Articole The Nutcracker in 3D

(2010)

Spărgătorul de nuci 3D

Note de producție

Spărgătorul de nuci prinde viață în magica versiune 3D

Șoareci zburători, motociclete gălăgioase, versuri cuceritoare și un ritm antrenant. O mașină zburătoare, în formă de struț și alte minunății. Cu siguranța nu este Spărgătorul de nuci așa cum îl știa bunica mea.

,,Spărgătorul de nuci este un basm clasic despre lupta dintre bine și rău, o poveste deja clasică pentru cultura copilăriei," spune regizorul Andrei Koncealovski. ,,Ne-am folosit de idee ca bază pentru o poveste nouă cu elemente interesante, ce depășesc cadrul basmului original. Dar arhetipurile rămân aceleași: familie, relații, singurătatea unei anumite vârste, dragostea ideală, curajul și dorința de a fi acceptat."

Spărgătorul de nuci a fost scris în 1861 de E.T.A. Hoffmann. 75 de ani mai târziu, faimosul coregraf rus Maurius Petipa i-a comandat lui Alexandre Dumas o adaptare a poveștii, iar lui Piotr Ceaikovski i-a cerut să scrie muzica pentru acea adaptare. Spărgătorul-de-nuci și Regele Șoarece a avut premiera la St. Petersburg în 1892, iar de atunci a devenit o reprezentație clasică pentru sezonul sărbătorilor de iarnă și, probabil, cel mai faimos balet din lume.

Chris Solimine, care a scris scenariul împreună cu Koncealovski, declara: ,,În povestea noastră, Spărgătorul de nuci și prietenii săi îi arată lui Mary o lume în care puterea viselor, loialitatea și altruismul triumfă în fața meschinăriei, lăcomiei și rea-voinței. Mary pătrunde în terifiantul regat ca să înfrunte Răul, așa cum se întâmplă în toate poveștile și este dispusă să se sacrifice pe sine însăși pentru binele altora. Regele Șoarece nu are nicio șansă împotriva unei combinații atât de puternice de dragoste și prietenie."

Imaginile și ideile pentru un film modern inspirat de mult iubitul basm, Spărgătorul de nuci l-au obsedat pe Andrei Koncealovski timp de 20 de ani, permițând noilor tehnici de filmare să realizeze o peliculă inovatoare și foarte amplă. Producătorul Paul Lowin spune: ,,Andrei este asemeni unui sculptor care eliberează statuia din piatră. Îndepărtează bucățile inutile până când scoate la iveală ceva minunat. L-am mai văzut rezolvând aceeași problemă de 20 de ori. Ceea ce poate părea un regizor indecis, care se răzgândește întruna este de fapt maniera lui de a găsi soluții tot mai bune. Și merită așteptarea!"

,,Imaginile generate pe computer si efectele speciale sunt atat de avansate astazi, incat singura limita este doar imaginatia ta. Eu mi-am propus si cred ca am reusit, cu ajutorul CGI, sa creez o lume care sa imbine perfect realitatea cu fantezia, o lume izvorata din gandurile unui copil. Vizual, am folosit designul anilor '20, așa-numitul retro-futurism, dar conceptele nu sunt complet abstracte. Dar, desigur, designul și imaginile sunt numai unelte folosite pentru a spune o poveste. Efectul special cel mai important rămâne emoția. Fără ea, toate celelalte aduc doar o producție fără suflet."

,,Scopul social al basmelor, din cele mai vechi timpuri, este să-i învețe pe copii să înfrunte frica și pericolele. Unele scene sunt sumbre, chiar tulburătoare, deși recunosc că am făcut șoarecii destul de ridicoli pentru a nu fi luați în serios. În același timp, există glume și imagini create pentru nivelul de înțelegere al adulților," comentează Lowin. ,,Cred că este unul dintre filmele cu cele mai uluitoare imagini pe care le-am văzut vreodată. Toți cei care au lucrat la el au făcut o treabă minunată, de aceea sper, cred... că am realizat ceva cu adevărat special."
Grație evoluției rapide a tehnologiei 3D și a numărului tot mai mare de cinematografe echipate pentru filme 3D, precum și apetitului nemăsurat al publicului, Koncealovski s-a grăbit să termine Spărgătorul de nuci la timp pentru o lansare în 2010.

