05.05.2011
Pentru a doua oară în ultimii ani, trustul MediaPro face, cu "Naşa", o lăudabilă tentativă de a aborda filmul de consum - gen care în România este sublim, admirabil putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. Să vedem, dar, în ce context cultural şi profesional se înscriu aceste demersuri.În 1984, anterior premierei cu "Secretul lui Bachus" (unul dintre cele mai reuşite filme comerciale ale acelei perioade), Geo Saizescu îmi spunea că, la vizionare, Mihai Dulea, tartorul cenzurii, a cam strâmbat din nas, apropo de liota de escroci, hoţi, bişniţari, cerşetori şi haidamaci care fojgăiau prin film - adică, tocmai subiectul filmului, tocmai obiectul atitudinii sale critice. Geo i-a amintit de acea izbucnire din final când Milu Hossu îi demască, îi acuză şi-i ceartă (cu coloratura demagogică de r...Taguri: actor, Virgil Nicolaescu, Jesús del Cerro, Ho Ho Ho, Cristian Comeagă, La bani la cap la oase, poker, Supravieţuitorul, Poveste de cartier, Theodor Halacu-Nicon
18.02.2010
Pentru că tema abordată e eminamente sentimentală, voi face apel şi eu tot la memoria afectivă pentru a glosa peste domeniul de referinţă.
Primul care-mi revine în minte e pe nedrept uitatul Septembrie (Timotei Ursu, 1978), cu Geo Costiniu şi Anda Onesa: sensibil şi sincer, lurat cu fineţe şi gust - ba chiar, având îndrăzneala de a propune un final neobişnuit de tragic pentru acele vremuri (justificat în faţa cenzurii în raport cu aşa-zisa „debusolare" a protagoniştilor). Un an mai târziu, tot Ursu a ieşit pe interval cu Al patrulea stol, adaptare liberă după una dintre cele mai tuşante piese romantice ale teatrului românesc: Jocul de-a vacanţa, a lui Mihail Sebastian. Răspunzând unor comentarii ale mele, Timmy a afirmat că acest film era incomparabil mai bun decât cel anterior. Cu toată ...Taguri: elevator, Cristi Petrescu, Iulia Verdeş, George Dorobanţu, Serban Marinescu, Tudor Chirilă, Maria Popistaşu, Ioana Barbu, Tudor Giurgiu, Legături bolnăvicioase