Novice
Join Date: Sep 2005
Location: D-ville
Posts: 2
|
Jim, I wanna be your Ghost Dog!
Daca binevoiti a citi urmatoarele rinduri, cam multe, e drept, despre Jim Jarmusch si in special, Ghost Dog, pe care l-am vazut de curind, imi cer scuze daca sunt cam scortoase, dar am incercat sa imi formulez cit mai clar ideile si este si o schita de articol in acelasi timp. Dar cred ca si Dead Man si Broken Flowers, doua filme onirice merita enorm de multa atentie.
So, keep scrolling down, down by law:
Cind un absolvent american de literatura,cu o mama critic de film, care petrece un an in Franta si nu mai iese din Cinemateca, se apuca si el de cinema, ai toate sansele sa dai peste ceva foarte nedigerabil, greu abordabil, voit elitist. Bine primul Jarmusch-Permanent Vacation, e chiar imposibil de vazut, e atit de sforaitor ca l-am tinut numai in fast-forward.
Am vazut pina acum Stranger than Paradise, Coffee and Cigarettes, Dead Man si Broken Flowers. Ii stiam deja pasiunile, clin d'oeil-urile si ma obisnuiesm cu chitara lui Neil Young si cu guest-starurile independentilor. Si m-am minunat ieri-seara, de inteligenta sublima a acestui om, de umanismul, de metoda lui, de felul de a digera si a deturna autorii preferati si miturile umanitatii, si a lua un caz sociopat si a-l transforma intr-o referinta la crezul samuraiului.
Si inca nu am spus nimic de filmul asta, ah, si alt lucru enorm, faptul ca pe creditele filmului, Jarmusch adreseza multumiri speciale lui Mary Shelley, Akira Kurosawa, Jean-Pierre Melville, Miguel de Cervantes. Si eu zic zau lui Dumnezeu ca exista filmul acesta.
Sonny Valerio: "If a warrior's head were to be suddenly cut off, he should still be able to perform one more action with certainty." What the fuck does that mean?
Ray Vargo: It's poetry. The poetry of war.
Plãceri vinovate ºi influenþe inocente, cam aºa îºi defineºte motivaþiile artistice, Jim Jarmusch "ze musician turned film director". “Chilling&lounging” pe muzici ºi faze de Thelonious Monk, W u-Tang cu menþiune specialã pentru RZA ºi ODB, Iggy and the Stooges ºi Marvin Gaye, Jimi Hendrix ºi Neil Young, Jarmusch este un personaj ºamanic, mereu în umbrã, mereu tînãr ºi dintodeauna cu pãrul alb ºi tricoul negru, apariþie iconoclastã, personaj cult, pasionat de simbolurile etnice, mituri, întotdeauna un extraordinar povestitor, de o rarã fineþe, ok, I love this guy, stop me ,please! Jim, I wanna be your (ghost) dog!
Devorator de Cinematecã, nu ºi-a pierdut timpul la Café de Flore la Paris, cãutându-l pe Sartre, ci l-a descoperit pe Jean-Pierre Melville, cel mai american dintre francezi, unul din greii alb-negrului ºi deschizãtor de drumuri în filmele cu gangsteri, adulat de prietenul cel mai bun al oricãrui “enfant terrible”, eternul Mr. T.
Melville, cu a sa nelipsita pãlãrie de cowboy Stetson , este unul din cei mai sinceri evocatori al New-York-ului dur, adevãrat, în mii de nuanþe de gri, cu o compoziþie clarã, aproape geometricã, al Americii “larger than life” în spaþiu ºi timp, elasticã, fluidã, modulabilã.
ªi am fãcut acest intermezzo ca sã vã spun cã dacã n-ar fi existat Melville, ar fi trebuit inventat, cãci altfel mulþi n-ar fi existat (inclusiv Mr. T, sob!) ºi nici eu n-aº mai fi stat sã povestesc despre Ghost Dog:The Way of the Samurai.
Când vezi un Jarmusch e de preferat sã ai 7 ani de cinema, intri în transã mai uºor, nedumerirea nu-þi adumbreºte capacitatea de-a pãstra pasul, ºi descoperi cât de mult de poate râde inteligent, vei afla diferenþa dintre un slapstick de doi bani ºi un running gag sublim de subtil, ºi cã oamenii care au mai citit ºi cãrþi nu doar rezumatele filmelor de pe coperta VHS/DVD-urilor au o predilecþie pentru dialectica formã/fond.
