Articole Lilo & Stitch

(2002)

Lilo și Stitch

De la scenariu la ecran

În mod tipic manierii de creatie Disney, de îndattã ce este aleasã o poveste, o echipã de artisti încep adaptarea povestii la imagini vizuale, iar scenariul este revãzut în mod continuu. În paralel, o altã echipã de artisti deseneazã personajele, în timp ce altii supervizeazã si iau deciziile în ce priveste productia.
Unul dintre lucrurile care au ajutat la alcãtuirea peliculei "Lilo & Stitch" este faptul cã Dean DeBlois a avut aceeasi viziune asupra filmului ca si Chris Sanders. Nu numai cã Sanders a venit cu ideea originalã, dar a lucrat în strînsã colaborare cu DeBlois pentru alcãtuirea scenariului, a dialogului si a regizat filmul. Acest "duet" a functionat de minune si la realizarea filmului "Mulan".
DeBlois a declarat : Am vrut sã facem un film care sã se bazeze pe simplitate si cãldurã. «Dumbo» si «Bambi» au avut mare influentã pentru cã au fost create simplu, artistic si ca derulare a povestii. Ele au puritatea si nostalgia pe care am iubit-o cu totii. Cîteva dintre filmele recente au fãcut pasul înainte din punct de vedere tehnic, în trei dimensiuni. Ne-a plãcut ideea de a lãsa deoparte tehnica înaintatã, în favoarea dezvoltãrii personajelor".
"Am vrut sã spargem cîteva clisee conventionale în derularea povestilor. Unul dintre lucrurile pe care le-am stabilit încã de la început a fost abandonarea notiunilor de bine si rãu. Aceasta este o chestie grozavã cînd este vorba de o poveste, pentru cã am vrut ca acest film sã fie deosebit. Personajele noastre sînt cu toate în nuante de gri. Nu sînt albe si nici negre. Asta le dã caracteristica umanã. Lilo, Stitch si Nani nu sînt nici unul, nici buni nici rãi. Sînt o mixturã dintre bine si rãu, asa cum sînt toti oamenii. Personajele noastre pot spune sau face lucruri pe care le regretã, dar nimeni nu este rãu cu adevãrat. Cobra Bubbles este un exemplu grãitor de personaj complex. El reprezintã amenintarea cea mai serioasã la la ceea ce a mai rãmas din familia lui Lilo. Spectatorii îsi dau seama cã el nu actioneazã asa din rãutate, ci doar face ceea ce a fost angajat sã facã. Sîntem foarte mîndri cã filmul are un impact emotional atît de mare. Ca si în «Bambi», nu-ti dai seama cã te va impresiona atît de puternic cum crezi la început" afirmã Sanders.
"Personalitatea lui Lilo este creatã atît de Dean cît si de mine" mai explicã Sanders. "Este credibilã pentru cã nu am fãcut-o mai desteaptã decît oricine altcineva din film. Am vrut sã evitãm genul ãsta de conventie. Ea nu este super inteligentã. Este o fetitã strãlucitoare, si foarte, foarte ciudatã. Cred cã are un soi de umbrã pe care alte personaje din film nu o au. Este de asemenea, foarte dulce, pentru cã încearcã serios sã vadã, de fiecare datã, unde a gresit. Nu poti sã te abtii sã nu te îndrãgostesti de ea. Intentiile ei sînt bune si oneste în cea mai mare parte". Lilo este într-un fel, cel mai constant dintre personaje. Ea crede mereu în familie si o tine tot asa. Stie mai bine ca oricine cã nici unul dintre personaje nu sînt chiar asa cum ar trebui. Am tinut la ideea cã nimic nu este perfect. Relatiile nu sînt perfecte si familiile nu sînt ideale. Rezultatul final este foarte departe de notiunea de perfect, si întotdeauna va fi o problemã cînd este un extraterestru într-o familie, o tînãrã ce are veleitãti de gardian si o fetitã ce face nãzbîtii. Dar, în final, toti se reunesc într-o familie".

Visul animatorilor Povestea filmului
jinglebells