Articole Taxi

(1998)

Taxi

Despre productie

Sunt mai multe motive pentru care producatorii au considerat ca Marseilles este cea mai potrivita locatie. Acesta este cel mai intins oras din Franta, cu port la mare, strabatut de trei autostrade care duc chiar in inima orasului. Unele stradute din partea veche a orasului sunt in panta un fel de San Francisco francez. In plus, dupa cum ne spune Bernard greneT, Director de productie, spijinul primariei orasului Marseilles a fost un factor determinant.

Pentru a filma taxi asa cum vroia gÉrard pirès, adica fara retusuri, cu filmari in timp real, cu alte cuvinte sa filmezi masini care fug cu 120 mile pe ora, a trebuit sa blocam traficul in oras pentru citeva zile, in mai multe rinduri. “Ne-a fost permis sa filmam in Marseilles, zi si noapte, dupa cum hotaram noi, numai sa nu incalcam regulile de securitate de baza. Am fost constrinsi doar de timp. Filmarile trebuiau incepute pe 3 august si sa se termine pe 31 august.”

“Cu zece zile inainte de a ne aduna pentru prima data pe platoul de filmare, gérard pirès a cazut in timp ce calarea si si-a rupt mina. Acest accident nu a parut serios la inceput, dar patru zile mai tirziu doctorii, temindu-se de o septicemie, au hotarit: gérard pirès trebuie sa fie internat intr-un spital pentru cel putin trei saptamini. In aceasta situatie producatorii nu aveau decit doua alternative: fie sa inceapa filmarile asa cum fusesera planificate, dar fara gérard pirès, sau sa amine filmarile, adica sa astepte pina in August anul urmator - 1998, cu riscul ca dupa un an, productia sa nu mai fie posibila...”

Luc Besson (scenariul) si laurent pétin (producator) au hotarit sa inceapa filmarile fara gérard pirès. Luc besson era ocupat cu turneul promotional al filmului sau the fifth element/ al cincilea element si nu ar fi putut sa preia singur regia la taxi. Dupa ce gérard krawczyk a spus in gluma ca daca au nevoie de ajutor el este liber, s-a trezit cu propunerea realizatorilor de a-l inlocui la regia filmului pe gérard pirès, temporar pina acesta se face bine. gérard krawczyk plecase in vacanta in Corsica, iar unul dintre realizatori - bernard grenet, l-a sunat intrebindu-l daca atunci cind si-a oferit ajutorul, glumea, dupa care i-a trimis prin fax scenariul filmului. Urmatoarea zi, gérard krawczyk, si-a intrerupt vacanta. si iata ca, dupa ce totul parea sa se naruiasca, filmarile au inceput dupa cum se planuise.

In tot acest timp, gérard pirès nu se putea misca din patul sau din spital. Au fost aduse toate echipamentele necesare pentru a nu pierde nici o secventa ce se filma. Lucra cu asistentul sau in fiecare seara pentru secventele care aveau sa fie filmate ziua urmatoare. In legatura cu aceasta experienta, stéphane gluck - asistentul de regie, ne spune: “Acesta a fost singurul film pentru care am facut vizite la spital in fiecare seara!”. Trei saptamini mai tirziu, gérard pirès cu bratul in ghips, a revenit pe platoul de filmare preluind friiele de la colegul sau gérard krawczyk.

Una din problemele cele mai mari cu care s-au confruntat realizatorii filmului, au fost urmaririle cu masini. gérard pirès care este un mare amator de curse de masini, cunoaste citiva piloti de curse si cu totii au acceptat sa lucreze pentru film. Numele acestor piloti sunt foarte cunoscute in domeniu: jean-louis schlesser, jean-pierre jabouille, henri pescaloro, jean-pierre jarier, philippe alliot si jean ragnotti.

Pilotii au colaborat la acest film cu mult entuziasm. Despre ei, michel julienne, care a coordonat cascadoriile in acest film, ne spune: “Filmarile au fost un adevarat miracol. Am avut nevoie pentru secventele cu urmari de masini, de peste 100 de masini si nu am avut nici un accident in timpul filmarilor - numai profesionistii pot realiza acest lucru.”

De asemenea, pilotii de curse au apreciat foarte mult cunostintele in domeniu ale lui gérard pirès: “Foarte rar ai ocazia de a lucra cu regizori atit de competenti. Tot ce ne cerea noua sa facem, putea chiar el face pentru ca este un pilot de curse excelent. Deci stia exact ce trebuie facut si ce puteam noi face. Astfel filmarile s-au facut intr-un timp record. Alaturi de noi, au mai lucrat pentru film si alti 20 tineri piloti de la Federatie care colaborau la traficul fictiv. Deci toate masinile pe care le intilneam in calea noastra, in timp ce ne urmaream unul pe altul, erau conduse de profesionisti.

Una din cele mai dificile secvente ce au fost filmate, a fost urmarirea cu mare viteza, intre patru masini, doua Mercedes-uri, taxiul si masina din care se filma, iar actiunea a avut loc in Rue du Panier - o straduta foarte ingusta in partea veche a orasului din Marseilles pe care nu putea sa treaca mai mult de o masina. Pentru a evita producerea vreunui accident, locuitorii orasului au fost anuntati despre filmarea acestei secvente.

Cit despre cascadele filmului, se pot spune multe. Michel julienne ne explica: “Pregatirile pentru astfel de secvente trebuie sa treaca prin toate amanuntele ce tin de filmarea lor - asemenea secventelor de coregrafie, numai ca in acest caz avem masini in loc de dansatori... Am avut ocazia sa facem c`teva cascadorii pe doua roti. Secventele din seria “Pizza Joe”, au ocazionat cascade ce nu au mai fost vazute pe ecrane pina acum.”

Pentru a filma taxiul fugind pe strazile din Marseilles, a fost nevoie de sase masini identice, pentru a realiza filmari din toate unghiurile posibile. Prima masina era un taxi obisnuit. Al doilea a suferit toate modificarile prin care trebuia sa treaca taxiul lui Daniel. Al treilea a fost folosit pentru filmarile in interiorul taxiului. Celei de-a patra masini i-a fost montat un volan pe dreapta de la care conducea un pilot profesionist, in timp samy nacéri, asezat pe locul din stinga, pretindea ca el este cel ce conduce taxiul. A cincea masina era una de curse, cu alte cuvinte una care putea sa fuga cu o viteza extraordinara. A sasea, similara cu a cincea, a fost folosita pentru a filma din ea.

Per total, au fost folosite 110 masini pentru filmarile lui taxi. christian bonichon a avut in grija aceste masini, asigurind functionarea lor perfecta. Acest mecanic, fara rival, caruia i se spune “degete magice” este cunoscut de a fi in stare sa repare in timpul cel mai scurt chiar si masinile aflate in cel mai rau stadiu si cu cel mai sumar echipament.

Scenografia
jinglebells