Articole The Lovely Bones

(2009)

Din Raiul meu

Descoperind povestea

În 2002, un roman apărut de nicăieri a devenit instantaneu un clasic al vremurilor noastre, cu un succes neașteptat la cititori și critici deopotrivă, în jurul globului. Cel ce-al doilea roman al scriitoarei Alice Sebold, The Lovely Bones, a ieșit la suprafață ca povestea neagră a unei crime moderne a cărei victimă era o copilă dispărută. Povestea se desfășoară după o narațiune dincolo de mormânt, într-un stil unic, foarte intim despre noțiunea de viață după moarte. Este o poveste despre moarte, dar una plină de lumină, frumusețe și speranță.

În inima poveștii se află Susie Salmon, o fată sinceră, curajoasă, nostimă care, plecată din această viață la o vârstă fragedă, veghează asupra celor rămași pe Pământ; îndepărtată brutal din familie, Susie îi privește pe cei dragi cum încearcă să meargă înainte, luptându-se cu durerea, și, după eșecul poliției de a rezolva crima, caută să îl conducă pe tatăl ei spre dezvăluirea identității criminalului. La un moment dat, Susie înțelege că trebuie să meargă înainte, trebuie ca familia să se resemneze cu moartea ei și să-și găsească pacea.

Romanul a fost ridicat în slăvi de Time Magazine care l-a numit „un triumf”, iar the New Yorker l-a numit „o nemaipomenită realizare”, devenind unul dintre cele mai aprig dezbătute romane din ultima decadă.

Printre milioanele de cititori care au fost impresionați de povestea lui Susie Salmon și de căutările familiei sale pentru justiție și grație a fost și unul dintre cineaștii cei mai vizionari și mai plini de imaginație: Peter Jackson.
„Romanul lui Alice Sebold este una dintre acele cărți bune în care nu știi la ce trebuie să te aștepți; este dură, emoționantă, dătătoare de fiori. Pentru un cineast, este ceva terifiant de incitant” spune regizorul.

„Ceea ce am încercat să facem este de a prezenta viața după moarte într-un mod evaziv și efemer. Un loc ce reflectă ochiul privitorului; nu este populat de o anume iconografie religioasă” remarcă Jackson. „Am vrut să păstrez acest lucru misterios și intangibil. Se numește „starea dintre” pentru că litelamente Susie este prinsă în”orizontul albastru”- spațiul la care ea se referă ca fiind între Cer și Pământ.

„Starea dintre” nu este un Rai propriu-zis, ci mai mult un loc în care Susie poposește pentru un refugiu spiritual și emoțional, înainte de a fi pregătită să meargă mai departe.”
„Starea dintre” prin ochii lui Susie este o combinație de frumusețe răpitoare și întuneric înfricoșător, este confortabilă și tristă, frumoasă și ciudată, și este profund legată de evenimentele ce se petrec pe Pământ”

Jackson, Walsh și Boyens s-au concentrat asupra efortului emoțional depus de Susie în rezolvarea crimei a cărei victimă a fost, eveniment tragic ce îi alimentează furia și dorința de răzbunare. Este perfect conștientă că ucigașul ei, aparent obișnuitul și normalul domn Harvey, pare să fi scăpat basma curată după o crimă malefică. Iar ea nu are mijloacele de a-și conduce familia sau poliția spre ușa criminalului.

„Povestea este de asemenea, un thriller” punctează Jackson „iar dl Harves este un personaj fascinant pentru că este un Om Obișnuit. Își tunde iarba, pălăvrăgește cu vecinii, cunoaște bine valoarea aparențelor, iar Susie începe să se întrebe cum poate omul acesta să scape după ce a înfăptuit o crimă.”

Și totuși, suspansul filmului este țesut într-o poveste mai amplă, despre capacitatea umană de a găsi bucuria, indiferent de condiții. „Îmi place să mă gândesc că filmul este „un thriller emoțional” afirmă Jackson. „Este despre un om rău căruia îi face plăcere să ucidă și despre o familie care încearcă să-și reconstruiască viața după o pierdere copleșitoare.”

Boyens remarcă ideea că o parte din tensiunea filmului este generată de publicul care speră tot mai mult ca Susie și familia ei să-și găsească drumul care să-i scoată din codrii întunecați ai fricii și mâniei. „Unul dintre lucrurile uimitoare pe care le-a reușit Alice Sebold este că a investit cititorul cu speranța că Susie va scăpa din „starea dintre” afirmă aceasta. „Aștepți ca familia Salmon să ajungă în punctul în care renunță și trece peste ce s-a întâmplat, fără să renunțe însă la dragoste.”

Deși povestea „The Lovely Bones” este luminată de elemente magice, suprarealiste, Peter Jackson afirmă că în centrul ei, este o poveste simplă și tulburător de reală despre o familie care învață să se iubească în fața unei pierderi și a vieții absolut imprevizibile. El vede familia Salmon ca fiind scheletul poveștii, iar Jackson și echipa lui au scotocit pământul în lung și-n lat pentru a găsi actori care să poată întrupa membrii familiei cu tot ce le este acestora caracteristic, slăbiciuni, ambiții, dorințe și speranțe.

Într-o avalanșă de înregistrări de casting, cea a lui Saoirse Ronan a ieșit repede la suprafață. Crescută în County Carlow, Saoirse a călcat pe urmele tatălui ei, Paul, urmând o carieră în actorie. Cunoscută pentru rolul din Atonement de Joe Wright, Ronan a primit o nominalizare la Oscar pentru performanța sa (Briony), împreună cu o nominalizare la Globul de Aur.

Producătoarea Carolynne Cunningham a fost prima care a vizionat înregistrarea de audiție a lui Ronan pentru The Lovely Bones. “M-a dat pe spate”, își amintește ea. “Era o înregistrare făcută în casă, de tatăl ei, actor și el, și avea ceva foarte special. A făcut o scenă foarte dură cu ea, iar la sfârșit era ceva înduioșător, pur și simplu a filmat-o când era în grădină și se juca liniștită cu câinele. Era ceva care avea suflet. Poate că pare o ironie, dar în timpul filmărilor Ronan s-a împrietenit cu actorul Stanley Tucci, cel care interpretează ucigașul lui Susie, vecinul cumsecade dublat de un criminal perfid.

Pentru a-l interpreta pe Jack, tatăl lui Susie, realizatorii l-au ales pe Mark Wahlenberg, un actor ce a interpretat o serie de roluri imprevizibile în cariera sa, de la soldatul ce participă la operațiunea Desert Storm în The Three Kings, până la cel al vedetei filmelor pentru adulți din Boogie Nights, sau marinarul care se luptă să scape cu viață în The Perfect Storm. Recent, Wahlberg a fost onorat cu o nominalizare la Oscar și una la Globul de aur pentru rolul polițistului din Boston în filmul lui Martin Scorsese „The Departed”.

Copleșită de îndoieli dacă mai este în stare să fie o mamă și o soție potrivite, Abigail Salmon are o cădere emoțională și în cele din urmă, pleacă de acasă. În rolul lui Abigail a fost aleasă actrița Rachel Weisz, distinsă cu premiul Oscar pentru rolul din filmul The Constant Gardener.
Familia Salmon are încă o mamă importantă în dinamica familiei; este vorba de bunica Lynn, interpretată de Susan Sarandon, actriță a cărei carieră prolifică include și rolul lui Sister Helen Prejean, care i-a adus un Oscar în filmul Dead Man Walking. Bunica Lynn este un stâlp puternic în familie, și în plus, are și umor.

Tăria familiei Salmon se regăsește și în surioara mai mică a lui Susie, Lindsey, care evoluează pe parcursul poveștii devenind o tânără femeie. Pentru a descoperi o actriță care o poate lua pe Lindsey din copilărie până în pragul vârstei de adult într-o singură performanță, realizatorii au ținut audiții în Londra, Los Angeles și New York. În cele din urmă au găsit-o pe Rose McIver, care a debutat la vârsta de 5 ani în filmul lui Jane Campion The Piano, în Noua Zeelandă.

Prezentare Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells