Călătoria lui Gruber

(2009)

Călătoria lui Gruber

Poster Călătoria lui Gruber Poster Călătoria lui Gruber

Sinopsis Călătoria lui Gruber

Mai mult
Călătoria lui Gruber

Filmul „Călătoria lui Gruber” se bazează pe realitatea vizitei la Iași a lui Curzio Malaparte, fără a fi, însă, o adaptare a romanului „Kaputt”. Realizat după un scenariu original, rezultat al propriilor cercetări ale scenariștilor Răzvan Rădulescu și Alexandru Baciu, filmul povestește vizita la Iași a celebrului ziarist și scriitor ajuns în acest oraș suferind din pricina unei severe alergii.
Filmările s-au desfășurat pe parcursul a 28 de zile atât la Iași, cât și în București. Bugetul…

citeşte
Contribuie la această pagină şi câştigă DVD-uri!
NOTA FILM
Nota IMDB: 7.1
Florin Piersic Jr. Florin Piersic Jr. Curzio Malaparte Marcel Iureș Marcel Iureș doctor Gruber Andi Vasluianu Andi Vasluianu Mircea
Răzvan Vasilescu Răzvan Vasilescu Stăvărache Costel Cașcaval Costel Cașcaval Locotenent 1 Claudiu Bleonț Claudiu Bleonț Col. Niculescu-Coca
Vlad Rădescu Vlad Rădescu Colonel Lupu Alexandru Bindea Alexandru Bindea Guido Sartori Sandu Mihai Gruia Sandu Mihai Gruia Dr. Anghel
Vezi toata distributia

Caseta tehnică

AKA

  • Gruber's Journey

Produs de

Orion FILM

Tip Ecran

normal

Distribuitorul international

Transilvania Film

Distribuit in Romania de

Transilvania Film

Țara

Ungaria, Romania

Box office Călătoria lui Gruber

Weekend premieră (31.08.2009)
  • Loc 14
  • Spectatori 399
  • Încasări (RON) 4.117,00
Total
  • Spectatori 1.815
  • Încasări (RON) 15.280,41
  • Încasări (USD) 5.208,28

Părerea criticului

Pitbull pe 01 Septembrie 2009 20:13
O satiră stinsă
O satiră stinsă - Călătoria lui Gruber
Vorba aia: oameni suntem

Temându-se, pe bună dreptate, de concurenţa altor filme româneşti (Mungiu, Porumboiu şi confraţii lor din Noua Generaţie), distribuitorii Călătoriei lui Gruber au mizat pe acest început de toamnă - fără să prevadă (nu din vina lor) o sincronizare şi mai dezavantajoasă: aceea cu Inglorious Basterds, joaca de-a W.W.2 a lui Quentin Tarantino, care la rându-i jonglează cu istoria cum îi vine pe chelie (ca să mai cruţăm demonetizata sintagmă "cum vrea muşchii lui"). Deosebirea e că Tarantino o face pe faţă, câtă vreme Radu Gabrea chiar încearcă să ne mai încarce puţin conştiinţa şi-aşa greu încercată de decenii istoriceşte ingrate, în solda actualei corectitudini politice - căci mâine, cine ştie ce va mai fi...? Ne cotropesc talibanii, şi ne pun să… citeşte

18 9
Pitbull pe 4 septembrie 2009 12:07
L-am invitat la vizionare si pe Prof. Ion Coja, care apoi mi-a trimis urmätoarea cronicä: Opriți-l pe Gabrea! – "Călătoria lui Gruber" Un act civic de imoralitate Deunăzi, la cinemateca Union a fost prezentat presei filmul "Călătoria lui Gruber", „un film de Radu Gabrea”. Caietul program difuzat spectatorilor ne avertizează: „Descoperirea lui va schimba istoria”, avertisment echivoc, nu se prea înțelege cine este insul a cărui descoperire va schimba istoria. După ce am vizionat filmul, tot în ceață am rămas. Abia după discuțiile purtate de echipa realizatorilor cu ziariștii am înțeles - am înțeles că despre Radu Gabrea este vorba, el face o descoperire care „va schimba istoria”; nu istoria aflată în derulare, ci acea istorie care ne povestește isprăvile trecutului. A schimbat-o Radu Gabrea, corectând-o cu severitate prin acest film. Filmul este de mai mulți ani gata, dar nu a ajuns încă pe ecranele românești. În schimb a fost plimbat pe la mai multe festivaluri, internaționale sau naționale, în ultimul caz fiind vorba de festivaluri evreiești. Se pare că a luat și câteva premii, în orice caz a avut o bună primire în comunitățile din America de Nord și de Sud, unde câțiva spectatori au avut ocazia să exclame impresionați și înduioșați: „Tatăl meu a fost în trenul acela”! Un filmuleț despre acest succes sud-nord-american, prezentat în preambul, ne-a oferit ocazia să constatăm că spectatorii evrei, atât de avizați asupra subiectului, au fost sensibili la modul cu totul aparte al autorului de a prezenta holocaustul... Ceea ce nu-i de colo! Aș zice că „holocaustul” este filmat așa cum s-ar vedea reflectat de sticla unei vitrine sau a unei ferestre, când se suprapun imaginile din spatele geamului cu cele reflectate, din afara clădirii... Adică suferința nu se vede, nu se aude, ci se deduce, din interferența cu o poveste banală, care abia pe la mijlocul filmului începe să se atingă cu „marele subiect”. Este meritul scenaristului, al scenariștilor, să fi propus o abordare nouă a unui subiect de care „au tras” alții până acum în toate felurile posibile, de părea imposibil de imaginat o poveste care să ne mai prindă. Estetic și emoțional. Pe mine m-a prins, mai ales la nivelul scenariului. Și, fără să mai insist asupra calităților filmului, voi spune direct că tocmai aceste calități sunt marele său defect! "Călătoria lui Gruber" poate fi emoționant și convingător, mai ales pentru publicul obișnuit, iar problema este că în felul acesta, prin capacitatea sa de a induce adânc în sufletul nostru anumite idei și o perspectiva anumită asupra acestora, filmul devine periculos în măsura în care se abate cu grație și dezinvoltură, plus ceva grosolănie (câtă putea să încapă), de la adevărul istoric – care parcă nici nu a existat, ca reper al scenariului! Dar, deh - te pui cu autonomia esteticului?!... E drept, abaterea se produce într-o direcție cu totul neașteptată... Așadar, când afli că Radu Gabrea sau altcineva a făcut un film despre „pogromul de la Iași”, te întrebi dacă acesta va menționa sau nu aspectele încă aflate în disputa istoricilor, legate îndeosebi de vinovăția evreilor care au tras (chiar au tras?) din podul caselor asupra trupelor germane ce mărșăluiau pline de avânt pe ulițele Iașiului în drum spre front, fără nicio teamă de a fi atacate într-un mod atât de nedemn... Legile războiului – căci există asemenea legi - interzic cu totul aceasta manieră lașă de a beligera! Sau, alt episod celebru, al semnalelor luminoase prin care unii ieșeni, mai evrei, mai bolșevici, ar fi orientat, tot din podul casei, bombardamentele de noapte ale aviației sovietice - aviație care se vede că a fost solidară cu victimele pogromului, căci imediat după consumarea acestuia Iașiul a fost bombardat masiv, cu o intensitate unică în istoria orașului și cu pierderi exclusiv în rândul populației civile, ca represalii pentru moartea evreilor colaboraționiști cu inamicul sovietic... Și mai sunt și alte aspecte încă neelucidate, inclusiv acela privind numărul victimelor, variabil între 500, înainte de 1990, și 15.000, după. Dar, după Gabrea, m-am întrebat: câți vor fi fost evreii în cauză?... Am mai avut și alte întrebări în cap atunci când mă îndreptam spre cinematecă, curios să văd care este „poziția” marelui regizor român. Surpriză totală din partea acestuia. Miza filmului nu propune nici una dintre aceste întrebări deja clasicizate, ci e cu totul alta: exonerarea armatei germane de orice vinovăție și răspundere pentru vestitul pogrom, lăsat să revină în întregime în palmaresul românilor. Ba chiar, autorul filmului merge mai departe și ne prezintă o categorică diferență, până la opoziție dicotomică, între militarul german – gentleman desăvârșit - și militarul român, funciarmente mitocan, mitocan de când l-a fătat coana mă-sa... Prognosticul nostru: filmul lui Gabrea (și odată cu el Gabrea însuși) va intra cu siguranță în istorie: este primul film de după 1945 care prezintă armata germană, militarul german, cu toate atributele care să-l facă simpatic spectatorilor. Ca neamț, neamț din România și de oriunde, filmul lui Gabrea te face să redescoperi mândria de a fi neamț, german, teuton, prusac get-beget. Firește, nu am nimic împotriva acestei performanțe a dlui Gabrea, stabilit în Germania de câteva decenii și, probabil, cetățean al Germaniei. Cetățean de onoare, ar merita să fie!... Deci am motive să-l înțeleg pe Radu Gabrea în filogermanismul său total, oameni suntem cu toții! În schimb, partea cu mitocănia ostașului român, a ofițerului din armata burghezo-moșierească a României, nu mai este deloc originală, merge găitan pe linia filmelor realist-socialiste din anii cincizeci. Mi-a trezit amintiri aproape înduioșătoare... Uitasem de metoda realist-socialistă de a face artă și literatură. Din când în când mi-o mai amintea câte un film american, mai hollywoodian, dar cum de ani de zile nu am mai văzut un film... Noroc cu Radu Gabrea. Este evident că aici, în scenele deloc puține, ba chiar dominante pentru film, în care subiectul este mitocănia „valahă”, autorul a ascultat comanda. Nu comanda „socială”, ca pe timpuri, ci foarte probabil comanda celui care plătește, plătește lăutarii și comandă ce muzică să i se cânte. Nimic nou! Așadar, cine a plătit lăutarii? Cam asta este întrebarea cu care ieși de la acest film. Cine și cu cât l-o fi plătit pe Radu Gabrea să facă un film în care să terfelească tot ce înseamnă apariție românească?! Nici un român nu apare în acest film măcar episodic ca personaj neutru, necaricaturizat și cu un comportament cât de cât de om normal! Pare chiar că trama filmului – criza de alergie a eroului - ar fi să ne sugereze că alergia acestui gentleman desăvârșit este la lumea românească, la peisaj... Imposibil de suportat pentru un Curzio Malaparte, atât de neamț în acest film, bântuit de toate stihiile metafizice și împiedicat de contextul moldo-valah să planeze suveran asupra lumii. Pute prea tare această lume românească și te obligă să abandonezi orice elan spiritual, impersonal!... Trec la concluzii: într-o scurtă discuție cu autorul dupa vizionare, i-am pomenit de Mihai Pelin, de la care cunosc binișor povestea adevărată a lui Curzio Malaparte, inclusiv a pogromului de la Iași. Filmul despre "Călătoria lui Gruber", în care Gruber nu face nicio călătorie, contrazice toate demonstrațiile și descoperirile făcute de Mihai Pelin, inclusiv aceea că Malaparte nu a pus niciodată piciorul în Iași... Fără să-mi răspundă la obiecție, prinzând din zbor numele lui Pelin, Radu Gabrea s-a grăbit să-mi dea vestea că lucrează la un film inspirat de cartea lui Mihai în care este relatată povestea nemților pe care 23 august 1944 i-a prins în România, un capitol de istorie complet necunoscut! Un film așadar despre drama acelor germani, care s-au trezit peste noapte că fostul aliat le devine adversar! Va fi, sunt sigur, un subiect care se va potrivi și mai bine să pună în evidență nemernicia românilor! Un film care, fac prinsoare, va face caz de teza atât de circulată în Germania și, din fericire, atât de falsă, precum că „la 23 august 1944 românii i-au trădat pe germani”, prilej însă excelent pentru vajnicul Gabrea de a se dezlănțui și mai abitir asupra precarității a tot ce este românesc... Face carieră internațională Gabrea din această marotă a sa! Și ce dulce trebuie că este pâinea astfel mâncată, mâncând „căcart” (vorba lui Romulus Vulpescu) pe seama alor tăi... E liber Gabrea să înjure și să vitupereze cu tot arsenalul artei sale. Numai că în măsura în care se dă la virtuțile și defectele unei comunități invocând argumente istorice, nu mai are voie să fie lăutar, să improvizeze după ureche, ci trebuie să mai pună mâna și pe carte și să se documneteze ca un om serios, om serios ce nu prea a fost ca autor al "Călătoriei..." Desigur că nu voi reuși eu să-l conving pe maestrul Gabrea că talentul nu scutește pe nimeni de exercițiul bunului simț și al onoarei, ar fi prea târziu să afle asta. Dar cineva trebuie să-l ajute sau să-l oblige să înțeleagă că încă un film, la fel de anti-românesc sau chiar mai, nu va mai fi un simplu eșec, ca "Călătoria..." amintită, ci iese din sfera artisticului și devine act civic de imoralitate, în cazul de față o măgărie greu de înțeles și de scuzat. E de iertat unor tineri, cum ar fi cei doi scenariști, care au în față o viață de om pentru a-și „repera” onoarea atât de afectată după colaborarea la un produs artistic aproape abject. Dar pentru o șulfă bătrână, ca maestrul Gabrea, cantonarea îndărătnică în mercenariat, făcând pe ingenuul care nu știe în solda cui a pus botul cel pofticios, nu mai putem spera decât la efectul benefic al sancțiunii. Nu mă îndoiesc că această binemeritată sancțiune se va produce chiar mai devreme, atunci când filmul va intra pe piață. Dacă va intra!... Altminteri, îl sfătuiesc pe autor, dacă este bărbatul de odinioară, să facă premiera la Iași, și să-l invite la vizionare pe Dl Mircea Radu Iacoban, cunoscutul ziarist și scriitor. Se povestește despre domnia sa că, în urmă cu ani buni, a fost plătit boierește de rabinul Moses Rozen ca să se documenteze serios și să scrie o carte despre ce a fost la Iași în 1941, iunie, în „duminica aceea”. Om de cuvînt, scriitorul ieșean s-a pus pe treabă și după vreo doi ani a predat cartea celui care o comandase, spre publicare. Se spune că după ce a citit-o, rabinul „roșu” i-a oferit autorului un preț și mai mare ca să nu publice cartea... Bun, dacă asta a fost înțelegerea, ca Iacoban să nu publice cartea, înțelegerea trebuie respectată, iar cartea s-o publice altcineva. Eu unul mă ofer s-o public eu și s-o lansăm la Iași odată cu premiera lui Gabrea-Gruber... Să vedem, care pe care! ION COJA
TI pe 1 mai 2012 10:49
Domnule Pitbull, toate ca toate, dar sa spui despre marele actor Marcel Iures ca "a jucat ce i s-a spus", in ideea ca dumnealui nu ar avea constiinta, sau ca ar fi fost nevoit sa joace acest rol, e prea de tot!

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Ordonează după
Yogy pe 04 Septembrie 2009 19:16
Un film absolut salutar, care se inscrie intr-o tendinta de reexaminare a relatiei romanilor cu evreii, dincolo de mitul majoritatii miloase si perpetuu binevoitoare ori de presiunile organizatiilor evreiesti. Este un proces interior poporului roman, care semnaleaza inceputul unei schimbari in sensul unei maturizari democratice pe care o putem obtine numai privindu-ne demonii trecutului in fata. Pe de alta parte, textul trimis de I. Coja este absolut dezgustator. Respectivul ne demonstreaza ca a imbatranit in Rau si rele. Utilizarea limbajului urii ("festivaluri evreiesti", de exemplu) ori incapatanarea de a relua teze infirmate chiar si de comisia de ancheta trimisa la Iasi de Antonescu (de exemplu, ca evreii din Iasi ar fi tras asupra soldatilor romani sau ca ar fi produs semnale luminoase) il plaseaza pe Coja intr-un ridicol egalat doar de ridicolul afirmatiilor pe care le-am… citeşte
6 19
Pitbull pe 5 septembrie 2009 11:18
I-auzi bräu'! "festivaluri evreiesti" = limbajul urii! Copile, ai o problemä! Te pomenesti cä la tine "festivaluri rusesti" = limbajul aseptärii, "festivaluri frantuzesti" = limbajul dezamägirii, " "festivaluri indoneziene" = limbajul afectiunii, "festivaluri canadiene" = limbajul nedumeririi, si alte asemenea ombinatii demne de pana unui Urmuz, domnule Emil Gayk! Pe de altä parte, nici nu mä mir cä unor lifte vândute pe treizeci de USD, o mizerie ca "Gruber" pute a "film salutar", iar onestitatea si patriotismul înseamnä "a îmbätrâni în rele". Iti urez sä întineresti în bune... ...le traditii ale minciunii si trädärii de tarä. Succes în viatä si peste hotare!
Judex pe 5 septembrie 2009 11:41
Ursulina lu' tata, cand vorbesti de personaje grotesti care produc texte grotesti banuiesc ca te referi la scenaristii filmului. Gresesti, sunt niste baieti extraordinari!!! Castiga si ei o paine cinstita, cam imoraliceste, dar e criza... La fel si Gabrea. Unii au scris dupa dictare, celalalt a scris dupa directive. Eu ma minunez cat de jalnic a ajuns acest neam, care se autoflageleaza din snobism. Adica vine Mailat peste sora-ta, ti-o omoara si-i ia casa, tu te duci sa-l pedepsesti, rudele lui sar la tine cu topare si sabii ninja, reusesti sa dobori magraonii, iar peste catva timp mailatul vine cu bani de la Cioaba si-i da lu' Gabrea sa faca un film despre cat de rau si imbecil si bou si vaca esti tu si cum el e o victima si tu l-ai discriminat. In consecinta, copii tai isi vor pune cenusa in cap, nu-i asa? Pai asta a facut filmul asta, Yogy, mestere.
zatyy pe 06 Septembrie 2009 22:32
am tras o concluzie : romanul se pricepe doar la drame ...la filme istorice , la filme la care iti sta mintea in loc , ....se face multa publicitate pe seama lor dar pana la urma realizezi ca ...surpriza : filmu e tot DRAMA ....drama ,drama si iar drama ...nimic interesant , nimic captivant ....ci doar o alta drama romaneasca
5 9
Wonka pe 30 August 2009 19:45
Nu ms
O alta drama romaneasca , deja sunt satul de ele .
5 11
ooo333 pe 31 august 2009 14:08
in sarsit sunt de acord cu tine !
Wonka pe 30 septembrie 2009 14:50
bogdan cel viteaz ... patriotismul asta , bat'o vina , scz daca te'am jignit mie sincer mila de tine :( , hai papapa
valigeo96 pe 01 Septembrie 2009 15:19
Iar un film romanesc de prost gust !?
Filmele romanesti mi se par aiurea,nici un film de actiune(cel putin unul bine regizat)sau cu un subiect cat de cat impunator,deja ar trebui sa aiba alta fata sistemul cinematografic romanesc dar au ramas ca la filmele cu Decebal.Asta e...
4 8
kickboxing_84 pe 16 Noiembrie 2009 20:07
Sa-i gasim o prietena pitbull-ului !!
Prietene virtual, cate scurtmetraje ai la activ ?..cate camere video ai luat in mana ?...cate aparate foto ?....Ce-mi place mie romanul care asta mereu care scuipa impotriva vantului... E o binecuvantare sa mai dai din cand in cand si peste un asemenea exemplar pentru a nu cumva uita din ce neam faci parte.
3 5
sabi pe 16 August 2009 22:41
Foarte bun
Un film care m-a impresionat anul trecut la Anonimul si despre care inca mai povestesc
3 18
sabinalin pe 09 Mai 2011 17:52
Moarte printre hohote de ras
Regizorul Radu Gabrea isi traieste in ultima vreme "a doua tinerete" regizorala. Dupa valorosul "Cocosul decapitat", regizorul veteran abordeaza cu curaj un subiect foarte sensibil din istoria poporului roman, un subiect sensibil care,ca toate problemele care nu ne convin,este ocolit cu obstinatie. Chiar daca ceea ce s-a intamplat cu evreii in Romania in timpul celui de-al doilea razboi mondial nu se compara cu ceea ce au patit urmasii lui Moise in lagare precum Auschwitz, se cunoaste faptul ca,din nefericire,si la noi s-au comis crime impotriva umanitatii. Episodul prezentat in film este revelator pentru ce se intampla in vreme de razboi cand ordinele se executa,nu se discuta,iar omul devine cantitate neglijabila. Radu Gabrea povesteste elegant,neostentativ,si reuseste sa alterneze foarte bine momente de un comic irezistibil cu secvente tragice care iti ingheata sangele in vine. Moartea… citeşte
2 4
cooper pe 09 August 2009 10:13
hmmm ... un film romanesc ... Interesant ... din trailler pare bunicel
2 16
balta67verde pe 25 Octombrie 2016 12:50
Cartea merita citita, e buna. Filmul e slabut.
Un film pur politic. Gabrea era convins ca daca face un film despre pogromul de la Iasi, are multe premii ca si asigurate. S-a inselat amarnic. Filmul e plictisitor, teatral, artificial si uneori penibil. Nu negam existenta unor capitole rusinoase si triste din istoria Romaniei dar nici sa-ti bati joc nu merge. Oamenii nu sunt prosti ! p.s. Cartea lui Curzio Malaparte e buna. Merita citita.
1 0
Mariannaa pe 15 August 2014 12:50
Se vede diferenta fata de un film strain, insa este interesant si merita vizionat, mai ales daca ai ceva cunostinte despre evenimentele la care face referire filmul.
1 1
Ioan777 pe 13 Septembrie 2011 17:51
iarasi strainii ne rescriu istoria ...
Cand e vorba de corectitudine si adevar istoric
iar el a fost incalcat in mod flagrant in filmul lui,
chiar si cel mai genial regizor ar trebui sa-si dea palme in public.
E ca si cum cineva ar scuipa pe mormantul cuiva drag.
Problema multor romani destepti (de exemplu buni profesionisti pe felia numita cinema)
este aceea ca sunt inculti la capitolul Istorie
si nu sunt suficient de atenti la scala adevaratelor valori umane.

1 2
rodicac pe 15 Septembrie 2009 21:58
citisem acum cateva zile o parere de-a domnului Ion Coja. am cautat-o acum si nu o mai gasesc... :-?? retinusem eu gresit si de fapt nu aici fusese postata sau a fost scoasa?
1 2
Pitbull pe 5 octombrie 2009 12:39
Nu, e aici - sus, postatä de mine însumi, ca un comentariu al cronicii.
TI pe 01 Mai 2012 11:01
mesajul filmului e clar:
Oameni buni! fiti atenti ca din ignoranta, indiferenta, sau comoditate, puteti genera lucruri oribile, care pot ajunge pana la crime!
Nu inteleg de unde aceasta ura viscerala a lui Pitbull, care-ncearca sa transfere ura sa impotriva evreilor asupra realizatorilor filmului, (care de altfel este bazat pe documente si pe marturia jurnalistului italian) si simte nevoia sa-l aduca in ajutor si pe Ion Coja, cu ale sale elucubratii bine-cunoscute.

1 3
Itinerary pe 11 Septembrie 2010 16:46
poate mai trebuie sa-l vezi inca o data???
doar daca il vezi in cinematograf. nu-i un film de History TV... e scris foarte bine, regizat foarte bine si jucat genial. de altfel poti vedea si bucatele din realitatea actuala pe care se pare ca o ... mostenim de foarte mult timp
1 3
Radu47hitman pe 21 Noiembrie 2009 16:17
Descriere film:
In timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, pe data de 22 iunie 1941, armatele Germaniei si Romaniei ataca Rusia Sovietica. Sapte zile mai tarziu, corespondentul de razboi italian de pe langa trupele Wehrmacht-ului Curzio Malaparte, care lucreaza pentru publicatia "Corriere de la Sera" si este prieten cu Benito Mussollini, soseste in nordul Moldovei pentru a fi cat mai aproape de linia frontului. Suferind de o alergie suparatoare, Curzio Malaparte il cauta pe un renumit medic alergolog din Iasi pe nume Josef Gruber, care isi facuse studiile la Forenta, dar nu reuseste sa il gaseasca.

Primind tot felul de informatii contradictorii despre soarta renumitului doctor Josef Gruber, care fie a fost deportat impreuna cu alte cateva mii de evrei ca urmare a pogromului antisemit desfasurat cu cateva zile in urma, fie zace pe fundul unei gropi comune, Curzio Malaparte apeleaza in… citeşte

1 3

Spune-ţi părerea despre Călătoria lui Gruber

Pentru a scrie un review trebuie sa fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Vezi şi:  filme noi drama
Liste cu Călătoria lui Gruber
Îţi place sau deteşti acest film? Adaugă-l într-o listă!
jinglebells