Articole Around the World in 80 Days

(2004)

Ocolul Pământului în 80 de zile

Despre producție

“Toata lumea stie ‘Ocolul Pamantului in 80 de zile’ si acesta a fost un punct de plecare extraordinar pentru noi, fiindca am vrut sa facem ceva cum nu s-a mai facut pana acum,” spune Jackie Chan, vedeta noii comedii de aventura de la Walden Media, “Ocolul Pamantului in 80 de zile.” Ca o noua confirmare a semnaturii personale a lui Chan, o combinatie de actiune incredibila, comedie irezistibila si energie dezlantuita, “Ocolul Pamantului in 80 de zile” este o calatorie pe care publicul nu o va putea uita prea usor.

“’Ocolul Pamantului in 80 de zile’ este un film de aventuri, o comedie, o poveste de dragoste, un film de arte martiale si o fantezie. Este toate acestea la un loc,” explica producatorul executiv Phyllis Alia. “Imi place grozav de mult acest film, pentru ca e ceva foarte diferit, are o atmosfera magica. Este povestea unei calatorii in jurul lumii, care prezinta publicului noi culturi. Te duci la film, dar ajungi in India si in China, in tot felul de locatii exotice pe care cei mai multi oameni nu vor avea ocazia sa le vada vreodata altfel decat intr-o caseta produsa de National Geographic. Este extraordinar sa urmaresti cum se desfasoara povestea acestui film.”

Fondatorul Walden Media, Cary Granat, a stiut de la bun inceput ca vrea sa creeze o noua versiune cinematografica pentru “Ocolul Pamantului in 80 de zile.” Materialul trebuia insa putin "cosmetizat": cartea a fost publicata pentru prima data de scriitorul francez Jules Verne in 1873; filmul produs in 1956, avandu-i in distributie pe David Niven, Charles Boyer si Noel Coward, a fost nominalizat la opt Premii Oscar® si a primit cinci, inclusiv Oscarul pentru "Cel mai bun film". Granat a considerat ca acest proiect era perfect pentru Walden, o companie care - cu filme precum “Holes”, foarte apreciat de critica, sau seria “Chronicles of Narnia”, ce va fi lansata in curand - s-a concentrat asupra titlurilor si subiectelor clasice si moderne in egala masura, pentru a le face accesibile publicului de toate varstele.

“Nici un alt proiect nu combina mai bine curiozitatea si imaginatia, pentru publicul de familie, precum aventurile care se deruleaza intr-o calatorie de 80 de zile in jurul Pamantului,” spune Granat. “Walden a descoperit in Frank Coraci un vizionar incredibil, care a luat povestea clasica a lui Jules Verne si i-a imprimat un suflu magic, care face publicul sa simta ca povestea sare, pur si simplu, de pe ecran. Este un film minunat, cu totul deosebit.”
Coraci, regizorul marilor comedii de succes ale lui Adam Sandler “The Wedding Singer” si “The Waterboy,” a pornit de la ideea de baza a lui Granat de a transpune romanul pe ecran. “Eu si Cary am simtit de la bun inceput ca facem echipa buna,” isi aminteste Coraci.
Regizorul a fost incantat de sansa care i se oferea. “Lucrez cu Frank de aproximativ zece ani,” spune Alia, “insa abia asteptam sa facem acest film.

La prima vedere, Coraci ar putea sa para o alegere nu tocmai ortodoxa pentru persoana de la carma acestei productii extravagante, cu buget mare. Insa producatorii au perceput situatia cu totul altfel. “Frank este regizorul perfect pentru acest film,” spune Alia, “pentru ca el combina actiunea, aventura si povestea de iubire intr-o comedie dementa, complet trasnita. Publicul va fi foarte dornic sa vada acest film.”
“Frank stie cum sa scoata la iveala filonul umoristic,” spune producatorul Hal Lieberman, care a mai produs filme precum “Terminator 3: Rise of the Machines” si “U-571.” “Are instincte foarte bune, dublate de o buna intuitie. Acesta este un mare film, care i-a dat ocazia sa isi amplifice viziunea in ceea ce priveste productia, dimensiunile si aspectul acesteia.”

