Articole Troy

(2004)

Troia

Calul Troian

"Calul a fost provocarea pivotala a proiectarii in film", relateaza Phelps. "Daca gandim logic in acest sens, singurul material de constructii pe care grecii il aveau era lemnul din navele arse, si am simtit ca trebuie sa arate ca si cum ar fi fost asamblat in disperare in cele douasprezece zile in care grecii au trebuit sa il construiasca. Am simtit ca trebuie sa arate ca un obiect paganesc care sa fie in ton cu credintele religioase ale troienilor. Grecii aveau nevoie de ceva pentru a invinge troienii pentru a aduce acest cal inapoi in centrul lor religios, care este piata din interiorul zidurilor."

Proiectarea unei astfel de figuri simbolice a presupus dezvoltarea de catre Phelps a unei imagini care sa evoce spectatorului un sentiment de recunoastere si in acelasi timp sa mentina reala filosofia realismului categoric al filmului. "Nu am vrut sa am un cal cu roti", explica Phelps. "Este un fel de cliseu si nici nu are sens. Mi s-a parut ca vazandu-l pentru prima oara pe plaja cu roti mari, ar fi trebuit de asemenea sa aiba un arc si o notita pe care sa scrie ’Ia-ma acasa.’"

Dispunand de cateva materiale de referinta (care includeau fotografii ale unei nave arse, mistuite si a unei gorile gigant construite in intregime din cauciucuri), trei artisti conceptuali au lucrat pentru a obtine scenografia perfecta. Odata ce a fost stabilita imaginea corecta, un sculptor a preluat schema si a realizat-o tridimensional, producand o macheta de doisprezece toli. La final, a fost realizat un model la scara mult mai mare, imbracat complet, care a fost apoi urmat exact de doisprezece sculptori in polistiren care au sculptat calul la scara finala, grandioasa.

Calul a fost construit la Studiourile Shepperton din Londra, dar a trebuit sa fie construit in doua jumatati, pentru ca nu a existat spatiu disponibil suficient de mare pentru a aseza calul enorm. "Ne-am distrus nervii", recunoaste Phelps "deoarece au fost sculptate partea de jos cu picioare si baza, iar apoi partea de sus, cu capul si umerii. Dar nu l-am vazut asamblat in intregime decat peste doua sau trei luni in Malta".

Calul a fost transportat in bucati in Malta dupa ce compania s-a mutat acolo la inceputul lui mai. Construit in intregime din otel si din fibra de sticla cu aspect de lemn, a avut o inaltime de 38 de picioare si a cantarit unsprezece tone. Odata ce sectiunile au fost faurite, muncitorii au avut nevoie de saptamani pentru a le asambla. Apoi a trebuit sa fie mutat in pozitie pentru intrarea prin portile troiene inalte de 42 de picioare- o intrare care a necesitat o conceptie mai putin moderna.

"Am vazut un documentar despre egiptenii care au construit Piramidele, care prezenta ca aceste blocuri masive de piatra au fost trase pe busteni", isi reaminteste Phelps. "Aceasta modalitate a parut mult mai logica, mai subtila pentru realizarea unui mijloc de a muta Calul." O cale realizata din zeci de busteni mari a fost introdusa prin poarta si un sistem de scripeti pe cablu- indepartat ulterior din film prin grafica pe calculator- a fost instalat pentru a prelua o mare parte din greutate de la oamenii care trageau franghiile."
Sinopsis Ridicarea Troiei
jinglebells