Reminiscențele trecutului (Reminiscence, 2021): un mit grecesc respus într-un thriller romantic SF

de Mihai Șerban în 22 Aug 2021
Debutul în lungmetraj al scenaristei-regizor Lisa Joy, creatoarea serialului „Westworld”

De la Westworld la Reminiscence

Când am văzut primul sezon din „Westworld”, m-a fascinat ideea unui parc tematic western în care niște clienți plătesc să intre într-un vest sălbatic interactiv în care interpreții, niște roboți umanoizi, își joacă rolurile de șerif, bandit sau prostituată conform programării. Până când proiectantul lor zelos își programează roboții să aibă reverii și totul o ia razna. Creatorii serialului, soții Lisa Joy și Jonathan Nolan, au respus, așadar, un mit fundamental într-o poveste proaspătă și captivantă.

Iar când Lisa ne invită să îi vedem debutul-blockbuster„ Reminiscence” nu acasă, unde am văzut „Westworld”, ci în sala de cinema, ne așteptăm cel puțin la o experiență intensă și imersivă. Mai ales când debutul ei este o dramă romantică SF care evoluează într-un thriller tehno-noir și ne mai face și să râdem la glume ca „Stai liniștită că n-o să rămânem fără job, nostalgia nu se demodează niciodată.”

Motor, acțiune, suspans

„Reminiscence” e, așadar, un film despre relația oamenilor cu trecutul lor. Dar și cu viitorul, în mijlocul unui Miami aproape scufundat în apele crescute, unde încălzirea globală i-a forțat pe oameni să doarmă ziua să trăiască noaptea, când nu îi bate soarele. Unde săracii stau în partea inundată, ca șobolanii, pe când bogații stau pe uscat, dincolo de baraj. Unde sărăcia mocnește a revoltă în timp ce bogații trăiesc din amintiri.

Nick Bannister (Jugh Jackman) lucrează în această industrie a nostalgiei. Clienții lui obișnuiți îl plătesc ca să îi scufunde într-un acvariu, să îi cableze, să le inducă o stare de transă, pentru ca ei să își retrăiască aceleași amintiri. Nick le vorbește clienților prin microfon, ca un tehno-guru:

„Vei pleca într-o călătorie. O călătorie prin propriile amintiri. Destinația? Un loc în care ai mai fost. Ca să ajungi, trebuie doar să îmi urmezi vocea”.

Doar că acest guru e bântuit de proprii lui demoni din trecut. Sau el e demonul propriului său trecut, pe care îl tot dezgroapă și retrăiește, ca să o mai vadă o dată pe misterioasa și seducătoare Mae (Rebecca Ferguson), dispărută atât din viața lui, cât și din combinațiile unor mafioți locali cu care Nick tot insistă să se încaiere ca să îi dea iubitei sale femei fatale de urmă. Și ce-ar fi Nick fără asistenta lui, Watts? Thandiwe Newton, actrița care joacă și în Westworld, interpretează aici rolul unei sidekickărițe desăvârșite. În afară de scufundarea clienților în acvariul embrionar al amintirilor, Watts îl ajută pe Nick și cu propria lui căutare obsesivă, încercând totodată să îl salveze de drogul trecutului și de amenințările prezentului, cu agilitatea și cu fidelitatea unei Trinity din Matrix.

Nu privi înapoi

Dacă trecem de dialogul cam explicativ sau de monoloagele narate de Nick de parcă ar fi citit dintr-un eseu despre memorie compus pentru un curs duminical de scriere creativă, putem să ne lăsăm purtați de grandoarea spectacolului cinematografic. De farmecul personajelor secundare. De acțiunea sau de scenografia din Miami-ul inundat, minuțioasă și acaparatoare, care evocă estetica distopiilor cyberpunk.

De altfel, filmul ne tot invită la reminiscențe din trecutul cinemaului, de la claustrofobia submersivă din Titanic sau scufundările în acvariu pe care Hugh Jackman le făcea nu demult ca Wolverine, până la motive vizuale din filmul noir și chiar din filme ca Frankenstein (1931). Mai mult, hologramele prin care mașinăria lui Nick reconstituie amintirile arată ca un spectacol de teatru. Iar povestea de dragoste se pliază pe mitul Orfeu-Euridice, pe care chiar Nick i-l povestește lui Mae. Deșteaptă formă de a reîmbrăca niște clișee, cu toate că ele rămân cam purtate.

Însă principalele reminiscențe, vizibile încă din trailer, sunt din filmele cumnatului Lisei, Christopher Nolan. De la „Memento” la „Inception” sau la mai recentul „Tenet”, avem încă o confirmare că relația familiei Nolan cu tematica timpului e cel puțin un subiect de cercetare academică.

Privind înapoi

Într-un interviu către New York Times, Lisa Joy își amintește de procesul scrierii scenariului, în 2013, când era însărcinată și „scopul meu era să scriu ceva care să mă distreze cât timp vomam de dimineață! Normal că era un moment dramatic. Soțul meu lucra mult, eu eram acasă cu câinii. Am avut mult timp să îmi contemplu viața. În aceeași perioadă, bunicul meu a murit. Deci am avut parte și de începuturi, și de sfârșituri. Ulterior, faptul că a trebuit să îi sortez lucrurile mi-a pornit meditația asupra pierderii, memoriei și asupra felului în care amintirile încep să se piardă.” (trad. ns.)

Interviu complet: https://www.nytimes.com/2021/08/20/movies/lisa-joy-reminiscence-hugh-jackman.html

Reminiscențele trecutului (Reminiscence, 2021), acum în cinematografe!

Exploreaza subiecte similare:

Reminiscence, Westworld, The Wolverine, Frankenstein, The Matrix, titanic, Memento, Inception, Tenet, Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Thandiwe Newton, Daniel Wu, Cliff Curtis, Angela Sarafyan

Alte știri din cinema

Douglas Is Cancelled: cum poţi deveni radioactiv

Miniseria creată de Steven Moffat se poate vedea în România pe SkyShowtime

Woman of the Hour: în apropierea dezastrului

Actriţa Anna Kendrick debutează în regie cu un episod şocant din istoria televiziunii americane

Dacă a avut Deadpool căţel, de ce să nu aibă şi Superman?

Superman va avea un partener canin în filmul aşteptat în 2025

Nobody Wants This: mama-mpunge şi eu trag (ponoasele)

Poate dragostea învinge prejudecăţile, iată întrebarea la care vrea să răspundă serialul Netflix

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells