”Austin este definit prin urmarirea continua a Dr. Evil” spune Mike Myers.
”Nu pentru a suna melodramatic, dar în acest film jucam ritualul oamenilor care se definesc prin sentimentele pe care le au fata de un dusman. Aceasta poveste exploreaza spaimele si sperantele umane, dorintele si luptele, idealurile si scopurile. Nu va învata pe nimeni nimic, dar comedia este o expresie care-mi place, asa ca folosim umorul pentru a transpune aceasta filozofie”.
În scrierea povesti pentru ”Austin Powers Goldmember”, Myers face apel la vechea lui credinta, conform careia comedia este cea mai acceptabila forma de comunicare. ”Comedia este un sistem legitim si valid de exprimare a ideiilor spirituale ca orice alta forma de arta. Vitaminele Flinstones ne apropie de aceste ideii: ar trebui sa-i mancam pe Dino si Barnei si sa nu stim ce-i bun pentru noi”.
”Ne-am gandit ca ar fi mai bine daca Austin ar fi în faza de recunoastere a carierei sale” spune Myers. ”El este în top, înnobilat de regina si tatal sau înca nu-i acorda respect. Ratiunea pentru care Austin a devenit spion este aceea ca Nigel, tatal sau, era cel mai decorat si celebru spion al Angliei. Austin si-a petrecut întreaga sa viata încercand sa obtina aprobarea tatalui sau. Pe o ascara a valoriilor Nigel este la opt, asa ca Austin trebuie sa fie de zece. El încearca întotdeauna sa atraga atentia tatalui sau si cand Nigel este rapit de Goldmember si dus înapoi în anii 70, Austin trebuie sa-l salveze. Cand Austin îsi vede în cele din urma tatal, realizeaza ca acel Nigel este mai afemeiat ca el si ca el vrea sa conduca spectacolul. Nigel nu are nici un respect pentru Austin si toata durerea copilariei lui Austin revine, el trebuind sa l trebuie sa faca fata la asta”.
”Acest film este mai degraba despre o persoana care încearca sa-si gasesca adevarata valoare, mai repede decat o întoarcere catre un parinte pentru a obtine aprobarea”, concluzioneaza co-producatorul Gregg Taylor.
”Este destul de îndraznet sa ceri audientei sa accepte faptul ca Austin a avut mereu probleme cu tatal sau”, spune Roach. ”Dar asta face parte din pretentia ca toate cele trei filme facut la unison sa dea imaginea unei mari trilogii a timpului. Austin este cel ce este pentru ca realizeaza ca el nu se ridica la nivelul asteptarilor tatalui sau”.
Partea care ridica stacheta acestui film este dorinta lui Myers de a mai adauga un nou personaj scandalos la repertoriul sau, care face ca el sa interpreteze patru roluri diferite, în acelasi film, performanta pe care nu multi actori o pot realiza.
Înca odata el apare în rolul lui Austin Powers, Dr. Evil, Fat Bastard si noul membru al ansamblului diavolesc, Goldmember. Niciodata speriat de a avea de interpretat atatea personaje în film, Myers admite ca acest lucru a însemnat o adevarata provocare pentru el. ”Doua personaje sunt de doua ori mai dificile decat unul, trei de zece ori si patru de 50 de ori mai dificile”.
Puternica afectiune a lui Myers pentru Austin este de neconfundat, evidentiata în constanta personajului, în optimismul contagios, dar e la fel de vizibil cat de bine se simte jucand rolul lui Dr. Evil . Chiar si personajele negative interpretate de Myers au un spirit captivant, contagios, nici o schema diabolica nu e prea traznita, nici o piedica descurajanta în încercarea de a controla lumea.
Dr. Evil este personajul preferat a lui Jay Roach. ”Ador suprarealismul încurcat al unui baiat rau dintr-un film de serie B care vrea sa faca totul cum trebuie dar nimic nu-i iese conform planului”, spune el. ”Cred ca oamenilor le plac ironiile ciudate ale lui Dr. Evil. El ar putea deveni un fel de Homer Simpson” continua Roach. ”Cu siguranta dinamismul familiei sale e suficient pentru mai multe serii ale filmului. Triunghiul cu MIni Eu si Scott e apropape Shakespear-ean sau Coppola-ean si are si aspecte din Nasul”.
În formularea conceptelor generale pentru cel de al treilea film, Myers si McCullers nu au fost la început siguri ca-l vor readuce pe Fat Bastard, dar o data ce au stabilit ca personajele vor merge în Japonia, a capatat sens includerea lui.
”Jay era înnebunit dupa Tokyo, dupa ce-si petrecuse acolo ceva timp, cu ocazia unui turneu. Parea stropul de culoare necesar, asa ca avea sens sa-l folosim pe Fat Bastard ca luptator de sumo, dezvoltand povestea” spune Myers. ”A fost o potrivire naturala. Cine era mai bun pentru spot? Si este amuzant sa-l joci pe Fat Bastard pentru ca el e atat de greoi; e amuzant sa ai libertatea de a avea acel umor adolescentin traznit”.
Conform scenariului, Johann van der Smut (sau Goldmember, cum e cunoscut în cercurile rele) este un narcisist metalurgic olandez care a devenit obsedat de aur dupa pierderea organelor sale genitale într-un nefericit accident la o topitorie.
Myers a venit cu acesta idee, dupa ce a vazut un episod din popularul spectacol de la HBO ”Real Sex”, care aduce în centru atentiei un sex club exclusivist localizat undeva langa Amsterdam.;
”Sunt fixat pe europeni” explica Myers. ”Acei tipi de pe plaja care poarta hamacuri în forma de banana si au saci cu bautura si sunt primii care-si dau costunul de baie jos si îndraznesc sa ne determine pe nord americani ca mine sa ne dam în spectacol. Tipul din ”Real Sex” arata ca o papusa. Nu era prea aratos, dar era complet convins ca era o masina de facut sex. Vorbea foarte mult de ferma lui sexuala. ”doar pentru cupluri”. Mi-a placut a fost atat de amuzant. Aceasta a fost geneza lui Goldmember”.
”Goldmember este un personaj din anii post-eliberarii sexuale/pre-SIDA , cand oamenii erau atat de neinhibati sexual, situatie nebuna care a dezvoltat o mitologie în afara acestei sexualitati” spune Jay Roach.
Producatorii filmului au creat o serie de fetisuri bizare, pentru Goldmember incluzand obiceiul de a-si manca pielea arsa de soare, de a fi îndemanatic si mladios si avand abilitati atletice pentru mersul pe role. Interesul primar a lui Goldmember este aurul. El adora aurul si planuieste sa redirectioneze un meteorit din aur solid pentru a-l aduce în coliziune directa cu Pamantul, pentru a distruge totul în calea sa. Austin, Foxxy si Nigel trebuie sa opreasca planul diabolic a lui Goldmember si sa salveze omenirea.
Nu s-a pus niciodata problema cine sa-l joace pe Nigel Powers, toti au fost de acord ca cel mai potrivit pentru rol este Sir Michael Caine, legendarul actor ce a jucat rolul lui Harry Palmer într-o serie de filme de groaza englezesti în anii 60’, filme ce au constituit material de referinta pentru Myers si Roach la documentarea pentru ”Austin Powers”.
”Michael Caine a fost mereu parte din mostenirea filmului”, spune Roach. ”Era perfect pentru Michael sa fie tatal lui Austin: era ceva organic, un soi de dreptate poetica care ne-a luat pe toti prin surprindere. El este ideal. Cand el si Myke erau pe platoul de filmare erau ca gemenii si ma gandeam, ”cum de n-am facut asta pana acum?””.
