Poze (53)
Toate pozele »Biografie
Lillian Gish (n. 14 octombire 1893, Springfield, Ohio, SUA - d. 27 februarie 1993, New York City), pe numele adevărat Lillian Diana De Guiche, a fost o actriță americană de teatru și film. A jucat pe scenă de la 6 ani cu numele artistic Alice Niles. Debutează în cinema în 1912, sub conducerea lui D. W. Griffith realizând, în perioada de aur a filmului mut, cele mai importante creații din strălucita ei carieră. Este prezentă în cele mai mari opere ale genialului regizor. Făptura ei...
mai multLillian Gish (n. 14 octombire 1893, Springfield, Ohio, SUA - d. 27 februarie 1993, New York City), pe numele adevărat Lillian Diana De Guiche, a fost o actriță americană de teatru și film. A jucat pe scenă de la 6 ani cu numele artistic Alice Niles. Debutează în cinema în 1912, sub conducerea lui D. W. Griffith realizând, în perioada de aur a filmului mut, cele mai importante creații din strălucita ei carieră. Este prezentă în cele mai mari opere ale genialului regizor. Făptura ei încântătoare – întruchipare a inocenței – a conferit rolurilor o forță dramatică plină de patetism.
Născută într-o familie engleză emigrată în America în 1632, de fapt un amestec de emigranți scoțieni, irlandezi și francezi, Lillian Gish numără printre strămoși pe cel de-al doisprezecelea președinte american, Zachary Taylor. În 1902 începe să joace teatru în compania mamei sale și a surorii mai mici, Dorothy Gish, împinse de nevoi (tata le părăsise) și expunându-se dezonoarei într-o societate încă încorsetată, ce privea meseria de actriță ca pe o ocupație oarecum degradantă. Joacă astfel timp de mai mulți ani cu o companie itinerantă și participă chiar la un turneu cu una din cele mai renumite actrite ale scenei franceze timpurii, Sarah Bernhardt.
Lillien a fost pe Broadway între 1913 și 1976. Ea face parte din douăzeci și nouă de producții, printre care : Unchiul Vania de Cehov, de două ori, în 1930 și 1973, o operetă în 1965, o comedie muzicală – ultima ei apariție pe Broadway – în 1975 și 1976. Actriță exigentă, mereu în căutarea noului, Lillian Gish acceptă s-o interpreteze pe Lizzie Borden, un rol extrem de dur, însă este împiedicată, spre marele ei regret, de a crea Arsenic și dantelă veche (Arsenic and Old Lace), pe care autorii i-au propus-o. Va avea șansa de a juca în varianta filmică a piesei, din 1969.
Lillian și Dorothy Gish debutează în cinema în 1912. Surorile sunt recomandate de Mary Pickford, deja vedetă pe atunci, realizatorului David Wark Griffith. Surorile rămân de acum înainte în echipa viitorului inventator al Hollyoodului modern. Lillian mai ales, arată cu fiecare film în care joacă un talent interpretativ excepțional. În era regizorilor de film americani inaugurată de Griffith și alți câțiva, aceștia își administrează turnările așa cum făceau directorii de teatru itinerant de odinioară.
Regizorul este autor total și totul se petrece în familie; chiar dacă e plătită corespunzător, vedeta de azi devine figuranta de mâine, iar numele interpreților nu apare încă pe generic (din fericire pentru «onoarea» actrițelor care în acele timpuri nu aveau o reputație bună). Apare doar numele regizorului. Coeziunea acestor trupe este atât de mare, încât atunci când D.W.Griffith schimbă studioul, cei mai mulți colaboratori îl urmează. Este o epocă minunată de formare și creație pentru Lillian și ceilalți pionieri ai cinematografului american, fără ego ori constrângere financiară excesivă. Lillian Gish, Blanche Sweet, Mae Marsh printre altele, își împart rolurile feminine. Viitoarele personalități ale Hollyoodului se formează în timpul filmărilor: Mack Sennett, W. S. Van Dyke, Raoul Walsh, Elmo Lincoln (faimos după rolul din Tarzan of the Apes din 1918)...
