Articole Splice

(2009)

Hibrid

Despre producție

Cercetătorii chinezi de la Universitatea de Medicină din Shanghai au reușit să combine celule umane cu ovule prelevate de la femele de iepuri. Embrionii rezultați se pare că sunt primii hibrizi uman-animali creați cu succes.
- National Geographic, 25 ianuarie, 2005

Irving Weissman, de la Stanford University lucrează împreună cu echipa sa încă din 1988 la experimente prin care au creat șoareci cu sistemul imunitar integral uman, pentru studiul SIDA. Mai târziu, grupul de la Stanford, împreună cu StemCells, Inc., al cărei co-fondator este Weissman, a transplantat celule umane în creierul unui șoarece nou-născut, ca model preliminar pentru cercetari legate de neurologie. Lucrând cu fetuși de oaie, Esmail Zanjani de la the University of Nevada din Reno, a creat animale adulte cu celule umane integrate în corp.
- Scientific American, 27 iunie, 2005


În Marea Britanie au fost creați primii embrioni hibrizi umani-animali, ceea ce constituie un prim pas crucial înspre crearea unei rezerve de celule stem care ar putea fi utilizate pentru boli care în prezent nu pot fi tratate, precum Alzheimer sau Parkinson.

Lyle Armstrong, șeful de proiect, a primit în ianuarie permisiunea de a crea embrionii, cunoscuți sub numele de “hibrizi citoplasmici”, de la Human Fertilisation and Embryology Authority (HFEA). Echipa sa de la Newcastle University a produs embrionii introducând ADN din piele umană într-un ovul gol de vacă. Hibridul a fost supus unui șoc electric pentru a-i stimula creșterea. Embrionul, 99,9% uman și 0,1% animal a crescut timp de trei zile și a avut 32 de celule.
- The Guardian, 2 april, 2008

GENEZA


În 1998, Vincenzo Natali se bucura de succesul uimitor al filmului Cube. Pregătit să lucreze la următorul său film, i-a prezentat producătorului Steve Hoban scenariul unui scurt metraj, scris de el în 1995 și intitulat Mutants. Cei doi se împrieteniseră în timp ce Natali lucrase ca artist pentru story-board-uri la Blood & Donuts și Ginger Snaps. Hoban a considerat că proiectul nu era încă potrivit pentru a fi transformat într-un film. În 1999 scenariul era deja dezvoltat pentru lung metraj și purta titlul Splice, atrăgând atenția lui Robert Lantos, care tocmai plecase de la Alliance Atlantis și crease compania Serendipity Point Films. Splice a fost prima prioritate ca film de debut a companiei, dar în final a fost amânat pentru Men with Brooms.

Au mai trecut patru ani, pentru ca în 2005, pe când Hoban și Natali urcau înspre celebrul semn de la Hollywood, cei doi au decis că e timpul să realizeze Splice. “Am intrat greu în proiect, dar eram nerăbdător să lucrez din nou cu Vincenzo. Ne-am dat seama că și financiar era posibil acum să facem filmul, așa că Vincenzo a început să lucreze cu scenaristul care colabora versiunile mai vechi de scenariu. În 2006 aveau o nouă versiune. Era Frankestein adus în zilele noastre. În acel moment a fost adus Doug Taylor, în calitate de co-scenarist și m-am implicat și eu oficial”, spune Hoban.

Amânarea acestui proiect a fost, până la urmă de bun augur, fiindcă ceea ce în 2000 era ori imposibil, ori mult prea scump, acum tehnologia digitală este mult mai sofisticată.

Creatura fusese imaginată de Natali în 1996 înaintea lui Gollum, personajul revoluționar din Frăția Inelelor, care a fost realizat integral prin tehnica CGI, folosind captura de mișcare a actorului și digitalizând-o apoi. Financiar vorbind, era imposibil să poată deveni realitate în acea vreme. Hoban era exact producătorul pe care Natali și-l dorea pentru acest film: “Am încredere în el. Este ca a doua jumătate a creierului meu. E un aliat extraordinar.”

ECHIPA


În trei luni s-a întâmplat tot ceea ce stagnase pentru atâția ani. Don Murphy, cu care Natali se întâlnise după Cube, tocmai își făcuse o companie de producție, Angry Bull, împreună cu Guillermo del Toro. De-a lungul anilor Murphy îi dăduse diverse scenarii lui Natali, ca să le citească, dar le refuzase pe toate. De această dată, Natalia fost cel care i-a dat scenariul de la Splice lui Murphy, ca să-l citească. L-a citit și Guillermo del Toro, care a acceptat să intre în proiect și să-i dea girul său. Natali spune că Guillermo a considerat proiectul incredibil de puternic.

Odată cooptați Steve Hoban de la Copperheart Entertainment și Don Murphy de la Angry Films, Natali era gata să demareze proiectul, când a primit un telefon absolut surprinzător: Yves Chevalier, de la Gaumont, cea mai veche companie de producție și distribuție de film din lume și cea mai mare din Franța, i-a cerut un scenariu lui Natali. Acesta i-a trimis scenariul de la Splice și astfel Gaumont a devenit co-producător. Între decembrie 2005 și martie 2006 totul era gata pentru ca Splice să demareze.

INFLUENȚELE CINEMATOGRAFICE


Încă de când era copil Natali a fost fascinat de monștri. La 12 ania primit prima sa cameră de filmat, un Super 8, cu care filma monștri pe care îi făcea singur din plastilină. Natali recunoaște că influențele sale vin din mai multe locuri: “Am fost crescut cu Star Wars, acesta e fimul care m-a făcut să-mi doresc să fac filme.” Splice este influențat stilistic de o serie de filme precum Frankestein, Căutătorii Arcei piredute, dar și de filmele lui Stanley Kubrick.

GRĂDINA RAIULUI ÎN VARIANTĂ SPLICE – CLIVE ȘI ELSA


Clive și Elsa Kast sunt nu doar un cuplu, ci și o echipă bine sudată. Rebeli și nonconformiști, cei doi vor avea de înfruntat efectele entuziasmului lor științific. Căci Dren se va dovedi o surpriză chiar și pentru creatorii ei.
Dren devine efectiv copilul lor. Cei doi trebuie să învețe să fie părinți, dar părinții unei creaturi cum numai existase înainte. Splice e un film în care vedem cum oamenii se transformă în monștri, în timp ce creatura își păstrează inocența.

«Ce-mi place la aceasta poveste este ca arata cum tinerii se pot entuizasma pentru ceva care, in teorie, pare pozitiv, dar care se dovedeste a fi gresit », spune Adrien Brody.

“E ceva infricosator in ceea ce sunt capabili oamenii sa faca in domeniul stiintei. Dar este si fantastic si magic si, nu in ultimul rand, ceva care nu reda cu adevarat speranta. Filmul este util pentru ca exploreaza ceea ce se poate intampla mai rau si e important pentru ne ajuta sa ne discernem fricile si sa gandim rational », spune Sarah Polley.

In distribuirea rolurilor s-a tinut cont de faptul ca mesajul trebuia livrat in cel mai eficient mod. De aceea era nevoie de actori care sa fie 100% credibili ca oameni de stiinta. O pereche de ochelari cu rame groase nu era suficient pentru ca actorii sa fie credibili. In plus, s-a dorit sa fie actori cu un succes de box office.
Adrien Brody si Sarah Polley au fost alegerea perfecta. Inteligenti, dar si obisnuiti cu genul filmului, erau ideali pentru un scenariu « amuzant, infricosator si dramatic, in acelasi timp.»

Actorii au fost pregatiti cu lecturi de specialitate, dar au petrecut si cateva zile intr-un laborator de inginerie genetica de la Spitalul Mt. Sinai din Toronto, alaturi de geneticianul George Charames.

SI ATUNCI AU FOST TREI – DREN


“Cred ca este unul din cei mai de neuitat monstri de tipul Frankenstein din istoria cinematografiei.” – Guillermo del Toro, producator exectuiv.

In mod traditional, science-fiction-ul ii arata pe oamenii de stiinta ca pe cei care gasesc solutii la probleme. In Splice acestia devin sursa problemelor. Creatura obtinuta din ambitia celor doi cercetatori nu este un monstru sau un predator, ci o fiinta care traieste instincte si emotii brute: iubire, invidie, bucurie, are o puritate primitiva.

E o responsabilitate uriasa sa aduci o creatura noua in lumea SF, iar Dren nu e o exceptie. Natali era convins ca orice creatura post-Alien-ul lui H.R. Giger pare ca se inspira din acesta. A vrut sa dezvolte o viziune noua, asa ca s-a decis ca, in loc sa adauge ceva, sa scoata. « Majoritatea monstrilor iau forma umana cu ceva adaugiri », explica Natali. « Noi am ales sa facem altceva, cu ajutorul lui Bob Munroe de la C.O.R.E. si al lui Howard Berger de la KNB FX Group.»

Personajul Dren este o fuziune intre stiinta si himera din mitologia greaca, cu labe de leu, trup de capra si spate de dragon. Chipul ei, in schimb, aduce o frumusete care socheaza. In Panteonul femeilor seducatoare din filmele SF sunt putine care I se aseamana. Ar fi Sil, din Species, o alta creatia a lui Giger, dar aceasta e frumoasa doar cat are chip uman, inainte de a se schimba intr-o masina de ucis.

Dren este interpretata de doua actrite – Delphine Chaneac este Dren adulta, iar Abigail Chu este bebelusul Dren. Spre deosebire de Gollum din Fratia Inelelor, Dren nu este integral digitalizata prin tehnica CGI. La inceputul lui 2007, Steve Hoban si Vincenzo Natali se plimbau pe Bulevardul Charles de Gaulle din Paris, cand au vazut o femeie extraordinar de frumoasa. Le-a fost clar ambilor ca aceasta trebuia sa fie Dren. Cand au inceput auditiile pentru rol, actrita avea sa devina standardul sub care nu mai puteau accepta pe altcineva. Cand a fost abordata pentru rol, Chaneac a ezitat din cauza complexitatii rolului. Desi nu avea nicio replica de rostit, actrita trebuia sa se obisnuiasca cu machiajul si costumul. A acceptat rolul, cucerita de sensibilitatea acestei creaturi, pe cat de fragila, pe atat de puternica.

STIINTA DIN CULISELE FILMULUI

In cei 10 ani cat i-a luat lui Natali sa puna pe picioare proiectul, genetica a transformat ideile lui din SF in realitate stiintifica. “Cand am scris primul draft de scenariu in 1995, oamenii nici macar nu vorbeau despre clonare. In 1997, lumea a aflat de oaia Dolly, prima clona, pentu ca in 2001 sa fie descifrat intregul genom uman. Realitatea s-a dovedit a fi mai bizara decat orice fictiune imaginata vreodata.

“Am vrut ca faptele stiintifice din film sa fie cat se poate de apropiate de realitate. Dar, pentru ca Splice nu e un documentar, fireste ca am introdus elemente de fictiune. De exemplu, pentru a o crea pe Dolly a fost nevoie de sute de incercări, în timp de Dren este creată foarte rapid. Pe de altă parte, tehnica de hibridizare din film nu există, însă, conform cu geneticianul Charames care a fost consultantul filmului, este o tehnică posibilă. BETI - Biomechanical Extrautero Thermal Incubator nu există deocamdată, dar în viitor ar putea deveni realitate. Pe scurt, nimic din Splice nu e imposibil.

“Oamenii nu-și dau seama că hibrizii uman-animal sunt pe cale de a fi creați chiar acum pese tot în lume. Dacă știința ar fi capabilă să rezolve probleme de genul imunologiei inter-specii, precum și dilemele sociale care ar rezulta din aceasta, nu am fi departe de ceea ce se întâmplă în Splice”, spune Charamas.

EFECTELE – HIBRID


Creatorul de efecte speciale premiat cu Oscar, Howard Berger, care s-a ocupat de efectele de machiaj pentru Dren a citit scenariul filmului la insistențele lui Guillermo del Toro. După ce lucrase înainte cu Hoban la Ginger Snaps 2 și 3, și-a dorit să lucreze cu Natali, pentru că i se oferea ocazia să facă ce nu mai făcuse înainte.
Au fost realizate 11 creaturi diferite, și, în fiecare stadiu, forma urma după funcțiune. Există o evoluție – sau o “Drenoluție” a creaturilor care face ca totul să fie atât de realist.

Prima prioritate a lui Berger a fost realismul, care s-a manifestat prin grija pentru detalii, cum ar fi pielea, ochii, coada. Combinații complicate de efecte practice și digitale au fost create de C.O.R.E. “Este un truc magic. Dren este rățușca urâtă care se transformă în ceva foarte frumos. »
Pentru ochii lui Dren, Berger a creat 10 versiuni diferite, dintre care Natali a ales una, pe care au modificat-o, iar actriței i s-au creat niște lentile de contact supradimensioante care să ofere efectul căutat.
Vorbind despre produsul final, Berger spune despre Dren : « Cred că este o combinație dintre ADN-ul lui Natali si ADN uman. »

« Animalele sunt, în general, foarte periculoase și imprevizibile », spune Berger. “Și cred că asta o face pe Dren foarte cool. Delphine a adus totul în personaj. Dren nu ar fi existat fără ea. Totul, de la înfățișare, până la mișcări, aparține lui Delphine. Chiar și sunetele pe care le scoate Dren sunt creația lui Delphine. Este ca o pasăre de pradă, agilă și puternică. Vincenzo a visat acest personaj, iar Delphine i-a dat viață.”

Bob Munroe, supervizor de efecte speciale de la C.O.R.E., care mai lucrase cu Guillermo del Toro la Blade II și Mimic, iar cu Natali la Cube, Cypher și Nothing a început să lucreze la efectele digitale pentru Splice aproape cu zece ani in urma, si a reluat lucrul in 2007. „Probabil ca acesta e cel mai planificat film la care am lucrat vreodata, dar totul a meritat din plin.” „La inceput, proabil ca Splice ar fi fost posibil din pucnt de vedere CGI, dar nu la acelasi nivel financiar. Oricum, nu am fi putut face acest film atunci fiindca nu o aveam pe Delphine Chaneac. E absolut uimitoare.”

In forma sa completa, 70% din Dren adulta va fi reala si doar 30% digitala, iar Dren copil va fi 50/50%, in timp de Dren bebelusul va fi 100% CGI. Ochii lui Dren vor fi marea inovatie. „Marim ochii lui Delphine dincolo de normele umane, apoi inlocuim ochii lui Dren copil cu ochii lui Delphine folosind o tehnica CGI care nu s-a mai vazut pana acum”, spune Terry Bradley, supervizor CG.

C.O.R.E. realizeaza efecte speciale care merg de la subtil pana la grandios. « Adaugăm o parte în plus picioarelor lui Dren, pentru a crea un picior cu trei încheieturi, plus o coadă, care va fi 100% digitală pentru Dren - adultă și 80% digitală pentru Dren - copil, îndepărtăm al patrulea deget de la ambele mâini și îi adăugăm aripi », adaugă Munroe.

Pentru cei care urmaresc indeaproape inovatiile CG, cea mai buna referinta pentru a vedea cum au fost inlocuite in Splice parti ale corpului cu efecte generate pe computer pot fi vazute in Blade II, regizat de Guillermo del Toro, la care Munroe a fost, de asemenea, supervizor de fecte speciale. Cu diferenta ca in Splice aceste tehnici au fost duse mai departe decat in orice film la care C.O.R.E. a lucrat vreodata.

Dupa zece ani in care s-a luptat sa aduca Splicei pe ecran, Natali totuși nu-și poate explica cum s-a potrivit totul deodată atât de bine. Cea mai bună explicație pe care poate să o dea este că „E ceva în aer. Splice există acum dintr-un anume motiv. Nu putea să existe acum zece ani. Acum a venit timpul lui și sunt convins că există nu doar datorită unei serii de coincidențe.”

Natali se întreabă dacă nu cumva hibridul imaginat cu mii de ani în urmă de mitologia greacă poate să devină acum realitate, datorită biotehnologiei moderne. „Noțiunea mitologică i-a inspirat oare pe oamenii de știință să transforme mitul în realitate? Sau sp fie aceasta o evoluție firească? Oare de aceea a existat, pentru că acesta e destinul nostru?”

Sinopsis
jinglebells