Pe parcursul carierei ei remarcabile - si de un succes remarcabil - de doua decenii ca scenarista si in prezent ca regizoare, Nancy Meyers a analizat atent si pe de-a- ntregul luptele contemporane purtate intre barbati si femei. Intr-o perioada in care filmele sacrifica adesea relatiile credibile in favoarea efectelor de vraja, filmele lui Meyers se concentreaza in continuare asupra modului in care oamenii se bazeaza unii pe altii in privinta iubirii si a familiei. ”Ceva,ceva tot o iesi”, continua si extinde aceasta traditie.
„Aproape tot din ce am scris a urmat indeaproape experiente din viata mea”, remarca realizatoarea filmului. „Trebuie sa fac o confesiune ca sunt fascinata de situatia barbat mai in varsta- femeie mai tanara. „Celalalt lucru care m-a interesat”, continua Meyers, „a fost intr-un fel opusul acestei situatii: sa te indragostesti si sa iti deschizi sufletul mai tarziu. Cred ca oamenii care se indragostesc mai tarziu au o experienta la fel de reala si de puternica ca si la 25 de ani.”
In ”Ceva,ceva tot o iesi”, Meyers a combinat ambele interese si, in plus, a decis sa exploreze relatia barbat mai in varsta-femeie mai tanara. „Nu m-a preocupat abordarea relatiei de iubire dintre barbati si femei care au depasit varsta medie”, spune Meyers. „Exista o idee universala care apartine relatiei dintre Harry si Erica. Dragostea este dragoste si nu conteaza la ce varsta apare, cu exceptia faptului ca probabil doare mai mult pe masura ce imbatranesti.”
In perioada in care Meyers a conceput povestirea- chiar si anterior procesului propriu-zis al scrierii- a decis care sunt actorii care pot infatisa perfect rolurile Harry Sanborn si Erica Barry, respectiv Don Juan-ul fara complicatii si nuvelista de succes, divortata, ambii implicandu-se intr-o aventura emotionala cum nu si-au imaginat. Cei doi actori la care s-a gandit a fost Jack Nicholson si Diane Keaton.
Meyers nu mai lucrase cu Nicholson, un adevarat simbol al cinematografiei, a carui cariera pare sa fie din ce in ce mai puternica acum decat atunci cand a devenit o vedeta cu mai mult de 30 de ani in urma. Dar cu Keaton a mai lucrat de nenumarate ori, actrita jucand in numeroase filme la care Meyers a lucrat in calitate de co-scenarista, inclusiv Baby Boom, Father of the Bride si Father of the Bride II.
Keaton isi aminteste prima oara cand a citit lucrarile lui Meyers, scenariul pentru Baby Boom. „Mi-a placut foarte mult. Cum ai putea sa nu-ti placa?”, spune ea. „Scenariul a fost fantastic. Felul ei de a scrie a fost intr-un fel ‚familiar’ pentru mine”.
„Nancy s-a luptat sa ma distribuie in Nancy Boom”, continua Keaton, „si acest aspect al personalitatii ei este deosebit. Este ca un caine cu osul lui, draga. Daca vrea sa faca ceva, face. Si asa este. Nancy nu este doar o scenarista deosebita, este o producatoare cu mult curaj. Nu glumesc. Nu se poate sa fie mai dura. Stie ce vrea.”
Dupa ce Meyers a terminat primul act, „m-am adresat lui Jack, chiar daca am avut doar o viziune generala a ceea ce se va intampla in continuare”, isi aminteste ea. M-am dus la locuinta lui din L.A. si a parut foarte interesat. Lui Jack i-a placut subiectul, si acest lucru m-a incurajat si am continuat sa scriu sperand ca ii va placea finalul. Diane s-a aratat si ea interesata de scenariu cand a fost gata. Mi-a luat aproximativ 10 luni sa il scriu si la patru sau cinci luni in timpul procesului i-am sunat pe Jack si pe Diane si am spus „Imi va lua inca cinci luni, dar cred ca sunt pe drumul cel bun.”
Keaton are propriile amintiri ale procesului. „Nancy m-a sunat acum aproape doi ani si jumatate si a spus, „Ei bine, te invit la masa”. Asa ca ne intalnim la masa si imi spune ca va scrie acest film despre o poveste de dragoste la varsta a doua si vrea sa joc cu Jack Nicholson. Si eu ii raspund, „Da, sigur, Nancy”. Apoi, pasul urmator este... Nancy care spune „Ei bine, acum o sa incep sa il scriu”. Ura, OK, Nancy, minunat. Este superb. „Ei bine, acum l-am scris”. Foarte bine, Nancy, este minunat. „Ei bine, acum l-am predat studioului si vor sa il facem”. La fiecare pas, Nancy este ca micul tren care poate. Incredibil, dar asa este. N-am mai intalnit nici o femeie ca ea. Si a scris un scenariu minunat.”