Cum calatoriile pe glob sunt mult mai accesibile acum decat erau in anii 1950, mai ales in contextul dezvoltarii televiziunii si presei in general, Coraci si-a dat seama ca materialul avea nevoie de o abordare complet noua. “Am vrut sa construiesc un film cu multa imaginatie, asa cum erau cele pe care le vedeam cand eram copil,” spune Coraci. Din perioada cand se uita la filmele cu James Bond, Coraci a ramas cu o iubire aparte pentru inventii. “M-am gandit: "Hai sa fie o aventura, insa hai sa-l transformam pe Phileas Fogg intr-un inventator, ca sa putem crea toate acele gadget-uri extraordinare. Daca Phileas Fogg apare cu mai multe inventii, calatoria va fi cu atat mai amuzanta.’ De fapt, ideea de baza este ca Phileas era cu un pas inaintea epocii sale.”
Steve Coogan, care joaca rolul lui Fogg, a primit cu bucurie modificarile aduse de Coraci personajului intrucatva teapan al lui Jules Verne. “In roman, Fogg este infatisat in mod deliberat ca un personaj destul de cenusiu. Abordarea lui Frank il face sa fie pasionat de ceva,” spune Coogan. “Astfel cresc sansele de a obtine comedia, pentru ca personajul este foarte nesigur de sine.”
“Am vrut sa fie o poveste epica, insa cu simtul umorului,” spune Coraci.

Dupa ce acest concept a fost deci modernizat, filmul “a inceput sa curga snur,” spune producatorul Bill Badalato, al carui portofoliu de productie include titluri precum “About Schmidt”, “Alien: Resurrection” si “Men of Honor.” “La un moment dat am primit un telefon de la Cary, iar a doua zi m-am intalnit cu Frank. Imi doream foarte mult sa lucrez cu Frank si imi doream foarte mult sa fac acest film. L-am cunoscut pe Frank intr-o miercuri, iar vineri eram deja in avion, plecam sa cautam locatii de filmare. A trebuit sa ne facem planul foarte rapid. A fost o calatorie incredibila.”

In mod deloc surprinzator, echipa a facut ocolul globului in cautarea locatiilor de filmare. “Am fost pretutindeni,” spune Badalato, al carui fiu, Billy, a fost manager de productie in locatie pentru film. “Am fost in Malta; am strabatut toata Europa; am fost in Asia de Sud-Est…”
Intrucat evident ar fi fost imposibil ca echipa de filmare sa faca "ocolul Pamantului in 80 de zile", obiectivul lor a fost sa gaseasca un numar de locatii care sa poata fi utilizate in mai multe moduri. Strategia a functionat foarte bine.
In prima noastra calatorie de cercetare, am decis ca Thailanda avea sa fie locul unde vom face filmarile pentru China si India. “Am strabatut apoi Europa si am ajuns la Berlin,” spune Bill Badalato. “A fost o surpriza totala pentru noi, fiindca Berlinul s-a dovedit a fi o locatie fantastica. Putea tine locul Angliei si Parisului.

“Folosind aceste doua tari, Germania si Thailanda, am fost mai mult sau mai putin capabili sa punem laolalta ‘Ocolul Pamantului in 80 de zile,’ in asa fel incat totul sa arate absolut spectaculos,” continua Badalato. “Exista intotdeauna tentatia de a filma un asemenea film "in curtea din spate", dar ochiul publicului este acum foarte atent, lumea remarca tot. Filmele sunt experiente vizuale foarte importante, iar publicul este foarte atent la efecte, la felul cum arata lucrurile si cum sunt facute filmarile. Avem acum de-a face cu un public foarte sofisticat.”

O distribuție internațională pentru o poveste internaționala
jinglebells