Competiția oficială TIFF 2019

de Cinemagia în 20 Mai 2019
12 opere singulare, puternice și provocatoare, din care juriul va alege la final un singur câștigător al Trofeului Transilvania

Destinată regizorilor aflaţi la primul sau al doilea film de ficţiune, competiţia oficială TIFF 2019 include 12 opere singulare, puternice și provocatoare, din care juriul va alege la final un singur câștigător al Trofeului Transilvania. Totul e posibil în dragoste și în cinema par să spună majoritatea filmelor din selecţie, în care accentul cade pe relaţiile dintre oameni și nevoia, de cele mai multe ori disperată, pentru afecţiune și apartenenţă, se vede într-un comunicat remis Cinemagia.

„În acest an m-au interesat în principal acele filme care nu se agaţă conjunctural de contextul sociopolitic actual, alegând fie să-l eludeze complet fie să-l insereze subtil în povești intimiste, explorate temerar dincolo de orice consecinţe’”, declară Mihai Chirilov, director artistic TIFF.

Premiile acordate proiectelor unor tineri regizori la ediţiile anterioare ale platformei de coproducţii Transilvania Pitch Stop (TPS) lansate de TIFF se materializează astăzi în două filme din competiţie. Monștri. este debutul regizorului Marius Olteanu și, totodată, singurul titlu românesc din cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale și revelaţii dureroase din viaţa unui cuplu, un film de-o admirabilă rigoare formală, prezentat în premieră în secţiunea Forum a Berlinalei din acest an, care ajunge la TIFF după un intens parcurs festivalier internaţional, deja soldat cu Marele Premiu la Sofia.

Din rândul descoperirilor TPS este și Omul care i-a surprins pe toți (The Man Who Surprised Everyone), cel de-al doilea film al duo-ului rusesc Natasha Merkulova și Aleksei Chupo, care i-a adus actriţei Natalya Kudryashowa un premiu de interpretare la Veneţia, unde a fost proiectat în secţiunea Orizzonti. Îmbinând elemente din folclorul rus cu probleme sociale circumscrise drepturilor LGBT, filmul spune povestea unui pădurar din taigaua siberiană care, atunci când află că mai are doar două luni de trăit, recurge la o soluţie radicală pentru a trișa moartea.

Tot din Rusia vine, în premieră internaţională la TIFF, și Umoristul (The Humorist), debutul regizoral al lui Mihail Idov despre o săptămână din viaţa lui Boris Arkadiev, un actor de stand-up comedy din Uniunea Sovietică a anilor 80, chinuit nu numai de cenzura regimului, ci și de propriile nesiguranţe. Faima lui uriașă, dublată însă de lipsa libertăţii personale, îi trezește dorinţa de răzbunare într-o scenă de antologie cu final neașteptat. Răzbunarea este și motorul poveștii mocnite din cel de-al doilea lungmetraj al islandezului Hlynur Palmason, câștigătorul Premiului pentru cea mai bună regie la TIFF 2018 cu Iarna trădării (Winter Brothers).

Proaspăt selecţionat în secţiunea Semaine de la critique de la Cannes, Alb cât vezi cu ochii (A White, White Day) îl are ca protagonist pe un poliţist taciturn pe care gândul că soţia l-ar fi înșelat îl obsedează chiar și la doi ani după moartea acesteia.

Despre răzbunare, dar și despre condiţia femeii în societatea tradiţională, vorbește și Pauză (Pause), debutul nu lipsit de umor negru al scenaristei, regizoarei și producătoarei cipriote Tonia Mishiali. Captivă într-un mariaj opresiv, lipsit de dragoste, eroina se refugiază într-un imaginar dominat de violenţă vindicativă până în punctul în care realitatea și fantezia ajung să se confunde.

Lupta unei fetiţe de 9 ani de a recâștiga iubirea mamei și locul ei în familie transformă Copilul-problemă (System Crasher, r. Nora Fingscheidt), prezentat la Berlinala din acest an, într-o experienţă viscerală și devastatoare, despre încercările disperate ale sistemului de asistenţă socială de a o salva pe mica eroină de monștrii din mintea ei psihotică atunci când mama o abandonează pentru a-și proteja ceilalţi copii.

De la Berlinală, unde a fost proiectat în secţiunea Forum, ajunge la TIFF și misterul din Crimă în familie (Belonging), o poveste personală din viaţa tânărului regizor turc Burak Çevik. Probabil cea mai neconvenţională abordare stilistică din program, acest thriller contemporan poetic este nu doar o reconstituire a momentului în care bunica sa a fost ucisă, în urmă cu 15 ani, de către mătușa lui și iubitul acesteia, ci și o poveste de iubire care completează un puzzle criptic.

Despre dragostea care sfidează normele sociale și consecinţele ei vorbește și Scarborough (r. Barnaby Southcombe), în care două cupluri intergeneraţionale își consumă în paralel poveștile de iubire interzisă departe de ochii lumii, în intimitatea unui orășel parcă suspendat în timp de pe litoralul britanic.

O iubire extrem de complicată este și subiectul sofisticatei comedii romantice Un om fidel (Un homme fidele), distribuită în România de Independenţa Film. Cel de-al doilea lungmetraj din cariera regizorală a starului francez Louis Garrel, care și joacă alături de soţia sa, faimoasa Laetitia Casta, a fost premiat în 2018 la San Sebastián pentru Cel mai bun scenariu. În film, cei doi formează un cuplu a cărui relaţie se complică atunci când ea îl părăsește pentru prietenul lui cel mai bun pentru a se întoarce spășită după moartea acestuia. Din distribuţie face parte și Lily-Rose Depp, talentata fiică a lui Johnny Depp și a Vanessei Paradis.

O poveste de dragoste complicată, de data asta în cheie SF, propun și fraţii Cesar și José Esteban Alenda în Fără sfârșit (Not The End), în care protagonistul călătorește în timp pentru a repara greșeala cu consecinţe tragice din trecut. Reminiscent marelui câștigător de la TIFF Stockholm, această dramă intimistă în doar două personaje a fost nominalizată la Premiile Goya din acest an. „Uneori, lucrurile care se-ntâmplă sunt identice cu lucrurile care nu ar trebui să se întâmple niciodată’’, îi spune Anne fiului său vitreg, un adolescent pe care tocmai l-a sedus, aruncându-se compulsiv într-o aventură capabilă să-i distrugă viaţa.

Aflată la cea de-a doua colaborare cu regizoarea May el-Toukhy, actriţa daneză Trine Dyrholm interpretează acum rolul unei avocate de succes, cu o viaţă de familie aparent fericită în Dama de cupă (Queen of Hearts). Distins cu Premiul Publicului la Sundance, acest film controversat va fi distribuit în România de Transilvania Film.

Tot de la Sundance, unde a fost recompensat cu Premiul special al juriului, ajunge la TIFF și cel de-al doilea lungmetraj de ficţiune al columbianului Alejandro Landes. Monos este singurul film din competiţie care ne plonjează în vremurile agitate pe care le trăim, deși nici el nu recurge la un context sociopolitic explicit. Combinaţie dinamită între Apocalipsul acum și Împăratul muștelor, această fabulă tribală despre supravieţuire, putere și anarhie în rândul unui grup de copii războinici se poate întâmpla oriunde și oricând.

Printre primele nume confirmate în juriul oficial al Competiţiei TIFF 2018 se numără Denis Côté, regizorul, producătorul și criticul canadian prezent la Cluj de două ori, cu Vic și Flo au văzut ursul (Vic + Flo Saw a Bear, distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin în 2013) și documentarul Pielea ta atât de fină (A Skin So Soft). Côté a mai fost recompensat de-a lungul carierei cu trei premii importante la Locarno: Leopardul de Aur în 2005 pentru Drifting States, Leopardul de Argint în 2008 pentru All That She Wants și Premiul pentru cel mai bun regizor, în 2010, pentru Curling.

Cu o experienţă de peste 30 de ani în industria cinematografică, Mike Goodridge este fostul director executiv al companiei Protagonist Pictures (responsabilă, printre altele, pentru The Lobster și God’s Own Country) și actualmente directorul artistic al Festivalului de la Macao. American Honey (Premiul Juriului la Cannes 2016) este cel mai cunoscut titlu din cariera sa de producător. Regizorul și scenaristul Constantin Popescu va fi și el prezent la Cluj ca membru al juriului Competiţiei. Popescu și-a început cariera ca asistent de regie şi de producţie în echipele unor cineaşti importanţi ca Lucian Pintilie (Balanţa, 1992; O vară de neuitat, 1994; După-amiaza unui torţionar, 2001), Costa Gavras (Amen, 2001) şi Francis Ford Coppola (Tinereţe fără tinereţe, 2007). După o serie de scurtmetraje multipremiate, Constantin Popescu a debutat în lungmetraj cu Portretul luptătorului la tinereţe (lansat în 2010 la Berlin), urmat de Principii de viaţă (San Sebastian 2010). Cel mai mare succes al său, de până în prezent, este Pororoca, film laureat cu premiul Zilelor Filmului Românesc la TIFF 2018, trei premii Gopo și un premiu la Festivalul de la San Sebastian.

www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram

Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociaţia Festivalul de Film Transilvania. Cu sprijinul: Ministerului Culturiii si Identităţii Naţionale, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca. Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene. Prezentat de: Banca Transilvania Partener Principal: Mastercard Masina Oficiala: Mercedes Benz Cafeaua Oficiala: Nespresso

Sponsori: Orange, MOL Romania, Lidl, Regina Maria, E-On, McDonalds, IQOS Partener Logistic Oficial: DHL Parteneri media: Europa FM, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Historia, Marie Claire, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Auto-Motor-Sport, TV5, Business Review, Radio România Cultural, Observator Cultural, Agerpres, VICE, Glamour, Cinemagia, Revista BIZ, Life.ro, AaRC.ro, Sinteza, LiterNet, Verbs describe Us, GeoMovies.

Parteneri media locali: EBS Radio, Făclia, Filmtett, InfoTrafic, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj Partener de monitorizare: mediaTRUST

Exploreaza subiecte similare:

festival:tiff 2019, Monștri.

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells