Articole Shrek Forever After

(2010)

Shrek pentru totdeauna

Despre film

A FOST ODATĂ CA NICIODATĂ…

Aventurile lui Shrek, dimpreună cu Fiona, Măgăruș și Motanul Încălțat în Tărâmul Foarte Foarte Îndepărtat și-a câștigat deja un binemeritat loc în istoria filmelor clasice de animație. Bazate pe populara carte pentru copii Shrek! de William Steig, filmele au fost întâmpinate cu entuziasm de critici, iar publicul a dat măsura succesului la încasări.

Capitolul final al aventurilor lui Shrek și ale Fionei au constituit o adevărată provocare creativă pentru realizatorii de la studioul DreamWorks Animation.

Regizorul Mike Mitchell, un veteran al ultimelor două filme din serie, a pornit de la premiza că trebuie să ofere publicului ceea ce cunoaște deja și îi place, însă dintr-o perspectivă cu totul nouă. O misiune incitantă pentru orice regizor, mai ales că se știa că fanii seriei aveau așteptări mari în ceea ce privește finalul poveștii.

Echipa care a produs acest ultim capitol din Shrek, condusă de Mike Mitchell, Gina Shay și Teresa Cheng, producători veterani specializați în animație, a decis ca de data aceasta să concentreze filmul pe Shrek, să vedem cum mai e situația cu căpcăunul care pe vremuri era temut de toată lumea.

În acest capitol final, simpaticul căpcăun este un soț respectabil și un tată cu responsabilități și datorii. Acum e tratat ca o celebritate locală, iar oamenii, în loc să fugă din calea lui mâncând pământul, îl salută cordial și îi cer autografe. Dar era nevoie ca povestea lui să meargă mai departe, așa că pasul logic a fost să îl vedem pe Shrek confruntându-se cu criza vârstei mijlocii. Îl vom vedea, așadar, pe Shrek uitându-se în oglindă și întrebându-se „Ce s-a ales de mine?”
Cel care a venit cu ideea ca Shrek să se întoarcă în timp a fost scenaristul Josh Klausner (“Date Night”).

Dacă în prima parte Shrek învață să se iubească pe sine, în a doua parte descoperă ce înseamnă să faci parte dintr-o familie, iar în a treia parte încearcă să accepte responsabilitatea de a fi soț și tată, în a patra și ultima parte Shrek se confruntă cu întrebarea: “cum era dacă viața lui urma alt drum?”. Așadar, Shrek se întreabă cum ar fi arătat viața lui dacă nu ar fi salvat-o pe Fiona din acel turn.
Luând aceste decizii creative, realizatorii și-au dat seama că acum firul poveștii este complet închis, că au găsit finalul perfect al poveștii lui Shrek.

Mergând pe firul lui “Dar dacă...?”, realizatorii au speculat nostagia lui Shrek pentru zilele de glorie de odinioară și i l-au scos în cale pe Rumpelstiltskin, un individ malefic care să-l ispitească cu o ofertă pe care Shrek să nu o poată refuza: să trăiască o zi fără nicio responsabilitate, ca un căpcăun adevărat. În schimb, Shrek îi va da lui Rumpelstiltskin o zi din viața lui. Diabolic, acesta îi va lua exact ziua în care Shrek s-a născut.
Efectul este catastrofal: tot ce știam despre Shrek este întors pe dos: nimeni nu știe cine e Shrek în Tărâmul Foarte Foarte Îndepărtat, inclusiv Fiona și toată lumea nu vede decât un căpcăun uriaș și înspăimântător.

...TOATĂ GAȘCA E AICI...

E greu de crezut că a trecut aproape un deceniu de când Mike Myers, Eddie Murphy și Cameron Diaz au dart viață lui Shrek, Fionei și lui Măgăruș. În al doilea film li s-a alăturat și Antonio Banderas, ca Motanul Încălțat. De atunci, cei patru au făcut deliciul celor mici și celor mari cu talentul lor unic și cu interpretarea lor.

Mike Meyers declară: “Ador mesajul acestor filme”. “Lecțiile pe care Shrek trebuie să le învețe, și le-a învățat, ne spun câte ceva fiecăruia dintre noi. Pentru un actor este o experiență formidabilă să aibă șansa să dea viața unui asemenea personaj.”

De-a lungul celor trei filme Shrek și Fiona au trecut prin nenumărate schimbări. “Când am cunoscut-o pe Fiona era doar o tânără prințesă captivă într-un turn; am văzut-o crescând de la un film la altul.”, spune Cameron Diaz. “Am văzut ce mamă și soție minunată a devenit, cum s-a acceptat pe sine însăși. A fost o plăcere și o onoare să am ocazia să îi dau viață.”

...RUMPELSTILTSKIN E NUMELE LUI...

După o serie de personaje diabolice memorabile, realizatorii au muncit mult să găsească un nou antagonist care să distrugă fericirea lui Shrek și a Fionei.
Acesta urma să fie un personaj extrem de puternic, cu care Shrek și Fiona vor fi nevoiți să ducă lupta finală.
Rumpelstiltskin a apărut ca soluția ideală. Pe măsură ce povestea lua formă, se șlefuia și personajul, devenind în final unul din cele mai puternice personaje nou apărute în Shrek.

Mike Mitchell rezumă personalitatea lui Rumpel așa: “ Știți tipul de individ care câștigă 200 de milioane de dolari la loto și habar nu are ce să facă cu banii? Acesta e Rumpel.” La început, artistul patrick Mate l-a făcut să semene cu cei care vând ceasuri contrafăcute la colțul străzii. I-a adăugat o față de creatură ciudată și o coadă de șobolan. Dar a venit apoi decizia să i se dea un aspect mult mai uman. Când directorul artistic Mike Hernandez a făcut un desen în care îl caricaturiza pe celălalt director artistic, Max Boas, cu toții au căzut de acord că așa trebuia să arate diabolicul Rumpelstiltskin! Chiar și părul i l-au lăsat așa – ca și cum ar fi mereu tocmai trezit din somn...

Odată ce s-a stabilit cum va arăta, trebuia găsită vocea perfectă care să-i dea viață. La repetiții, cel care “făcea”vocea lui Rumpel era Walt Dohrn, șeful scenariștilor. Sub îndrumarea lui Mitchell, acesta a început să se joace cu inflexiunile vocii, așa că a început să influențeze și parcursul poveștii. Impresionați, realizatorii au decis că el era cel care trebuia să devină Rumpelstiltskin.

…CU ADEVĂRAT FOARTE, FOARTE DEPARTE…

Ne-am putea închipui că termenul de “realitate alternativă” înseamnă că echipa a avut mână liberă pentru decoruri, creând totul de la zero. Nu a fost chiar așa. A fost o mare provocare să confere filmului un look diferit, dar asemănător cu cel dinainte.
Înainte ca Shrek să semneze înțelegerea cu Rumpelstiltskin, decorurile sunt înfățișate în culori mult mai vii chiar decât în primele trei filme. Însă, imediat ce Shrek se trezește aruncat în noua realitate, decorul se schimbă dramatic, devenind dezolant, gri auriu, împrumutând, așadar din culorile prefidului contract.
Pentru a da contrast tonurilor sumbre, realizatorii au creat locuri noi, peisaje și personaje care să însuflețească atmosfera.

Dar nu numai decorurile au fost schimbate, ci mai ales modul în care va fi proiectat filmul, pentru că este primul din seria Shrek care va fi filmat în 3D. Însă, în ultimă instanță, povestea este cea care trebuie să primeze, așa că realizatorii au rămas credincioși obligației de a crea o poveste emoționantă, de care spectatorul să se atașeze. Prin urmare, povestea nu a fost sacrificată de dragul tehnologiei 3D.

În momentul în care semnează pactul cu Rumpel, Shrek se trezește într-o realitate alternativă, în care totul i se pare la început la fel, ceea ce i se pare grozav. Dar va descoperi rapid că a fost înșelat…

Personajele binecunoscute nouă trebuia să ne fie familiare, dar, aflate acum într-un alt univers, trăiesc altfel și trec prin alte tipuri de situații. Realizatorii și-au asumat riscul de a-i remodela complet și de a ni-i arăta schimbați drastic. Dificil a fost să se păstreze « vocea » și personalitatea fiecăruia, astfel încăt să fie veridice și recognoscibile și în noile situatii.

O alta problema a fost schmbarea infatisarii personajelor. Magarus si Motanul Incaltat au fost remodelati in functie de ideea centrala a filmului – cum ar fi aratat daca nu l-ar fi intalnit niciodata pe Shrek. Magarus isi pastreaza, asadar, entuziasmul sau caracteristic si e foarte comic sa il vedem si pe Motanul Incaltat la fel de smecher cum il stim, chiar daca acum primul slugareste la vrajitoare, iar al doilea e un pisic gras si rasfatat.

Eddie Murphy povesteste cat de comice sunt aceste schimbari: « Motanul e acum grasan si rasfatat si mori de ras numai cand il vezi. Magarus il ajuta la un moment dat sa se spele pe spate si numai scena asta merita sa platesti bilet sa intri la cinema sa vezi filmul.”

…PRINTESA, CAPCAUNITA, SOTIE, MAMA… RAZBOINICA!...

Odinioara o printesa care visa sa devina Dra Fiona cea Fermecatoare, in « Shrek pentru totdeauna » Fiona este reinventata si devine un lider neinfricat, hotarata sa-l alunge pe Rumpel de la conducerea regatului si sa aduca libertate tuturor capcaunilor.

Este o schimbare uriasa fata de printesa rasfatata pe care o stim din primul film. In ultimul capitol Fiona isi asuma firea de capcaun si isi ascunde fata umana devenind o forta de temut.
Pentru a scoate in evidenta aceasta schimbare radicala, echipa a muncit minutios ca sa faca schimbari subtile, dar esentiale, pastrandu-i in acelasi timp caracterul pe care il stim cu totii.

Dupa ce a pierdut prea multi ani asteptand sa-i iasa in cale dragostea adevarata, Fiona s-a resemnat cu gandul ca destinul ei e altul. Si-a adunat tot curajul si a evadat din temninta dragonului, a adunat in jurul ei toti capcaunii care traiau cu teama de maleficul Rumpelstiltskin si s-a hotarat sa-l dea afara, cu tot cu vrajitoarele lui.

In ultimul capitol sunt cateva momente foarte emotionante si frumoase, in care cei doi incearca sa-si dea seama de ce se simt asa atrasi unul de celalalt. Fiona nu-l cunoaste pe Shrek, iar acesta trebuie sa darame zidurile cu care aceasta isi protejeaza inima.

Dar cei doi nu sunt singurii protagonistii ai acestui univers paralel. Ceilalti capcauni au fost creati ca versiuni mai rudimentare ale lui Shrek – mai mari, mai grosolani si mai putitori !
Si mai e si armata de vrajitori ai lui Rumpelstiltskin. Unii sunt vrajitorii petrecareti, cu care acesta se distreaza, iar ceilalti sunt vanatorii – cei care vaneaza capcauni. Dintre ei se remarca Pied Piper, care hipnotizeaza capcaunii cu cantecele lui melodioase. Regizorul Mitchell spune ca au fost extrem de norocosi ca au putut sa-l aduca pe Michael Rooney sa realizeze coregrafia acestei scene. Au fost adusi 30 de dansatori, care au lucrat impreuna cu artistii. S-au filmat miscarile de coregrafie, care apoi au fost transpuse in animatie.

...RENOVAREA COMPLETA A PALATULUI...

In multe privinte, e mai bine ca Regele Harold si Regina Lillian nu mai sunt pe aici ca sa fie martori la halul in care a ajuns preaiubitul lor castel medieval de cand serveste drept resedinta a lui Rumpel. Acesta a dus prostul gust la inaltimi nebanuite.

