valetii acestuia, pana la Passepartout. “Am discutat despre faptul ca trebuie sa aiba un aspect foarte avangardist, "futuristic", pentru ca Phileas este un adevarat vizionar, e cu un pas inaintea epocii sale, nu un simplu om al anilor 1880.”

Extinzand sugestiile lui Blake pentru propulsor, cei doi au stabilit "limbajul vizual" al filmului. Ambii erau atrasi de imaginile anilor 1950. “Ne placeau anii 1950 pentru ca in aceasta perioada oamenii au incercat sa isi imagineze cum va arata viitorul. Atunci vedeai farfurii zburatoare, nave spatiale si asa mai departe,” spune Blake. "Am incercat sa integram acest spirit intr-un film a carui actiune se petrecea in anii 1880. Era un "retro" modern.”
Ideea de ‘retro modern’ se face simtita pe tot parcursul filmului. Realizatorii filmului au imprumutat din mai multe perioade, de la anii 1880 pana in anul 2100. “Am incercat sa luam bucati din ceea ce stiam deja, astfel incat, pe masura ce spectatorul vede diferite elemente din film, sa isi spuna ‘poate ca de aici a provenit asta. Daca Phileas Fogg chiar a inventat prima chestie, atunci asa s-ar fi transformat acea prima inventie in altceva,’” spune Blake.
Pentru a descrie "Ocolul Pamantului in 80 de zile" se folosesc termeni foarte disparati de tipul “aer de epoca”, “clasic”, “cu un pas inaintea epocii sale”, si “retro-modern”, ca urmare directorul de imagine Phil Meheux a avut o misiune dificila. Regizorul Frank Coraci a decis: “Ne doream un look clasic, autentic, plin de culoare, insa murdar… Phil Meheux a fost extraordinar, pentru ca a combinat amplasari moderne ale aparatului de filmat cu tehnici de iluminat din alte perioade.”

Coraci a incercat sa obtina un aer de "intre epoci" si "non-epoca" pe tot parcursul filmului. “Am luat diverse chestii din epoca respectiva, apoi am fortat stilurile,” spune regizorul. “Look-ul lui Phileas era aproape desprins din anii 1960. Casca pe care o purta cand folosea propulsorul era ca o casca folosita pentru skateboard in zilele noastre. Ochelarii lui Jackie reamintesc de ochelarii de snowboard.”
Regizorul a dorit sa creeze o paleta plina de culoare, care sa nu depaseasca insa limitele, alunecand in infantil. “Luam schema de culori a unui decor anume si apoi o completam cu cateva culori vibrante,” spune Blake referitor la acest proces, “insa apoi ii adaugam un efect de imbatranire a imaginii, pentru ca totul sa fie in acelasi spirit.”

Realizatoarea costumelor, Anna Sheppard, a contribuit la conturarea sentimentului festiv pe care il degaja acest film. Nominalizata la Oscar® pentru “The Pianist” si “Schindler’s List,” Sheppard a mai lucrat cu Jackie Chan la “Shanghai Knights.”

“Pentru mine, a fost un proiect cu totul neobisnuit, deoarece am ajuns sa fiu considerata specialista in materie de razboi, dupa ce am realizat costumele pentru ‘Schindler’s List,’ ‘The Pianist’ si ‘Band of Brothers,’” spune Sheppard. “Acest proiect a fost insa cu totul altceva, motiv pentru care mi-a placut cu atat mai mult.”

Sheppard a savurat libertatea artistica ce i-a fost oferita in “Ocolul Pamantului in 80 de zile.” “Este un film cu masinarii zburatoare si alte inventii care, evident, sunt desprinse dintr-un basm. Trebuia sa gandesc altfel costumele perioadei respective. Nu trebuia sa ma simt obligata sa urmez toate regulile. Puteam adapta regulile la cerintele acestui film.”
Desi cercetarea este un instrument important in pregatirea pentru orice film, spune Sheppard, “de fapt, pentru acest film a contat foarte mult interpretarea mea personala a perioadei respective.”

Chiar si intr-un film plin de fantezie ca acesta, costumele sunt extrem de importante pentru realizarea rolurilor, subliniaza Sheppard. “Faptul ca porti hainele din acea perioada timp de 12 ore iti schimba modul in care le privesti, te face sa simti ca ai trait cu adevarat in perioada respectiva. Totul este altfel,” explica ea. “Nu este vorba doar de experienta de a-i imbraca pe oameni intr-un anumit mod. Se pune si problema felului in care reactioneaza actorul la costumele respective - care il fac sa mearga altfel, sa stea pe scaun altfel, sa se comporte cu totul altfel.”
Creatia de cosume care sa reflecte tari extrem de diverse, de la India si China pana la Anglia, a fost o misiune dificila. Materialele au fost cautate minutios, apoi vopsite si supuse unui proces de "imbatranire". A fost o sarcina obositoare, insa a meritat. “Cred ca e o mare satisfactie sa vezi pe ecran o multime de 300 de persoane imbracate in costume pe care noi le-am creat din nimic.”

Steve Coogan a fost unul dintre cei mai mari fani ai lui Sheppard. “Unul dintre principalele motive pentru care m-am hotarat sa accept acest rol a fost faptul ca hainele aratau atat de bine !” glumeste el. “Pentru mine, acesta este un factor foarte important in orice rol. Nu conteaza cum e scenariul, ci cat de bine arata hainele ! Iar hainele din acest film sunt absolut minunate.”
Desi expertul in coafuri si machiaj Christine Blundell mai realizase cateva filme de epoca, “Ocolul Pamantului in 80 de zile” a ridicat cateva probleme. “Cunosc destul de bine Londra victoriana, dar perioada victoriana pe glob ? Aici lucrurile au devenit putin mai ciudate. Era destul de greu sa surprindem ciudateniile si specificul fiecarei tari, insa ne-am descurcat.” Blundell a colaborat strans cu diverse surse din mai multe tari, precum si cu Sheppard “si, cumva, am reusit s-o scoatem la capat.”

“Ocolul Pamantului in 80 de zile” este a patra colaborare a editorului de imagine Tom Lewis cu Frank Coraci. “Acest film are o dimensiune mult mai ampla. Ca tema, este un film mai bogat decat orice alt film la care am mai lucrat pana acum. Are elemente de actiune, dar si o dezvoltare foarte interesanta a personajelor. Ca urmare, am fost foarte incantat sa lucrez la acest proiect."
“Categoric, este un film prietenos, destinat intregii familii,” adauga el. “Are umor de calitate. Este dulce si amplu, dar nu devine niciodata grosolan. Se adreseaza in egala masura copiilor si adultilor.”

Invențiile fantastice ale lui Phileas Fogg O distribuție internațională pentru o poveste internaționala
jinglebells