Articole Up

(2009)

Deasupra tuturor

Despre producție

Walt Disney Pictures și Pixar Animation Studios îi poartă pe cinefili deasupra tuturor, într-una dintre cele mai amuzante aventuri ale tuturor timpurilor, în cea mai recentă comedie fantastică, “Deasupra tuturor”, semnată de regizorul nominalizat la Oscar® Pete Docter (“Monsters, Inc.”). Prezentată în Disney Digital 3D™, “Deasupra tuturor” urmărește povestea extraordinară a lui Carl Fredricksen, un vânzător de baloane în vârstă de 78 de ani, care ajunge în sfârșit să își îndeplinească visul de-o viață și pleacă într-o aventură minunată, legând mii de baloane de casa lui și zburând astfel până în sălbăticia Americii de Sud. El descoperă însă prea târziu că în această aventură s-a furișat și cel mai cumplit coșmar al său: un Explorator Junior excesiv de optimist, în vârstă de 8 ani, pe nume Russell. Călătoria celor doi într-o lume pierdută, în care întâlnesc personaje bizare, exotice și surprinzătoare, este plină de aventuri hilare, emoție și o imaginație debordantă.

“Sunt foarte mândru că “Deasupra tuturor” este al zecelea film realizat de Pixar,” spune John Lasseter, producător executiv și director de creație pentru Studiourile Walt Disney și Pixar Animation. “Cred că este cel mai amuzant film pe care l-am făcut vreodată, dar și unul dintre cele mai frumoase. Avem un personaj principal care e un erou extraordinar. Carl Fredricksen are 78 de ani și străbate lumea într-o mașină zburătoare concepută chiar de el, dar continuă să ia prânzul în fiecare zi, fix la ora 3:30 după-amiaza. Este cel mai puțin probabil erou pe care vi l-ați putea imagina într-un film de acțiune. E un personaj care învață că marile aventuri în viață sunt, de fapt, micile lucruri care se întâmplă zi de zi. Russell este unul dintre cele mai atrăgătoare și mai fermecătoare personaje pe care le-am creat vreodată. El și Carl sunt două personaje care pur și simplu luminează ecranul.”

Filmul este regizat de veteranul Pixar Pete Docter, care lucrează cu acest studio încă din 1990—fiind al treilea animator care a intrat în echipa Pixar. Alături de Lasseter și Andrew Stanton, Docter a creat povestea și personajele pentru “Toy Story,” primul film Pixar de lung metraj, pentru care a lucrat și ca supervizor de animație. Docter și-a făcut debutul regizoral cu “Monsters, Inc.,” care a fost nominalizat la premiul Oscar pentru “Cel mai bun film de animație”. Fiind unul dintre cele mai importante spirite creatoare ale Studiourilor Pixar Animation Studios, Docter a fost încă o dată nominalizat la Oscar pentru contribuția sa originală la filmul Disney•Pixar premiat cu Oscar “WALL•E.”

“În afară de umor, trebuie să existe și suflet,” comentează Lasseter. “Walt Disney spunea întotdeauna: ’Pentru fiecare hohot de râs trebuie să existe și o lacrimă.’ Eu cred în asta.” Realizatorii filmului au găsit mult suflet în această nouă aventură a lor, explorând iubirea pe care au trăit-o Carl și răposata lui soție, dar și prietenia care se înfiripă între Carl și Russell. De fapt, Carl descoperă că adevărata aventură a vieții nu poate fi găsită în călătorii sau în cine știe ce mari realizări, ci în relațiile de zi cu zi pe care le avem cu prietenii și familia.”

Producătorii executivi ai filmului “Deasupra tuturor” sunt pionierii Pixar premiați cu Oscar, Lasseter (regizorul filmelor “Toy Story,” “A Bug’s Life,” “Toy Story 2,” și “Cars”) și Stanton (regizorul filmelor “Finding Nemo,” “WALL•E”). Veteranul Pixar Jonas Rivera este producător. Co-regizor este Bob Peterson, iar scenariul este scris de Peterson și Pete Docter, după o idee de Docter, Peterson și Tom McCarthy (“The Station Agent,” “The Visitor”). Compozitorul nominalizat la Oscar® Michael Giacchino (“Ratatouille,” “The Incredibles”) creează o partitură extraordinară, care accentuează emoția, umorul și spiritul acestor aventuri.

Distribuția filmului “Deasupra tuturor” include nume precum legendarul actor Ed Asner, deținător al mai multor Premii Emmy®, care îi împrumută vocea sa fostului vânzător de baloane devenit aventurier, Carl Fredricksen. În vârstă de nouă ani, Jordan Nagai își face debutul actoricesc împrumutându-i vocea sa lui Russel, un Explorator Junior tenace și extrem de săritor. Actorul premiat cu Emmy Christopher Plummer devine vocea bogată și cu o textură aparte a lui Charles Muntz, un erou ofilit, obsedat să își reabiliteze numele. John Ratzenberger, “mascota norocoasă” a Studiourilor Pixar—singurul actor a cărui voce apare în toate filmele de lung metraj ale Studiourilor – este de această dată un maistru constructor pe nume Tom, care încearcă să îl încurajeze pe Carl să își vândă casa.

