Întoarcerea în Havana, emoţionant

de Ştefan Dobroiu în 17 Aug 2015
Filmul premiat al lui Laurent Cantet, o ocazie pentru revizitarea trecutului

Este uimitor cum un film despre cinci oameni de la celălalt capăt al lumii poate declanşa amintiri extrem de familiare românilor. Întoarcerea în Havana este mai degrabă o reîntoarcere în trecut, o anulare a câtorva decenii de capitalism şi o reactivare a unor stări de spirit pe care românii au încercat timp de un sfert de veac să le dea uitării. Astfel de madlene cinematografice sunt atât de rare, încât îţi recomandăm să-i dai o şansă filmului lui Laurent Cantet premiat anul trecut la festivalul de la Veneţia şi prezent de vinerea trecută pe marile noastre ecrane.

Un interviu exclusiv cu regizorul Laurent Cantet, aici.

De un minimalism perfect controlat, Întoarcerea în Havana ne poartă pe un acoperiş din capitala Cubei. Este locul unde Tanía (Isabel Santos), Rafa (Fernando Hechavarria), Amadeo (Néstor Jiménez) şi Aldo (Pedro Julio Díaz Ferran) au toate motivele să se bucure de o după-masă însorită: Amadeo a revenit în Havana după 16 ani de exil spaniol. Mai târziu li se va alătura şi Eddy (Jorge Perugorría), un al cincilea prieten, la timp pentru a rememora amintiri mai mult sau mai puţin plăcute.

Da, Întoarcerea în Havana este un film greu, foarte vorbit, despre realităţi care la prima vedere ai avea impresia că nu te privesc. Dar nu este deloc aşa, iar premiera de vineri îţi va retrezi curând amintiri pe care poate nu le-ai trăit personal, dar care altor cunoscuţi ai tăi le sunt mult prea familiare. Întoarcerea în Havana este un film despre trecut, despre cum ni-l amintim şi cât de mult îl edităm atunci când îl readucem la viaţă. La un nivel mai larg, este despre cum omul simplu poate foarte suferi din cauza unui sistem politic care îl ignoră în căutarea unui extrem de discutabil mai bine comun.

Puţine sunt ţările în care Întoarcerea în Havana să poată fi primit mai intim şi intens decât în România. Şi mai puţine sunt naţiunile supravieţuitoare de comunism mai leneşe decât a noastră la exorcizarea demonilor din trecut, dat fiind că de-abia la 25 de ani de la revoluţie a fost condamnat la închisoare primul torţionar al regimului trecut.

Fără a comenta situaţia politică din România, trebuie să remarcăm eficienţa cu care Întoarcerea în Havana explorează diferite atitudini ale oamenilor în faţa indiferenţei sau abuzurilor unui sistem politic. Resemnarea, retragerea în alcool, fuga, adaptarea la noile reguli, ridicarea zidurilor între sine şi lumea înconjurătoare, toate aceste metode sunt comentate convingător de filmul lui Cantet, cu justificări, argumente şi contraargumente.

Marea reuşită a lui Întoarcerea în Havana este modul cum te face să cunoşti cele cinci personaje. De-a lungul a 95 de minute Tanía, Rafa, Amadeo, Eddy şi Aldo execută un adevărat balet emoţional, pentru că lungile ore de petrecere se vor transforma atât într-o răfuială cu trecutul, cât şi într-o celebrare a prieteniei şi a rarelor momente de bucurie petrecute alături de apropiaţi. În jurul celor cinci eroi, Havana vibrează cu o energie contagioasă, sugerând că, oricât de potrivnică ne este istoria, trebuie să credem întotdeauna într-un viitor mai bun.

Exploreaza subiecte similare:

Laurent Cantet, Retour à Ithaque, Isabel Santos, Fernando Hechevarria, Néstor Jiménez, Jorge Perugorría, Pedro Julio Díaz Ferran

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells