Articole Exit Wounds

(2001)

Foc încrucișat

Despre productie

Foc încrucisat îl reuneste pe veteranul filmelor de actiune si al artelor martiale Steven Seagal cu DMX, unul dintre cei mai apreciati artisti hip hop, care s-a fãcut remarcat de curând datoritã rolului sãu din Romeo Must Die. “Acest film este despre cum sã actionezi cât mai eficient în cea mai dificilã situatie”, spune producãtorul Joel Silver, care a creat un nou gen de dramã a politiei urbane cu Foc încrucisat dupã ce a redefinit genul de actiune atât cu succesul international The Matrix, cât si cu Romeo Must Die. “Steven si DMX provin din medii total diferite, însã stilurile lor combinate sunt explozive pe marele ecran. Ei aduc un plus de credibilitate si profunzime personajelor pe care le interpreteazã, lucru pe care nu-l poti obtine de la alti actori”.

Steven Seagal revine la genul care l-a transformat într-un erou al filmelor cu actiune în întreaga lume. “Rolul ’Orin Boyd’ are o rezonantã aparte pentru Steven. El a interpretat un super-politist. Acum interpreteazã cealaltã laturã a acestuia si conferã o mare onestitate interpretãrii sale”, spune Silver.

Starul hip hop DMX îl interpreteazã pe bogatul si sofisticatul Latrell Walker. “Oamenii îl judecã pe Latrell datoritã felului în care aratã si a masinilor pe care le conduce. Însã aparentele însealã. Latrell are motivele sale sã facã ceea ce face, si ele nu sunt neapãrat cele bãnuite de altii”, spune DMX.

Seagal s-a regãsit într-un fel în rolul ’Orin Boyd’. “Boyd are o experientã vastã ca politist si îsi cunoaste foarte bine meseria”, spune Seagal. “El nu prea se pricepe la jocurile politice, ca si noi ceilalti de altfel. Nimic nu îl mai surprinde; la viata lui a vãzut o grãmadã de lucruri neplãcute. Însã nu îsi permite sã se lase coplesit de ele”.

Foc încrucisat a fost realizat dupã un roman scris de John Westermann pe care Joel Silver l-a achizitionat imediat ce a fost publicat, însã a asteptat pânã acum pentru a-l ecraniza. Romanul Exit Wounds a avut în centru întâmplãrile trãite de un politist dur, amuzant si ironic pe nume Orin Boyd, un personaj modelat dupã partenerul din realitate al lui Westermann. “L-am avut pe acest partener extraordinar care era tot timpul amuzant, continuând sã mã inspire în permanentã”, îsi aminteste Westermann. “El era un veteran al rãzboiului din Vietnam care dãduse în patima alcoolului. Cu timpul a renuntat la bãuturã însã nebunia nu si-a pierdut-o niciodatã”.

Seagal a fost încântat de momentele comice oferite de acest scenariu. “Personajul meu este implicat în numeroase situatii amuzante în film. Sunt trimis la un curs de management. Apoi sunt trimis la circulatie. Si mai este o secventã care mi-a plãcut în mod deosebit în care dau peste comandantul meu (care este o femeie) în timp ce are o întâlnire. Îi dau afarã prietenul dupã care mã asez în locul lui si îi mãnânc mâncarea. Boyd poate cã a fost pãrãsit de noroc însã umorul nu si l-a pierdut în totalitate”, spune Seagal.

Pentru a o interpreta pe Mulcahy, femeia comandant cu mânã forte a sectiei de politie 15, realizatorii au ales-o pe Jill Hennessy, cunoscutã din serialul de televiziune apreciat Law and Order (Lege si ordine). “În film au loc o serie de rãsturnãri de situatie ce devin interesante datoritã faptului cã fiecare dintre personaje este atât de complicat”, observã Silver.

“Jill este o actritã fantasticã. Pe lângã faptul cã este inteligentã, frumoasã si cu un simt al umorului extraordinar, ea a putut de asemenea sã-i dea o replicã pe mãsurã lui Seagal, lucru foarte important deoarece interactiunea dintre ei ocupã o mare parte din poveste”, adaugã Bartkowiak.

Hennessy continuã: “Mulcahy este un personaj deosebit. Ea este o femeie puternicã si stie cum sã se exprime. Considerã cã nu este nevoie sã se comporte ca un bãrbat pentru a fi respectatã; este priceputã în tot ceea ce face si se simte confortabil în aceastã ipostazã. Nu se teme sã fie o femeie”.