“Deasupra tuturor” este al zecea film al echipei Disney•Pixar, care se mândrește deja cu un șir întreg de filme de uriaș succes, fără precedent: “WALL•E”, “Ratatouille”, “Cars”, “The Incredibles”, “Finding Nemo”,0 “Monsters, Inc.”, “Toy Story 2”, “A Bug’s Life” și “Toy Story”. Pixar deține acum nouă din primele 25 de titluri de pe lista filmelor de animație cu cele mai mari încasări din toate timpurile în SUA. “WALL•E,” “Ratatouille,” “The Incredibles” și “Finding Nemo” au câștigat Oscarul pentru “Cel mai bun film de animație” – un premiu care a fost introdus abia în 2001.

“DEASUPRA TUTUROR” ȘI CHIAR MAI DEPARTE

Cum s-a dat startul pentru “Deasupra tuturor”

După debutul său regizoral din 2001, cu filmul blockbuster “Monsters, Inc.,” Pete Docter a început să își caute idei pentru următorul proiect. Ideea primului său film de lung metraj pornise de la curiozitățile și spaimele proprii din copilărie, legate de monștrii de sub patul lui. După ce a petrecut mai mult timp ocupându-se de povestea pentru “WALL•E” și alte câteva proiecte, Docter a încercat încă o dată să transpună în film lecții din viața sa, astfel încât a venit cu ideea pentru “Deasupra tuturor”. Împreună cu co-regizorul/scenaristul Bob Peterson, a început să se joace cu câteva idei noi, fantastice.

“Eu și Bob am început să ne gândim la ideea nostimă a unui personaj, un bătrân precum cei pe care îi îndrăgim din caricaturile lui George Booth sau genul acela atât de amuzant, Spencer Tracy și Walter Matthau – morocănoși care ne sunt totuși atât de simpatici.”
~ Pete Docter, Regizor/Scenarist

“Uneori, după o zi grea la birou, când oricine e copleșit de oameni și de treburi, de haosul din jur, începeam să îmi imaginez cum ar fi să naufragiez pe o insulă pustie, în Pacific,” spune Docter. “Eu și Bob am început să ne gândim la ideea nostimă a unui personaj, un bătrân precum cei pe care îi îndrăgim din caricaturile lui George Booth din The New Yorker sau genul acela atât de amuzant, cum sunt Spencer Tracy și Walter Matthau – niște morocănoși care ne sunt totuși atât de simpatici. Ne-a venit ideea unei case plutitoare, pe care mai multe baloane o mențin în aer. Această imagine părea să redea tot ce ne doream noi, ca idee de a evada din această lume. Ne-am dat foarte repede seama că, de fapt, totul se reduce la relațiile dintre oameni – și exact asta ajunge să descopere și Carl.”

Peterson explică: “Pete a fost primul care a așternut pe hârtie ideea unui bătrân morocănos, care ține în mână un snop de baloane nostime, vesele, viu colorate. Am făcut un brainstorming pe tema asta, fiindcă amândurora ne-a plăcut ideea de a avea ca personaj un bătrân. Așa ceva nu vezi prea des, iar noi ne-am gândit că oamenii în vârstă au de spus povești minunate.”

Docter spune că, în mare parte, a fost influențat în sens creator de câțiva dintre “bătrânii” pe care i-a avut în jur, în viața reală: animatorii care au lucrat la filmele clasice Disney. Deși nu a fost unul dintre “cei nouă bătrâni legendari”, Joe Grant a făcut parte din echipa care în 1937 a creat “Albă-ca-Zăpada și cei șapte pitici”. El a fost o excelentă sursă de inspirație pentru Docter, care îl menționează pe Grant în dedicația filmului către “adevăratul Carl și adevărata Ellie Fredricksens care ne-au inspirat să creăm aceste aventuri.”

“L-am cunoscut pe Joe când împlinise deja 90 de ani. Mi-a fost prieten. E un domn în vârstă, extrem de înțelept,” spune Docter. “De fiecare dată când îi arătam la ce lucram, el mă întreba: “Cu ce lași publicul, când pleacă acasă după film ?” Era felul lui de a-mi spune că oamenii își vor aminti emoția – emoțiile inspirate de fiecare personaj în parte.”

CINE SE AFLĂ “DEASUPRA TUTUROR”

Distribuția și personajele

CARL FREDRICKSEN (vocea lui Ed Asner) nu este un erou tipic. E puțin morocănos, dar în marea tradiție a unor personaje precum Walter Matthau și Spencer Tracy: un morocănos adorabil. E un pensionar, fost vânzător de baloane care e obligat să plece din casa pe care a construit-o împreună cu regretata lui soție, Ellie. Dar în loc să se mute într-un azil pentru bătrâni, Carl trece la fapte. Da, acum e pensionar, dar nu are de gând să renunțe la tot. Vrea să își trăiască restul zilelor așa cum decide el. Leagă mii de baloane de acoperișul casei, o ridică în aer și astfel pornește spre America de Sud, îndeplinind promisiunea pe care i-o făcuse soției sale cu mulți, mulți ani în urmă,. Mărețul plan al lui Carl este însă pus la grea încercare când acesta descoperă că în casă s-a furișat și Russel, un puști foarte optimist și extrem de nerăbdător. Călătoria lui Carl îi va pune răbdarea la grea încercare, pentru că cei doi trebuie să înfrunte condiții meteo extreme, zone cu teren dificil și tot soiul de locuitori stranii ai unei lumi pierdute – ca să nu mai spunem că fiecare trebuie să îl suporte pe celălalt !