Peter Zaslav, director de productie spune: “ Am incercat sa evitam cliseele in care personajul malefic este inconjurat de colturi si varfuri si lucruri ascutite si am facut ca totul sa fie rotunjit in jurul sau.”
Fifi, gasca de companie a lui Rumpel a servit drept inspiratie pentru modelele decorative ale palatului.

…EFECTELE VIZUALE…

Una din cele mai tensionate scene din Shrek si care sigur va ramane in memoria spectatorilor este cea a vanatorii pe matura. Urmarit de o duzina de vrajitori care il bombardeaza, Shrek se descurca foarte greu cu zborul calare pe matura. Noroc ca il are pe Magarus.

Supervizorul efectelor speciale, Doug Cooper declara: “Miscarile de camera sunt extrem de dinamice, dand intensitate maxima scenei. Pentru ca filmam in 3D am avut de infruntat adevarate provocari, cum ar fi sa luminam spatiul si sa integram personajele in peisaj.”

Secventa a necesitat lucrul strans intre echipele de realizare a layout-urilor si a departamentului de previzualizare si echipa de animatie a personajelor, la conducerea carora s-au aflat Yong Duk Jhun si Jason Reisig.
Camera stereoscopica trebuia utilizata in cel mai eficient mod cu putinta. Fiecare cadru compus cu camera stereoscopica este controlat cu mare atentie de artisti.
Detaliile vizuale ale palatului extrem de complexe, in loc sa puna piedici scenei de actiune, au fost folosite de echipa de efecte vizuale ca sa intensifice dinamismul.

Infruntarea finala dintre Armata de Capcauni si Rumpel cu a sa armata de vrajitori este una din cele mai dificile secvente de animatie. Cu sute de capcauni care invart topoare, lanturi si scuturi, si cu vrajitori care zboara prin palat aruncand dovleci care explodeaza, echipa de efecte vizuale s-a intrecut pe sine insasi.

In centrul bataliei se afla noul glob disco instalat de Rumpel deasupra salii de bal, despre care acesta nu-si da seama ca, de fapt, este un cal troian,in care se ascund sute de capcauni inarmati si gata de lupta. Din locul unde se afla, Magarus si Motanul vad ca dreptunghiurile stralucitoare ale globului sunt alcatuite din armata verde cu armele ei. A fost o scena extrem de complicata datorita numeroaselor detalii, iar echipa de efecte speciale a trebuit sa execute coregrafia miscarilor, sarcina ce in mod normal ar fi trebuit sa fie executata de echipa de animatie.

…ȘI AU TRĂIT FERICIȚI PENTRU TOTDEAUNA…

Capitolul final incheie calatoria capcaunului verde inceputa in 1995, cand Jeffrey Katzenberg, alaturi cu echipa sa de la DreamWorks Animation a inceput dezvoltarea proiectului care avea sa aduca pentru prima data povestea lui William Steig pe marile ecrane. Patru filme mai tarziu, cu un Oscar pentru cel mai bun film de animatie, doua programe speciale pentru televiziune, un muzical pe Broadway, un parc de distractii tematic si numeroase premii din partea industriei de animatie si efecte speciale, Shrek a devenit o emblema indragita de milioane de oameni.

“Mostenirea pe care o lasa acest ultim film, ca si celelalte trei dinaintea lui, este extraordinara”, spune Cameron Diaz. « Shrek, Magarus, Fiona si Motanul au oferit spectatorilor ceva de care sunt foarte mandra, o experienta pe care am avut onoarea sa o traiesc si eu.”

Lupta finala pe care trenuie sa o duca Shrek este aceea ca trebuie, din nou, sa salveze Taramul Foarte Foarte Indepartat, sa cucereasca inima Printesei Fiona si sa arate ca e demn sa primeasca Sarutul Iubirii Adevarate. Doar asa se poate salva pe sine si poate reveni la viata lui din lumea normala. Facand toate acestea, Shrek se impaca cu viata pe care a parasit-o pentru scurt timp, si, alegand din nou aceasta viata, este acum capabil sa traiasca cu adevarat fericit PENTRU TOTDEAUNA.

Sinopsis Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells