Articole Begin Again

(2013)

New York Melody

Despre producție

"Dacă muzica este hrana dragostei, atunci cântați!," scria William Shakespeare acum peste 400 de ani, amintindu-ne de felul în care muzica ne poate inspira, vorbind emoțiilor noastre într-un fel mai profund decât ar face-o cuvintele. Așadar nu e de mirare că cinematograful a îmbrățișat și folosit muzica pentru a dezvolta legătura puternică a poveștii de pe ecran cu spiritul uman. Nimeni nu știe asta mai bine decât regizorul John Carney, al cărui film din 2006, ONCE, a devenit revelația Festivalului de film Sundance, a câștigat premiul Independent Spirit pentru cel mai bun film străin, a obținut o nominalizare la premiul Grammy pentru coloana sonoră și premiul Academiei pentru cel mai bun cântec original, pentru balada romantică "Falling Slowly" (compusă și interpretată de cei doi potagoniști ai filmului, Glen Hansard și Marketa Irglova.) Ulterior, adaptarea filmului pentru scena teatrală a primit premiul Tony pentru cel mai bun muzical.

Acum, Carney a aplicat perspectiva sa unică asupra orașului New York pentru a regiza un alt film, care dovedește puterea pe care o exercită muzica asupra vieții și destinului a două suflete aflate în agonie. În BEGIN AGAIN, Dan Mulligan (interpretat de Mark Ruffalo), un bărbat care lucrează în domeniul înregistrărilor muzicale se află în impas atât cu căsnicia și cariera, cât și în relația cu fiica sa. Dar în acest moment disperat al vieții sale, el aude o melodie extrem de expresivă, cântată de către Gretta (Keira Knightley), o muziciană necunoscută, care se află pe punctul de a-și abandona cariera artistică, din cauza inimii rănite și a frustrării. Ei sunt o pereche ciudată, formată într-un moment de inspirație și disperare, care devine un parteneriat muzical și apoi o adâncă prietenie, care le va schimba complet viața.

Pentru Carney, ideea acestui film a pornit de la relația dintre Gretta și prietenul ei muzician Dave (interpretat de Adam Levine din "The Voice" și Maroon 5). "Vroiam să fac un film despre doi oameni care lucrează în același domeniu artistic și despre ceea ce se întâmplă cu relația lor atunci când unul dintre ei își ia zborul. Ce se întâmplă cu încrederea și loialitatea atunci când intervine faima?" În același timp, pentru a reda complicațiile unei astfel de povești, Carney s-a inspirat din propriul său parcurs de muzician profesionist.

"John este un regizor de talent," afirmă Ruffalo, care are o nominalizare la Oscar. "Mi-a plăcut la nebunie ONCE și am fost încântat să vorbesc cu el despre filmul actual. El face o treabă grozavă atunci când aduce muzica în lumea filmului, fără însă a realiza un muzical tradițional. El e un fel de John Cassevetes al muzicalurilor cinematografice."

Cealaltă protagonistă, Keira Knightley, recunoaște că este renumită în special pentru filmele de epocă. "Personajele interpretate de mine mor în aproape toate filmele pe care le-am făcut în ultimii cinci ani," glumește ea. "M-am hotărât că vreau să fac un rol în care să nu mai fie atâtea frământări și care să un se mai termine în moarte, dacă se poate. Și aici sunt niște frământări emoționale, dar finalul găsesc că e incredibil de plin de speranță. Găsești foarte de rar asemenea filme, pline de speranță."

Relația dintre Dan și Gretta este complexă. Dan încearcă încă să repare mariajul lui cu Miriam (Catherine Keener), în timp ce Gretta speră că relația ei cu Dave va rezista succesului pe care acesta l-a repurtat de curând. În loc să pedaleze pe relația lui Dan și Gretta, care evoluează, în mod predictibil, de la prietenie la dragoste, BEGIN AGAIN insistă pe intensitatea acestei legături și pe modul surprinzător în care le schimbă viața celor doi protagoniști. Legați de hotărârea lor de a aduce muzica Grettei la viață, prin înregistrarea ei inedită - care folosește ca fundal sunetele și ritmurile orașului New York - ei se trezesc implicați în viața sentimentală a celuilalt, neștiind cum se vor trasa granițele dintre prietenie, parteneriat și potențiala iubire. "Este o relație ciudată," observă Knightley. "Aceștia nu sunt doi oameni care se găsesc unul pe altul. Totul se petrece într-un moment ciudat din viața lor, iar fiecare din ei va fi pentru celălalt exact balsamul de care are nevoie."

Având un scenariu extrem de puternic, Carney a reușit să atragă la proiect o paletă largă de artiști, atât veterani cât și nou-veniți, din multe zone ale industriei de divertisment. "Ceea ce am obținut a fost o combinație incredibilă," observă producătorul Anthony Bregman. "Pe lângă Mark Ruffalo și Catherine Keener, care au în spate o experiență de mulți ani, și Keira Knightley, care a fost nominalizată la Oscar și a realizat filmele din seria PIRATES OF THE CARIBBEAN, îi mai avem alături de noi și pe Hailee Steinfeld, din TRUE GRIT; pe James Corden, de la British TV, care a câștigat de curând premiul Tony; sau oameni din industria muzicală, cum ar fi Adam Levine, din Maroon 5, CeeLo Green și Yasiin Bey (cunoscut și sub numele de Mos Def.) Se întâlnește foarte rar o asemenea combinație de artiști provenind din diferite domenii, care să joace cu toții în același film."

Într-adevăr, distribuirea unor actori cum ar fi Knightley, care nu e cunoscută pentru talentele ei muzicale, alături de cântăreți, cum ar fi Levine sau Green, care au puțină experiență actoricească, ar putea fi o provocare pentru mulți cineaști. Dar atât actorii cât și echipa de filmare au fost de acord că această combinație și colaborare s-a dovedit a fi extrem de productivă, dacă nu chiar magică. "N-am mai făcut nimic de genul ăsta," recunoaște Knightley. "O parte dintre bucățile muzicale nu au fost gata până când nu am sosit la New York. Eu am lucrat cu un profesor de canto pentru a găsi sunetul potrivit personajului meu, dar două sau trei dintre cântecele Grettei n-au fost gata decât în ziua în care le-am înregistrat, așa încât... ne-am aruncat în valuri și am sperat că vom pluti. E o vorbă în teatru care spune cam așa: "Va fi bine în seara premierei." Până acum, se pare că totul a mers bine." Această părere modestă despre talentul ei muzical este contrazisă de către partenerul ei de pe ecran: "Keira e fantastică," spune Ruffalo. "E o plăcere să lucrezi cu ea, care, în plus, este și o cântăreață talentată."

"Keira a adus o dimensiune în plus scenariului," spune Carney. "Dintr-o dată aveam de a face cu o relație britanico-americană, ceea ce adăuga o dimensiune nouă și un ton cu totul diferit față de un film în care distribuția este pur americană sau chiar new-yorkeză. Ca realizator de film, eu am utilizat puterea și talentul actorilor, așa încât pot spune că Mark și Keira au dat filmului adevărata formă. Ca regizor, eu valorific talentul artiștilor mai mult decât este scris în scenariu. Dacă nu-i valorifici pe ei, comiți o mare greșeală."

Deși e obișnuit să se afle în fața camerelor de filmat, mai ales pentru show-ul NBC "The Voice" unde a apărut timp de mai multe sezoane, celebrul cântăreț Levine n-a încercat actoria până când nu a fost abordat de Carney pentru rolul lui David. "Propunerea de a juca în film a fost o onoare pentru mine, iar îndată ce l-am citit, m- am îndrăgostit de scenariul său. Faptul că John a crezut în mine, a fost ceva extraordinar," spune el acum. "John a văzut ceva în mine care semăna cu personajul – nu pot să știu dacă asta mă avantajează sau nu, dar nu aș fi acceptat să joc în film dacă nu m-aș fi simțit apropiat de scenariu. Îmi place tonalitatea lui John – el este muzician și cred că are sensibilități de muzician, așa încât ne înțelegem de minune."

"Muzica și actoria sunt asemănătoare," spune legendarul Green, un alt veteran al show-ului "The Voice" care interpretează rolul lui Troublegum, unul dintre artiștii promovați anterior de Dan, care acum îl împrumută cu bani, pentru a putea produce albumul Grettei. "În ambele, trebuie să redai emoția pe care o ai în studioul de înregistrări sau pe platoul de filmare. În toate există un ritm: și în vorbire, și în mișcare și în acțiune. Aceste arte sunt înrudite." În ceea ce privește propria lui prestație, Green este precaut - nu știe dacă a interpretat în mod credibil un star hip-hop: "Nu știu dacă am interpretat bine, sau dacă am făcut treabă bună," spune el zâmbind, "dar cei de pe platou m-au făcut să mă simt în largul meu. Mark Ruffalo spune că a fost bine, așa că sper că va fi bine."