Curând intervine seismul numit Nașterea unei națiuni ( The Birth of a Nation 1915), filmul care a transformat Hollyoodul în industrie. Filmul a fost controversat deoarece a promovat supremația albilor și a făcut un portret pozitiv Ku Klux Klan-ului, pe care i-a ridicat la rang de eroi. În acest film, Lillian este Elsie Stoneman, tânără sudistă răpită de sclavii eliberați. Tot ea este personajul care leagănă un copil după fiecare episod al monumentalului Intoleranță (Intolerance 1916) întruchipând mama omenirii. Dintre capodoperele care urmează, putem aminti Crinul zdrobit, Cele două orfeline, Drumul spre est ...
Tragediană juvenilă, eroină pură și curajoasă, actrița devine, grație melodramelor flamboiante ale maestrului, «Eleonora Duse a ecranului». Și totuși, zvonul potrivit căruia Griffith a inventat gros-planul în onoarea muzei sale, Lillian, este fals. În timpul acestei perioade de libertate și entuziasm, Gish îl recomandă pe prietenul ei, actorul italian, Rudolph Valentino lui Griffith, dar acesta din urmă respinge sfatul, lăsând altora grija de a-l încorona pe cel care, a devenit apoi cea mai populară stea de cinema a anilor ’20. Actrița Lillian Gish ajunge chiar să regizeze un film, Remodeling Your Husband, cu Dorothy ca interpretă, în 1920.
Dezvoltarea studiourilor și a star-sistemului îi exilează treptat pe realizatori în planul doi. O nouă generație se impune. Lillian Gish și d-l D.W.Griffith își întrerup colaborarea artistică: mentorul o sfătuiește pe actriță să-și diversifice cariera, în timp ce, pentru el începe un lent și dureros declin. Pentru compania «Inspiration» Gish joacă o călugăriță stigmatizată în Sora albă și o doamnă din Renașterea italiană în Romola, amândouă producțiile semnate Henry King. Gish este cea care îl alege pe actorul britanic Ronald Colman, pe atunci necunoscut, drept partener, aducându-l în America. Producătorii săi îi refuză proiectul de adaptare pentru Romeo și Julieta turnat chiar la Verona, sub pretext că numele lui Shakespeare îi face pe americani să fugă.
Ea acceptă mai târziu propunerea princiară venită din partea studioului MGM și a patronului său Louis B. Mayer, care s-a îmbogățit mulțumită drepturilor de exploatare a filmului Nașterea unei națiuni. Devine starul numărul unu al firmei, liberă să-și aleagă subiectele și regizorii. Inaugurează noul angajament imortalizând-o pe Mimi în Boema, regizată de King Vidor. În ciuda succesului și a calității acestei producții, MGM Studio demarează discret o campanie de presă destinată să distrugă cariera costisitoarei și independentei sale vedete. Louise Brooks a povestit ce s-a petrecut: avându-l ca partener pe John Gilbert, nou june prim, în Boema, o anumită presă, finanțată de Mayer, insinuează că impetuosul debutant îmbătrânește jocul lui Lillian Gish.
Aceeași presă o compară pe Lillian, atât de pură, cu artista de cabaret, Barbara La Marr, de curând promovată la rangul de femeie fatală a studioului, cu rolul Milady din Cei trei mușchetari. Comparația are rolul de a o pune în inferioritate pe marea Lillian, într-o evidentă încercare de a o îngropa de vie. Însă actrița Barbara Lamarr moare subit, lăsându-și neconsolat protectorul. Lillian Gish reușește încă să monteze și să joace două capodopere realizate de suedezul Victor Sjöström: Litera stacojie (The Scarlet Letter) 1926, după Nathaniel Hawthorne și minunatul film Vântul (The Wind) 1928, a cărui lansare a fost sabotată. În cele din urmă actrița hotărăște să ceară întreruperea contractului și Mayer o înlocuiește, pentru următorul mare film – Anna Karenina – cu Greta Garbo, o actriță de douăzeci de ani, care - pe atunci - nu stăpânea prea bine engleza.
Deși starului nu-i lipsesc propunerile la Hollyood, dar și pentru că anumite griji o îndepărtează de ecran, Lillian Gish va prefera scena în cea mai mare parte a anilor ‘30 și în prima parte a anilor ‘40. Revine la ecran în roluri secundare, uneori marcante: Duel în soare în regia lui King Vidor, în Vântul câmpiei al lui John Huston, unde îl regăsește pe Lionel Barrymore, care îi fusese partener la productiile lui D.W.Griffith. Lui Huston nu-i vine să creadă că o vede trăgând mai iute decât Burt Lancaster. Ea mai joacă în Pânza de păianjen de Vincente Minelli și în Comedianții al lui Peter Glenville, alături de Elizabeth Taylor și Richard Burton. Marele Charles Laughton îi oferă un rol pe măsură într-un operă demnă de trecutul ei: o femeie pură și curajoasă în Noaptea vânătorului, din 1955. Mai târziu Robert Altman îi va adresa un omagiu « vibrant » în Nunta (1978), iar Gish, la rândul ei, îi va da replica unei alte legende, mai agresivă de data asta – Bette Davis. Sfânta Lillian a lăsat să-i scape că există pe lume și persoane nu prea drăguțe...
În cariera ei cinematografică, Lillian Gish mărturisea două regrete, două proiecte îndelung gândite și niciodată realizate: adaptarea lui Peter Pan, pentru care primise acordul autorului și o Ioana d’Arc regizată de francezul Abel Gance. În culmea gloriei, actrița americană a întâlnit mari personalități și a inspirat numeroși artiști și scriitori. Francis Scott Fitzgerald, de exemplu, era unul din cei mai mari fani ai săi. Printre pionierii cinematografiei, ea a contribuit enorm la edificarea noii arte, luptând mult, de asemenea, pentru conservarea filmelor mute. S-a stins aproape centenară, în februarie 1993, la New York, după 88 ani de carieră ca actriță, din care 75 ani de cinema, ani în care a lucrat cu cei mai mari realizatori ai vremii.
- Never Apologize (2007) - ea insasi (secvente de arhiva)
- The Whales of August / Balenele din august (1987) - Sarah Webber
- Sweet Liberty / Dulce libertate (1986) - Cecelia Burgess
- Hambone and Hillie / Hambone si Hillie (1983) - Hillie Radcliffe
- Hobson's Choice (1983) - Miss Molly Winkle
- Thin Ice (1981) - Grandmother
- A Wedding / O nunta (1978) - Nettie Sloan
- Sparrow (1978) - Widow
- The Love Boat / Croaziera de lux (1977) - Mrs. Williams (1 episode, 1981)
- Twin Detectives (1976) - Billy Jo Haskins
- Arsenic and Old Lace (1969) - Martha Brewster
- The Comedians / Comedianții (1967) - D-na Smith
- Warning Shot (1967) - Alice Willows
- Follow Me, Boys! (1966) - Hetty Cutler Seibert
- "Mr. Novak" (1963) - Maude Phipps (1 episode, 1963)
- The Alfred Hitchcock Hour (1962) - Bessie Carnby (1 episode, 1964)
- The Defenders (1961) - Louisa Clarendon (2 episodes, 1962-1964)
- The Spiral Staircase (1961) - Mrs. Warren
- The Unforgiven / Neînduplecații (1960) - Mattilda Zachary
- Orders to Kill (1958) - Mrs. Summers
- The Cobweb (1955) - Victoria Inch
- The Night of the Hunter / Noaptea vânătorului (1955) - Rachel Cooper
- Christmas Festival Hour of Music (1953)
- The Trip to Bountiful (1953) - Carrie Watts
- Portrait of Jennie (1948) - Mother Mary of Mercy
- Duel in the Sun / Duel sub soare (1946) - Laura Belle McCanles
- Miss Susie Slagle's (1946) - Miss Susie Slagle
- Top Man (1943) - Beth Warren
- Commandos Strike at Dawn (1942) - Mrs. Bergesen
- His Double Life (1933) - Alice
- The Wind / Vântul (1928) - Letty
- Annie Laurie (1927) - Annie Laurie
- The Enemy (1927) - Pauli Arndt
- La Boheme (1926) - Mimi
- Ben-Hur (1925) - Crowd extra in chariot race
- Romola (1924) - Romola
- The White Sister (1923) - Angela Chiaromonte
- Orphans of the Storm (1921) - Henriette Girard
- Way Down East (1920) - Anna Moore
- A Romance of Happy Valley (1919) - Jennie Timberlake
- Broken Blossoms / Muguri zdrobiti (1919) - Lucy Burrows
- The Greatest Question (1919) - Nellie Jarvis
- True Heart Susie (1919) - True Heart Susie
- Hearts of the World (1918) - The Girl, Marie Stephenson
- The Great Love (1918) - Susie Broadplains
- The Greatest Thing in Life (1918) - Jeannette Peret
- Souls Triumphant (1917) - Lillian Vale
- An Innocent Magdalene (1916) - Dorothy Raleigh
- Daphne and the Pirate (1916) - Daphne La Tour
- Diane of the Follies (1916) - Diane
- Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages / Intoleranța (1916)
- Pathways of Life (1916)
- Sold for Marriage (1916) - Marfa
- The Children Pay (1916) - Millicent
- The House Built Upon Sand (1916) - Evelyn Dare
- Captain Macklin (1915) - Beatrice
- Enoch Arden (1915) - Annie Lee
