Go Back   Cinemagia Forum > Totul despre filme > Film in general

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 07 Oct 2012, 14:38   #81
rvn
Scorpia cinefiscalitatii
 
rvn
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 4,621
imi place si mie filmul noir. nu este vorba de a apara ceva, ci, de a privi putin in urma. este laudabil ca, unii dintre voi, cum esti tu si White, va intereseaza si apreciati acest produs al cinematografiei de consum, intrat demult in desuetitudine. revederea unor astfel de filme este un prilej de a ne reaminti chipurile unor actori din epoca de aur a Hollywoodului si de a ne reintoarce un pic in istorie. dar, ca sa fim realisti, valoarea acestor filme la momentul acesta, este una simbolica, sentimentala, istorica, drept pentru care,astazi,nu le mai putem numi "de consum". asta nu inseamna ca sunt ieftine, din contra. numai ca, rolul lor initial a fost cu totul deteriorat. la fel si valoarea de piata. e o realitate, iar "out of the past" nu este o exceptie, atata vreme cat nu a avut nimic original sau inovativ pentru vremea lui.
rvn is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 14:46   #82
robertsandu
Veteran
 
robertsandu
 
Join Date: May 2012
Posts: 224
@Mercutio

Sută la sută de acord cu tine la remarca cu femeia fatală. O componentă a unui gen NU poate fi numită un clișeu. Un trademark nu e niciodată un clișeu, e un element definitoriu.

De acord și cu observația ta vis-a-vis de acest low-key la nivel de filmare. Asta am spus și eu, cinemaul clasic mizează pe un tip de filmare care nu atrage atenția asupra lui, ci pune excelent în valoare epicul, povestea. Cu alte cuvinte, tăieturile trec oarecum neobservate, dacă nu te concentrezi exclusiv asupra lor. Editarea este smooth cum s-ar zice, nu-ți ia ochii. Acest lucru te ajută pe tine ca privitor să intri mai ușor în atmosfera filmului.

Legat de realismul filmului, eu cred că ce se câștigă pe o parte (filmarea on location - nu numai on set -, cum bine ai zis tu), se pierde pe cealaltă parte. Eu mă refer la stilul în care vorbesc personajele noir și care nu e deloc realistic, din moment ce aproape toate replicile sunt de efect. Tocmai acest dialog după mine separă acțiunea filmului noir de zona realismului. Pur și simplu oamenii nu vorbesc așa în realitate.

Last edited by robertsandu : 07 Oct 2012 at 14:55.
robertsandu is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 15:00   #83
Mercutio
Guru
 
Mercutio
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
Originally Posted by rvn:
imi place si mie filmul noir. nu este vorba de a apara ceva, ci, de a privi putin in urma. este laudabil ca, unii dintre voi, cum esti tu si White, va intereseaza si apreciati acest produs al cinematografiei de consum, intrat demult in desuetitudine. revederea unor astfel de filme este un prilej de a ne reaminti chipurile unor actori din epoca de aur a Hollywoodului si de a ne reintoarce un pic in istorie. dar, ca sa fim realisti, valoarea acestor filme la momentul acesta, este una simbolica, sentimentala, istorica, drept pentru care,astazi,nu le mai putem numi "de consum". asta nu inseamna ca sunt ieftine, din contra. numai ca, rolul lor initial a fost cu totul deteriorat. la fel si valoarea de piata. e o realitate, iar "out of the past" nu este o exceptie, atata vreme cat nu a avut nimic original sau inovativ pentru vremea lui.


cred ca e important sa se stie putina istorie. istoria care te face sa intelegi mai bine prezentul. ma refer la cinefili. noir-ul e un gen simplu ca structura si conventii: o poveste criminala, cateva personaje tipice, atmosfera specifica. dar te face sa intelegi bine de unde se inspira multe din filmele actuale (exista azi un gen sau subgen denumit neo-noir), iti da niste repere de comparatie. in plus, au un caracter de noutate pentru noi, adica descoperi o alta epoca: cum gandeau, cum traiau, cum se imbracau oamenii, pe atunci. este altceva, este incomparabil mai autentic, din acest punct de vedere, decat daca urmaresti un film actual despre epoca respectiva.
__________________
Comme au cinema
Mercutio is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 15:18   #84
rvn
Scorpia cinefiscalitatii
 
rvn
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 4,621
Originally Posted by Mercutio:
cred ca e important sa se stie putina istorie. istoria care te face sa intelegi mai bine prezentul. ma refer la cinefili. noir-ul e un gen simplu ca structura si conventii: o poveste criminala, cateva personaje tipice, atmosfera specifica. dar te face sa intelegi bine de unde se inspira multe din filmele actuale (exista azi un gen sau subgen denumit neo-noir), iti da niste repere de comparatie. in plus, au un caracter de noutate pentru noi, adica descoperi o alta epoca: cum gandeau, cum traiau, cum se imbracau oamenii, pe atunci. este altceva, este incomparabil mai autentic, din acest punct de vedere, decat daca urmaresti un film actual despre epoca respectiva.

sunt intru totul de acord. imi pare bine ca ai completat ceea ce trebuia sa scriu eu, de fapt, cand am spus ca valoarea unor astfel de filme, este acum, una istorica.

@robert, actorii din vremurile acelea nu aveau alta sursa de inspiratie decat Broadwayul. multi incepeau ca actori de teatru. la fel si ceilalti: scenaristi, regizori. este normal ca efectul de "nerealistic" sa fie atat de pregnant, fiindca, in teatru nu se vorbeste cum o fac oamenii in realitate, nu?
sa stii ca tocmai intonatia si dialogul din aceste filme contrubuie la farmecul lor aparte.cel putin, asa cred eu...
rvn is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 15:33   #85
robertsandu
Veteran
 
robertsandu
 
Join Date: May 2012
Posts: 224
Originally Posted by rvn:
@robert, actorii din vremurile acelea nu aveau alta sursa de inspiratie decat Broadwayul. multi incepeau ca actori de teatru. la fel si ceilalti: scenaristi, regizori. este normal ca efectul de "nerealistic" sa fie atat de pregnant, fiindca, in teatru nu se vorbeste cum o fac oamenii in realitate, nu?
sa stii ca tocmai intonatia si dialogul din aceste filme contrubuie la farmecul lor aparte.cel putin, asa cred eu...

Chiar nu am spus-o ca un reproș. Am dat 10 filmului, tocmai pentru că nu mă deranjează deloc aceste dialoguri nerealistice. Din contră, le savurez.

Last edited by robertsandu : 07 Oct 2012 at 15:44.
robertsandu is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 16:09   #86
rvn
Scorpia cinefiscalitatii
 
rvn
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 4,621
Originally Posted by robertsandu:
Din contră, le savurez.
asta inseamna intelegere pentru spiritul filmului noir, ceea ce este destul de rar pentru o persoana de varsta ta.

si mai voiam sa adaug ceva, legat tot de perioada cand filmul noir era rege.
anii 40 au fost anii cand marile staruri feminie ale Hollywoodului straluceau. Mercutio a spus un lucru mai sus si anume ca succesul la public al filmului noir se datora prezentei starurilor vremii. corect, lucru valabil si astazi cu blockbusterele.
actrite ca Ingrid Bergman, Katharine Hepburn, Bette Davis, Rita Hayworth, Veronica Lake, capatasera atata notorietate, incat, prezenta lor pe afisul filmului, insemna succes de casa garantat. este epoca "actritelor". cred ca am scris mai demult despre George Cukor. el a fost supranumit "regizorul actritelor", fiindca, a regizat filme in care au jucat toate aceste nume care astazi, sunt legende, fac parte din patrimoniul cultural hollywoodian. rolurile erau scrise special pentru ele, iar unele, cu o frumusete aparte, au facut ca filmele sa ramana de neuitat. "Lumina de gaz" e unul dintre ele, de exemplu. cu ocazia asta mi-am adus aminte de el.
rvn is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 17:35   #87
reivan
Veteran
 
reivan
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 311
E firesc sa ai conventii intr-un gen de film , dar cand acestea se repeta si nu aduc mai nimic nou nu e ok. Trademark-ul da , dar cand nu mai aduci nimic nou respectivul gen se stinge. Asa cum s-a si intamplat in western , film-noir.
Mie-mi pare ca sa creea un fel de iluzie in "noir" , toate personajele feminine erau frumoase , destepte , senzuale , puternice si reuseau sa se descurce singure , de cele mai multe ori ele fiind vaduve.
Apoi apare un moment in care ele se intalnesc cu un detectiv sau cu un barbat atragator , puternic , foarte calm si care stia cum sa cucereasca orice fel de femeie.
Nu e cam mereu aceeasi poveste? Mie-mi place noir-ul doar pentru ca au un parfum anume , au ceva misterios pe undeva , dar toate povestile incep si se termina la fel ( ma refer la filmele americane ).
Eu am dat thumbs up pentru ca mi-a placut desfasurarea actiunii si misterul filmului , pentru ca ma asteptam datorita perioadei sa nu aibe o idee care sa fie considerata originala in prezent.
Cateodata ma gandesc , aproape tot ce putea fii facut in materie de film a fost facut...O sa existe un moment in care nu o sa mai apara nimic original?
reivan is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 18:26   #88
Mercutio
Guru
 
Mercutio
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
Originally Posted by reivan:
E firesc sa ai conventii intr-un gen de film , dar cand acestea se repeta si nu aduc mai nimic nou nu e ok. Trademark-ul da , dar cand nu mai aduci nimic nou respectivul gen se stinge. Asa cum s-a si intamplat in western , film-noir.
Mie-mi pare ca sa creea un fel de iluzie in "noir" , toate personajele feminine erau frumoase , destepte , senzuale , puternice si reuseau sa se descurce singure , de cele mai multe ori ele fiind vaduve.
Apoi apare un moment in care ele se intalnesc cu un detectiv sau cu un barbat atragator , puternic , foarte calm si care stia cum sa cucereasca orice fel de femeie.
Nu e cam mereu aceeasi poveste? Mie-mi place noir-ul doar pentru ca au un parfum anume , au ceva misterios pe undeva , dar toate povestile incep si se termina la fel ( ma refer la filmele americane ).
Eu am dat thumbs up pentru ca mi-a placut desfasurarea actiunii si misterul filmului , pentru ca ma asteptam datorita perioadei sa nu aibe o idee care sa fie considerata originala in prezent.
Cateodata ma gandesc , aproape tot ce putea fii facut in materie de film a fost facut...O sa existe un moment in care nu o sa mai apara nimic original?

povestea nu e aceiasi. am putea spune ca povestile sunt foarte asemanatoare. in general avem de-a face cu un tip, detectiv sau nu, implicat intr-o afacere in care o femeie fatala, de obicei, incearca sa-l traga pe sfoara. dar afacerea difera, desi este mereu implicat ceva de natura materiala, o suma de bani, un obiect de valoare, etc., pentru care femeia tradeaza pe oricine.
am putea spune ca universul in care se desfasoara povestea e acelasi, de asemenea structura narativa. dar structura narativa e cam aceiasi in toate filmele narative, indiferent ca sunt noir sau altceva. aceaisi si in romane si alte povestiri scrise, de pe vremea lui Aristotel, cel putin asa sustin unii.
cat despre originalitate. eu zic ca exista o multitudine de mijloace de expresie, de teme, de subiecte, care pot produce multiple combinatii originale, asa cum ii spuneam si lui Twinsen. unii resuscita vechi genuri, ziceam mai inainte de neo-noir. se filmeaza si astazi westernuri, putin diferite, evident. am vazut o varianta asiatica la Cel bun, cel rau si cel urat, de-a dreptul extravaganta, bizara, fantastica aproape. totusi interesanta. unii combina genuri, vezi filmul acela aparut recent cu extraterestri si cowboy, insa nu mereu cu rezultate de apreciat.
eu as zice ca va exista tot timpul ceva nou de scos la iveala si de pus in filme, doar ca pentru noi, astia mai batrani, filmele respective nu vor mai avea originalitatea aceea pura, pe care o regasim doar in filmele vechi.
__________________
Comme au cinema

