Articole Spring Breakers

(2012)

Vacanța de primăvară

Interview cu regizorul Harmony Korine

realizat de Johannes Bonke

JB: Cum ți-a venit ideea de a face acest film ?

HK: Aveam în minte imaginea unor fete cu pistoale, în costume de baie și m-am întrebat unde ai putea întâlni așa ceva ? Singurul răspuns care mi-a venit a fost vacanța de primăvară. Aceasta a fost ideea inițială, care apoi s-a transformat în ceva mai sumbru și mai periculos.

JB: Multe din filmele tale sunt inspirate din cultura americană și acțiunea se petrece în orașe tipice pentru aceasta. De ce ai ales St. Petersburg ca locație de filmare ?

HK: Deși nu este o destinație frecventă pentru vacanța de primăvară, e un loc interesant din punct de vedere vizual și care emană energie. N-am vrut să filmez în Miami sau în alt loc binecunoscut, deoarece nu mă interesa aspectul turistic, ci străzile lăturalnice, casele în ruină, cartierele rău famate și oamenii care trăiesc în ele. Există multe asemenea locuri în America, care-ți dau un sentiment ciudat - parcă toată lumea fuge de ceva sau se ascunde de cineva.

JB: Te rog să ne spui mai multe despre cum ai ales distribuția și de ce ai decis să lucrezi cu James Franco și Selena Gomez, de exemplu. Cine a fost primul actor distribuit ?

HK: James Franco, apoi fetele. Vorbisem mai demult cu James să facem un film împreună. De obicei, întâi scriu scenariul și apoi îl dau celorlalți să-l citească. De data aceasta, am scris o ciornă în timpul vacanței de Crăciun și i l-am trimis lui James, întrebându-l dacă i-ar plăcea să joace personajul. Mi-a răspuns imediat, afirmativ. Eram foarte entuziasmat de scenariu și de personaje, așa că am luat imediat avionul spre Florida - chiar în timpul vacanței de primăvară - și am finalizat scenariul într-o cameră de hotel. Apoi am distribuit celelalte roluri: Selena (Gomez), Rachel (Korine), Vanessa (Hudgens) și Ashley (Benson).

JB: Se pare că îți place să lucrezi cu membri ai familiei - Rachel este soția ta.

HK: Da, îmi place să implic oameni interesanți și care îmi pot fi alături. Este și o chestiune de încredere - lucrez cu oameni despre care știu că înțeleg ce vreau de la ei și ce fel de film îmi doresc să iasă.

JB: Se pare că acesta a fost "o experiență eliberatoare" pentru actori, mai ales pentru tinerele actrițe. A fost important ca acestea să aibă reputația și aspectul unor "fete cuminți", cum este cazul Selenei Gomez și al Vanessei Hudgens ?

HK: Absolut ! Este cel mai grozav lucru ! Toată lumea are o imagine despre ele, scoasă parcă din desenele animate ale lui Disney, de aceea mi se pare interesant să le transpun într-o altă realitate, mai sumbră și mai nebunească. Una dintre marile mele bucurii va fi să privesc reacția publicului la această transformare.

JB: Am înțeles că vei combina scenele filmate cu materiale de arhivă înfățișând momente reale, filmate în timpul vacanței de primăvară. Există ceva ce te-a surprins în acestea ?

HK: Îmi place ideea acestei vacanțe, când tinerii dispar pentru o săptămână, se destrăbălează, apoi se întorc în lumea lor, la slujbe proaste și părinți enervanți. Știam că așa este, de aceea nu m-a suprins.

JB: Cât timp ai petrecut în Florida pentru pre-producție ? Se pare că te-ai documentat serios. Am auzit că ai închiriat câteva apartamente de vacanță pentru filmări.

HK: Da, mi-a luat câteva luni să le găsesc. Mă duceam noaptea, săream gardul și observam ce se întâmplă. Așa am construit personajele și situațiile din film. E metoda mea preferată.

JB: Ți-ai propus să faci un film care să nu intre în nicio categorie ?

HK: În general, asta fac. Încerc să creez o lume proprie. De acord, nu e ușor să faci astfel de filme. Cred, însă, că în acesta se regăsesc câteva elemente ale filmului de tineret: atmosfera, personajele, povestea…E diferit față de ceea ce fac de obicei.

JB: Ce impresie crezi că va face filmul asupra publicului tău obișnuit ?

HK: Sincer, nu știu. Sper să le placă.

JB: Filmele tale sunt o radiografie a societății americane, însă sunt bine primite pe plan internațional. Cum crezi că-l vor primi europenii, la care nu există această tradiție a vacanței de primăvară ?

HK: Cred că oricine se poate regăsi în această nebunie a tinereții. De fapt, vacanța de primăvară este mai mult o metaforă în film, un pretext de la care pornește adevărata intrigă în momentul în care fetele îl întâlnesc pe personajul negativ, 'Alien'.

JB: Muzica a jucat întotdeauna un rol important în filmele tale, scenariul conținând indicații clare în această privință. Poți să ne vorbești puțin despre muzica din acest film ?

HK: Probabil că publicul va fi suprins de coloana sonoră a filmului - este o combinație de muzică ambientală și piese rap și pop care sunt interpretate live, în cadrul scenelor.

JB: Comparativ cu celelalte filme ale tale, acesta are un buget relativ mare. În plus, tinerele actrițe au fost urmărite de paparazzi pe tot timpul filmărilor. Cum te-ai descurcat în acest nou context ?

HK: Eu sunt ca un războinic, un soldat înrolat în armata cinematografiei. Prin urmare, toate acestea fac parte din misiunea mea și le accept. Nimic nu mă sperie când trebuie să fac un film.

JB: Ca soldat, pentru ce lupți ?

HK: Pentru libertatea de a face filme, atâta tot.

Interviu cu James Franco
jinglebells