RUSSELL (vocea lui Jordan Nagai) este un Explorator Junior de opt ani, plin de entuziasm și perserverență, din Tribul 54, Cabana 12. Înarmat cu un rucsac în care și-a îndesat tot echipamentul oficial de camping al Exploratorilor Juniori, Russell este gata să se avânte în sălbăticie ! Există o singură mică problemă: în realitate, el n-a ieșit în viața lui din oraș. Tot ce știe despre viața în aer liber a învățat din cărți și a trăit singura sa experiență în materie de camping în sufrageria casei unde locuiește. Russell își etalează cu mândrie insignele de Explorator Junior, obținute pentru Acordarea Primului Ajutor, Acordarea Celui De-al Doilea Ajutor, Zoologie și Maestru al Deghizării. Mai are o singură insignă de obținut – cea pentru Ajutor Acordat Persoanelor în Vârstă – și își va îndeplini visul de-o viață, devenind Explorator Senior, un titlu atât de mult râvnit. El decide că persoana în vârstă pe care o va ajuta este Carl Fredricksen și astfel, fără să știe, ajunge pe veranda casei acestuia exact când casa decolează, deci se trezește plecând fără voie în aventura în aer liber la care a visat de atâtea ori.

DUG (vocea lui Bob Peterson) este o potaie aurie adorabilă, care trăiește în sălbăticia din jurul Cascadei Paradisului, ca membru al unei haite de câini care caută o pasăre rară, ce nu poate să zboare. Ca și restul haitei, Dug este echipat cu o zgardă high-tech remarcabilă, care îi traduce gândurile în limbaj articulat. Dar toți ceilalți membri ai haitei râd de Dug și îl consideră fraierul grupului. Trimis în junglă într-o misiune ”specială”, Dug se bucură pe neașteptate de succes când găsește pasărea, în timp ce îi urmărea pe Carl și Russell. În timp ce străbat cu toții jungla, urmăriți de haita lui Dug, acesta – un suflet dulce, dar nu foarte isteț – trebuie să decidă în care dintre cele două haite își va găsi cu adevărat locul.

KEVIN este o pasăre extrem de rară. Are 4 metri înălțime și nu poate să zboare. Trăiește ascuns de restul lumii, în habitatul său retras de la Cascada Paradisului. Are pene viu colorate, în culori irizate, gâtul lung și flexibil, și este extrem de rapid și de agil. De fapt, această pasăre masivă se așază adesea în tot soiul de poziții curioase, aparent imposibile. Puțini știu că această făptură neprețuită pentru știință există cu adevărat, dar Carl și Russell o găsesc din întâmplare și Russell îi dă numele de “Kevin” după ce descoperă că amândoi se dau în vânt după dulciuri. Kevin și Russell se împrietenesc imediat și, deși pasărea încearcă mereu să înghită bastonul lui Carl, în final va deveni și ea un membru al celei mai noi și mai neverosimile “haite” formate în junglă, alături de Carl, Russell și Dug.

HAITA este formată din câinii lui Muntz, trimiși în misiune să captureze o pasăre rară, care îl obsedează pe stăpânul lor. Amuzanți, cu multe fațete, membrii haitei sunt niște câini în cel mai adevărat sens al cuvântului, dar, la fel ca și camaradul pe care îl resping, Dug, fiecare poartă o zgardă high-tech care îi permite să facă lucruri neobișnuite. Aceste dispozitive au fost special concepute pentru diverse expediții sinistre de vânătoare și au dispozitive de urmărire GPS, precum și capacitatea de a traduce gândurile câinilor în cuvinte. Alpha (vocea lui Bob Peterson), conducătorul haitei, este un Doberman Pinscher negru ca noaptea, cu aspect amenințător, instalat în această poziție de autoritate de către stăpânul lor, căruia nimeni nu ar îndrăzni să i se împotrivească. Beta (vocea lui Delroy Lindo), un Rottweiler dur, este adjunctul și acolitul lui Alpha. Gamma (vocea lui Jerome Ranft), este un Bulldog la fel de dur, care ține bine la tăvăleală. Nimic nu va putea deturna această haită de la misiunea pe care o are de îndeplinit.... Poate doar o veveriță...

Cu ani în urmă, chipeșul și inteligentul CHARLES F. MUNTZ (vocea lui Christopher Plummer) a fost o adevărată torță a speranței pentru publicul american blazat. El i-a inspirat pe cei mai tineri fani ai săi, Carl și Ellie, să îi urmeze celebra mantra “Aventura ne așteaptă !” Străbătând de multe ori lumea în aeronava lui masivă, de concepție proprie, el a scos la iveală numeroase comori: neprețuite relicve istorice, uluitoare descoperiri științifice, specii de plante și animale exotice pe care nimeni nu le mai văzuse până atunci. Dar când Muntz a adus acasă scheletul unei păsări fantastice, de 4 metri înălțime, dintr-o zonă muntoasă izolată a Americii de Sud, a fost discreditat de comunitatea științifică. Dornic să demonstreze că oamenii de știință l-au judecat greșit, Muntz s-a întors în America de Sud, jurând că va aduce cu el un exemplar viu din specia respectivă. Și nu se va întoarce până când nu îl va găsi !

ELLIE (vocea lui Elie Docter) a fost prietena din copilărie a lui Carl și sufletul lui pereche, care ulterior i-a devenit și soție. De când era mică, visa să călătorească și să ajungă la Cascada Paradisului, iar Carl i-a promis că o va duce acolo. Aceasta este principala motivație pentru splendida călătorie pe care o va face Carl.

MAISTRUL CONSTRUCTOR TOM (vocea lui John Ratzenberger) încearcă să îl convingă pe Carl să îi vândă casa șefului lui, proprietarul unei mari firme de construcții. Ratzenberger este singurul actor a cărui voce apare în toate cele 10 filme Disney•Pixar.

AVENTURA NE AȘTEAPTĂ !

Echipa de “Deasupra tuturor” descoperă o întreagă lume pierdută

Ca să se pregătească pentru misiunea lor din “Deasupra tuturor”, filmul care urma să călătorească spre una dintre cele mai frumoase și mai misterioase zone ale lumii, Docter și câțiva membri ai echipei sale de creație au plecat la rândul lor într-o adevărată aventură. La sugestia lui Ralph Eggleston, veteran Pixar al design-ului de producție, care a colaborat la filme precum “Finding Nemo” și “WALL•E,” echipa s-a îndreptat către junglele Americii de Sud (la granița dintre Venezuela, Brazilia și Guyana), pentru a-și descoperi propria “Lume Pierdută”.

“Ralph ne-a dat un documentar despre munții tepui din America de Sud. Cum am băgat DVD-ul în aparat, am simțit că mi se face părul măciucă, fiindcă mi-am dat seama că exact acolo ar trebui să se deruleze filmul nostru,” își amintește Docter. “Era o lume fantastică și bizară, de care nici măcar nu mai auzisem vreodată. Acolo se derulează romanul din 1912 al lui Conan Doyle despre animale preistorice, “O lume pierdută”. Una dintre cele mai mai provocări pentru filmul nostru era să imaginăm un loc care să arate ca din altă lume, dar să fie suficient de plauzibil pentru ca publicul să simtă că personajele noastre sunt acolo, cu adevărat. Știam că va trebui să mergem personal până acolo, fiindcă e cu totul altceva să trăiești tu însuți experiența unui loc, nu să vezi doar niște fotografii sau un film despre acel loc.”

“Noi ne câștigăm existența făcând desene animate... Singurul lucru pe care știam să îl străbatem era clădirea noastră de birouri... Așa nu aveam cum să ne pregătim pentru o asemenea aventură.”
~ Ronnie Del Carmen, Supervizor idee

Echipa a călătorit timp de trei zile pentru a ajunge la destinație, mergând cu avionul, jeep-ul și elicopterul. Apoi a început distracția…

Primul tepui pe care l-a explorat grupul a fost Muntele Roraima din Guyana, cel mai înalt și cel mai celebru dintre cele 115 înălțimi plate ca niște mese. “Este singurul tepui pe care poți efectiv să urci,” spune Ronnie Del Carmen, supervizor al ideii filmului. “Există în lateral niște formațiuni naturale, pe care le poți traversa. Urci cam 1,5 km. Pășești pe pietre care alunecă, nefiind fixate, vegetația nu e nici ea stabilă, ci se rupe foarte ușor dacă te ții de ea. Noi ne câștigăm existența făcând desene animate, deci singurul lucru pe care știam să îl străbatem era clădirea noastră de birouri... Așa nu aveam cum să ne pregătim pentru o asemenea aventură.”

“A fost un adevărat coșmar,” spune Peterson. “Ascensiunea către vârf a durat cam șase sau șapte ore, iar eu aveam un rucsac mult prea greu. După ce am ajuns în vârf, a mai durat o oră și jumătate să traversăm o porțiune cu teren accidentat. Se întunecase deja când am ajuns în tabără. Și, brusc, din beznă, am văzut o peșteră luminată de lumânări; ne așteptau cu supă caldă. Când ne-am văzut corturile, mulți dintre noi s-au așezat pe jos și au început să lăcrimeze. Eram atât de fericiți să fim acolo ! Apoi în zori, când ne-am trezit, am văzut că efectiv la 15 metri de locul unde erau corturile noastre se căsca o prăpastie abruptă, de 1,5 km adâncime. La început am fost mai reticent, dar mă bucur mult că am făcut această călătorie, fiindcă am intrat practic într-o altă lume. Nu există alt loc pe glob care să aibă asemenea forme de piatră sculpturale.”

Cascada Îngerilor din Venezuela, cea mai înaltă cascadă din lume, care cade 1060 metri de pe piscul Auyantepui, s-a dovedit a fi o excelentă sursă de inspirație pentru Cascada Paradisului, locul mitic din film (care este de trei ori mai înaltă decât cascada adevărată, ajungând deci la aproximativ 3200 m înălțime). Echipa s-a cățărat până la baza Cascadei Îngerilor, unde a fost nevoită să înfrunte pietre umede, alunecoase, și un duș constant, creat de jeturile de apă.

Echipa filmului “Deasupra tuturor” a făcut mii de fotografii, filmulețe și schițe cu acele locuri, care au oferit excelente surse de inspirație. Imaginile și formele de vegetație pe care le-au studiat au influențat imens felul cum avea să arate filmul. Arborii Bonnetia, plantele de Stegolepis și stâncile negre, din care răsar minunate flori roz, aveau să fie toate folosite în film.

ALURA ȘI STILUL FILMULUI “DEASUPRA TUTUTOR”

Echipa de filmare apelează la filmele clasice Disney pentru a se inspira

Pe parcursul a nouă filme de lung metraj extrem de apreciate, Pixar a experimentat o largă diversitate de aspecte și stiluri. Pentru “Deasupra tuturor”, echipa avea să opteze pentru o abordare simplificată, minimalistă, care a crescut organic din însăși povestea filmului.

“Am vrut ca “Deasupra tuturor” să aibă o alură distinctivă, proprie, și să se îndepărteze de alte filme Pixar.”
~ Jonas Rivera, Producător

După cum spune Pete Docter: “În acest film, avem o poveste despre un bărbat care pleacă spre America de Sud, cu casa lui care plutește, agățată de mii de baloane. Știam că ne trebuie o doză bună de capriciu și caricatură – dar oricum, cam ăsta e stilul meu estetic preferat. Am încercat să ne întoarcem și să stabilim o legătură cu alte filme Disney minunate, producții cu care am crescut, de pildă ‘Peter Pan’ și ‘Cinderella’, revenind la stilul extraordinar și caricatura folosite acolo. Am făcut un efort serios pentru a schița personaje caricaturale, în mediul lor. În majoritatea filmelor, personajele au înălțimea obișnuită a unui om, dar Carl, eroul nostru, este doar pe jumătate atât de înalt !”

“Am vrut ca “Deasupra tuturor” să aibă o alură distinctivă, proprie, să se îndepărteze de alte filme Pixar,” adaugă producătorul Jonas Rivera. “A fost inspirat de artiști precum Mary Blair, George Booth și ilustrațiile din cărțile de povești ale lui Martin Provensen. Pete a vrut ca întregul film să aibă o alură caricaturală. De exemplu, nu am studiat persoane sau piese de îmbrăcăminte reale, ca termeni de referință. În schimb, ne-am concentrat pe desenele lui Hank Ketcham pentru ‘Dennis the Menace,’ și modul simplu în care el poate să arate, de exemplu, o cută de pe șorțul mamei, trasând doar două linii. Designer-ul nostru de producție, Ricky Nierva, a conceput chiar un nou termen pentru a descrie acest mod de abordare unic al filmului.”

“‘Simplexitate’ a fost termenul pe care l-am inventat pentru a explica esența acestui stil,” spune Nierva. “Am vrut să eliminăm din detalii, fără a face însă filmul să arate ieftin. Când lucrezi pe computer, poți să adaugi detalii uluitoare, care să contribuie la schițarea unui mediu verosimil. Dar noi nu am încercat să facem un film realist, ci unul cu elemente tangibile. Am vrut să desenăm caricatural oamenii din film, dar nu excesiv de caricatural, pentru ca totuși publicul să poată stabili o relație cu ei.”

Design-ul celor două personaje principale ale filmului – Carl și Russell – s-a redus practic la două motive de bază: un cerc și un pătrat. “Face parte din conceptul de “simplexitate”,” spune Nierva. “Reduci lucrurile la esență pură. Pătratul simbolizează trecutul; cercul reprezintă viitorul. Pătratele sunt statice, ca un zid de cărămidă. Nu se mișcă, iar Carl e o persoană care devine prizoniera stilului propriu, după moartea lui Ellie. În cazul lui Carl, avem un personaj care evoluează, de la stadiul de copil până la cel de bătrân. La început, e mai circular, mai rotund, ca un copil care are mai multe curburi. Și Ellie are un motiv circular. Pe măsură ce îmbătrânește însă, Carl devine tot mai rigid. Russell are formă de ou, e plin de curbe și are deci întregul simbolism dinamic generat de aceste forme.”

Culoarea a devenit un alt element de design important pentru realizarea filmului. După cum spune Nierva: “Filmul începe cu un buletin de știri în alb-negru, care ne-a făcut să ne gândim cum ar putea culoarea să ne ajute să spunem mai bine această poveste. Când Ellie trăiește și Carl e la rândul său plin de viață, paleta cromatică e saturată. După ce Ellie nu mai este, totul își pierde culoarea și aproape revine la alb-negru. De asemenea, am găsit o culoare care să o simbolizeze pe Ellie – mov-roz aprins. Pe tot parcursul filmului, regăsim această nuanță în flori sau pe cer, pentru a ne aduce aminte de ea. Când Carl se izolează de restul lumii, paleta cromatică pălește și nu mai ajungem să vedem culori până când nu apare Russell, care pune capăt acestui stil de viață. El readuce culoarea în viața lui Carl. De fiecare dată când vedem un nou personaj care se adaugă în viața lui, ca de exemplu Dug, introducem și mai multă culoare.”

ANIMAȚIA ȘI STILUL ACTORICESC

Animația personajelor stilizate și vocile actorilor aduc la viață personajele din “Deasupra tuturor”

Design-ul caricatural al personajelor a ridicat nenumărate provocări pentru echipa de experți animatori, designeri și tehnicieni de la Pixar. Pentru Carl, au învățat cum să adauge nuanțe, emoții și o serie întreagă de mișcări unui personaj extrem de scund, care are practic o formă pătrată. Russell, un personaj în formă de ou, care nu are bărbie, însă poartă mai multe straturi de haine decât oricare alt personaj de până acum, a ridicat și el anumite dificultăți.

“Filmul este un omagiu adus vieții, iar întâlnirea a două suflete este întotdeauna mult mai dulce decât izolarea unuia singur.”
~ Ed Asner, Vocea luiCarl

CUM A FOST CREAT CARL

“În cazul lui Carl, Pete și-a dorit un om bătrân, care efectiv a intrat la apă în costumul lui,” spune Clark. “Problema era că acest personaj nu părea să aibă genunchi sau coate, astfel încât am fost nevoiți să găsim diverse metode inovatoare doar pentru a arăta unde i se îndoaie hainele, în mișcare. În final, i-am lungit brațele și picioarele, ca să se poată vedea mai bine. Probabil că este cel mai caricatural personaj pe care l-am conceput vreodată și demonstrează măiestria echipei noastre de animație, care a reușit efectiv să etaleze emoții complexe, altele decât bucuria sau simpatia pe care le degajă Carl și Russell. Au realizat mai multe scene destul de dificile – și totul a ieșit minunat.”

“În ceea ce privește personajele umane, Carl este categoric cel mai complicat pe care l-a creat vreodată Pixar,” spune Jordan. “Fața lui este cea mai sofisticată pe care am desenat-o vreodată și ne-a făcut să ne confruntăm cu nenumărate provocări în plan tehnic. La fiecare film, avem de rezolvat o problemă veche de când lumea: relația ”formă contra funcție”. Când designerii și departamentul artistic finalizează design-ul personajului, nu înțeleg întotdeauna pe deplin sau nu sunt întru totul conștienți de limitele pe care respectivul design le-ar putea impune în procesul de animație. Ca atare, e foarte imporant ca animatorii să fie implicați încă de la început în procesul de creație.”

“Pete și echipa lui au vrut ca animația să pară și ea simplificată, ca și celelalte aspecte ale filmului,” adaugă Jordan. “De exemplu, Carl nu are nări și nimic nu arată că pielea lui ar avea pori. Nu are găuri pentru urechi. A fost dificil să găsim un echilibru corect între simplitate și realism. Am făcut destul de multe experimente, pentru a crea lucruri plauzibile, dar nu neapărat realiste.”

Dar și Carl avea nevoie de o voce. Docter comentează: “Când lucram la personajul lui Carl, am făcut o listă de însușiri pe care ne doream să le aibă: morocănos, dar cu o latură blajină, astfel încât să știi că ține la oameni cu adevărat. Și trebuia neapărat să fie amuzant. Aveam nevoie de asta. Pentru toate acestea, ne tot gândeam la un singur nume: Ed Asner. Părea că a fost născut pentru a juca acest rol.”

“Când Ed Asner a acceptat să devină vocea lui Carl, am știut că acest personaj este gata” adaugă Clark. “Era suficient să îl auzi ca să ai personajul. Vocea lui ne-a ajutat foarte mult în procesul de animație, ca punct de reper.”

“Ed Asner este cel mai simpatic morocănos pe care ți l-ai putea dori,” adaugă Lasseter. “Idealul nostru, pentru toate personajele Pixar, este să le facem cât mai atrăgătoare cu putință, iar Ed face acest lucru pentru personajul lui Carl. Este cu adevărat remarcabil.”

“Îmi place acest personaj fiindcă are vise frumoase și e dispus să se lupte cu câinii acestei societăți,” spune Asner. “Respect foarte mult acest lucru. Cred că e o poveste extraordinară, pentru că un om bătrân reușește să transforme iubirea plină de adorație față de regretata lui soție într-o acceptare finală – chiar dacă plină de bombănituri – a iubirii pentru un băiețel care are nevoie de acest sentiment.”

STRATURILE LUI RUSSEL

După cum spune Steve May, supervizorul filmului în probleme tehnice, personajul lui Russell a ridicat mai multe probleme. “Russell a fost un personaj dificil fiindcă e pur și simplu acoperit cu tot soiul de chestii. E un Explorator pornit în sălbăticie, are o eșarfă la gât, ochelari, mici totemuri în fața insignelor sale și un întreg rucsac plin cu echipament. Parcă a dat iama într-un magazin de specialitate și acum e complet dotat, are în spate tot ce îi trebuie.”

“Russell nu are gât,” adaugă Jordan. “Dar trebuia să găsim o cale de a-l anima astfel încât să arate bine. Am făcut niște schimbări subtile în poziția ochilor, nasului și gurii, pe fața lui, astfel încât să nu pară nici prea bătrân, nici prea tânăr. A fost foarte important să găsim un echilibru corect între simplitate și complexitatea detaliilor. Trebuia să îi accentuăm bărbia, ca să semene și mai mult cu caricatura unui ou. I-am accentuat linia bărbiei și mișcările legate de ea – și brusc am constatat că astfel i-am definit fața și i-am separat-o de restul corpului.”

Pentru vocea lui Russell, echipa a testat 450 copii din SUA. Au găsit exact ceea ce căutau într-un băiat de 7 ani, debutantul Jordan Nagai. Producătorul Jonas Rivera spune că fratele lui Nagai, un actor talentat, având o oarecare experiență în domeniul reclamelor, venise să dea o probă pentru acest rol, iar Jordan era acolo doar ca să îl însoțească. “Deși Jordan nu venise pentru probă, ne-a plăcut vocea lui și felul cum suna,” spune Rivera. “A început să ne povestească despre cursurile lui de judo, iar eu și Bob Peterson ne-am uitat unul la altul și am zis: “Gata, l-am găsit pe Russell !’”.

“Una dintre chestiile care ne-au atras la Jordan,” spune Docter, “a fost felul cum vorbea despre nimic în mod special – lecții de judo, de pian sau orice altceva. Vorbea foarte nostim, avea un stil de a coti și ocoli printre tot soiul de alte subiecte. Asta a influențat hotărât personajul lui Russell. Vocea lui Jordan are ceva foarte real, foarte atrăgător, cu o anumită naivitate. Încă nu a fost învățat să joace un rol, astfel încât face toate greșelile potrivite. Când copiii vor vedea acest film, își vor da seama că e un copil adevărat.”

După cum explică actorul începător, regizorul Docter s-a folosit de câteva trucuri pentru a-i asigura un plus de autenticitate. “Când trebuia să fiu entuziasmat sau furios și să vorbesc tare, Pete îmi amenaja diverse trasee cu obstacole în jurul mesei, iar eu trebuia să le parcurg în fugă. Abia pe urmă mă duceam la microfon și îmi spuneam rolul, pentru că astfel îmi creștea nivelul de energie și îmi puteam spune replicile mult mai bine.”

CUM A FOST CREAT MUNTZ

Muntz a fost un personaj dificil, pentru că, după cum spune Docter, “El este liantul care ține laolaltă întreaga poveste. El e sursa de inspirație a acestei călătorii, el le insuflă inițial lui Ellie și Carl dorința de a ajunge în America de Sud, dar în final ajunge să fie exact opusul lui Carl.”

“Am avut mare noroc când Christopher Plummer a acceptat acest rol,” adaugă Docter. “E un actor uimitor. Cu majoritatea actorilor, ne place să realizăm mai multe duble, dar Christopher citea replicile o dată sau de două ori și aveam exact ce ne doream. De fapt, singura problemă era ce dublă să alegem dintre cele două, fiindcă ambele erau idei excelente. ”

Plummer spune: “Toată viața am lucrat la filme de animație și îmi plac la nebunie. E grozav să interpretezi tot soiul de personaje trăsnite – și de fiecare dată îmi amintesc de începuturile carierei mele, în radio. Sunt un mare admirator al filmelor Pixar și, bineînțeles, acesta a fost unul dintre principalele motive pentru care mi-am dorit să lucrez la “Deasupra tuturor”. Muntz nu e un personaj cu totul și cu totul rău. Are o personalitate extraordinară.”

KEVIN CEL TEHNIC

Personajul Kevin nu a fost inspirat de o anumită specie de pasăre. “Kevin e o combinație între mai multe specii de păsări adevărate,” spune Docter, care consideră că personajul este superb și prostovan în același timp. “Chiar și vulturii, dacă îi privești cu atenție, sunt păsări impunătoare, cu o ținută regească – dar ajung să facă anumite lucruri complet caraghioase, din când în când.”

Însă design-ul păsării nu a fost deloc simplu. “Design-ul acestui personaj a evoluat mai mult decât al oricărui alt personaj din film, deoarece rolul lui Kevin în povestea noastră a evoluat în permanență,” spune Jordan. “Problema acestui personaj nu a fost legată atât de siluetă și mișcare, cât de pene. Am vrut ca publicul să vadă această pasăre și să își dea imediat seama de ce Muntz a tot vânat-o timp de 50 de ani. Pete și Ricky au vrut să aibă pentru Kevin pene splendide, în nuanțe irizate, care să nu semene cu nimic din realitate, dar să fie totuși credibile. Am studiat mai multe specii de păsări cu caracteristici similare, inclusiv fazanul Monal din Himalaya, și am inventat o nouă tehnologie pentru a reda penele. Până acum am mai redat fire de păr în multe filme, dar niciodată pene. O pană e formată din mai multe fire care cresc pe o tulpină – și fiecare dintre aceste tulpini trebuie să reacționeze ca un fir de păr. E ca și cum ai avea fire de păr care cresc pe alte fire de păr. Am fost nevoiți să ne modificăm întregul sistem și toate instrumentele de lucru, doar pentru a putea crea aceste pene.”

CUM A FOST GĂSITĂ VOCEA LUI DUG

Echipa care a realizat filmul a găsit vocea acestui personaj dulce și simplu chiar între membrii săi. Co-regizorul și scenaristul Bob Peterson spune că a știut că va fi vocea acestei potăi aurii încă de când a scris prima replică a personajului. “Primul lucru pe care îl spune Dug e “Abia te-am cunoscut, dar deja te iubesc.” Această replică datează din perioada când făceam consiliere în taberele pentru copii, la începutul anilor 1980, în Ohio. În prima săptămână de tabără, un puști a alergat spre mine, m-a îmbrățișat năvalnic și a zis: “Tu ești profesorul meu în tabăra asta ! Te iubesc.” Aceasta a fost replica-cheie pentru Dug, care reprezintă fluxul conștiinței, gândurile necenzurate pe care le-ar putea avea un câine. Este plin de emoție, foarte iubitor și uneori – din fericire pentru el – complet opac la tot ce se întâmplă în jurul lui.”

Design-ul personajului reflectă această lipsă de atenție față de ceea ce are în jur. După cum spune Jordan, “pentru Dug, ideea era să fie foarte blajin, atrăgător și ușor supraponderal. E un câine supraponderal, dar nu își dă seama de asta. Crede că este la fel sănătos ca toți ceilalți câini.”

Dar, ca și restul haitei, Dug e un câine adevărat, nu un câine vorbitor, spune Jordan. “Am vrut să ne asigurăm că acești câini se pot comporta chiar ca niște câini adevărați,” spune el. “Era foarte important pentru Pete ca acești câini să nu se comporte ca niște oameni, deci nu era nevoie să vorbească. Purtau însă fiecare la gât câte o zgardă care vorbea în locul lor.”

3D – O PREMIERĂ PENTRU PIXAR

Animația pe computer atinge un nou nivel

“Deasupra tuturor” adaugă o nouă dimensiune experienței de spectator al unui film Pixar, fiind primul lung-metraj al studioului lansat în Disney Digital 3D™. Acest film deschide o întreagă nouă epocă de posibilități extraordinare pentru studioul de animație care a prezentat cinefililor primul lung-metraj animat pe computer, în urmă cu 14 ani, iar acum este recunoscut în această branșă pentru extraordinarul său stil de a spune povești, ca și pentru măiestria tehnică și atenția față de detalii.

“Am considerat că 3D avea să fie un alt creion colorat din cutia noastră de creioane.”
~ Pete Docter, Regizor/Scenarist

După spusele regizorului Pete Docter, John Lasseter a fost cel care a sugerat ca “Deasupra tuturor” să fie făcut în 3D. “Ca urmare, am înființat un nou departament,” spune Docter, “care a preluat o mare parte din aceeași poveste, relatând elementele cu care eram obișnuiți, dar încercând să folosească adâncimea ca pe o nouă modalitate de a spune povestea.”

“De exemplu, la începutul filmului, Carl este înțepenit într-un anumit stil de viață, trăiește într-o casă mică,” explică Docter. “Am vrut să transmitem un sentiment de claustrofobie, așa încât am aplatizat totul – în mod special am desenat totul cu adâncime mult mai mică. Prin contrast, totul se schimbă mai târziu, când personajul ajunge în America de Sud. Am vrut ca această expansiune să devină palpabilă: într-un fel, să simți cum îți bate vântul pe obraji, astfel încât am forțat cu adevărat limitele adâncimii în acele secvențe. Am considerat că 3D ar fi doar un alt creion colorat din cutia noastră cu creioane,” spune Docter.

Cel în sarcina căruia a căzut realizarea filmului “Deasupra tuturor” ca primul lung-metraj Pixar prezentat în Disney Digital 3D™ a fost Bob Whitehill, un artist veteran în domeniu, care s-a alăturat echipei studioului în urmă cu cinci ani. “Cred că “Deasupra tuturor” ar putea fi unul dintre cele mai grozave filme 3D realizate vreodată, pur și simplu pentru că întreaga compoziție și stratificarea elementelor sunt realizate atât de bine, atât de solid,” spune Whitehill. “Lentilele pe care le-am folosit profită la maximum de ideea de adâncime față de cameră. Avem niște secvențe extraordinare în junglele Americii de Sud, în care apar în fundal frunze, tufișuri și liane nefocalizate clar. Astfel se creează o minunată fereastră prin care poți să privești acea lume și să urmărești personajele în desfășurare.”

Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells