Articole The Sixth Sense

(1999)

Al șaselea simț

Despre productie

Cu trei ani in urma, in Philadelphia, pe cind isi finaliza cel de-al doilea film al sau, "Wide Awake", M. NIGHT SHYAMALAN (pronuntat SHA-mah-lahn) are o premonitie asupra urmatorului sau proiect. ii spune directorului sau de montaj: "Stii ceva, am sa scriu un scenariu intitulat: "Al saselea simt". BRUCE WILLIS va detine rolul principal. " Raspunsul este doar un simplu: "Da, bine".
Ceva mai tirziu, in septembrie 1997. SHYAMALAN isi aminteste: "Eram in Los Angeles cu sotia, cind am primit vestea ca Hollywood Pictures este interesata de "Al saselea simt". A fost un moment deosebit pentru noi". "L-am sunat pe directorul de montaj de la "Wide Awake" si i-am dat stirea despre vinzarea scenariului si semnarea contractului cu BRUCE WIILIS in rolul principal. Si-a amintit ce-i spusesem si mi-a raspuns entuziasmat: «Chiar asa? E adevarat?» Nu-i venea sa creada ca proiectul meu prindea viata".
Astfel a fost facut primul pas pentru turnarea la Hollywood Pictures - Spyglass Entertainment a ultimului film al lui SHYAMALAN "Al saselea simt". O atmosfera bizara, bintuiri de fantome si fiori de groaza. Era o combinatie prea irezistibila ca
Hollywood-ul s-o ignore. Vestea semnarii contractului s-a raspindit in aceeasi zi, lucru rar intilnit la Hollywood, dupa parerea producatorului BARRY MENDEL.
"Cunoscindu-l pe NIGHT (SHYAMALAN) de multi ani, am avut privilegiul sa fiu primul din oras care a citit scenariul", declara MENDEL, al carui debut cu "Rushmore" a fost foarte bine primit de critica. "Reactia mea fata de acest scenariu a fost de entuziasm si speranta. M-a entuziasmat forta povestirii si am sperat sa particip cu adevarat la realizarea filmului. Este un scenariu inteligent si elegant."
MENDEL in persoana a dus scenariul lui DAVID VOGEL, pe atunci presedinte la Buena Vista Motion Pictures Group. "DAVID si-a lasat balta tot programul din acea dimineata de luni", isi aminteste MENDEL. "Si-a anulat toate intilnirile ca sa citeasca scenariul si inainte de a termina lectura, s-a apucat de treaba. imi scot palaria in fata lui pentru faptul ca a recunoscut potentialul enorm al acestei povestiri si a pornit cu convingere s-o ecranizeze".
Producatorii "veterani" FRANK MARSHALL si KATHLEEN KENNEDY au fost urmatorii factori de decizie care au primit cu interes scenariul. "Se intimpla foarte rar sa obtii un scenariu atit de bine scris", marturisea MARSHALL. "Are elemente si de groaza, si de drama, si de natura spirituala care prind viata in personaje distincte, foarte bine conturate. NIGHT il considera o impletire intre "Ordinary People" si "The Exorcist" si eu cred ca nu greseste. Este o poveste despre caractere vulnerabile in care spectatorii se pot recunoaste... spectatori care nu numai ca o vor urmari cu atentie dar vor fi realmente surprinsi de aceasta originala poveste despre teroare".
"Lui KATHY si mie ne place sa facem filme pe care si noi am dori sa le vedem", continua MARSHALL. "Realizarile noastre cuprind o varietate de filme, de la "The Color Purple" pina la "Who Framed Roger Rabbit". Este o gama destul de larga de subiecte. Ne plac toate genurile de film si "Al saselea simt" are un scenariu exceptional, motiv pentru care nu am ratat ocazia de a-l produce".
"Al saselea simt" este infricosator, tulburator si terifiant, in traditia unor filme ca: "Rosemary's Baby", "Repulsion" si "The Omen", adauga scenaristul-regizor SHYAMALAN. " Frica este autentica. Ea provine din temerile unor oameni reali, copii si adulti reali: teama in fata mortii; teama de necunoscut; teama de a avea cel de-al saselea simt; teama de ce se afla in spatele acestuia; teama de a intelege unele intuitii".
"Fundamental este sa inveti a scapa de aceste spaime prin comunicare", afirma SHYAMALAN, "fie ea o comunicare intre doctor si pacient, intre sot si sotie, intre noi insine si cei iubiti care au trecut in lumea de dincolo. Asa cum admitem cu totii, lipsa comunicarii si pastrarea unor secrete fata de cei apropiati pot distruge mariaje, cariere, familii sau chiar vieti. Ceea ce este de-a dreptul inspaimintator".
Asemanator cu premonitia initiala, avuta in timpul montajului la "Wide Awake", SHYAMALAN si-a ghidat intregul proiect la "Al saselea simt" pe propriile intuitii. El a realizat filmul de la inceput si pina la sfirsit cu o intelepciune empirica rar intilnita la un tinar de 28 de ani; un instinct care a inspirat intreg studioul: producatori, interpreti si toata echipa chemata sa dea viata tulburatoarei povesti despre un doctor si pacientul sau - un barbat si un copil - confruntati cu lucruri pe care le pot si nu le pot vedea.
"NIGHT a patruns adinc si inspirat in comportamentul si imaginatia oamenilor", apreciaza producatorul MARSHALL, "povestirea lui o dovedeste. L-a ajutat, poate, fericita combinare a radacinilor sale spirituale si mistice din India cu educatia lui pur americana, ceea ce i-a dat posibilitatea gasirii unui delicat, dar provocator echilibru intre real si ireal, intre tangibil si intangibil".
"Cinematografic vorbind, "adauga MARSHALL, "el are o abilitate aparte de a sti ce se potriveste mai bine: un anumit unghi de filmare a unei scene, un amanunt de decor original, crearea unei tensiuni dramatice sau alegerea acelor actori capabili sa dea viata eroilor sai. A fost uimitor si pasionant sa lucrez cu un tinar atit de increzator in el insusi si in ceea ce face. Cred ca NIGHT a avut propriul lui al saselea simt in legatura cu acest proiect si noi, absolut toti, am crezut in el".
"I-am vrut pe BRUCE WILLIS, HALEY JOEL OSMENT, OLIVIA WILLIAMS, TONI COLLETTE si DONNIE WAHLBERG pentru ca ei erau, pur si simplu, cei mai potriviti pentru rolurile respective. I-am vrut pe FRANK MARSHALL, KATHLEEN KENNEDY, BARRY MENDEL si SAM MERCER ca producatori pentru ca aveam incredere in opiniile si experienta lor. I-am vrut pe
TAK FUJIMOTO (director de imagine), LARRY FULTON (scenografie), JOANNA JOHNSTON (costume) si ANDREW MONDSHEIM (director de montaj) pentru ca ei au contribuit cu tot talentul lor la citeva dintre filmele mele favorite. Am vrut sa filmez in Philadelphia, nu numai pentru ca eram la mine acasa, ci, mai ales, pentru ca nu exista oras american cu o mai frumoasa istorie a vinatorii de fantome decit Philly. "Citeodata in viata iti dai seama clar ce trebuie facut" adauga SHYAMALAN. "De aceea nu accepti compromisuri. Am obtinut pe cine si ce am dorit si totul se afla acolo, pe ecran. «Al saselea simt» este cel mai bun exemplu de colaborare fara compromisuri, din intreaga mea activitate".
Daca teroarea in fata a ceea ce poti sa vezi si frica de ceea ce nu poti vedea este sufletul in "Al saselea simt", atunci, cu siguranta, inima filmului este relatia - prietenia - dintre
Dr. Malcom Crowe si pacientul sau in virsta de 8 ani, interpretati de BRUCE WILLIS si HALEY JOEL OSMENT. Pentru scenaristul-regizor SHYAMALAN, BRUCE si OSMENT reprezinta cheia cu care deschide spectatorilor "usa magica".
"Prietenia care se infiripa intre Malcolm si Cole este un factor hotaritor pentru succesul relatiei doctor-pacient", spune SHYAMALAN, " si este absolut necesar ca spectatorii sa inteleaga aceasta prietenie pentru a se putea implica emotional in situatiile prin care trec cei doi".
"il ai pe Malcolm, un doctor care si-a devotat viata copiilor si familiei", explica SHYAMALAN, "si il ai pe Cole, un copil ultrasensibil si plin de compasiune: iata canalul perfect prin care doua forte pot actiona. in final, prin consolidarea prieteniei lor ajung fiecare sa cunoasca partile bune din celalalt si perspectiva de a se putea ajuta reciproc in momentele lor de grele incercari".
Si SHYAMALAN continua: "Iata de ce in distributia filmului am fost obligat sa aduc doi actori 100% credibili si 100% vulnerabili, indeajuns sa fie compatibili si sa mentina treaza atentia publicului".
SHYAMALAN explica apoi ca WILLIS, desi superstar in box-office-ul international, are calitatea de a se confunda cu omul de rind, calitate evidenta in performantele sale din filme ca: "Pulp Fiction",
"In Country" si "Nobody's Fool".
"Interpretarea lui BRUCE in acest film este impresionanta", afirma SHYAMALAN. "Au fost momente cind privind prin camera sau pe monitor, in timp ce filmam, nici macar nu l-am recunoscut. in rolul lui Malcolm il poti vedea luptindu-se sa inteleaga ceea ce se intimpla si te intrebi daca va reusi sa-l poata ajuta pe copil... privesti si speri ca totul sa se termine cu bine. E o interpretare fascinanta, plina de patos si umor subtil... cu siguranta unul dintre cele mai bine jucate roluri ale sale".
"NIGHT este un individ lipsit de convingeri", afirma in stilul sau glumet, WILLIS. "Serios, totusi, el atribuie sensuri mistice faptului ca a scris simplu si firesc un scenariu cu adevarat sclipitor. in toata cariera mea doar trei scenarii m-au impresionat de la prima citire si "Al saselea simt" este unul dintre ele. Are un perfect echilibru intre momentele sumbre si cele de destindere, intre evenimentele normale si paranormale din viata acestor personaje".
"Ca sa fiu cinstit", adauga WILLIS, "cred ca SHYAMALAN ar fi putut gasi multi actori care sa raspunda la fel de bine ca mine acestui scenariu, de aceea ma consider foarte norocos ca am fost inclus in distributie... o distributie care include nu numai doua foarte talentate actrite, OLIVIA WILLIAMS si TONI COLLETTE, ci si pe HALEY JOEL OSMENT, cel mai uimitor copil actor pe care l-am vazut vreodata. il asez pe acest pusti printre cei mai buni actori adulti cu care am lucrat de-a lungul anilor. Este extraordinar de istet si de talentat si complet neafectat de talentul lui. W.C. FIELDS si-ar fi inghitit cuvintele daca l-ar fi intilnit pe HALEY. Si, in plus, mai este si un foarte bun jucator de golf".
WILLIS nu este singurul care il lauda pe OSMENT. "Vorbeste cu oricare dintre participantii la realizarea acestui film si toti iti vor spune acelasi lucru: HALEY JOEL OSMENT este unic; un pusti de 11 ani inteligent si natural ca oricare veteran in actorie de la Hollywood", conchide WILLIS.
Regizorul M. NIGHT SHYAMALAN adauga: "Am mai lucrat cu pusti si mai inainte. De exemplu, am avut copii talentati si in "Wide Awake". Rolul lui Cole este insa deosebit de complex. Era cu atit mai important sa gasesti actorul potrivit. Trebuia sa gasim un interpret care sa convinga spectatorul ca toate acele evenimente inspaimintatoare i s-au intimplat".
"Vazusem la probe copii din New York si Philadelphia si primisem casete din toata tara. Cautarile ma extenuasera si fizic si psihic. in cele din urma
m-am dus si la Los Angeles, desi in adincul sufletului continuam sa cred ca va fi o pierdere de vreme. Si a aparut HALEY... intr-o camasuta Oxford... si m-a impresionat ca un copil dragut, dulce".
"Ma tolanisem, pentru o binemeritata odihna, cind HALEY a inceput sa-si citeasca replicile si mi-a parut ca auzeam scena pentru prima oara", isi aminteste SHYAMALAN. "A fost ca si cum nu as as fi cunoscut dialogul si fiecare replica se potrivea perfect. A terminat scena si plingea. Si plingeam si eu... si tot ce am putut spune a fost: «Cine esti? De unde ai aparut?» HALEY a zimbit, stergindu-si lacrimile. L-am mai solicitat pentru alte doua scene pe care le-a interpretat exact cum mi le inchipuisem eu cind le-am scris. A fost o adevarata usurare pentru mine."
"M-am intors apoi la New York si i-am declarat directorului de distributie ca nu voi face filmul fara HALEY", continua regizorul. "Era cel mai nefiresc lucru ce l-am spus vreodata, dar eram cinstit. Era singura cale. Apoi l-am dus pe HALEY sa citeasca si pentru FRANK MARSHALL si KATHLEEN KENNEDY care mai facusera si ei filme cu copii. Cind HALEY a terminat scena toata lumea plingea si am inteles cu totii ca terminasem cu cautarile. Totul era clar: HALEY va fi Cole".
"Odata aparut, HALEY, pur si simplu, pretindea rolul. Era creat parca special pentru el. Eu si KATHY mai incercasem un asemenea sentiment la "E.T." si la inca vreo doua filme facute de noi. HALEY a dovedit aceeasi probitate pe toata durata filmarilor. Si-a tratat cu multa seriozitate munca. Venea cu tema bine facuta, isi intelegea replicile, personajul, relatiile stabilite. El nu spune doar replicile, ci le traieste si, dupa cum se uita in ochii partenerului, dovedeste ca intelege ceea ce spune, incit devine credibil. il intelegi ca este haituit, tulburat, suferind."
"Sint foarte onorat ca am fost ales sa-l joc pe Cole", marturiseste OSMENT, fara nici o urma din stereotipa precocitate a copilului actor. "Este un scenariu extraordinar, iar filmul va fi o adevarata bomba. Am avut o reala satisfactie sa particip la turnarea lui, mai ales ca actiunea schimba des registrele: te face cind sa rizi, cind sa plingi, dar cu siguranta te infricoseaza. Ramii pironit in scaun pina la sfirsitul filmului".
SHYAMALAN afirma: "in toate filmele bune exista un element de magie. Si cind spun magie, ma refer la ceea ce este dincolo de cele scrise in pagina... ceva ce nu poti recrea oricit ai incerca. HALEY este acest element de magie al filmului "Al saselea simt".
in 11 aprilie 1983, M. NIGHT SHYAMALAN, pe atunci in virsta de 12 ani, a stat treaz pina dupa miezul noptii. Urma ca Academy Awards sa aleaga cel mai bun film al anului. NIGHT spera sa se produca un miracol si cistigatoare sa fie doua filme: "Ghandhi" si "E.T.". Amindoua ii incintasera inima. Primul pentru dramatismul si spiritualitatea lui, al doilea pentru ancorarea in supranatural. Dorinta nu i-a fost indeplinita total in acea noapte. Unul dintre filme avea sa cistige, dar el nu va uita niciodata cit de mult l-au impresionat cele doua stiluri. Cit de mult insemnau ambele pentru el.
Simtul casei, al locurilor natale - in orice context ar apare, fie un simplu loc pe harta, fie un ceva pastrat in inima - joaca un rol important in fiecare dintre filmele lui M. NIGHT SHYAMALAN, iar "Al saselea simt" nu face exceptie. Atit casa lui Malcom Crowe, cit si a lui Cole Sear sint zguduite din temelii de forte nevazute. La fel ca si orasul in care locuiesc cei doi, Philadelphia. Bogata in istorie, frumusete si importanta, Philadelphia a devenit un tot mai solicitat loc de turnare pentru filme precum "Rocky" si "Philadelphia", pina la recentul "Beloved". Si SHYAMALAN si-a ales orasul natal ca loc de turnare pentru filmele sale inca de la scurt-metrajele facute cind avea 10 ani. Nu a putut concepe un mai bun loc de filmare pentru "Al saselea simt" decit Philadelphia.
"imi place mult sa lucrez acasa", marturiseste SHYAMALAN, care locuieste cu sotia si fetita lui intr-o suburbie a orasului si il tenteaza ideea crearii unei fundatii pentru sprijinirea talentelor dinauntrul si dinafara ecranului. "Pentru acest film nu m-am putut gindi la un alt oras mai potrivit sa joace un rol asa de important: un personaj mereu fata-n fata cu el insusi. Cind mergi de-a lungul unei strazi, cind treci pe linga o casa sau o scoala din Philly nu poti sa nu te intrebi cine a trait acolo sau cine a murit acolo... totul este impregnat de istorie. Un loc potrivit pentru un copil dotat cu al saselea simt. Ginditi-va la tot ceea ce poate vedea." "Din punct de vedere tehnic si logistic, Philadelphia este un loc minunat pentru a putea turna un film", confirma si SAM MERCER, producatorul executiv. "Pe linga elementele vizuale ale cladirilor istorice, arhitectura si frumusetea deosebita a imprejurimilor, orasul ofera si alte surse de interes pentru echipele de filmare, cum ar fi: cooperarea autoritatilor si locuitorilor."
Pentru filmare a fost ales vechiul centru civic al Philadelphiei, unde scenograful
LARRY FULTON a supervizat construirea a nu mai putin de sapte platouri de filmare, fiecare la un inalt nivel de exprimare. Ca amplasament, filmarile au fost facute in locurile deosebite ale Philadelphiei, cum ar fi istoricul City Hall, Undine Barge, Club on Boat House Row, Old St. Augustine's Church, Pierce College, Presbyterian Medical Center, restaurantul Striped Bass, frumoasele imprejurimi de la St. Albans Court, resedinte si magazine cu o vechime similiara cu a strazilor Pine, Walnut, Broad, Chestnut, Delancey si Mt. Vernon. "Printre cele mai interesante momente ale turnarii acestui film in Philadelphia", remarca MERCER, "au fost cele traite la orele doua noaptea, cind pe vechile, istoricele strazi pietruite, fantomaticele umbre ale iederei de pe ziduri te faceau sa te opresti si sa te intrebi daca nu cumva te privesc cine stie ce suflete

Sinopsis
jinglebells