Înainte de a fi rugat sa se alature echipei, Michael Caine a admirat ambele filme ”Austin Powers”. ”Le-am gasit foarte amuzante. Mike a prins esenta acestei perioade. Cand l-am vazut prima data pe Austin cu ochelari mi-am dat seama ca era spion, îmi aducea aminte de mine, a fost foarte amuzant. A prins atmosfera, design-ul, îmbracamintea, totul despre anii 60’.” spune Caine. ”Prima data cand îl vedeti pe Nigel, este în pat cu patru femei” continua el, ” asa ca plecati cu ideea ca el este un fustangiu. Nigel a încercat sa-si transforme fiul, ca el, dar a dat gres. A fost plecat destul timp cat timp Austin a crescut. El este un mare spion si nimeni nu-l întreaba unde a fost”.
”Cred ca Nigel este un trisor, el înseala pe toata lume”, spune Caine. ”Am cunoscut o gramada de spioni adevarati cand am jucat în filmele cu Harry Palmer si ei erau mereu de prost gust. Asa e si Nigel. Am copiat cat de multe din manierismele lui Austin, bazandu-ma numai pe faptul ca Austin le-a copiat de la Nigel”, noteaza el. ”Asta-i amuzant. E deasemenea o experienta unica sa exersezi cu o proteza dentara. Prima data cand am jucat scena în care Nigel îsi pierdea cumpatul, ea mi-a zburat din gura. N-am vrut sa mai port proteza dentara cand nu eram în costum pentru ca oamenii ar fi crezut ca erau dintii mei”.
”Michael Caine îmi aminteste de tatal meu” spune Myers. ”Spune povesti frumoase si este un pic obraznic. I-a placut sa-si puna ochelari si dinti ca apoi sa se planga din cauza dintilor, ceea ce îl facea foarte amuzant cand încerca sa spuna cuvinte urate”.
Cand Austin încearca sa-l salveze pe tatal sau din ghearele lui Goldmember si ale lui Dr. Evil, aduce cu sine o asociata mai veche, frumoasa Foxxy Cleopatra. Cu ani în urma Foxxy a fost partenera lui Austin Powers, atat profesional cat si particular. Ea a fost ultima fata cu care se întalnise înainte de a fi congelat criogenic în 1967.
Producatorii au gasit vulpea perfecta, în membra multi premiatului grup muzical ”Destiny’s Child”, Beyoncé Knowles, care-si face debutul în cinematografie în filmul ”Austin Powers Goldmember”, n-a fost nici un dubiu ca ea era intruchiparea perfecta pentru personajul Foxxy Cleopatra. ”Unul din cele mai incitante elemente din film este Beyoncé” spune producatorul John Lyons.
”Ea este o adevarata afacere” spune Jay Roach. ”E incitant sa lucrezi cu cineva care-i pe punctul de a se lansa într-o mare cariera. Ea este cu siguranta o stea de cinema; e vesela, poate canta si dansa, se descurca cu drama si are o înclinatie emotionala chiar si într-o comedie ca aceasta. Se poate descurca cu numereoase productii si comedii mari, dar ea are cateva frumoase si interesante spectacole în care ea doar reactioneaza. Pe ecran este electrizanta; este ca Lucille Ball, sau Cameron Diaz cand a jucat pentru prima oara în The Mask/Masca”.
”Nici în cele mai nastrusnice vise nu mi-am imaginat ca voi juca în filmul Austin Powers”, spune Beyoncé Knowles, cu modestia înnascuta, ”mai ales ca film de debut. Am iubit primele doua filme Austin Powers. Nu mi-am imaginat niciodata ca voi lucra cu toti acesti oameni talentati, minunati. Am fost realmente nervoasa la început, dar toata lumea din echipa m-a facut sa ma simt ca acasa iar acum ma simt ca facand parte din familie”.
”Mike Myers are urechea la pamant, într-un mod aproape fizic, cand vine vorba de cultura pop” spune Lyons. ”El e mereu în frunte; cu ani în urma era complet procupat de cultura hip-hop si impactul pe care aceasta începuse sa-l aibe în muzica, filme, îmbracaminte, în tot. De aceea el a decis sa nu mergem în anii 60’ în film ci în anii 70’, unde a vrut sa intre în lumea amuzanta si suculenta a filmelor negre. Chiar înainte de a scrie scenariul Myers si-a exprimat dorinta de a avea o actrita principala în genul lui Pam Grier”.
