Istoria si analiza personajului
Bean este un personaj cu adevarat original, ce a fost creat de Rowan Atkinson, Richard Curtis si Robin Driscoll. A aparut pentru prima data la televiziune in serialul de comedie Mr Bean produs de Tiger Television. Insa originea acestui personaj o regasim in numerele de revista ale lui Rowan Atkinson de prin anii ’80, in care actorul interpreta un personaj mut si ciudat care avea mai tirziu sa devina personajul atit de popular, Mr Bean. “L-am creat exersind glume si incercind sa gasesc ce personaj s-ar potrivi cel mai bine acestor glume”, ne spune Atkinson. “Nu m-am gindit la structura lui inainte de a-l crea.” In Marea Britanie Mr Bean este serialul de comedie cu cea mai mare audienta a anilor ’90 - publicul comediei este estimat la 18.5 milioane (60% din audienta totala de care se bucura televiziunea ITV). Mr Bean a fost vindut in 94 de tari, iar transferul seriei comice pe video, a inre-gistrat cel mai mare succes din istorie. A cistigat numeroase premii internationale, printre care un Emmy International, doua Cable Ace, si un premiu Banff pentru “cea mai buna comedie”.
Atunci cind urmaresti acest serial de comedie pentru prima data, subestimezi cu mare usurinta complexitatea personajului Bean. Cu toate ca are, asa cum Rebecca O’Brien apreciaza, “aparentele unui idiot nefericit care provoaca numai dezastre pe unde se duce”, Bean nu este nici pe departe prost. Are o ratiune proprie lui, care ii serveste scopurilor sale.
Bean din seria TV de comedie a fost mult imbogatit emotional in filmul bean. Cel din comedia TV, traia in propriul sau univers, era un personaj bidimensional, pe cind, cel din filmul de ci-nema, este pus sa reactioneze cu personajele din jurul sau, devenind astfel un personaj tridimensional. Trebuie sa crezi ca stii de unde vine, ca stii cine este; pentru televiziune nu este nevoie de cit de schitarea personajului. Aceasta tranzitie era necesara pentru a pastra viu interesul publicului pe parcursul celor 90 de minute ale filmului. In serialul TV, erau din cind in cind, momente triste care te tri-miteau cu gindul la faptul ca poate era mai mult in acest om, decit doar egoism si egocentrism. Filmul de cinema il aduce, dupa cum spuneam, in contact cu mai multe personaje, ceea ce il face pe Mr Bean ca, putin cite putin, sa capete constienta propriilor fapte care ii afecteaza si pe cei din jurul lui. Acest lucru poate fi observat atunci cind Bean este cu adevarat trist pentru faptul ca, distrugind tabloul a distrus efectiv viata profesionala si personala a lui David Langley. Bean constientizeaza consecintele nefaste ale actiunilor lui si, logic, porneste in misiunea de reabilitare a situatiei - da o fuga cu skate-ul pina la galerie si inlocuieste pinza cu posterul tabloului lui Whistler.
Pentru Atkinson, introducerea unei noi dimensiuni, cea morala a reprezentat o evolutie semnificativa a personalitatii lui Bean. “In mod normal, frisca ajungea pe fata altuia si niciodata pe a lui, iar el pleca de la locul faptei ne-mai-uitindu-se in urma. Aici, pentru ca este prins intr-o poveste cu multe personaje si o familie, in special, carora le aduce multe necazuri, il vedem cum regreta si incearca sa-si repare greselile. Ramine, in acelasi timp, persoana egoista de mai inainte, dar devine mai uman.” Mel Smith adauga: “In film isi face chiar un prieten adevarat si descopera astfel, ca greselile lui au consecinte asupra celor din jur, inclusiv asupra prietenului lui pe care il face sa sufere. Este chiar un pic de patos in povestea asta.”
Dar cea mai clara diferenta intre personajul din serialul TV si cel din filmul de cinema este ca cel de-al doilea are replici vorbite spre deosebire de primul. Felul de a vorbi ezitant al lui Bean su-bliniaza si mai bine incapacitatea lui de a socializa. Replicile lui sunt foarte amuzante si numai Bean putea sa scape dupa ce s-a referit la personajul din tabloul lui Whistler “Mama”, spunind: ”baba aia care arata de parca are un cactus in spinare”.
In mod surprinzator, Bean este foarte abil cind este vorba de probleme practice. Un exemplu perfect in acest sens, este secventa din film in care porneste in misiunea de a inlocui pinza cu posterul tabloului si aduna de prin casa tot ce ii va fi de folos: laxative, oua, uscatorul de par si guma de mestecat. Urmarindu-l cind taie pinza si lipeste posterul, descoperim ca are foarte multa indeminare.
Limbajul trupului este unul din cele mai importante elemente ale umorului acestui personaj. Mintea lui Bean este cea a unui copil de 7, 9, sau 11 ani, parerile fiind diferite in acesta privinta. Dar mintea de copil si judecata lui simpla, fac din el un tip “foarte misto” in viziunea lui Kevin Langley. Ii place sa umble aiurea, sa se strimbe sau sa prinda in gura bomboane M&M, toate acestea , bineinteles, alaturi de Kevin. El vede viata prin ochii unui copil si, ne spune Atkinson, atunci cind “realitatea nu este conforma cu ceea ce vede sau stie el, Bean o recreaza dupa bunul lui plac... Pur si simplu nu ii pasa de nimic, nu are nici o obligatie sociala, nu intelege ca in societate fiecare dintre noi are o functie de indeplinit, este doar egoist si egocentrist, deci face numai ce vrea el, ceea ce copiilor le place foarte mult.”
O alta caracteristica fundamentala a lui Bean este ca acesta este foarte diferit de toti cei din jurul lui. “Ceea ce este foarte amuzant la Bean”, spune Atkinson, “este faptul ca pentru el aproape totul este strain si nemaiintilnit. Asta inseamna ca daca il ducem intr-o tara complet diferita, cum ar fi in cazul de fata America, aceasta situatie nu are un efect evident asupra lui - asa cum suntem inclinati sa credem, pentru ca totul este la fel de strain pentru el ca si pina acum. Situatia cu adevarat nemaiintilnita pentru Bean, este faptul ca face cunostinta cu o familie careia ii provoaca cu adevarat probleme serioase. Locuind cu ei, trebuie sa se schimbe, sa se adapteze.”
Mr. Bean este un personaj comic indragit de toti. Exista ceva magic in el ceea ce il face sa se remarce ca cel mai comic personaj mut, de origine britanica, printre cele create in ultimii zece ani. “Sunt si alte personaje pe care mi-ar place sa le interpretez, dar acestea vorbesc. Eu am o teorie ca, in fiecare actor sta un singur personaj mut de succes. Vi-l amintiti, cu siguranta, pe Charlie Chaplin care, pina in final, nu a avut decit un personaj. Magia acestui rol vine atunci cind actorul se poate exprima numai vizual, ceea ce vine din adincul nostru si are probabil, o strinsa legatura cu propria personalitate”, ne spune Rowan Atkinson.