| Unlikely Messiah 
				 
				Join Date: Dec 2004 Location: Bucharest 
					Posts: 16,822
				      | Rezolvat.Observatiile lui Rafael sunt pertinente. Cele ale lui Gionloc, corecte, dar prea negativiste în ansamblu.
 Adineaori, dupä vizionare, am avut o discutie detaliatä cu Sorin, care a fost foarte satisfäcut de observatiile mele, si mi-a märturisit o atitudine pe care, dacä e sincerä, o respect: în timpul realizärii filmului, a refuzat orice sugestii, asumându-si räspunderea de "a gresi pe pielea lui" si abia apoi de a accepta criticile, în ideea cä e un mod mai constructiv de a evolua.
 In rezumat, concluziile mele sunt urmätoarele:
 
 Calitäti:
 * Scenariul contine toate elementele de bazä ale unei structuri dramaturgice valabile si complete.
 * Autorul are "viziune" certä - pentru cine nu e familiarizat: "viziune" = (aici) ecranul mintal pe care se proiecteazä filmul în avans. Altfel spus, "vede cinematografic".
 * Stil elaborat, compus, expresiv, pe multiple planuri:
 - compozitii de cadre si unghiulatie;
 - conceptie cromaticä;
 - ecleraj;
 Se remarcä, de pildä, secventele introductive (prima întâlnire: dominante de negru, dialog de prim-planuri frontale, compozitii simetrice; a doua întâlnire: dominante de alb, dialog de planuri pe unghiuri de filmare, compozitii asimetrice; secventa nocturnä: dominantä întunecoasä, completatä prin detalii luminoase vagi si sugestive; secventa cu tiganii: dominantä hiper-luminoasä, alternante dramatice între planuri largi si strânse; etc.)
 * Bunä stäpânire a elipselor, montajului, naratiunii.
 * Caracterizäri interesante ale personajelor (în special: prima fatä, tatäl).
 * Umor - mai ales în construirea cliseelor, stereotipiilor, superficialitätii omenesti.
 
 Defecte:
 (In majoritate, cauzate de imperativul restrângerii la scut-metraj, pentru o povestire cu specific de metraj mediu):
 * Constructie mult prea schematicä a personajelor principale:
 - Nikki = abia schitat, insuficient fundamentat;
 - Mara = si mai schitatä, deloc caracterizatä, pentru ponderea personajului si efectul ei asupra lui Nikki;
 - Fratele = superficial.
 * Omitere a unor elemente strict necesare pentru justificarea actiunilor:
 - Conturarea obsesiei lui Nikki pentru Mara - dupä un "Yesss!" entuziast, personajul devine brusc paranoic; de ce? Cä asa vrea Sorin! Era necesar un interludiu, la fel de economic si eliptic construit, în ton cu conceptia generalä a filmului, care sä sugereze cresterea stärii. (Precizare: a existat o secventä cu acest rol - Nikki cäutând-o obsesiv pe Mara - pe care Sorin a eliminat-o la montaj, sub pretextul cä includea un personaj jucat de el însusi, finalmente hotärându-se sä nu mai aparä în propriul lui film).
 - In continuare, cresterea paranoiei lui Nikki, în loc ca protagonistul, hodoronc-tronc, sä sarä la mizerabilu' si sä-i dea cu toroipanu-n cap. Nikki, în platitudinea lui, e un om NORMAL, nu un psihopat - deci mäsura extremä a räpirii si torturii trebuia sä survinä ca rezultat al acumulärii unei stäri ANORMALE. N-ar fi stricat (în ton cu dorinta lui Sorin de a fi cinic si ironic), nici o formulä "accidentalä": nu räpire si torturä, ci confruntare ridicolä si penibilä, vätämare aproape involuntarä, din isterie, urmatä de lasitate si abandon.
 * Nedesävârsire a unor secvente importante:
 - Reîntoarcerea lui Nikki (vioi si zglobiu, doar cu sânge pe tricou; multe s-ar fi câstigat, dacä personajul abia conducea masina, ametit, pendula pe sosea, busea altä masinä la sosire, se prävälea pe trotuar, se târa pe scäri, etc. - ar fi fost mai realist, mai dramatic, mai util pentru cresterea tensiunii prin montajul paralel, precum si mai ofertant pentru optiunea ironicä a regisorului.
 - Confruntarea din final: tronc-Maritzo, îl înjunghie! Intâlnirea celor doi trebuia sä fie mai elaboratä (priviri, täceri, reactii - buimäcealä, spaimä, recunoastere, izbucnire, etc., etc.)
 Ar fi fost mult mai interesant dacä, de exemplu, nu fratele comitea crima, ci tatäl (un personaj cu "greutate", compus foarte expresiv de Anton Tauf, care rämâne nefinalizat). In fond, care e concluzia: nechibzuinta si impulsivitatea lui Nikki au distrus o familie; dacä finalmente tatäl era autorul crimei, cercul s-ar fi închis perfect.
 * In consecintä, finalul se reduce doar la prim-planul destul de expresiv al fratelui sub dus; în rest, rämâne în coadä de peste.
 
 Asta este... domnu' arhitect. (Vistrian Roman)
 |