Guru
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,598
|
Regizorul si scenaristul Cristian Mungiu
1. Din punct de vedere al regizorului Cristian Mungiu, occidentul a devenit mai apropiat dupa succesul filmului "Occident"? Ofertele din "lumea buna" a cinematografiei mondiale au inceput sa apara in urma revelatiei numita "Occident"?
Situatiile de tipul asta apar cu mult mai greu decit pare din afara dar intimplarea face ca eu intr-adevar beneficiez de niste propuneri. Nu asa cum se vede in filme ca m-a intilnit un producator cu barba si m-a chemat direct la Hollywood dar totusi lucrez pentru un proiect american. Dennis Hopper, regizorul lui Easy Rider si the bad guy din Blue Velvet si Speed filma la Media Pro si a devenit interesat sa faca un film in Romania. A cumparat un scenariu de la un american care traieste de mai multi ani in Bucuresti dar scenariul acela trebuia rescris destul de copios. Andrei Boncea m-a propus pe mine pentru treaba asta asa ca acuma scriu. Pe linga asta am intilnit prin festivaluri tot felul de producatori care si-au exprimat dorinta sa lucreze cu mine dar abia la urmatorul proiect voi afla cite din promisiunile astea se concretizeaza.
2. Se spune ca cinematografiei romanesti ii lipsesc scenariile de calitate. Ce sanse are insa un tanar creator sa se afirme cu un astfel de scenariu, si, mai ales, cine sunt cei care apreciaza valoarea scrierii sale?
Nu scenariile finite cit povestile bune lipsesc. Oamenii iti propun cel mai adesea idei, concepte, teme dar rareori povesti. Altfel, sanse ca cineva cu un scenariu bun sa fie luat in seama sint: nu atita pe cale oficiala, mai simplu se intimpla daca dai direct cuiva scenariul sa ti-l citeasca. Desigur, nu sint multi aia care pot si sa-si dea seama daca un scenariu e bun sau nu dar totusi o poveste deosebita se remarca imediat. E de stiut insa ca daca vii sa propui ceva trebuie sa ai la tine o istorie rezumata intr-o fila sau povestibila la o bere, daca tirii dupa tine o caramida de 150 de pagini e mai greu sa faci pe cineva sa ti-o citeasca.
3. Exista o varsta optima a debutului in cinematografie, ca scenarist sau regizor? Credeti ca sunteti in categoria de varsta care trebuie sa recupereze "timpul pierdut" de dinainte de afirmare? Simtiti aceasta presiune a timpului?
Optim e sa debutezi atunci cind ai ceva de zis, indiferent de virsta. Presiunea timpului sigur ca o simt dar tine de structura mea, nu de virsta neaparat. Mi se pare ca am pierdut o gramada de timp in viata si cind ma gindesc ca in Romania nu poti sa faci mai mult de un film la trei ani in cazul cel mai fericit, rezulta ca de fapt toata opera unui cineast autohton nu poate depasi vreo zece titluri. Asta determina o presiune a obligativitatii de a fi memorabil cu fiecare proiect ceea ce e si foarte greu si crispant. Deocamdata am rezistat tentatiei de a prelua proiecte gata finantate dar care erau mediocre desi simt acut ca timpul trece.
4. Ati semnat atat regia, cat si scenariul filmelor dumneavoastra. Scenaristul Cristian Mungiu se intelege perfect cu regizorul Cristian Mungiu? Va simtiti mai mult scenarist decat regizor sau invers?
De inteles se inteleg caci atunci cind scrii, cel putin asa cum o fac eu, descrii niste imagini pe care le proiecteaza pas cu pas imaginatia ta. Mi-e mult mai simplu sa incerc sa le materializez eu insumi decit daca ar trebui sa le transmit in detaliu altcuiva sau daca as incerca sa le descifrez dintr-un alt scenariu. Altfel, ma simt minunat si atunci cind scriu si pe platou - sa faci film e pasionant si am ajuns sa gasesc ceva interesant in fiecare etapa a procesului construirii unui film. In scris, odata ce ai gasit o poveste buna, lucrurile depind numai de tine si pot fi mai aproape de perfectiune caci sint virtuale. Munca de regizor e altceva, si creativa dar si organizatorica si profund influentata de altii - nu mai controlezi suta la suta ce se intimpla si de aceea nu se naste ce aveai in cap ci ce se poate in conditiile pe care le ai. Dar in raportul dintre activitatea mea de scenarist si cea de regizor incerc mereu sa imbunatatesc un aspect: sa fiu mai putin verbal si mai mult vizual.
5. Spuneti-mi, va rog, trei filme preferate romanesti si trei de productie straina.
Reconstituirea lui Pintilie, E pericoloso Sporgersi a lui Nae Caranfil si Marfa si Banii a lui Cristi Puiu, in ordinea nu neaparat a preferintelor ci a a producerii lor. Din cele straine as zice: Balul Pompierilor de Milos Forman, Night on Earth, de Jim Jarmusch, La Vie de Jesus de Brunno Dummont si Todo Sobre Mi Madre de Almodovar. Ma tem ca desi am numit patru, nu sint din pacate foarte cunoscute publicului larg din Romania.
6.Ce lucruri va plac? In ce situatii, conjuncturi v-ar placea sa va aflati?
Imi place foarte mult prima zi in care plec din tara. Deja de cind ma vad pe Otopeni incep sa ma simt mai bine si mai lipsit de griji iar prima zi intr-un oras strain nu se compara cu nimic - ies sa ma ratacesc pe strada, ma uit ca prostul la oameni, la case,ma amuza micile obiceiuri devenite rutina pentru localnici si carora cineva venit din afara le descopera hazul. Traiesc deja multe din situatile si conjuncturile care imi plac: sa filmez si sa vad cum zeci de oameni lucreza sa dea forma imaginatiei mele, sa-mi vad filmul in intunericul salii si sa aud specatatorii cum reactioneaza, sa vorbesc cu ei la sfirsit, sa primesc emailuri din cine stie ce colt de lume cu cineva care a vazut, auzit sau citit ceva ce am nascocit eu si ma cauta sa-mi spuna ca i-a placut ... in afara filmului, cele mai multe din visele mele se leaga de oameni si situatii: imi doresc sa ajung in locuri exotice si sa traiesc situatii inedite.
7.Cum porniti la elaborarea unui scenariu? Aveti o schema prestabilita, o anumita structura, sau porniti doar de la o idee, lasand personajele sa evolueze relativ liber, coordonate doar de inspiratia de moment?
De fiecare data cind incerc sa incep un scenariu nou ma intreb cum oi fi facut la cel dinainte ca nu-mi aduc aminte. Cel mai usor generez idei daca asociez povesti pe care le-am auzit si mi se par demne de a fi povestite. le pun laolalta si incep sa ma gindesca la ce ar avea in comun, unde ar duce si care ar fi miezul lor. Dar nici o metoda nu functioneaza de fiecare data. Un alt lucru pe care il faca e asa scriu pe o foaie (vorba vine ca lucrez la calculator) cum vreau sa fie povestea pe care vreau s-o zic. Dar pina nu ai revelatia unei povesti care te seduce totul e in zadar.
8. Credeti ca in filmografia romaneasca de dupa 1989 predomina peliculele ce abunda in scene impregnate de violenta? Nu prea se mai rade in filmele romanesti, sau daca se rade, se rade putin si prost. De ce nu se mai produc filme bazate pe metafora, imaginatie si se prefera cele puternic atinse de o realitate sumbra, promiscua, lipsita de orizont?
Filmul romanesc nu e dominat de violenta, cred ca asta e un cliseu mental - chiar ma intreb pe ce baza se poate face o afirmatie de tipul asta. In filmele romanesti nu se trage cu pistolul (de bazooka nici nu mai incape vorba), nu se omoara oameni, nici macar pumni nu prea se trag si atunci? In oricare film american violenta e de zece ori mai prezenta. ba, as spune ca lipsa de violenta de tipul action movie e unul dintre motivele lipsei de audienta ale productiilor romanesti caci marele public asta vrea adesea sa vada. Si in privinta metaforelor simt o nedumerire: dupa parerea mea complicatenia, stufosenia si racnetul existential constituie inca o boala a filmului romanesc, fereasca sfintul sa se faca si mai multe filme dintr-astea caci nimeni nu mai are chef sa le vada. In privinta realitatii sumbre e ceva de zis: americanii concep filmul ca un produs de entertainment, trebuie sa-ti placa ce vezi, sa te intereseze si sa nu te plictiseasca, la noi realizatorii considera ca artistic e sa faci o cronica sociala a timpului pe care-l traiesti. Ori, daca n-o faci in asa fel incit sa intereseze pe cineva s-o urmareasca o faci degeaba inchipuindu-ti ca esti artist si ca indeplinesti nu stiu ce menire sociala. Prima ta datorie ca realizator este sa povestesti bine, daca esti plicticos te amagesti degeaba ca publicul nu e la inaltimea ta.
9. Ati fost o perioada de timp in Statele Unite, invitat de catre actorul si regizorul Dennis Hopper, colaborand cu acesta la realizarea unui film. Ce ii trebuie unui scenarist roman pentru a reusi in patria cinematografiei?
Sa scrie bine si sa aiba sansa sa se gaseasca cineva sa constate asta. Dar trebuie spus un lucru: nu e greu sa scrii in engleza sau pentru un film american, dificil e doar sa scrii despre lucruri pe care nu le cunosti in amanunt. Mie mi-e simplu sa lucrez la proiectul cu Hopper pentru ca scriu despre lucruri care se petrec in Romania si stiu in detaliu menatlitatile si amanuntele de aici caci le observ in fiecare zi. Poate ca as putea sa scriu si despre ce se intimpla in America sau Franta de exemplu dar ar trebui sa stau ceva timp acolo, nu poti face asta de la Bucuresti. Asta e conditia cind limba in care te-ai nascut e vorbita de atit de putini.
10. Cu ce actori romani ati dori sa lucrati? Cu ce actori straini, de asemenea....
Mi s-a dat posibilitatea sa lucrez cu cine am vrut si pina acuma, n-au existat probleme de tipul asta: eu mi-am dorit sa lucrez cu Visan, cu Gyuri, cu Papadopol, cu Tora Vasilescu, cu Coca Bloos in Occident, cu Fiscuteanu cu Diaconu sau cu Repan in scurt metraje. E adevarat insa: sint foarte atent la actorii pe care ii zaresc in filme sau teatru si am o mica lista cu numele celor care cred ca ar face fata la film. Nu e prea lunga din pacate iar uneori ma uit pe ea inainte sa scriu, sa vad ce rol i s-ar potrivi fiecaruia. Mai mult ma tenteaza sa descoper oameni tineri si sa relev forta lor, mi se pare mai motivant in conditiile in care in rindul celor de peste 50 de ani gasesti mai multi oameni talentati pentru film decit sub virsta asta. Despre cei straini ce sa zic: nu ii cunosc caci una e sa vezi omul la televizor si alta e sa simti daca poti lucra cu el: uite, cunoscind acum pe Hopper, deunazi pe Rutger Hauer si in anii dianinte pe multi altii, de la Claude Riche la Cristophe Lambert am constat un lucru: sint multi dintre ei exceptionali dar daca nu gasesti puntea prin care sa poti sa-i faci sa serveasca povestii tale nu te ajuta la nimic - oamenii vor vedea actorul si nu personajul.
11. Cum reusiti sa va eliberati de clisee? Simtiti la timp pericolul intrarii intr-un sablon?
Sper ca il simt la timp, da. Am un organ intern plutitor care ma trage de urechi de fiecare data cind pe hirtie sau platou se naste ceva ce risca sa fie fals, forjat, penibil, exagerat, uzat sau banal. Dar, desigur, judecata asta e foarte subiectiva si unerori portiuni din lucrurile pe care le faci pot fi percepute ca atare.
12. Urmeaza un an plin de proiecte?
In cinematografie ai mereu multe proiecte dar si mai multe nu ajung niciodata filme. Asta e. Sper sa iasa un film din scenariul pentru Hopper, mai e un proiect la care lucrez de pe urma intilnirii cu un producator german, sint si alte proiecte de film dar sper sa ajung si ziua in care sa am timp si pentru proiectele necinematografice: mi-ar placea sa scriu o carte pentru copii, sa fotografiez zidurile din Bucuresti, sa fac ulcioare din lut sau sa vizitez satele neelectrificate de la munte.
|