Articole Che: Part Two

(2008)

Che: Part Two

Despre film

Laura Bickford:

Am consacrat trei ani de cercetări proiectului Che - Partea a doua. Ideea originală a fost de a explora foarte detaliat o parte din viața lui Che. Dar dacă ne-am fi limitat la Che - Partea a doua nu am fi clarificat motivele care l-au făcut pe Che să se predea în Bolivia. Atunci ne-am hotărât să integram în scenariu Cuba și vizita la New York a lui Guevara. Structura a luat o anume amploare care ne-a determinat să facem două filme.

Atunci când Benicio și cu mine am început să ne ocupăm de proiect, diverși scenariști ne-au oferit serviciile lor. Peter Buchman, care a scris Alexandre, ne-a fost recomandat. El și-a consacrat un an întreg pentru a studia toate cărțile disponibile înainte de a începe scenariul. El este cel care și-a dorit să evoce nu numai Bolivia, dar deasemenea și Cuba și New York.

În ochii lui Steven și Benicio, una din dificultățile majore ale scenariului ținea de bogăția informațiilor obținute pe lângă mulțimea de oameni care ne-a relatat experiențe personale fascinante. Cum să condensezi asta fără a dăuna amplorii epice a acestei povești? Mare provocare!

Fiecare scenarist a fost gata să-l ajute pe Steven să scrie o proprie versiune, a noastră avea să mai întârzie un an. Atunci Peter ne-a reamintit că a făcut deja cercetarea. Îi suntem profund recunoscători deoarece ne-a ajutat într-un mod strălucit să structurăm filmul.

Peter Buchman:

La sfârșitul anului meu de cercetări, i-am spus Laurei că aș fi fericit să lucrez o zi cu Steven.
Au trecut doi ani jumate și am ajuns în sfârșit la New York. Principala mea grijă a fost episodul bolivian, singurul care a constituit epilogul tragic al unei povești care trebuia să fie în primul rând clarificată.

Atunci am regrupat într-un singur scenariu trei linii narative: viața lui Che și revoluția cubaneză; declinul său; călătoria sa la New York și discursurile sale la Națiunile Unite. A trebuit să păstrăm în scenariu o poveste foarte bogată și un pic riscantă: de fiecare dată când condensați conținutul, îl deformați. Riscurile au fost mari. Am încercat tot timpul să alipesc ceva poveștii, dar în acest caz mai precis încă ne mai întâlnim în fiecare câmp de genuri cu poziții extrem de tranșate.

După o perioadă de meditație, Steven a descoperit că un singur scenariu nu va permite să acopere cele trei linii imaginate. A avut o idee, să facă două filme.Știind că lucrări importante de renovare au fost prevăzute la Națiunile Unite, am început să filmăm discursul oficial al lui Che în fața Ansamblului General în 1964.

“Nu este acesta un instant istoric pentru filmul nostru, de care ar trebui să ne bucurăm?” mi-a spus Laura. Eu i-am răspuns cu entuziasm: “Da, dacă nu mă duceam singur acasă ca să scriu două scenarii!” Căci trebuia să regândesc imediat toată structura episodului cubanez în care am oferit o versiune foarte condensată. Astfel că trebuia să te întorci în acel trecut, proces la care au fost strâns asociați Steven, Benicio și Laura”.

Note de producție Nominalizări:
jinglebells