Articole Wanted

(2008)

Wanted

Despre producție

„Sa fac primul meu film în engleza, nu a fost ceva cu totul diferit de celelalte filme pe care le-am realizat. Am încercat pur si simplu sa comunic cu publicul, sa ma îndragostesc de el, într-un fel, si sa fac un film bun”

TIMUR BEKMAMBETOV

Marfa, afurisit de bun", "unic", "experimental", "Ironic", "geniu creativ" sunt doar cateva dintre cuvintele folosite pentru a-l descrie pe regizorul rus Timur Bekmambetov, un tip care descinde din orasul Gureyev din Kazahstan. Modul de abordare a filmelor, viziunea lui, sunt cele care l-au condus pe Bekmambetov spre primul lui film în limba engleza.

Cum a început povestea?

În 2004, fost lansat filmul „Nachnoy Dozor (Night Watch).
Filmul a avut un buget de 1,8 milioane dolari, dar a adus încasari de peste 16 milioane dolari numai în Rusia, depasindu-l pe „Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring”. Continuarea filmului „Night Watch” (conceput ca primul dintr-o trilogie), „Day Watch”, a fost lansat în Rusia la începutul lui 2006. si acest film, considerat ca unul cu buget mic – a costat 4,2 milioane dolari – a adus încasari de peste 40 milioane în tara lui Bekmambetov.

Cam la vremea respectiva, conducerea de la Marc Platt Productions facuse cunostinta cu primul numar al revistei de benzi desenate „Wanted” semnate de Mark Millar & J. G. Jones, si remarcase potentialul ei privind exploatarea pe marele ecran... O banda de superticalosi sub acoperire care au împartit lumea în doua factiuni. O echipa noua si creativa de cineasti, cu o gandire expansiva, ar fi putut exploata din plin acest subiect. Dupa ce au vazut „Night Watch”, realizatorii au fost siguri ca si-au gasit omul. Daca Bekmambetov a putut crea un film cu niste efecte uimitoare, la un buget atat de mic, s-au gandit producatorii, ce l-ar putea retine sa nu realizeze ceva si mai grozav, date fiind sensibilitatea spre umor negru si punctul energic de abordare a creatorului.


Cu privire la maniera unica de abordare a regizorului rus, Lemley afirma „Poti pune într-o încapere trei indivizi, sa le dai aceasi camera de filmat si sa le ceri sa filmeze acelasi lucru. Imaginea surprinsa de Timur va fi uimitoare”

Bekmambetov marturiseste „E ca si cum as avea 100 de idei, si toate se lupta sa-mi iasa afara. Ceea ce se petrece e formarea unui nou stil, poate ceva ce nu a mai vazut nimeni, niciodata. Vreau ca publicul sa intre în actiune – în mijlocul ei – sa plece la drum cu personajele, nu doar sa stea pe scaun si sa priveasca”. Mantra acestui regizor pare sa fie un realism de-a dreptul fantastic, pe care-l dovedeste cu fiecare dintre proiectele sale. Realismul este baza fiecarei actiuni, a fiecarei emotii, indiferent de circumstantele date.

Cand Millar a vandut drepturile de cinema catre Universal, el si Jones lucrau la numarul al doilea. În vreme ce Millar termina seria, studioul aproape ca-si terminase schitele scenariului. Pentru ca cele doua parti au scris si au conceput independent, amandoua proiectele au dobandit vieti separate. „Am fost relaxat în ce priveste acest lucru, pentru ca revistele si filmul erau doua entitati distincte. Indiferent ce aveau sa schimbe ei, cartea mea ramanea neatinsa. Dar am fost încantat sa vad ca se întorc mereu la materialul-sursa, si de îndata ce au avut întreaga mea carte la dispozitie, alti scenaristi au incorporat destul de mult din materialul principal. Au lasat deoparte povestea de început a superticalosului pe care o am în carte, dar în rest, totul s-a potrivit foarte bine” spune Millar.

Distributia din „WANTED” promite Fratia

În mare parte, „WANTED” e povestea lui Wesley, un individ cat se poate de departe de modelul unui erou clasic din benzile desenate. E un prapadit, un fel de pres la usa, un jalnic care tranteste ceasul ce-i anunta dimineata unei alte zile din viata lui mizerabila. Dar, personajul sufera o transformare dramatica.

Wesley se metamorfozeaza; devine puternic, îsi primeste mostenirea care-i permite sa scoata la suprafata forta interioara, ascunsa pana acum. Începe ca un baiat slab ce are toate motivele sa creada ca e un ratat. Pentru ca nu stie înca ce gene poarta. Pentru ca este diferit. Este unic. Odata ce afla, creste, se dezvolta. Devine un barbat, un asasin. Iar apoi începe sa vada minciunile din viata lui. Atunci are de ales: sa creada ce i s-a spus, adica sa accepte un adevar mascat, sau sa mearga pe propria cale si sa descopere adevarul pur.

Actorulului scotian James McAvoy i-a luat ceva timp pana sa-si înfiga cu curaj dintii în rolul luiWesley. „Nu sunt obisnuit sa ma vad în asemenea roluri. Ca iubitor de cinema, ma plang adesea de abundenta eroilor fortosi de 1,90 m. Ma bucur ca au distribuit pe cineva ca mine, nu în termenii care se refera la ceea ce as putea eu aduce rolului ca actor, ci mai mult pentru ca nu întruchipez alegerea evidenta pentru un astfel de rol” afirma McAvoy.

La randul sau, Bekmambetov considera : „stiu ca James reprezinta un altfel de actor pentru Wesley, dar eu am vrut un actor real. Aveam nevoie de cineva cu care spectatorii sa se poata identifica. Cineva care sa arate obisnuit, un tip comun. Wes se chimba foarte mult, si în interior, si în exterior. Iar James poate sa faca toate astea – e credibil, ne face sa credem în schimbarea lui. Am vrut pe cineva care sa aduca umor povestii, pentru ca eu cred ca e imposibil sa creezi o lume fantastica credibila fara umor. James este sceptic si ironic. si atunci cand el crede, crede si publicul.”

„La început, cautam niste cai pentru a-l schimba pe Wes, cautari care vizau costumul, parul. Atunci, am facut un test la Londra, înainte sa începem filmarile. si dintr-odata, fara costum, fara machiaj, James a reusit singur. Chiar în fata noastra. Mai întai, era un baiat prostut si apoi, un personaj cu totul diferit, aproape ca un superman. Am înteles pe loc ca noi nu aveam nimic de facut, ca James putea sa se transforme singur” îsi aminteste Timur Bekmambetov.

Scotianul a fost atras de personaj, dar mai ales de ideea de a lucra cu rusul. „Uneori am fost socat de ceea ce mi-a cerut Bekmambetov sa fac, dar, în general, a fost spre bine. Într-adevar gandeste diferit decat majoritatea regizorilor. Cred ca e nebun, un geniu rau, iar munca lui este incredibila, ciudata si cool. Chiar si în ce priveste lucrurile mari, emotionale, sincere, are un fel de abordare dintr-un unghi straniu... la care eu raspund foarte bine” marturiseste McAvoy.

„Loom of Fate” – Iminenta (Razboiul de tesut al) sortii

„Am fost întotdeauna interesat de societatile secrete... exista ceva romantic în notiunea de societate secreta. Îmi place ideea de cabala cu baieti rai care trag sforile, iar Fratia este versiunea mea asupra ideii. Sa-l vad pe Morgan Freeman cum da viata conceptului a fost terifiant” considera Millar.
Ca orice organizatie puternica, Fratia actioneaza ca o unitate si traieste pentru misiunea de a pastra echilibrul în lume, eliminandu-i pe cei care sunt socotiti de catre „Iminenta Sortii” o amenintare.

„Iminenta (Razboiul de tesut al) Sortii” nu este doar o metafora.
Fratia este, într-adevar, o organizatie straveche de tesatori, a carui sediu gazduieste un razboi de tesut urias, care tese destinele persoanelor-tinta într-un material, iar defectele tesaturii sunt transcrise într-un cod binar decodificabil Literalmente, cand vine randul (îi bate ceasul) cuiva, un membru al Fratiei este trimis sa execute subiectul. Membrii Fratiei se considera instrumente ale sortii.

„În multe dintre mitologiile lumii – în Grecia, Iran, China, Franta sau Rusia – tesutul are conotatie mistica. tesand si descifrand viitorul sunt acelasi lucru în filmul nostru. E o balanta între bine si rau... sau între haos si lumea organizata.

Pe masura ce Fratia îl recruteaza pe Wes, realizatorii au fost pretentiosi în alegerea celorlalte personaje care alcatuiesc sociatatea secreta. Sunt o grupare diversa, fiecare membru al Fratiei are o personalitate si un talent unic, fiind în acelasi timp si... un asasin.
Cel care conduce organizatia este cel ce citeste voia Razboiului de tesut: Sloan. Dupa ce l-a interpretat de doua ori pe Dumnezeu, Morgan Freeman nu are nici un fel de probleme cu rolul de Maestru Arhitect al unei societati stravechi.

„Am fost în multe, multe filme, si de ficare data încerc ceva diferit. Ca actor, nu doresc sa fac acelasi lucru. Cand am citit Wanted, mi s-a parut convingator, iar Timur este un cineast foarte interesant. Adaugand restul distributiei – plus faptul ca nu am facut prea multe filme de actiune – iata ca am fost nerabdator sa particip.”


Filmari la Praga...

Desi actiunea se deruleaza în Chicago, filmarile au fost facute la Praga. Din mai multe motive întemeiate: în Chicago, o multime de interioare ar fi trebuit construite, nu era destul timp si nu avea rost din punct de vedere financiar; apoi, Praga e mai aproape de Moscova, locul unde se faceau efectele. Simultan, filmarile se faceau la Praga, efectele se prelucrau la Moscova. În plus, Bekmambetov a mai lucrat în capitala ceha, doi ani, si cunostea foarte bine locurile, ceea ce însemna înca un bonus. Au ales ca locatie pentru Razboiul de tesut o fosta fabrica de zahar, construita în 1914 si dezafectata în 1956. Tot la Praga au mai fost trase scene la faimosul Strahov Stadium, cel mai mare stadion din lume, cu o capacitate de 220.000 spectatori, si la castelul Køivoklát, ridicat în sec al XIII-lea si restaurat în sec al XIX –lea.

... si în Romania

Cea mai spectaculoasa secventa din film- accidentul de tren si masinile care se rastoarna într-o prapastie – a fost filmata în Romania. „Am cercetat din Norvegia pana în Chile sa gasim un defileu care sa se potriveasca cel mai bine cu ceea ce ne trebuia, atat la scara, cat si la culoare. Culoarea si textura stancii, dar si tunelul, trebuiau sa fie din piatra caracteristica Europei. Trebuia sa facem distinctia locurilor în care ne aflam, ca sa cream senzatia de calatorie a lui Wes, sa dovedim ca e în miscare” afirma Sharp, supervisor în locatii.

Despre distribuție și realizatori Prezentare
jinglebells