Last edited by Mercutio : 07 Oct 2012 at 18:48.
Mercutio is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 18:47   #89
Mercutio
Guru
 
Mercutio
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
Originally Posted by robertsandu:
Eu mă refer la stilul în care vorbesc personajele noir și care nu e deloc realistic, din moment ce aproape toate replicile sunt de efect. Tocmai acest dialog după mine separă acțiunea filmului noir de zona realismului. Pur și simplu oamenii nu vorbesc așa în realitate.

asa e, exista o emfaza, mai ales in genul noir si criminal de pe vremea aia, pusa pe replici. replici citabile, cum se spune, replici tari, specifice mediului gangsteresc. totusi, am vazut filme (am o colectie destul de mare de noir), in care aceste dialogurile, replicile, erau mult mai exagerate in privinta asta. in Out of the past am remarcat o anume moderatie, nu textuala, ci mai degraba in ton si in atitudinea interpretarii. de aceea mi s-a parut mai realist decat altele.
__________________
Comme au cinema

Last edited by Mercutio : 07 Oct 2012 at 18:52.
Mercutio is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Old 07 Oct 2012, 23:13   #90
Twinsen
 
Twinsen
 
Posts: n/a
Final de vot

Thumbs up: 4
Thumbs down: 1
  Reply With Quote sendpm.gif
Old 08 Oct 2012, 03:26   #91
anaemona
Guru
 
anaemona
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 2,704
Mi s-a parut overrated filmul, nu neaparat aici, cit pe imdb. Cel mai bun rol si cel mai interesant personaj e cel interpretat de Douglas. Mitchum nu mi-a placut niciodata si in rolul asta e la fel de previzibil si plat ca tot ce am vazut eu cu el de-a lungul anilor, e adevarat, cu foarte multi ani in urma. Nu vreau sa spun ca nu mi-a placut filmul, dar mi-a placut tocmai pentru ceea ce-l deosebeste de noir-urile clasice, adica locurile de filmare, nu atit de multe interioare, strazi neluminate din orase, cit filmari in plina zi, chiar punctele culminante ale actiunii desfasurindu-se tot in plina zi. In contrast, filmarile de noapte sint strins legate de implicarea emotionala a celor 2 si doar sporadic intervine un element de suspans , gen usa care se deschide trintita de vint dupa ce tocmai asistasem la o scena romantica, in care el ii usuca parul. O scena ca asta e cireasa de pe tort, dupa ce te-ai relaxat crezind ca esti intr-un all time romance, te readuce violent pe firul care te tine in priza. Dar altfel, scenariul mi s-a parut fortat, introducind la fiecare noua aparitie a femeii fatale o noua schema care o facea mai diabolica. Da-o incolo, cit de machiavelica era femeia aia? mai ales ca interpretarea ei nu tine scenariul in picioare. Iar finalul e destul de penibil. In general noir-urile se termina violent, dar superioritatea unora in fata altora e data de emotiile celor implicati in scena finala, ori scena din masina parca a fost facuta de amatori. Se poate discuta ca scena e fara emotie pentru ca ea il omoara cu singe rece, dar in acelasi timp scena e teatrala, ceea ce, din punctul meu de vedere, ii scade valoarea, in loc s-o ridice.
__________________
"Bravery is by far the kindest word for stupidity."
anaemona is offline   Reply With Quote sendpm.gif
Reply


Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:47.


Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
jinglebells