Keaton a admirat universalitatea povestii si faptul ca transcende varsta si generatiile. „Este o batalie a sexelor, care este intotdeauna la fel, intr-un anumit sens. Desigur, devine mai pronuntata pe masura ce imbatranim. Vreau sa spun, de ce un tip care se intalneste cu femei tinere si este atat de fericit si de multumit cu viata lui se indragosteste de o femeie mai in varsta, cu pretentii, care este exact ca el?”
Cand Nicholson a citit scenariul, a fost de acord cu evaluarea lui Keaton. Si cand scenariul a inceput sa se raspandeasca la Hollywood, multi actori au fost mai mult decat incantati sa ii urmeze pe Nicholson si pe Keaton sub aripa protectoare scenariului cald, minunat, amuzant si emotionant al realizatoarei. „Pentru Nancy a parut o activitate foarte personala”, remarca Keanu Reeves, care a dorit rolul lui Julian Mercer, medicul lui Harry Hamptons si admiratorul ardent al Ericai. „Este o poveste frumoasa, un scenariu frumos, absolut incantator. Sunt de parere ca este inteligent, distractiv si o situatie cu care nu te intalnesti la tot pasul.”
„A existat o senzatie de prospetime”, continua Reeves. „Un aspect minunat al scenariului este evolutia acestor personaje care sunt atat de vii, care cauta sa se cunoasca pe ele si intre ele. Este reconfortant, si ceva ce nu vezi in filmele hollywoodiene. Pacat ca in cinematografia americana, cunostintele si experienta de viata nu sunt respectate cu adevarat. Oamenii mai in varsta sunt ori grosolani, ori excesiv de inteligenti, ori pe moarte. Este foarte interesant sa vezi vitalitatea, dragostea, cautarea si uniunea care pot inca aparea. Iar cu Jack Nicholson si Diane Keaton in aceste roluri, este amuzant, sexy si distractiv.”
Pentru Meyers, Reeves a fost o alegere potrivita pentru a-l infatisa pe tanarul medic. „Ceea ce este neasteptat nu este faptul ca Keanu interpreteaza rolul unui medic”, remarca el. „Ceea ce este neasteptat este faptul ca el este celalalt barbat.”
Frances McDormand- pe care Meyers il considera „cea mai potrivita persoana posibila” pentru rolul Zoe, sora Ericai, profesoara la un colegiu de studii feministe a fost atrasa de un discurs remarcabil scris de Meyers pentru personajul pe care il interpreteaza- cat se poate de viguros si de caustic- ceea ce majoritatea femeilor de peste 40 de ani trebuie sa creada despre barbatii mai in varsta care cauta la nesfarsit femei mai tinere. „Ceea ce m-a convins a fost acel discurs potrivit pentru masa de seara”, recunoaste actrita laureata cu Premiul Oscar®. „Si de asemenea, faptul ca as avea posibilitatea de a ma intalni cu Diane Keaton, pe care o ador. A patruns in constiinta noastra ca model pentru o actrita de film. Cred ca oamenii considera ca o cunosc cu adevarat, dar ceea ce cunosc este geniul ei comic”.
Amanda Peet, cea care interpreteaza rolul Marin, fiica Ericai, cea care este in cautarea iubirii in locuri gresite, spune ca a fost ingrozita cand a citit prima oara alaturi de Jack Nicholson. „Vreau sa spun ca tremuram ca o frunza”, se confeseaza ea. „Dar Jack este amuzant, alert si sensibil.”
Ceea ce a facut-o pe Peet atat de hotarata sa castige rolul a fost admiratia ei pentru scenariu. „Singuratatea si varsta un pic inaintata reprezinta o situatie reala, si nu exista foarte multe filme care abordeaza acest subiect intr-un mod foarte complex. Scenariul lui Nancy este foarte distractiv, iar comedia este dura. Am crezut de asemenea ca acest scenariu a fost incredibil de romantic.”
Actrita s-a identificat de asemenea foarte puternic cu rolul Marin datorita descrierii delicate dar sincere a urcusurilor si coborasurilor unei relatii mama-fiica. „Cand am intalnit-o prima oara pe Nancy, i-am spus cat de mult inseamna scenariul pentru mine din punct de vedere al relatiei mele cu mama. I-am spus cat de apropiate sunt Erica si Marin.”
„M-am intalnit cu un numar enorm de mare de actrite tinere si frumoase de la Hollywood pentru acest rol”, isi aminteste Meyers, „dar cand am intalnit-o pe Amanda, am stiut ca nu are doar tipul de feminitate pe care il cauta Harry Sanborn la o femeie cu care se intalneste, dar este si tipul de persoana potrivita care sa o interpreteze pe fiica Ericai. Au fost o multime de candidate care aratau potrivite pentru tipul cu care s-ar fi intalnit Harry, dar nu am crezut ca pot fi fiicele nimanui. Exista o rezonanta foarte mare a acestei povesti cu viata personala a Amandei, si acest lucru m-a atras foarte mult pentru acest rol.”