,,Încerc să fac filmul ăsta de 20 de ani", spune Koncealovski, ,,dar aveam nevoie de sofisticatele tehnici CGI ca să-l realizez. Acum pot să adaug și efectele magice ale tehnicii 3D și simt că, în sfârșit, mi-am realizat visul. Aceasta este versiunea mea a poveștii care m-a fascinat și m-a încântat dintotdeauna."

Procesul de transpunere a filmului Spărgătorul de nuci în 3D a fost realizat de către un laborator din San Diego, specializat în multi-media, un pionier al 3D-ului: PassmoreLab. ,,Filmul este perfect pentru 3D și va fi o experiență cinematografică extraordinară. Nu te uiti la film, ci îl trăiești. Îți dorești ca publicul să beneficieze de această experiență și sunt convins că Spărgătorul de nuci 3D, va familiariza noile generații cu un superb basm clasic," spune Greg Passmore, fondatorul companiei PassmoreLab.

Decoruri magice

Decorul filmului reprezintă ceea ce designerul Kevin Phipps consideră a fi ,,Viena imaginară a anilor '20, perioadă de vârf a curentului secesionist, undeva între art deco și art nouveau,,. ,,Am fost inspirat mai ales de operele arhitectului Otto Wagner (1841-1918), care a realizat foarte multe desene minunate și de opera lui Josef Hoffmann (1870-1956). De fapt, toate desenele pentru acest film, de la platourile supradimensionate la mașina zburătoare și la uriașele furnale sunt inspirate de ideile și de inovațiile tehnologice ale acelei perioade."

Principalul decor al filmului, Piața Mare din Viena, a fost imaginat de Phipps ca un centru imaginar ce includea o mare operă în care se prezenta ,,Aurul Rinului" de Wagner. ,,De-a lungul filmului Piața Mare este prezentată în trei moduri diferite: festivă, aproape ca o ilustrată de Crăciun, ca o caldă și atrăgătoare oază de primăvară, iar, după invazie, ca o ruină sumbră, tristă și acoperită de afișe propagandistice, cu lozinci de genul: ,,Urmati calea șoarecilor”.

,,Prima dată când vedem Piața Mare, este un loc însorit, cu copaci înfloriți, cu oameni care se agită în mijlocul acestei frumuseți naturale," spune Phipps. ,,După invazia șoarecilor, lumina dispare, scrumul și mizeria acoperă fiecare centimetru pătrat, cenușa aceea produsă de furnalele ce ard neîncetat toate jucăriile. Culoarea și bucuria au dispărut, iar piața frumoasă a devenit terenul de joacă al amenințătorului Rege Șoarece."

Domeniul sinistru al Regelui este inspirat de industria din epoca victoriană, cu turnurile impunătoare, mașinile zburătoare și armata de șoareci supuși. ,,Totul este mecanizat, apar structuri ce se întrepătrund și sunt legate prin articulații mecanice," spune Phipps.
,,Grafica computerizată, combinată cu platourile reale creează un spațiu vast, profund și dramatic," povestește laureatul premiului Oscar, Nicholas Brooks, care a fost responsabil cu realizarea efectelor vizuale. ,,Totul este dominat de foc, abur, lanțuri și șoareci zburători. Activitatea lor este neîncetată."

Muzica

Unul dintre elementele de bază în povestea epică a lui Andrei este muzica extraordinară, memorabila compoziție a lui Ceaikovski, căreia i se adaugă versurile.
,,Mi-am dorit un repertoriu excepțional ceva care să amintească de marile musical-uri Mary Poppins și Vrăjitorul din Oz," spune Koncealovski. ,,L-am abordat pe Tim Rice, și am fost încântați când s-a arătat interesat de film." Rice l-a întâlnit pe Koncealovski de mai multe ori, la începutul realizării filmului, pentru a-și face o idee despre structura de ansamblu a filmului, apoi a citit prima schiță a scenariului.

Sir Tim a început să lucreze la proiect la începutul anului 2007, iar după opt luni, terminase versurile pentru opt cântece. În tot acest timp, le-a trimis versurile lui Andrei și regizorului muzical, Terry Davies, colaborând cu ei la distanță. ,,Întotdeauna am căutat să existe un adevăr esențial în aceste cântece," spune Koncealovski. "Tim este un artist cu care se lucrează foarte ușor, deoarece nu se ia prea mult în serios, lucru pe care oricine altcineva cu statutul său ar fi tentat să-l facă. Este un colaborator minunat."

Colaboratorul muzical al lui Andrei, Eduard Atemiev, a avut un aport considerabil în abordarea cântecelor, în primele stadii ale producției. Eduard a lucrat la Moscova, trimițându-i lui Davies melodiile și aranjamentele muzicale. Acesta, la rându-i armoniza muzica lui Artemiev cu versurile lui Tim Rice.
Davies a repetat mult timp cu actorii, ceea ce i-a adus laudele tuturor, în special ale lui Elle. Deși ea nu are pregătire muzicală profesională, Davies consideră că a fost strălucită, în special în cazul unei melodii pe care el o descrie ca fiind ,,deosebit de dificilă din punct de vedere al ritmului".

,,Cântecul ei (My Secret World) păstrează melodia originală, dar aranjamentul este diferit. Sincronizarea este dificilă. Totuși, ea realizează o interpretare superbă, păstrând inocența și simplitatea personajului, dar adăugând sofisticare în maniera de interpretare." My Secret World este o adaptare unei arii din Simfonia a V-a a lui Ceakovski.

Veteranul musical-urilor, actorul Nathan Lane, care a cunoscut-o pe Frances când au apărut împreună pe Broadway în The History Boys, interpretează o scenă cu ea, Elle și Aaron, în care el îi duce pe copii sus, pentru a-i băga în pat, în tot acest timp cântând It’s All Relative. Cântecul, inspirat din cea mai cunoscută melodie a baletului lui Ceaikovski, Dansul Zânei Dulciurilor, a fost înregistrat de Lane la începutul lui septembrie, la sosirea sa în Budapesta.

,,După ce lucrasem cu Nathan în The Lion King, știam că este genul de artist care poate să dea viață unui cântec. Interpretarea sa atinge un nivel superior," spune Rice:
În plus, John Turturro interpretează Ratification, cântec adaptat după Simfonia a VI-a a lui Ceaikovski, iar Charlie Rowe cântă Life Begins Again.

Dansul

Inspirata din faimosul balet clasic, coregrafia lui Stuiart Hopps reprezintă un amestec de stiluri, cu o singură și remarcabilă excepție: Valsul Fulgilor de Nea. ,,Andrei a fost foarte clar în privința acestui dans," spune Hopps. ,,Trebuie să fie coregrafia lui Petipa", mi-a zis el. ,,Trebuie să rămână fidel spiritului și tonului impus de Marius Petipa."

Koncealovski confirmă acest lucru: ,,Mi-am dorit ca iubitorii baletului să se bucure de acest moment din film, o reverență în fața frumuseții și grației baletului rus tradițional."
Prin procesul de ,,motion-capture", dansatorii iau forma fulgilor de nea și antrenează publicul într-o exuberantă călătorie, străbătând bolta cerească, un uriaș brad de Crăciun și magicul tărâm al Crăiesei Zăpezii. ,,Valsul Fulgilor de nea" reflectă baletul tradițional, pe care milioane de spectatori l-au admirat de-a lungul timpului. În călătoria fermecată prin bradul de Crăciun, Mary este invitată să se alăture dansatorilor într-un vals magic.

Cu câteva săptămâni înainte de filmarea dansului, un specialist de la BaseBlack (care a colaborat la Fred Claus, Stardust și filmele Harry Potter) a început să lucreze cu trei balerine profesioniste în Londra, atașând markeri reflectori pe diferite părți ale corpurilor lor, îmbrăcate în costume mulate. 16 camere au filmat dansul, iar imaginile au fost încărcate în computer. Recreând din linii drepte mișcările balerinelor, au fost stabilite matricea și structura scheletică a corpurilor lor. Pornind de la aceasta, imaginile au fost reproduse în spațiul 3D și mișcările au fost recreate pentru forme diferite, acelea ale fulgilor de nea.

Alegerea distribuției perfecte pentru Spărgătorul de nuci 3D

Realizatorii au căutat artiști cărora să li se poată încredința mult iubita poveste și adaptarea ei clasică realizată de Ceaikovski. Căutările lor i-au condus la Nathan Lane și John Turturro. Andrei Koncealovski spune: ,,Nu sunt mulți actori care știu să cânte, să danseze și să exprime o gamă largă de umor și excentricitate. John și Nathan sunt doi actori consacrati, ei au lucrat în teatru, de aceea am știut că vor fi profesioniști adevărați, creativi și sensibili."

,,Știam că Andrei are o manieră de a lucra care presupunea improvizație, ceea ce însemna că va fi dificil," spune John Turturro. ,,Dar, ca actor, îmi doresc asta! Mi-a plăcut mult scenariul, pentru că păstra o parte din elementele sumbre din povestirea lui Hoffmann. Te amuză, te înspăimântă, este plin de emoție. Amploarea acestui film, cu platourile uriașe și coregrafia complexă, necesită multă energie. Mi-a plăcut la nebunie, pentru că am jucat rolul imaginat de un artist. Am avut ocazia să cânt, să dansez, să fac multe lucruri. Am impresia că am lucrat simultan la un film și la o piesă de teatru."

Pentru pregătirea acestui rol, Turturro a lucrat cu un renumit specialist în mișcările animalelor, Peter Elliot. Împreună cu actorul newyorkez, Elliot a creat modele de mișcare care să imite dinamica unui rozător.

Pentru rolul său, Nathan Lane a fost atras de ideea de musical pentru familie. Povestea și muzica i s-au părut irezistibile. ,,Nu-mi imaginam cum va arăta combinația finală, dar aveam o bănuială că va fi un univers interesant de explorat," spune el. ,,Este clar că filmul are premise excelente, cu Tom scriind versurile pentru muzica lui Ceaikovski. Melodiile sunt familiare, dar când le auzi combinate cu versurile, rezultatul este comic și distractiv."

Personajul lui Lane, unchiul Albert, este o aluzie nostimă la Einstein, figură proeminentă în Viena anului 1920. ,,Am ascultat câteva înregistrări cu vocea lui Einstein, dar accentul său nu putea fi imitat, pentru că ar fi fost de neînțeles," spune Lane. ,,În final am folosit un accent mai puțin strident, dar care să redea ceva din maniera lui simpatică de a vorbi, apoi i-am dat consistență lucrând cu un specialist în dialecte".

Vis-a-vis de ceea ce l-a atras la acest proiect, Lane spune: ,,Este întotdeauna nostim să lucrezi la un film muzical. Andrei își dorea să facă acest film de mult timp, iar eu i-am spus că nu pot lucra decât dacă îmi permite să adaug un pic de umor și de spontaneitate rolului. S-a dovedit că spontaneitatea nu-l deranjează deloc. De fapt, imprevizibilul îl încântă. Nu știm niciodată ce urmează să se întâmple."

Pornind de la o prezumție pozitivă, Lane a folosit o biografie a genialului om de știință, spicuind detalii care nu erau neapărat utile, dar erau totuși foarte interesante. ,,Einstein avea simț muzical, cânta la vioară și a creat jucării de Crăciun superbe pentru copiii săi. Evident, filmul n-are legătură cu viața sa, nu este o secvență biografică. E doar o versiune fantezistă a personalității sale așa cum era percepută de public. În dialog, am adăugat câteva remarci amuzante rostite de Einstein."

Atât Lane cât și Turturro au două cântece în acest film. Amândoi au lucrat cu un specialist în dialecte, înainte de a înregistra cântecele la Budapesta.
Deși nu i se ceruse să cânte, Frances de la Tour a fost la fel de căutată de realizatori, după solul ei remarcabil din The History Boys, care i-a adus un premiu Tony. Conștient de abilitatea lui Frances de a stârni râsul prin mimica, gesturile și inflexiunile vocii, producătorul Paul Lowin a știut foarte bine că are calitățile necesare pentru a juca rolul intrigantei mame a Regelui Șoarece. El descrie astfel personajul lui Frances: ,,o bețivancă inadaptată care zace într-un scaun cu rotile nu pentru că ar fi invalidă, ci pentru că este leneșă. Nu se pune problema că nu poate să meargă, ea nu vrea să meargă."

,,Frances este o actriță minunată", spune Turturro. ,,În scenele noastre, precum cea din laborator, ne distrăm de minune. Ea te face sa râzi dintr-o simplă privire, un simplu gest.",,Ne-am distrat la culme," recunoaște de la Tour. ,,Nici măcar nu-l mai întâlnisem pe John înainte și am avut puțin timp la dispoziție ca să ne pregătim scenele, așa că a fost ceva spontan. Este formidabil. Amândoi interpretăm niște hibrizi bizari, jumătate oameni, jumătate șoareci. În timp ce el să agită să ,,șoarecizeze" lumea, eu îl ajut cu vrăjitoriile mele, întrebându-mă tot timpul când urmează să o dea în bară. Port mai multe peruci și, în câteva scene, arăt de-a dreptul matusalemică. Toată povestea este excentrică, nostimă și, pe alocuri, sumbră. "

De la Tour mai spune: ,,Scenariul mi s-a părut interesant pentru că include elemente din mai multe genuri: film pentru copii, musical, comedie, dramă, aventură. Are un mesaj subliminal fiind prezentat ca o fantezie a unui copil."

Copilul în cauză este, desigur, Mary. Povestea este văzută prin ochii ei. Conștienți că filmul va depinde în mare măsură de modul în care publicul o va percepe pe Mary, realizatorii au căutat în lung și-n lat tânăra actriță perfectă, iar aceasta s-a dovedit a fi Elle Fanning. ,,Asistenta mea mi-a recomandat-o și ce sugestie bună s-a dovedit a fi!" își amintește producătorul executiv Moritz Borman. ,,N-am suficiente cuvinte de laudă pentru Elle. Este un fenomen. N-am întâlnit niciodată un talent atât de mare concentrat într-un ambalaj așa de micuț."

Koncealovski îi împărtășește opinia. ,,A fost foarte important să găsim o fetiță sensibilă și cu o emotivitate rafinată. Elle este foarte talentată, originală și suntem foarte norocoși că am găsit-o."
Referitor la interpretarea lui Elle, Paul Lowin spune: ,,Nu-mi ajung cuvintele pentru Elle. Este un fenomen. Toate interpretările au fost impresionante. Să văd ideea lui Andrei transpusă pe peliculă a fost o experiență incredibil de satisfăcătoare."

In cele 79 de zile de filmare, Elle și-a continuat studiile cu un profesor particular, a exersat cele două cântece și a reușit chiar să-și facă timp pentru lecții de patinaj, pentru scenele din film. ,,Mi-a plăcut foarte mult. A fost foarte amuzant!" spune ea entuziastă. ,,În primul rând, nu-mi vine să cred că am ocazia să cânt versurile compuse de Tim Rice. L-am cunoscut când a făcut o vizită pe platou și este un om foarte simpatic. Melodiile lui sunt deja întipărite în mintea mea."

În rolul severului și autoritarului tată al lui Mary apare apreciatul actor britanic Richard E. Grant. El joacă rolul unui bancher ambițios, care a pierdut orice legătură cu copiii săi. ,,Personajul meu este protocolar, distant, autoritar, complet detașat de copiii și de soția lui," spune Grant. ,,El a uitat de mult ce înseamnă să fii copil. Ideea asta este foarte departe de exigențele lumii lui de afaceri."

Sinopsis Despre distribuție
jinglebells