Cu mult timp înaintea începerii filmãrilor cu actori, Seagal, DMX si restul interpretilor s-au antrenat ore în sir pentru a face fatã solicitãrilor de ordin fizic ale acestui film. Filmarea secventelor de bãtaie cu o coregrafie elaboratã presupunea ca fiecare actor sã fie în formã pentru rolul sãu, iar coordonatorul luptelor, Dion Lam, i-a pus pe actori la încercare.

În film au fost utilizate atât stilul chinezesc de Kung Fu cât si mult mai clasicul stil de arte martiale Aikido. Coordonatorii cascadelor R.A. Rondell si John Stoneham Jr. au colaborat îndeaproape cu Lam pentru a realiza secventele complexe de cascadorie.

Rondell si Stoneham, împreunã cu regizorul echipei a doua David Ellis, au mai avut de pregãtit spectaculoasele ciocniri de masini, de coordonat cãderile de la înãltime si conducerile precise, si de punere la punct a iesirilor din diversele situatii explozive din film. Numãrul ridicat al cascadelor complicate realizate în primele patru sãptãmâni de filmãri, au necesitat conlucrarea simultanã a douã echipe: echipa principalã si echipa de cascadori (sau echipa a doua).

Cu aproape douã sãptãmâni pânã la data începerii filmãrilor echipa principalã s-a deplasat la Hamilton, Ontario, în Canada, pentru a filma cursa infernalã a lui Mulcahy si Boyd de-a lungul orasului în timp ce erau urmãriti de bãietii cei rãi. În acelasi timp, dupã colt, echipa a doua filma o ciocnire spectaculoasã în care erau implicate o motocicletã, un autoturism si douã buldozere. Centrul orasului Hamilton a fost invadat de interpretii si echipa tehnicã a filmului Foc încrucisat, însã nimeni nu a pãrut a se supãra si, cu toate cã era miezul noptii, o masã de oameni se afla în apropiere pentru a-i încuraja pe actori.

Peter Weireter a lucrat la acest film în calitate de consultant tehnic pe probleme de politie. De-a lungul filmãrilor, Weireter, care a lucrat timp de 22 de ani în cadrul Departamentului de Politie din Los Angeles - 17 dintre acestia fiind petrecuti în echipa LAPD Special Weapons and Tactics (SWAT) - a fost disponibil atât pentru actori cât si pentru tehnicieni rãspunzând întrebãrilor legate de apãrarea legii. “Am încercat sã le ofer tuturor cunostintele de bazã de la care sã-si construiascã rolurile”, explicã Weireter. “Mai exact am vrut sã le împãrtãsesc cunostinte de bazã legate de metode, tactici si nu numai, pentru a-i ajuta sã dea un curs credibil povestii. De exemplu, majoritatea oamenilor nu au luat parte la un schimb de focuri în realitate, asa cã în loc sã le explic aspectul tehnic, am încercat sã le anticipez reactiile pe care le-ar putea avea în timpul unui schimb de focuri în realitate - teama pe care o implicã si emotiile care apar în timpul acelui moment dramatic”.

Scenograful Paul Austerberry si regizorul Andrzej Bartkowiak au petrecut multe ore în timpul perioadei de pregãtire venind cu o viziune de ansamblu pentru acest film. “Andrzej a vrut ca în film sã se facã simtitã prezenta unui oras foarte mare, bine stilizat”, explicã Austerberry. Asa se face cã am îndepãrtat elementele distinctive si, desi povestea se desfãsoarã în orasul Detroit, aspectul filmului este destul de universal, astfel încât actiunea poate avea loc în oricare alt mare oras”.

Culoarea a fost de asemenea vitalã pentru aspectul filmului. “Am petrecut mult timp discutând despre personaje si relatiile lor cu mediul înconjurãtor reusind în cele din urmã sã elaborãm o paletã coloristicã ce s-a putut observa pe tot parcursul filmului”, spune Austerberry. “Atât rosul cât si albastrul au jucat un rol major în stabilirea celor douã personaje principale. Culoarea lui Steven este rosul datoritã furiei si pasiunii personajului sãu, deci se pot observa accente de rosu în ambarcatiunea unde locuieste - de exemplu, acoperisul este rosu - si ori de câte ori apare el într-o secventã. Deoarece personajul lui DMX este calm, imperturbabil si misterios, am hotãrât sã-i asociem culoarea albastrã. El locuieste într-o mansardã foarte tehnologizatã, ai cãrei pereti sunt albastri, si o mare parte din garderoba sa este de culoare albastrã”.
Sinopsis
jinglebells