Actorul britanic de teatru și TV, Corden, care joacă rolul lui Steve, un prieten de-al Grettei din orașul natal, care o va ajuta de asemenea să-și facă albumul, dă cea mai bună definiție a distribuției mixte. "Actorii și muzicienii sunt la fel," explică el. "Cred că toți actorii își doresc în secret să devină muzicieni, iar toți muzicienii doresc să devină actori, într-o bună zi. Nu știu de ce, dar am constatat că acest lucru e valabil la toți actorii și cântăreții pe care i-am cunoscut. Probabil fiindcă muzicienii îi văd pe actori și-și spun: ‘n-ar fi grozav să fii altcineva măcar pentru o zi?’ Iar actorii îi ascultă și-i privesc pe cântăreți și se gândesc: ‘n-ar fi grozav să te arăți lumii așa cum ești și să ai libertatea de a juca propriul tău rol?’

Și Steinfeld a învățat să cânte la chitară. Ea a obținut o nominalizare la Oscar pentru rolul jucat anterior în filmul fraților Coen' TRUE GRIT" alături de Jeff Bridges și Matt Damon. Hotărâtă să accepte numai roluri care îi oferă provocări, fără a interfera cu viața ei de adolescentă, Steinfeld a fost încântată să participle la filmul BEGIN AGAIN. "Nu m-am plictisit niciun minut. Nu e ușor să reunești un grup de oameni de această factură," afirmă ea. "John m-a ajutat enorm - când îl auzi pe regizor că te laudă pentru ceea ce faci, te simți minunat." Steinfeld a învățat să cânte la chitară pentru rolul lui Violet, care, datorită asemănării cu Gretta, se transformă dintr-o morocănoasă într-o adolescentă matură care știe să repare punțile rupte dintre ea și tatăl său.

Pentru realizarea visului Grettei trebuia compus un număr de cântece care să reflecte atât mai multe genuri ale muzicii actuale, cât și trăirile interioare ale personajelor. Trebuia să fie niște cântece care să-l inspire pe Dan să le înregistreze în aer liber, în New York City. Ele un puteau fi doar balade, sau cântece de dragoste ușor dansabile. Ele trebuia să sugereze atmosfera și pulsul celei mai vibrante metropole americane.

Deși ar putea părea contraproductiv, Carney a amânat scrierea cântecelor cât a putut de mult, dorind să fixeze personajele prin dialoguri și acțiune înainte de a adăuga muzica, care să completeze și să susțină scenariul. Aceasta însemna că actorii citeau un scenariu în care era marcat doar locul cântecelor, fără ca să existe versurile sau melodiile cântecelor respective. "Era un fel de a spune ‘aveți încredere în mine’," recunoaște Carney. "E tot ce poți spune despre un cântec care nu există. Datorită faptului că am câștigat Oscar-ul pentru ‘Falling Slowly’ din filmul ONCE, oamenii au avut încredere în mine. După ce a fost gata scenariul, am vorbit cu o mulțime de artiști și compozitori. Vroiam ca muzica să difere față de ONCE – chiar dacă Glen a scris și el un cântec pentru noi, până la urmă. Dar m-am gândit ce ar fi dacă Gretta ar fi mai puțin înclinată spre folk și mai mult spre pop, ar semăna mai mult cu Burt Bacharach? Simon Carmody m-a pus în legătură imediat cu Gregg Alexander, care provine din formația New Radicals. Gregg a compus niște cântece minunate, și până la urmă treaba a căpătat o turnură foarte bună."

O altă mare provocare a filmului a fost aceea de a avea imagini la fel de frumoase ca și muzica de pe coloana sonoră. "New York este un personaj important în film, așa încât s-a desfășurat o muncă asiduă de prospectare a unor locații unde se putea înregistra muzică," explică scenograful Chad Keith. "Am vrut să prezentăm New York-ul în mod diferit, dar cât mai realist, astfel încât să realizăm o combinație de decor epic cu sunet inedit."

"Filmul este o scrisoare de dragoste adresată orașului New York, scrisă de un irlandez, care trăiește în Dublin," afirmă producătorul Anthony Bregman. "În scenariul original, afecțiunea și aprecierea pentru New York se simțea în fiecare pagină. Totuși, în film devine aparent faptul că realizatorul a venit la New York, a locuit o vreme, a cunoscut anumite locuri sau străzi de care s-a îndrăgostit. Evoluția scenariului a survenit pe parcursul alegerii locațiilor, a drumurilor pe care le-a făcut John pe bicicletă, cutreierând orașul pentru a-l cunoaște mai bine și pentru a revedea locurile de care se îndrăgostise."

Și actorilor le-a plăcut ideea de a filma pe străzile orașului New York. "Îmi place să lucrez acolo și faptul că New Yorkul este un oraș imprevizibil," recunoaște Ruffalo. "El are o viață proprie, iar dacă i te împotrivești, orașul te va ucide. Dar dacă te lași dus de val, ți se pot întâmpla lucruri magice. E un loc special pentru artiști și pentru îndrăgostiți, iar pentru povestea noastră se potrivește de minune."

"Vremea a fost cam caldă și umedă, dar ne-am simțit bine acolo," recunoaște Levine, care a crescut și și-a clădit cariera în sudul Californiei. "Înainte nu mă împăcam cu New York-ul," spune el. "Totuși mi-am dorit întotdeauna să am o experiență de neuitat la New York. Filmările pentru acest film reprezintă cea mai lungă perioadă de ședere a mea la New York, iar la încheiere am simțit că am avut parte de experiența pe care mi-o doream. Pot să spun cu mâna pe inimă că am petrecut de minune, iar asta m-a făcut să gândesc că ‘aș putea s-o repet!’"

Corden, care a obținut premiul Tony pentru cea mai bună interpretare la scurtă vreme după ce a inceput să joace în film, a avut șansa de a se obișnui cu New York-ul și prin urmare a întâmpinat cu entuziasm turnarea acestui film. "M-au trecut fiorii," recunoaște el. "Eu sunt unul dintre marii fani ai New York-ului. Imi plac multe dintre filmele care se petrec la New York. Am stat acolo o vreme și am văzut echipe de filmare pe stradă, ceea ce m-a făcut să gândesc: ‘să filmezi la New York trebuie să fie cel mai grozav.’ Sunt încântat să spun că nu am fost dezamăgit. A fost ca un fel de vis care a devenit realitate."

"Mă dau în vânt după cântecele de inimă albastră," afirmă Corden. "Am o mulțime și de fiecare dată când le ascult, mă cuprinde nostalgia. Asta e cea mai mare calitate a muzicii, că te transportă în altă lume. Deseori simți că atunci când îți e frântă inima, sau ești disperat, muzica te ajută să-ți dai seama că un străin, complet necunoscut ție, ar putea avea același sentimente ca și tine."

Având la activ două filme care folosesc în mod creativ și novator muzica, Carney reflectează asupra genului cinematografic pe care pare să-l fi reinventat. "Îmi plăceau muzicalurile când eram tânăr. Îmi dădeau bucurie," își amintește el. "Este un lucru greu de realizat în cinematografia de azi. Industria are tendința de a face filme grandioase, dar care sunt universal valabile sau fără o identitate concretă... Toate ar fi bune, dacă trendul un i-ar dezavantaja pe cei care vor să vadă altceva, care nu vor să-I vadă doar pe Batman sau Transformers. Muzicalul este chiar la mijloc. El poate fi un film despre lucruri concrete și interesante. Muzica este un element universal care reunește individualitățile din public. Fiecare vrea să trăiască experiența aflându-se în mijlocul publicului, fără însă a-și primejdui propria estetică."

"Pare greu de acceptat," concluzionează Levine, "dar filmul pune această întrebare: poate un cântec să-ți salveze viața? Eu cred că energia pe care o simți atunci când asculți un cântec la care vibrezi emoțional, îți poate schimba viața, salvând-o într-un fel. Muzica mi-a salvat viața, pentru că o iubesc atât de mult și pentru că nu știu ce m-aș face fără ea."

Sinopsis Despre distribuție și realizatori
jinglebells