De exemplu când vezi Ghost Dog:The Way of the Samurai trebuie sã ºtii cã se pleacã de la douã “influenþe inocente “:
Kurosawa, recurent în film prin motivul cãrþii Rashomon, oarecum firul roºu al filmului, dar ºi Kurosawa, ca simbol al altei/alter-culturi, cea dinainte de era Meiji, ancorate în ancestral,care trãieºte dupã coduri scrise în piatrã ºi inimã, reci, dure dar ºi pline de pathos, precum cei 7 Samurai
dar ºi
Melville ºi al sãu Samurai în camuflaj de gangster din era industrialã,
ºi acest melting-pot culturalo-estetico-etnic ,într-o încercare de revizitare a filmului cu gangsteri.
Câinele fantomã (Forest Whitaker) este un ucigaº cu simbrie, care trãieºte dupa codul samuraiului descris în Hakagure. Umil, obedient, candid ºi înfricoºãtor, vasal al unui mafiot cãruia îi datoreazã viaþa ºi pentru care îndeplineºte contracte. Dar un element surprizã, vine sã strice aceastã ordine: brunetã, în furou roºu, citind Rashomon, hipnoticã în faþa desenelor animate, fiica “naºului” asistã la executarea contractului. Capul lui Ghost Dog este cerut pe o tipsie de argint. Îl urmãm pe ultimul drum, în ultima misiune. De aici încolo arborele naratologic, misticismul, referinþele se imbricã într-un fondu splendid, fluid, sensibil.
Odisee a umbrelor, a apariþiilor întîmplãtoare dar înotdeauna, cu tâlc ca în orice poveste, un câine vagabond, un vânzãtor de îngheþatã, o fetiþã care are cãrþi în coºuleþul de mâncare, RZA traversând ecranul facând liantul între old school ºi new school, un indian Kayuga, unul din ultimii, acelaºi Nobody din Dead Man.
Forma e vidã... vidul este formã, nu trebuie sã vedem în ele douã lucruri diferite....
Gol pe dinãuntru, lipsit de formã, abandonându-ºi corpul ºi sufletul cãii samuraiului, acesta e Ghost Dog.
Spectru, personaj solitar, Bob Solo cum se prezintã mafioþilor, un urs de poveste la propriu ºi la figurat, conºtient de iminenta sa dispariþie ºi cu identitatea originarã bine definitã, îºi urmeazã logica vasalã pânã la capãt.
Încerc prea mult sã redau forma ºi sã respect forma, dar vreau mai mult sã mã videz de tot ce mi-a adus acest film.:
de snapshoturile cu mafioþi uitându-se la Felix the Cat si Itchy and Scratchy, care fac sã explodeze pamântul în încercarea de-a se ucide reciproc, de senzaþia de cavaler al Tristei Figuri pe care o ai când îl vezi pe Ghost Dog, de Sonny Valerio cântând Public Enemy, înainte de-a fi ucis de un glonþ care trece prin þeava de la chiuvetã,clin d'oeil la Branded to Kill, cel mai ciudat ºi crud film despre ucigaºi plãtiþi, de discuþia despre nomenclatura rapperilor americani, de travellingurile de noapte, de flashbackurile din perspective diferite, de poezie, de franceza haitianului vânzãtor de îngheþatã care nu ºtie o boabã de englezã ºi care comunicã într-o simbiozã perfectã cu Ghost Dog, de muzica lui RZA, Wu-Tang, aducând unul din cele mai sincere tributuri to the old new-york school, de un final apoteotic, o nouã deturnare a cliºeelor, un ultim omagiu? : strada mare, biserica în fundal, cîþiva spectatori speriaþi, apus de soare , face2face, Ghost Dog întreabã : “Ce e asta? High Noon (the perfect western classic), scena duelului final?” Mmmmmmm, un alt duel in Pacific se întîmplase cu câteva decade în urmã între Lee Marvin,fost Liberty Valance ºi Toshiro Mifune, acelaºi Toshiro din Rashomon al lui Kurosawa
and the beat goes on...........................................
Watch Ghost Dog, if you can, if you didn't º-om mai sta de vorbã despre Ozu,Kaurismaki, Tourneur, Murnau, Lang,Welles et compagnie des Lumiere Bros!
“It is said that what is called "the spirit of an age" is something to which one cannot return. That this spirit gradually dissipates is due to the world's coming to an end. (...)For this reason, although one would like to change today's world back to the spirit of one hundred years or more ago, it cannot be done. Thus it is important to make the best out of every generation. “
__________________
Playgirl of the Western World
|