Articole Across the Universe

(2007)

Un cântec străbate lumea

Reinterpretarea cantecelor

Pe langa povestirea care era destul de alambicata pentru a se potrivi cu cantecele, celalalt element esential al filmului trebuia sa fie interpretarea, spune Taymor. "Era destul de emotionant si coplesitor sa duci pe umeri mostenirea lasata de Beatles, pentru ca opera lor este ca un fel de Sfant Graal", spune ea. "Este atat de importanta pentru o lume intreaga, iar originalul este de-a dreptul perfect. stiam ca nu putem concura cu Beatles." Ea si-a dat seama ca singura modalitate de a le onora muzica era sa o puna in valoare, facand ca ea sa emane din chiar inima personajelor.

Pentru interpretarea cantecelor, Taymor s-a sprijinit pe colaboratorul ei de-o viata, Elliot Goldenthal. Goldenthal si Taymor i-au mai adus si pe renumitul producator de muzica rock, T Bone Burnett, si pe Teese Gohl, care a lucrat impreuna cu Goldenthal ca producator de muzica in mai mult de 20 de filme. Goldenthal, Burnett si Gohl au colaborat la producerea muzicii.

Fiecare cantec a fost analizat: cine ar trebui sa-l cante, care era continutul si sentimentul degajat si necesar in film si cat trebuia sa dureze. Goldenthal a subliniat: "Toata lumea stie muzica Beatles asa de bine, incat este ca o stafie care se afla in camera, alaturi de tine. Toate improvizatiile lor, solo-urile muzicale la chitara sau baterie, toata lumea stie ce urmeaza atunci cand le asculta cantecele. Ele sunt opere perfecte si finite. Singura noastra sansa era sa gasim o modalitate onesta de interpretare, ramanand noi insine, pentru a ajunge la miezul cantecelor si pentru a pune in valoare frumoasele versuri si melodia."

Pentru a da autenticitate muzicii, echipa a inregistrat multe din cantece folosind echipamente de epoca, in sistem analog si cu microfoane din epoca.

Pentru ca versurile cantecelor spun de fapt povestea filmului, Taymor avea nevoie neaparat ca interpretarea sa aiba relevanta imediata pentru scenele respective. Urmarind aceasta cerinta, realizatorii filmului au folosit cat s-a putut de mult interpretarea live. Taymor apreciaza ca reusita acestui lucru i se datoreaza lui Tod Maitland, inginerul de sunet si mixaj.

"El este un alt geniu al echipei", spune Taymor, pentru ca "aproape tot filmul este cantat live". Maitland, care a fost nominalizat de trei ori la premiul Academiei, lucrase recent la un muzical mai traditional, The Producers, dar Un cantec strabate lumea cerea o alta abordare. El explica de ce era necesara o asemenea schimbare radicala: "in majoritatea muzicalurilor, actorul vorbeste si apoi incepe sa cante. La majoritatea oamenilor, vocea cu care vorbesc este diferita de cea cu care canta, mai ales cand cantecul este inregistrat cu doua-trei luni in urma. si asta constituie o ruptura pentru film. In Un cantec strabate lumea am vrut sa pastram totul firesc. In scenele in care se vorbeste si se canta, am vrut sa realizam o trecere naturala, fara diferente ale calitatii sunetului, astfel incat sa nu scoatem publicul din ritmul si atmosfera povestirii. Mai mult, pentru ca unele versuri constituie chiar replici din film, am vrut sa se auda putin ecou, sau zgomot de fundal, cu oameni care se misca in jurul personajelor. In cazurile acestea nu trebuie sa ai un sunet de studio."

Actorii au inceput sa-si inregistreze cantecele; aceasta urma sa le dea o idee despre cum trebuia sa interpreteze si sa-i ajute pe realizatori la montaj. La sedintele de inregistrare, actorii erau inregistrati pe trei canale: primul provenea de la un microfon de studio, cel de-al doilea de la un microfon de platou si cel de-al treilea de la un microfon de lavaliera.

In timpul filmarilor, in platou trebuia sa fie liniste deplina, pentru a inregistra vocile live. Actorii erau dotati cu mini-microfoane plasate in ureche, care ii ajutau sa cante dupa modelul creat de ei insisi la inregistrarile facute anterior. Aceste inregistrari le furnizau modelul de urmat si le permiteau o oarecare libertate de miscare, care se regla dupa aceea la montaj, spune Maitland. "Daca un actor isi misca capul si se indeparteaza in felul acesta de microfon, noi putem folosi o portiune din inregistrarea realizata anterior in studio. De asemenea, daca realizatorilor le-a placut un sunet din inregistrare, ei pot lua si monta portiunea respectiva din materialul inregistrat anterior filmarilor." Totusi, el subliniaza ca aceste situatii reprezinta exceptii. "Conceptia intregului film era sa folosim cat mai mult interpretarile live."

Coregrafia Alegerea interpretilor
jinglebells