- The Birth of a Nation / Nasterea unei natiuni (1915) - Elsie Stoneman
- The Lily and the Rose (1915) - Mary Randolph
- The Lost House (1915) - Dosia Dale
- Home, Sweet Home (1914) - Iubita lui Payne
- Lord Chumley (1914) - Eleanor Butterworth
- Man's Enemy (1914)
- The Angel of Contention (1914)
- The Battle of the Sexes (1914) - Jane Andrews
- The Folly of Anne (1914)
- The Rebellion of Kitty Belle (1914) - Kitty Bell
- The Tear That Burned (1914)
- A Misunderstood Boy (1913) - Fiica
- A Modest Hero (1913) - Sotia
- A Timely Interception (1913) - Fiica fermierului
- A Woman in the Ultimate (1913) - Verda
- An Indian's Loyalty (1913) - The Ranchero's Daughter
- During the Round-Up (1913) - The Ranchero's Daughter
- Madonna of the Storm (1913) - Mama
- So Runs the Way (1913) - Tanara
- The Lady and the Mouse (1913) - Tanara
- The Left-Handed Man (1913) - Fiica soldatului batran
- The Mothering Heart (1913) - Tanara Sotia
- An Unseen Enemy (1912) - Sora
- In the Aisles of the Wild (1912) - Tanara
- So Near, Yet So Far (1912) - Un prieten
- The Musketeers of Pig Alley (1912) - Micuta domnisoara
- Two Daughters of Eve (1912) - Theater crowd extra
Filmografie - imagini de arhiva
- Mary Pickford: The Muse of the Movies (2008)
- Bienvenue à Cannes (2007)
- Classified X (1998)
- The Making of 'The Birth of a Nation' (1998)
- Citizen Langlois (1995)
- The First 100 Years: A Celebration of American Movies (1995)
- D.W. Griffith: Father of Film (1993)
- The Moving Picture Boys in the Great War (1975)
- Lionpower from MGM (1967)
- The Love Goddesses (1965)
- The Great Chase (1962)
- The Legend of Rudolph Valentino (1961)
- Film Fun (1955)
Filmografie - el însuşi / ea însăşi
- The 66th Annual Academy Awards (1994) - Herself - Memorial Tribute
- Happy 100th Birthday, Hollywood (1987) - Herself
- In Concert at the Met (1984) - Herself - Host
- The American Film Institute Salute to Lillian Gish (1984) - Herself - Guest of Honor
- Lillian Gish (1983) - Herself
- Night of 100 Stars (1982) - Herself
- The 36th Annual Tony Awards (1982) - Herself - Presenter
- The Kennedy Center Honors: A Celebration of the Performing Arts (1982) - Herself (Honoree)
- A Gift of Music (1981) - Herself
- The 53rd Annual Academy Awards (1981) - Herself - Presenter: Best Picture
- The American Film Institute Salute to Henry Fonda (1978) - Herself
- D.W. Griffith (1975) - Herself
- D.W. Griffith, Biograph Years (1975) - Herself
- Henri Langlois (1974) - Herself
- The 43rd Annual Academy Awards (1971) - Herself - Honorary Award Recipient
- The Comedians in Africa (1967) - Herself
- 1955 Motion Picture Theatre Celebration (1955) - Herself
Filmografie - mulţumiri
Filmografie - scriitor
- Silver Glory (1951)
Filmografie - producător
- Silver Glory (1951)
Filmografie - scenarist
- The Greatest Thing in Life (1918)
-
-
Premii
O nominalizare Oscar, o nominalizare Globul de Aur
Toate premiile »
A colaborat cu
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Challengers
- Government of Children II
- Buzz House: The Movie
- Combat Wombat: Back 2 Back
- Sting
- He bian de cuo wu
- The Book of Solutions
- The Fall Guy
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6 umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Lillian Gish
Părerea ta
Spune-ţi părereaEra buna
mda
Spune-ţi părerea despre Lillian Gish
Pentru a scrie un review trebuie sa fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.