Articole Ballistic: Ecks vs. Sever

(2002)

Ecks contra Sever

Despre productie

„Ballistic: Ecks vs. Sever” s-a nãscut din fascinatia scenaristului Alan McElroy pentru „povestile care se ascund in spatele buletinelor de stiri. Chiar daca este sau nu adevãrat”, spune el, „cei mai multi dintre noi cred ca trãiesc intr-o lume dominata de spionaj si misiuni sub acoperire, care se desfasoara pe scena internationala”. Scenaristul a ales Defense Intelligence Agency (DIA), o organizatie guvernamentala a Statelor Unite care exista si in viata de zi cu zi, desi este necunoscuta marelui public, pentru a spori atmosfera de mister care-i învãluie pe agenti si agentiile de care apartin. A dorit sa evite folosirea unor formatiuni guvernamentale deja prea des întâlnite in filmele de acest gen. In realitate, DIA a devenit operationala in 1961. Având mai mult de 7000 de functionari civili si militari raspanditi in întreaga lume, DIA este o agentie a Departamentului pentru Apãrare care se ocupa cu sprijinul actiunilor de lupta, fiind un membru important al retelei americane de spionaj. „Dar ati auzit vreodatã de ea?”, subliniazã McElroy, amuzat. Regizorul Kaos se numãra printre cei care nu au auzit niciodatã de DIA înainte de a se implica in „Ballistic: Ecks vs. Sever”, dar spune ca insasi anonimitatea organizatiei o face perfecta pentru acest film. „Adevãrul este ca habar n-am cu ce se ocupa acesti oameni”, spune el cu binecunoscutul sau simt al umorului, „dar in film ei fac ce le spune scenariul. Tinand seama de faptul ca ii prezentam pe unii dintre agentii lor ca fiind baietii rai, sper sa nu mã trezesc cu ei in fata usii intr-o zi.” Omniprezentele teme ale secretelor, motivelor ascunse si întrebãrilor fara rãspuns-legate nu numai de eroii povestii, ci si de agentiile pentru care lucreazã, contribuie in a realiza ceea ce Kaos descrie ca fiind „stilul negru, de atmosfera, al filmului”.Oricât de mult ar fi apreciat elementele de actiune ale filmului, Kaos a mai fost interesat si de dinamica relatiei dintre cele doua personaje principale, care diferã prin felul in care isi privesc misiunile, dar sunt egale in ceea ce priveste puterea. „Sever este o rãzboinica de temut”, spune el. „Teoretic, ea nu poate fi oprita. Dar Ecks este un om fara limite, el nu poate concepe înfrângerea. De fiecare data când cei doi se confrunta, nu poti sa stii cine va fi-sau nu-in avantaj in secunda care urmeazã.”
Chiar la aceasta tensiune dramatica s-a gândit si McElroy atunci când a creat personajele, pe care le descrie ca fiind „forte irezistibile in calea cãrora nu sta nimic”, tensiune pe care Kaos o exploateazã la maximum, aruncându-si eroii intr-o serie de confruntãri mortale. Chris Lee, producãtorul filmului „Final Fantasy”, a fost mai înainte sef de productie la Columbia/TriStar Pictures, iar in timpul acestei colaborãri, studioul a distribuit pelicule castigatoare ale Premiilor Academiei de Film, ca „Philadelphia”, „Jerry Maguire” sau „As Good As It Gets”. Dupã ce a parasit studioul pentru a deveni producãtor independent, „Ballistic: Ecks vs. Sever” a fost unul dintre primele scenarii care i-au atras atentia. El isi dorise de mult sa lucreze alãturi de Kaos, un tanar regizor extrem de talentat, al cãrui film de debut, „Fha”, distribuit in 1998 in tara natala a creatorului sau, Thailanda, ramane unul dintre cele mai vizionate filme din aceasta tara. Lee si-a dat seama ca „Ballistic” era cel mai bun proiect pentru a initia aceasta colaborare. „Fha” este remarcabil din mai multe motive”, spune Lee. „Costurile de productie au fost de aproximativ 500,000$, iar filmul arata de parca ar fi avut un buget de 50,000,000$. Era clar ca regizorul stia ce sa facã cu camera si cum sa spunã o poveste. A profitat la maximum de fiecare scena.” Kaos (a adoptat porecla monosilabica data la Colegiul Emerson din Boston de cãtre colegii care nu-i puteau pronunta întregul nume, Wych Kaosanayanda) era in cãutarea unui film de actiune cu care sa-si facã debutul in America, iar „Ballistic: Ecks vs. Sever” întrunea toate conditiile necesare. Împreuna cu Lee, a modificat putin scenariul înainte de a-l supune atentiei celor de la Franchise Pictures; proiectul s-a bucurat de adeziunea lui Elie Samaha si Andrew Stevens, din a cãror colaborare anterioara a rezultat „Zigzag”, „Heist”, si „The Big Kahuna”. Intre timp, Kaos a început sa exploreze multitudinea de variante vizuale oferite de scenariu, gândindu-se cum sa vizualizeze diferite scene pentru a obtine un maximum de impact din „incredibilele secvente de actiune si personajele cu adevãrat puternice” oferite de povestire. Adevãrat fan al filmelor de actiune, Kaos recunoaste ca a fost influentat de stilul peliculelor politiste americane din anii ’70, vãzând „Ballistic: Ecks vs. Sever” din perspectiva inovatoare a efectelor speciale din aceste filme. Kaos si Lee au hotãrât de comun acord ca stilul si caracteristicile povestii cereau ca dialogul dintre personajele principale sa fie abia schitat. Acest lucra accentua aura de mister din jurul eroilor si al actiunilor acestora. Datorita restrictiilor de dialog, era important ca producãtorii sa distribuie actori care pot sa transmitã sentimente si emotii fara ajutorul cuvintelor.
Despre distributie
jinglebells