Articole Tinker Bell and the Lost Treasure

(2009)

Clopoțica și comoara pierdută

Producția

Realizatorii filmului au avut o misiune dificilă când și-au propus să creeze un nou film pentru îndrăgitul personaj Disney, Tinker Bell. Cum publicul o iubește atât de mult pe năzdrăvana zânișoară, și așteptările aveau să fie pe măsură, după cum bine și-a dat seama echipa de creație.

Regizorul Klay Hall a simțit că are o mare răspundere față de public. “Șansa de a mă “juca” acum cu un personaj simbolic precum Tinker Bell este un vis devenit realitate. Încă din copilărie am fost un mare fan al lui Peter Pan și al filmului clasic Walt Disney, deci ocazia de a mă juca din nou cu acest personaj clasic mi s-a părut extraordinară și foarte plăcută, în același timp. Toată lumea o iubește pe Tinker Bell, așa că este minunat să lucrezi într-o lume cu atât de mulți admiratori și să creezi o nouă aventură epică pentru zânele din Pixie Hollow. Tinker Bell este o tânără îndrăzneață, năzdrăvană, cu o voință de fier și extrem de tenace. Are intenții bune întotdeauna, dar uneori, din greșeală, se trezește prinsă în lucruri care nu ar trebui să se întâmple. Perseverează și își îndreaptă întotdeauna greșelile, fiindcă are o inimă de aur. E o bucurie pentru mine să pot continua povestea ei cu acest al doilea film din seria Zânelor Disney.”

Lurie explică temele filmului: “Tema centrală este o poveste despre prietenie și iertare – explorată de cei doi buni prieteni, Tinker Bell și Terence. Ei se ceartă la începutul poveștii, ceea ce o determină pe Tink să înceapă pe cont propriu o aventură nebunească, dar există scene minunate, care îi oferă zânei ocazia de a vedea că prietenia funcționează, îndemnând-o astfel să reflecteze la greșeala făcută față de Terence. De asemenea, ea descoperă că e posibil să îl fi învinuit pe Terence pe nedrept.”

“Cum își dă seama de acest lucru ? Se împrietenește cu un personaj extraordinar, pe nume Blaze. Licuriciul Blaze devine însoțitorul lui Tink în călătoria în care ea își propune să găsească Oglinda din Incanta. În scurtă vreme, ea înțelege valoarea camaraderiei și ajunge astfel să se gândească și la prietenia ei cu Terence.”

Tema prieteniei este în continuare explorată când Tinker Bell întâlnește în film doi troli. Hall explică: “Noi ne-am distrat pe cinste cu acești doi tipi amuzanți, care păzeau un loc de trecere de mai multe sute de ani. La un moment dat, cei doi încep să se certe, trolul cel mare îl insultă din greșeală pe cel mic spunându-i “pitic de grădină” și se produce un moment extraordinar pentru film, căci cel mai mare își dă seama că l-a jignit pe cel mic, așa că în final își cere scuze. Tink și Blaze urmăresc tot acest dialog și acesta este un moment foarte important pentru Tink, fiindcă ea își dă seama că relația dintre cei doi este exact ca relația ei cu Terence.”

Lurie adaugă: “Este o scenă minunată, fiindcă acești doi troli cu aspect înfiorător sunt la început foarte răi unul cu celălalt, dar în scurt timp îți dai seama că, de fapt, nu vor să se jignească. Mulți dintre cei care au văzut filmul spun că aceștia sunt cele mai fermecătoare personaje din tot filmul, ceea ce e minunat – dacă stai să te gândești că ei sunt urâți și arată înfricoșător. Dar joacă un rol foarte important în film, fiindcă o fac pe Tinker Bell să înțeleagă cât de prețioasă este prietenia, sub toate formele ei.”

Niciun film Disney nu ar fi complet fără puțin umor, astfel încât personajele Clank și Bobble – ca și cei doi troli – devin supapele comice ale întregii povești. “Clank și Bobble îmi amintesc de Stan și Bran sau Abbot și Costello, în modul în care abordează comedia,” recunoaște Hall. “Bradley Raymond [regizorul primului film TINKER BELL] a făcut o treabă minunată cu aceste personaje, în primul film. Sunt doi tipi foarte ingenioși, foarte harnici și – extrem de important – foarte comici. Sunt foarte buni prieteni de mult timp și se distrează. Sunt ca doi frați mai mari pentru Tinker Bell, o protejează, dar sunt și o excelentă sursă de umor.”

CREAREA POVEȘTII…

Echipa care a realizat filmul și-a dorit o poveste cu înțelesuri universale, care să atragă pe toată lumea – motiv pentru care au optat pentru crearea unei aventuri epice a lui Tinker Bell.

Lurie explică: “Eu și Klay ne-am dorit să facem un film despre zâne care să atragă însă un public mai larg. Am vrut să ne urmărească și tați, și frați, nu doar fiice și mame. Acesta a fost un obiectiv foarte important pentru noi și considerăm că filmul are un echilibru minunat, fiindcă aduce câte ceva pentru fiecare. Este o experiență cu care oricine poate să rezoneze.”

Realizatorii filmului și-au dat seama că elementele înfricoșătoare din film nu trebuie să întreacă niciodată măsura, ca să nu fie prea înspăimântătoare pentru publicul universal. Această idee este clar demonstrată de șobolanii din film. “Șobolanii sunt mari cât niște cai pentru Tinker Bell, fiindcă ea are doar vreo 14 cm înălțime,” spune Hall. “Sunt înfricoșători când îi vezi în film – mai ales când îi fugăresc pe Tink și Terence. Șobolanii sunt foarte mari și înspăimântători, dar au reprezentat un element bun pentru film. În cazul lor, am fost obligați să fim foarte atenți. Nu puteam să îi facem prea îngrozitori sau amenințători, așa că le-am adăugat și o notă comică. N-am vrut să îngrozim publicul și să-l traumatizăm.”

Echipa a fost încântată de firul narativ al filmului și diversele teme abordate. “Când vine toamna, zânele sunt foarte ocupate să schimbe culorile frunzelor, să coacă dovlecii și să ajute tinerele animale care hibernează peste iarnă să își pregătească vizuinele,” povestește Hall. “Zânele sunt foarte ocupate. Acesta este momentul când începe filmul.”

Lurie continuă: “O dată la opt ani, toamna, răsare o lună cu totul deosebită în Pixie Hollow. Este Luna Albastră și în cinstea ei se organizează o mare sărbătoare, pentru care Tinker Bell a primit onoarea de a crea un sceptru al toamnei. Piesa centrală a sceptrului este o piatră-a-lunii specială, o nestemată a zânelor, foarte rară. Dar iată că se produce un adevărat dezastru tocmai cu această nestemată atât de prețioasă.”

“Considerăm că această sărbătoare a toamnei seamănă foarte mult cu ceremonia de închidere a Jocurilor Olimpice,” adaugă Hall. “Asta am folosit ca motivație. Tink are cinstea de a crea un sceptru al toamnei pe care trebuie să îl alinieze cu Luna Albastră, pentru a crea un praf de zâne albastru, cu totul deosebit, care va reface Copacul cu Praf de Zâne din Pixie Hollow – sursa tuturor proviziilor lor de praf de zâne.”

“Tinker Bell este entuziasmată de sceptru. Cel mai bun prieten al ei, Terence, se oferă să o ajute și cei doi se apucă de treabă. Din păcate, dintr-una în alta, piatra-lunii ajunge să se spargă. Tinker Bell se aprinde cam iute și se înfurie pe Terence – ceea ce creează o ruptură uriașă în prietenia lor. Practic, nu are de suferit doar sceptrul, ci și prietenia lor.”

“Piatra-lunii este un element component foarte important al sceptrului, fiindcă este singura care a fost găsită în ultimii 150 ani. Ca urmare, când această nestemată este spartă accidental, Tink dă de bucluc. Nu trece mult însă și ea află de Oglinda din Incanta, o oglindă magică, având puterea să îndeplinească trei dorințe. Două dintre ele au fost deja folosite, dar una a mai rămas, iar zâna se gândește că, dacă va găsi oglinda, își va putea dori să recapete piatra-lunii și astfel va rezolva problema. Așa începe călătoria ei. Ea consideră că această oglindă este unica ei speranță.”

NATURA ÎN FILM…

V-ați întrebat vreodată de unde are natura acea strălucire – ce îi conferă lumina și culoarea care sunt de fiecare dată altfel, cu fiecare anotimp ? Este opera zânelor - motiv pentru care natura este atât de prezentă în fiecare secvență din film. Natura oferă resurse pentru fiecare locație, locuință, vehicul și piesă de recuzită din film. Mai important, natura slujește drept trambulină de lansare pentru imaginația fiecărui copil.

Fie că se plimbă pe o pajiște, fie că privesc afară pe fereastră, copiii pun mereu cele mai elementare întrebări despre lumea din jur: cum își schimbă frunzele culoarea ? De ce are curcubeul atâtea culori ? De unde vine roua dimineții ? Primul film TINKER BELL a răspuns acestor întrebări folosind cu ingeniozitate zânele și relația lor cu natura. TINKER BELL ȘI COMOARA PIERDUTĂ poartă mai departe acest mesaj, în special când vine vorba de costumele personajelor.

“Faptul că filmul se derulează toamna ne-a oferit o ocazie minunată să ne amuzăm cu hainele lui Tink și să le modificăm puțin,” explică Hall. “Toamna e mai răcoare, așa că ne-am sfătuit cu designer-ul nostru de personaje, Ritsuko Notani, și cu art director-ul Ellen Jin Over pentru a explora diverse idei legate de moda vestimentară a lui Tink. Hainele zânelor sunt cam prea sumare pentru toamnă, așa încât le-am mai acoperit puțin, le-am îmbrăcat cu colanți, pelerine și șaluri – dar am respectat tema naturii și ne-am asigurat că toate aceste noi adăugiri erau confecționate doar din elemente organice găsite în Pixie Hollow. Încă de la bun început, asta a fost “mantra” lui John Lasseter: această lume trebuie să fie foarte organică. Așadar am folosit multe elemente realiste pentru hăinuțele zânelor, de pildă frunze, rămurele, semințe, petale și mușchi.”

Ellen Jin Over adaugă: “Tinker Bell este o zânișoară pasionată de modă și foarte ecologică. Nu își face hăinuțe decât din elemente reciclabile. Totul este organic, iar ea este foarte atentă să recicleze materialele și totul să fie “verde”. Ne-am străduit mult să găsim elemente pe care să le putem desprinde din natură ca să îi facem hainele și accesoriile. Toamna este probabil cel mai grozav anotimp în materie de culori, fiindcă frunzele copacilor au diverse nuanțe de galben, verde, roșu și cafeniu. A fost minunat să folosim aceste culori pentru haine.”

“Am vrut să păstrăm rochia originală a lui Tinker Bell fiindcă este definitorie pentru acest personaj,” continuă Over. “Este emblema ei, o rochie făcută din frunze de un verde viu. Dar acum, ea poartă pe dedesubt colanți și niște bocăncei minunați, din frunze verzi. Bocănceii sunt legați cu un șiret roșu, făcut din stamina unei flori, și au acele pompoane simpatice – exact ca și pantofii ei originali. În plus, ea mai poartă un șal gros, care să îi țină de cald. L-am completat cu un nasture făcut dintr-o sămânță, ca să-și poată strânge șalul în jurul ei. De asemenea, are și o căciulă făcută dintr-o frunză verde, cu un fulg roșu.”

Nu numai Tinker Bell este “transformată” pentru toamnă. “Și celelalte zânișoare sunt foarte frumos îmbrăcate în acest film,” povestește Hall. “Toate au primit haine noi.” “De exemplu, lui Silvermist i-am lungit fusta și i-am desenat mâneci, cum nu avea înainte,” spune Over. “Și ea poartă niște cizmulițe simpatice. Fawn are un tricou cu mâneci lungi și pantaloni mai lungi, portocalii, făcuți din mușchi.” “Iridessa are o bentiță pe cap și jachetă din petale de floarea-soarelui, dar și colanți și niște cizmulițe scurte,” continuă Ritsuko Notani. “Iar Rosetta poartă o jachetă din petale de trandafir și cizme înalte.”

Și băieții din ținutul zânelor se schimbă, explică Over. “N-am vrut să îi îmbrăcăm pe băieți în nuanțe de roșu, albastru și galben, fiindcă acestea sunt culori foarte feminine, folosite pentru fete. În schimb, am ales pentru ei nuanțe de galben și brun, mai ales pentru Terence.”

Lurie adaugă: “Am fost încântați de ideile pentru crearea acestor costume noi. Adaugă ceva nou acestor personaje atât de îndrăgite și pregătesc decorul pentru film.”


TINKER BELL ANIMATĂ PE COMPUTER…

E o misiune monumentală să aduci la viață un simbol internațional. Dar în mare parte, eforturile uriașe depuse pentru transformarea personajului Walt Disney 2D în animație generată pe computer s-au derulat în primul film Disney Fairies, TINKER BELL.

“Alături de Mickey Mouse, Tink este un simbol magic pentru The Walt Disney Company – astfel încât trebuia să ne asigurăm că avea să fie perfectă,” explică Doug Little, Digital Producer pentru ambele filme cu Tinker Bell. “Cred că am vizionat mai bine de 20 versiuni ale modelului ei, înainte ca toată lumea să fie de acord cu ce am ales.”

Două elemente extrem de disputate au fost înălțimea reală a lui Tinker Bell și forma ochilor ei. La prima întrebare s-a găsit rapid răspunsul, după o scurtă cercetare: în 2005, Spitalul Great Ormand Street din Londra a ridicat cea mai mică statuie din oraș – pe Tink. Statuia are 17,5 cm înălțime și 24 cm anvergura aripilor. Astfel, echipa a căpătat un punct de plecare pe baza căruia să lucreze, stabilind că Tinker Bell urma să aibă aproape 14 cm înălțime.

Forma ochilor lui Tink s-a dovedit a fi un subiect mai dificil de clarificat, căci creatorul ei original– Marc Davis – avea desene diferite, în funcție de poziția personajului. “S-a răzgândit destul de des în privința ei”, spune Little despre conceptele lui Davis. “De multe ori are ochii migdalați, dar în cele mai bune poze ale ei îi are rotunzi. Marc Davis a desenat-o diferit, în funcție de felul cum i se înclina capul, așa încât i-a schimbat și forma ochilor.”

“Am vrut să rămânem fideli acelei Tinker Bell pe care toată lumea o știe și o iubește, dar nu a fost deloc ușor, fiindcă lucrurile funcționează altfel când este vorba de animație generată pe computer, în special în ceea ce privește proporțiile, forma ochilor și amplasarea nasului și gurii. Lumea 3-D este destul de realistă, astfel încât am fost nevoiți să ne mai jucăm cu profilul ei, pe măsură ce zâna se mișca. În final, am obținut ce am vrut și suntem extrem de încântați de rezultate.”

“Toată lumea o iubește pe Tinker Bell, fiindcă toți putem relaționa cu ea,” explică art director-ul Ellen Jin Over. “Cred că fetițele din ziua de azi au mai multe păreri și sunt diferite față de generațiile mai mari. Tinker Bell este ceea ce admirăm cu toții, când ne gândim la spirit de aventură și luare de decizii. Cred că tocmai personalitatea ei ne place cel mai mult.”

MAGIA MUZICII…

Încă înainte de a începe să lucreze la TINKER BELL ȘI COMOARA PIERDUTĂ, compozitorul Joel McNeely petrecuse deja foarte mult timp în regatul zânelor – în special datorită partiturii sale atât de apreciate pentru RETURN TO NEVERLAND, dar și prin contribuția sa la filmul de debut despre Pixie Hollow, TINKER BELL.

“Joel McNeely este un geniu muzical,” mărturisește Hall. “Nici nu se putea să avem o partitură mai bună pentru noul film. Sound-ul este organic și totul se combină minunat. E superbă !”

McNeely s-a concentrat pe crearea partiturii în primul rând prin folosirea unor elemente muzicale din întreaga lume, subliniind o bază de inspirație celtică, grea, consolidată de influențe muzicale preluate din culturi de pe întregul mapamond. Astfel, compoziția orchestrală este colorată cu sunete de instrumente extrem de variate, de la fluiere de toate formele și mărimile sau flauturi indiene din bambus până la cimpoaie scoțiene, balalaici rusești și chiar ocarine peruane și italiene, ca să nu mai pomenim de sticle de tequila pline cu apă, care scot sunete joase, ca de bass. Percuția a fost adăugată folosind tobe din Africa, India, Irlanda și China. O mică trupă care cântă la flașnetă, mandolină, bass și chitară completează partitura.

McNeely explică: “Am reușit să creăm o lume foarte eclectică, din care nu lipsește nicio cultură. Această combinație de culturi muzicale se potrivește foarte bine cu lumea zânelor.”

Povestea Echipa care a realizat filmul
jinglebells