Articole The Taking of Pelham 123

(2009)

S-a furat un tren 123

Castingul

În momentul în care realizatorii s-au hotărât să facă o nouă adaptare a romanului The Taking of Pelham 1 2 3, ei îl aveau deja în minte pe eroul principal. “Numai un actor ca Denzel Washington, cu prezența lui electrizantă și imensul lui talent putea transforma un personaj obișnuit, care stă la panoul de comandă, într-un erou plin de suspans, pe care să-l urmărești cu sufletul la gură,” afirmă Helgeland.

În pregătirea acestui rol, Washington a stat de vorbă cu muncitorii cu experiență de la metrou, inclusiv cu un lucrător care tocmai se pensionase după o activitate de 60 de ani. El s-a și împrietenit cu Joseph Jackson, un dispecer de mișcare de la Centrul de control al căii de rulare. Ca și personajul interpretat de Washington, Jackson își începuse cariera ca mecanic de metrou. Având răspunderea celor 5 milioane de pasageri care călătoresc de-a lungul și de-a latul unei rețele de metrou mare cât orașul, un dispecer trebuie să aibă o calitate esențială – să-și păstreze calmul, dacă apare vreo situație de urgență..

Urmărind mișcările dispecerului, Washington era “ca un fel de computer, care absorbea toate informațiile, secundă de secundă,” rememorează producătorul Todd Black. “Denzel îl urmărea în tăcere, după care îl bombarda cu întrebări. El știe să întrupeze oameni obișnuiți , să le capteze gesturile, sau lucrurile pe care le-ar putea spune. Nu face nimeni mai bine ca el lucrul ăsta.”

Pentru distribuirea rolului aflat în antiteză, lista actorilor care ar fi putut să țină piept prezenței dinamice a lui Washington era extrem de scurtă. Rolul lui Ryder reclama un actor care să hiperbolizeze dimensiunile personajului. John Travolta s-a potrivit acestei cerințe. “Când îl distribui într-un rol mare, Travolta știe să-i dea culoare și energie, cum niciun alt actor n-ar putea s-o facă,” afirmă Black.

Ryder își îndreaptă răzbunarea împotriva New York-ului, ca împotriva unei ființe, a unei entități capabile să distrugă viețile oamenilor. “El are resentimente față de oraș pentru că se simte trădat și nedreptățit,” spune Travolta. “M-am hotărât să-i confer un oarecare echilibru, dar în același timp, el trebuia să fie un tip extrem de irascibil, ceea ce însemna că răspundea foarte prompt la stimuli. Dacă spuneai un cuvânt greșit, el exploda imediat.”

Pentru rolurile secundare, realizatorii filmului au ales dintre numeroasele talente care trăiesc și se simt atașate de New York City, care-i includeau pe actori ce lucraseră anterior cu Washington, Travolta, sau Scott. James Gandolfini mai apăruse în filmele regizorului, True Romance sau Crimson Tide, înainte de a deveni capul crimei organizate din “The Sopranos.” În acest film el a devenit din mafiot, primarul New York-ului.

Tony Scott vroia de mult să lucreze cu John Turturro și, în cazul unora dintre proiecte chiar ajunsese aproape de acest deziderat, dar colaborarea lor nu s-a concretizat până acum. Regizorul l-a selectat pe actor – favoritul fraților Coen (Barton Fink și O Brother, Where Art Thou) și al lui Spike Lee (Do The Right Thing and Mo’ Better Blues) – pentru a-l interpreta pe locotenentul Vincent Camonetti, șeful echipei de negociatori pentru cazuri de răpire, din Departamentul de Poliție al New-York-ului.

New-yorkez prin naștere, Turturro fusese un mare fan al filmului din1974. El subliniază faptul că în versiunea originală, personajul său nu apărea în film. “Pe atunci, NYPD nu avea un negociator pentru răpiri,” explică Turturro. “Această funcție a apărut ulterior.”

Scenariștii s-au inspirat pentru acest personaj din personalitatea actualului comandant al Echipei de negociatori a NYPD, Lt. Jack Cambria. “Aproape toate replicile lui John vin direct de la Cambria. El ne-a spus exact ce i-ar spune unui terorist,” spune Helgeland.

Lt. Cambria, care a fost și consilier tehnic, îl felicită pe Turturro pentru că a fost un elev extrem de receptiv. “Noi știm că în cazul unei descinderi avem șanse de 50 % să-i scoatem teferi pe oamenii de acolo, dar ostatecii cred că noi putem salva omenirea. Așa că, pentru a face treaba asta, trebuie să emani un aer de încredere, iar John Turturro a prins excelent treaba asta.”

Este interesant, deși de loc surprinzător, felul în care Turturro face distincția între a juca rolul unui polițist și a fi polițist cu adevărat. Dacă interpretarea unui astfel de rol înseamnă să redai emoția unei secvențe, spune el, “a fi cu adevărat polițist, înseamnă să-ți separi propriile sentimente de ceea ce faci la locul faptei. Am interpretat mai multe roluri de polițiști, am făcut investigații, și am ajuns la concluzia că munca aceasta merită respect. E o slujbă foarte grea.”

Washington spune că atunci când s-a întâlnit cu Turturro și Gandolfini, a suferit o altă transformare. “John, Gandolfini și cu mine, suntem de la New York, așa că a fost foarte plăcut să jucăm aici. Nu trebuia decât să stau cu ei de vorbă și pe dată deveneam italian ca și ei.”

În subteran, Ryder se bazează pe Ramos (Luiz Guzman), un fost mecanic de metrou, foarte pansiv și critic, pe care-l întâlnise în închisoare și a cărui experiență prin tunelurile metroului era extrem de importantă pentru deturnare și mai ales pentru evadare.
Guzman a înțeles cum a reușit Ryder să-l convingă pe Ramos să colaboreze la o asemenea faptă. “Ryder este d-l Vorbă - dulce, sau D-l Vinde - tot, iar Ramos e naivul care înghite momeala,” spune Guzman. “Deîndată însă ce banda pune stăpânire pe tren și începe să ucidă ostatecii, el are remușcări. În timpul filmărilor, m-am tot gândit în sinea mea ‘Ce naiba caut eu aici, cum să ies basma curată?’”
Talentul și diversitatea actorilor din rolurile secundare nu face decât să accentueze puterea cuplului Washington - Travolta. “Dacă vor să trăiască tensiunea, spectatorii trebuie să vadă acest film unde doi actori de mare calibru se joacă ca șoarecele cu pisica, timp de două ore,” spune Black.

Producția Distribuția
jinglebells