”Distributia este totul” continua Lyons. ”Tocmai avusesem o prima discutie cu Mike, cand MTV-ul difuza opera hip-hop ”Carmen”, unde am vazut-o pe Beyoncé. Am ramas surprins; nu puteam sa cred ce buna era. Nu stiam nimic de ea ca actrita; am presupus, tinand cont de varsta, ca ea n-a jucat niciodata. Avea numai 19 ani si mai tarziu am descoperit ca mai cantase si rap înainte, dar ea avea atata autoritate si bucurie în fata camerei de filmat, încat parea ca o face fara efort. Am stiut imediat ca Mike si Jay trebuie s-o vada”.
Înainte sa vina sa dea o proba test, Knowles o închiriat toate filmele de serie neagra pe care le-a gasit si a revazut primele doua filme ”Austin Powers”.
Înainte de perioada de probe si machiaj, pentru a impresiona echipa, a decis sa anticipeze efectul costumului si a încercat sa adopte ceea ce ea credea ca era atitudinea lui Foxxy.
”Ea a încercat sa reflecte perioada prin îmbracaminte” îsi aminteste Lyons. ”A absorbit toate informatiile corecte din filmele vazute si a adunat energia si felul de a fi a lui Foxxy, combinate cu o masura exacta de umor si caldura. Era sexi si amuzanta, am pufnit toti în ras. Cand ea a parasit camera, toata lumea a spus, ”asta e” si am decis s-o distribuim pe ea în rol în aceeasi zi”.
Mayers o complimenteaza fara rezerve pe tanara debutanta ”Am fost cu adevarat impresionat de dedicarea Beyoncé-ei pentru proiect”, spune el. ”E prea tanara pentru a avea asemenea concentrare si entuziasm. Le prinde din zbor: lucrand cu ea e ca si cum ai participa la un joc de hochei cu un tip pe care nu-l cunosti si aflii apoi ca-l cheama Wayne Gretzky (un renumit hocheist din liga americana). Beyoncé este grozava, asta-i tot ce pot sa spun.”
Knowles este la fel de exuberanta în ceea ce-l priveste pe Myers ”El este ilariant” spune ea. ”A trebuit sa-mi musc buza ca sa nu stric totul pufnind în ras. Dar cand echipa nu s-a mai putut abtine si a izbucnit în ras, am ras si eu. Mike spunea ceva aiurea, ce nu avea legatura cu scenariul si eu a trebuit sa-i raspund cu ceva inteligent. A fost greu, dar a fost amuzant. Niciodata nu stii la ce sa te astepti”.
”Mike e un actor minunat” spune Knowles. ”E foarte întelept, m-a învatat multe. As fi stat jos sa-l privesc. Nici nu-si da seama cat de multe am învatat de la el. N-as fi putut sa gasesc un partener mai bun pentru primul meu film”.
Un al treilea actor adaugat distributiei este Fred Savage (cunoscut pentru rolul sau din serialul de televiziune ”The Wander Years”), în rolul lui ”Numarul Trei”, cunoscut si sub numele de ”Cartita/Alunita”, un agent dublu infiltrat sub acoperire în agentia de impresariere artistica a Dr.-lui Evil.
”Cand Fred a venit la auditie, a fost atat de bun încat noi am uitat ca el era deja o mare stea”, spune Lyons.
Mike Myers l-a întalnit prima data pe Savage cu multi ani în urma cand era starul serialului TV ”Saturday Night Live”. ”Fred a fost unul din gazdele perfecte pentru acel spectacol” spune Myers. ”El era ilar, teribil si era dragut. A fost o adevarata bucurie cand el a fost de acord sa joace rolul lui ”Numarul Trei”, pentru ca este un foarte bun comediant”.