Totul despre Trainwreck

de Cinemagia în 22 Iul 2015
Comedia frustă și fără inhibiții se lansează în cinematografele noastre vineri, 24 iulie

Judd Apatow are renumele de a crea rampe de lansare pentru nou-veniții pe scena comediei americane, însă nu e niciun dubiu că Amy Schumer și-a câștigat notorietatea singură, încetul cu încetul. De la stand-up-urile ei de o sinceritate brutală din cluburile de comedie, la clipurile care au devenit virale imediat ce au fost postate online, precum clasicele, de acum, „Girl, You Don’t Need Makeup”, „12 Angry Men Inside Amy Schumer” și „Last F**kable Day”, Amy Schumer a devenit un nume din ce în ce mai căutat pe scena comediei fruste și fără inhibiții.

Combinând confesiunile personale, comentariul de corectitudine politică și spiritul de observație ascuțit, Amy Schumer este iubită de public pentru că îi oferă o experiență care e nu numai distractivă, ci și extrem de inteligentă.

Alături de Judd Apatow, Schumer își transpune acum talentul pe marele ecran în primul ei film de lungmetraj, ca scenaristă și protagonistă..

Combinând confesiunile personale, comentariul de corectitudine politică și spiritul de observație ascuțit, Schumer este iubită de public pentru că îi oferă o experiență care e nu numai distractivă, ci și extrem de inteligentă. Alături de Apatow, Schumer își transpune acum talentul pe marele ecran în primul ei film de lungmetraj, ca scenaristă și protagonistă.Judd Apatow a descoperit-o pe Amy Schumer ascultând în mașină showul radio al lui Howard Stern; aceasta debutase la TV în 2013, cu un scechi pentru Comedy Central intitulat Inside Amy Schumer. La radio, Schumer a discutat cu verva ei obișnuită despre relațiil ei amoroase, despre viața ei sexuală, familie, și despre lupta tatălui ei cu scleroza multiplă. Apatow a fost fascinat de umorul ei negru și de sinceritatea ei dezarmantă:”Mi s-a părut că s-ar fi potrivit perfect să joace într-un film în care să-și spună povestea. Amy e foarte sinceră și vulnerabilă, și acesta e tipul meu preferat de comedie.”

 Apatow a contactat-o imediat după ce a ascultat emisiunea radio, și i-a propus să se întâlnească. Amy Schumer povestește: „N-am dormit toată noaptea dinainte, pentru că eram prea emoționată. Aveam să-l întâlnesc pe cel care făcuse Knocked Up, filmul care mi-a schimbat viața”.

Barry Mendel, care a colaborat cu Apatow la This Is 40, Funny People și Bridesmaids, și a fost nominalizat la Oscar Munich și The Sixth Sense, spune că a fost la fel de impresionat de actriță ca și colegul său producător, Apatow: „Dacă el consideră că cineva e foarte bun, şi-l face să râdă, îl invită să se cunoască, apoi îl întreabă despre ce ar vrea să scrie.”

Inițial, Schumer voia să scrie o comedie mai exclusivistă, dar Apatow a îndemnat-o să scrie despre ceva mult mai personal, ceea ce a schimbat totul. Mendel spune: „Când Amy ne-a trimis primele pagini de scenariu, Judd lucra la cinci sau șase proiecte simultan și mi-a zis că în paginile scrise de ea sunt mai multe glume decât în toate celelalte proiecte ale lui”.

Pentru că Apatow era tot mai mulțumit de cum decurgeau lucrurile, a decis să se implice tot mai mult, pentru ca, într-un final, să treacă la regia filmului. Este primul film la care Apatow asigură doar regia, fără să scrie și scenariul.

Apatow a contactat-o imediat după ce a ascultat emisiunea radio, și i-a propus să se întâlnească.

Amy Schumer povestește: „N-am dormit toată noaptea dinainte, pentru că eram prea emoționată. Aveam să-l întâlnesc pe cel care făcuse Knocked Up, filmul care mi-a schimbat viața”...

Deși e obișnuită cu lumea comediei stand up, precum și cu aparițiile la televiziune, Schumer recunoaște că experiența de a debuta în lung metraj cu un regizor de calibrul lui Apatow a fost extrem de intimidantă pentru ea.

Schumer și-a permis să pună în poveste elemente extrem de personale, întrețesute cu amintiri din familie sau despre relațiile ei sentimentale, dar sigur că avatarul ei din film duce la extreme fiecare din experiențele ei personale. De exemplu, Amy are o soră, Kim, care în film alege o viață liniștită de familie, dar care, în realitate, este producătoare cu care aceasta a lucrat destul de des, iar în acest proiect, Kim Caramele este producător asociat.

O altă diferență față de viața ei reală este modul în care înfățișează relațiile celor două surori față de tatăl lor. În viața reală este exact invers față de film – Amy este cea care are grijă de tatăl lor, în timp ce Kim, care și-a făcut propria familie de foarte tânără, încă nu-l poate ierta pentru că a înșelat-o pe mama lor și și-a părăsit familia.

Căutarea distribuției ideale. Tilda Swinton acceptă provocarea

Odată terminat scenariul, Amy, împreună cu Apatow și Mendel au început căutarea distribuției ideale. Pentru rolul lui Aaron, realizatorii l-au cooptat pe Bill Hader, fost membru al echipei  emisiunii Saturday Night Live, pe care publicul larg îl știe din roluri memorabile în filme precum Superbad, Pineapple Express, Forgetting Sarah Marshall sau Knocked Up.
Apatow spune: „De ani de zile încercam să găsesc o cale ca să fac un film cu Bille Hader în rol principal, așa că, de data aceasta am sperat că va putea accepta propunerea noastră”.

Când a fost abordat prima dată pentru acest proiect, Hader a presupus că e vorba de rolul cumnatului lui Amy, un rol secundar, și nu pentru rolul protaonistului, dr. Aaron Conners: „De obicei, nu sunt cel care primește rolul principal într-un film romantic. Când mi-a spus că aveam să joc alături de Amy, am acceptat imediat, dar apoi am citit și scenariul și am fost uimit de câtă emoție era în acest film”. Odată ce Hader a fost cooptat, scenariul a fost mulat pe stilul său de a juca, și Aaron a căpătat o parte mult mai mare în povestea lui Amy.

Celălalt bărbat important din viața lui Amy este tatăl ei, Gordon, care nu prea știe cum să le facă pe fetele lui să-l ierte pentru dezastrul pe care l-a lăsat în urmă când și-a părăsit familia cu mulți ani în urmă. Pentru acest rol, realizatorii l-au cooptat pe Colin Quinn, cunoscut de mulți din emisiunea Saturday Night Live, dar și, mai recent, ca autor al cărții he Coloring Book: A Comedian Solves Race Relations in America” și ca protagonist al spectacolului de pe Broadway, Colin Quinn Long Story Short.  Apatow spune:”Colin e un comedian pe care l-am cunoscut prin intermediul lui Adam Sandler când lucrau împreună la MTV, în 1990. Dintoteauna a fost un tip extrem de amuzant și de plăcut.”

Schumer spune și ea: „Colin este unul din cei mai buni prieteni ai mei, și mi-a fost și mentor. L-am văzut ținând discursuri despre cum să nu te sabotezi singur în acest domeniu al nostru și, când am scris acest rol și i-am spus că aș vrea ca el să fie tatăl meu în film, mi-a răspuns că e prea tânăr; nici măcar nu a vrut să vină la audiții.”

Quinn își amintește discuția aceasta: „Când mi-a spus Amy despre acest rol, m-am gândit cum să găsesc o modalitate ca să mă sustrag. Am întrebat-o de ce vrea să-și distrugă singură filmul, iar ea a insistat că eu sunt cel mai potrivit pentru rol”.
Apatow spune că singura lui problemă era dacă actorul părea suficient de în vârstă ca să fie tatăl lui Amy:”Am făcut socoteala, și era posibil, așa că am făcut un test la cameră, apoi nu am mai căutat pe  nimeni altcineva”. În perioada de preproducție, Quinn și-a pregătit intens rolul, și a mers chiar și cu Amy în vizită la tatăl acesteia la spitalul unde stă:”Se certau pe iarbă și pe DVD-uri și pe Netflix, iar eu stăteam și îi ascultam atent. Apoi m-am dus și singur acolo, am stat la discuții doar noi doi. Ne-am împrietenit, iar el mi-a spus multe povești din viața lui, ca să mă ajute cu rolul.”

Pentru rolul lui Kim, sora lui Amy, a fost cooptată Brie Larson, pe care publicul o știe și o apreciază din Short Term 12 și United States of Tara.  
Apatow spune: „E una din cele mai bune actrițe din America. Am chemat-o direct pe ea, nu am mai pierdut timpul cu alte actrițe. Practic, am implorat-o să accepte rolul, și l-a interpretat cu multă căldură umană, dar și cu umor.” Schumer spune: „Am simțit că e ca și sora mea imediat ce am văzut-o”. Larson avea să joace un personaj inspirat de sora din viața reală a lui Amy Schumer, Kim Caramele, născută Schumer. Pentru că aceasta din urmă colaborează frecvent cu sora ei, s-a aflat și de această dată în fiecare zi pe platou, în calitate de producător asociat.

Distribuția principală a comediei a fost întregită de nimeni alta decât Tilda Swinton, laureată cu Oscar, în rolul Diannei, editorul-șef al revistei S’Nuff, și șefa lui Amy. Echipa de producție a aflat cu surprindere că Amy Schumer a scris personajul Diannei cu indicația că aceasta arăta ca Tilda Swinton, așa că au făcut toate eforturile ca s-o coopteze pe actriță. Apatow spune: „Tilda mi-a spus cu niște ani în urmă că i-ar plăcea să joace într-un proiect de-al nostru, așa că am întrebat-o acum dacă acceptă și, din fericire, programul ei de filmări i-a permis să ni se alăture”. „Sunt aici pentru că sunt un mare fan de-al lui Judd și de-al lui Amy, așa că nu puteam să ratez o asemenea ocazie.”, spune Swinton. Swinton va fi greu de recunoscut sub straturile de make up, bronzul fals și peruca blondă:”M-am distrat foarte mult cu acest look. Judd mi-a spus să născocesc ceva ce nu am mai făcut, ceea ce, pentru mine, a fost un lux inimaginabil. M-a impulsionat și mai mult, și, pentru că nu mai mersesem niciodată pe acest drum, mi-am zis că e obligatoriu s-o fac și pe asta odată și-odată.”

Stilul propriu al lui Apatow, improvizația

O altă premieră pentru Swinton a fost să lucreze în stilul propriu al lui Apatow, și anume, improvizația. Apatow nu are decât cuvinte de laudă pentru actriță: „E atât de inteligentă și are un simț al umorului extraordinar. E una din cele mai mari actrițe pe care le-a avut vreodată cinematografia”. Rolul celui mai bun prieten al lui Aaron e interpretat de nimeni altul decât vedeta baschetului american, LeBron James, de 11 ori star All-NBA și câștigător al 4 premii NBA MVP.

Hader mai lucrase în 2007 cu James, când legenda baschetului a fost gazda premierei unui nou sezon al emisiunii Saturday Night Live, și l-a însoțit pe Apatow când acesta a mers să discute cu LeBron despre dorința echipei de a-l avea în film. Apatow își amintește: „A fost extrem de haios și a înțeles foarte bine ce voiam să facem”.

Deși nu mai avusese niciodată un rol atât de extins într-un film, James a acceptat provocarea imediat: „Mi-au spus că o să mă joc pe mine însumi, iar eu le-am spus că n-o să-mi fie greu deloc, că o să vin și o să zic că eu sunt LeBron și joc baschet, apoi o să fac niște scheme de joc, și gata. Dar ei mi-au spus că voi face mult mai mult de atât, că voi fi cel mai bun prieten al lui Bill în film, și că o să fiu cel care îl va ajuta să nu-și piardă relația cu noua lui iubită, Amy.”

Spiritul cu adevărat newyorkez, atât în interioare, cât și în exterioare...

Filmările au început pe 19 mai 2014, la New York, și acolo s-a filmat în întregime. Pentru Amy Schumer, newyorkeză din naștere, a fost un adevărat regal: „Aici mi-am filmat și emisiunea TV, așa că m-am bucurat enorm că Judd nu a avut nicio obiecție când i-am propus să filmăm și Trainwreck aici”.

Pentru o viziune aparte asupra orașului, Apatow a apelat la directorul de imagine Jody Lee Lipes, din al cărui potrofoliu fac parte titluri precum serialul TV Girls sau filmul independent Tiny Furniture. Acesta a preferat să lase deoparte moda digitală și să filmeze pe peliculă. Apatow explică:”Am folosit pelicula pentru ca să obținem acel aer clasic al comediilor romantice. Jody a venit cu unghiuri noi și surprinzătoare de filmare, care au arătat orașul așa cum nu s-a prea văzut în filme. Kevin Thompson, scenograful nostru, a fost rugat să găsească niște locuri unice de filmare în New York, și s-a descurcat extraordinar.”

Thompson, tot un nativ newyorkez, care are la activ filme precum The Bourne Legacy și  Michael Clayton, spune că obiectivul său a fost acela de a reda spiritul cu adevărat newyorkez, atât în interioare, cât și în exterioare. Una din locațiile principale ale filmului, birourile revistei S’Nuff, Thompson a găsit un spațiu în clădirea Starrett-Lehigh, pe West 26th Street, care a fost inițial un terminal pentru transporturi, în anii recenți fiindu-i schimbată destinația, iar acum servind drept birouri pentru afaceri creative.

Pentru ținutele personajelor, cineaștii au făcut o muncă de documentare minuțioasă în lumea revistelor masculine, și s-au bazat pe deceniile de experiență ale creatoarei de costume Leesa Evans.”Au fost angajați artiști graficieni care să creeze coperți de cărți și de reviste, și am cerut acordul multor celebrități ca să le punem pe acele coperți.”, spune Apatow.”Graficianul nostru, EDDIE IOFFREDA, a trăit și a respirat acel univers al revistelor pentru multe luni. Deși revista fictivă are scopul de a ne amuza, să știți că nu e departe de cele reale, pe care le citesc în ziua de azi tinerii. Echipa a mai filmat și în birourile reale ale prestigioasei reviste Vanity Fair, în clădirea Condé Nast din Times Square, iar scena în  care lui Aaron i se înmânează premiul caritabil al fundației Medici Fără Frontiere a fost filmată în sala de bal a elegantului hotel Pierre, de pe Fifth Avenue.

Scenele domestice ale lui Kim și ale soțului său au fost filmate în Douglas Manor, din Queens, iar casa lui Gordon a fost amplasată în Whitestone, cea mai nordică secțiune din Queens. Echipa s-a deplasat, apoi, spre granița statului New York, în Long Island, pentru scenele care erau amplasate în spitalul-azil unde se află tatăl lui Amy, și care au fost filmate la Plattduetsche Retirement Home. Închisoarea unde merge Amy pentru un articol important a fost Nassau County Correctional Center din East Meadow. Pentru exterioarele apartamentului lui Amy, Thompson a găsit o clădire pe aglomerata stradă Grand, din parte sudică a Manhattanului.  Interiorul apartamentului lui Amy s-a filmat la studiourile Steiner, din Brooklyn. Alte locuri de filmare au fost restaurante emblematice din New York, precum Indochine și Veselka, din East Village, sau Alice’s Tea Cup, favoritul lui Amy Schumer, amplasat în Upper East Side. Echipa a filmat, apoi, la Madison Square Garden. Hader a filmat o scenă în care vorbea cu Stoudemire în timpul perioadei de încălziri chiar în timpul unui meci real al echipei Knicks: „A trebuit să port un microfon-urechelniță, în care Judd îmi spunea cum să reacționez. Era chiar în timpul unui meci adevărat, iar oamenii țipau la mine să mă dau la o parte. A fost foarte amuzant.” Scena de dans a majoretelor s-a filmat tot la Madison Square Garden, și Amy Schumer le-a avut ca partenere chiar pe membrele echipelor Knicks City Dancers și Air Elite Dunkers.  

Toate filmele lui se bazează pe improvizație, și nici aici nu s-a făcut excepție.

Au fost adăugate replici noi, sau s-a improvizat pentru duble adiționale în unele scene, dar numai după ce esența scenei a fost suprinsă pe peliculă:

„Încercăm să filmăm scenele cât de bine putem, iar poi ne întrebăm ce ne mai trebuie. Dacă vreo scenă nu e suficient de amuzantă, încercăm să mai introducem glume noi. Dacă scena e prea tristă, încercăm să o îndulcim. Mereu îmi închipui că sunt în camera de montaj și încerc să fac un reglaj fin al scenelor”...

Cu mult înainte de începerea filmărilor, coregrafa Danielle Flora (Saturday Night Live, 30 Rock) s-a întâlnit cu Amy Schumer pentru a-i arăta ce mișcări de dans trebuie să facă personajul ei. Aceasta din urmă își amintește, amuzată: „Am întrebat cine o să facă toate astea, și când o să ajungă acolo dublura mea, pentru ca mai apoi să-mi dau seama că eu trebuia să fac singură asta. Am muncit enorm luni de zile, inclusiv în fiecare weekend odată ce au început filmările, am repetat numărul de dans cu Flora și cu dansatoarele. Un dans la un meci durează în realitate 45 de secunde, pe când al nostru a durat trei minute și cincizeci de secunde, și a trebuit să-l repet de milioane de ori”. Dar rezultatele au fost o încântare pentru toată lumea. Apatow spune:”Amy ne-a dat gata! A fost atât de bună, încât m-am trezit nevoit să-i zic să o lase mai ușor, căci părea că e chiar o majoretă profesionistă.”

Despre experiența de a scrie pentru prima dată un scenariu de lungmetraj, și despre colaborarea cu Judd Apatow, Amy Schumer spune: „Am șlefuit și șlefuit, și șlefuit la scenariu și am căutat să înțelegem povestea și personajele până s-a materializat în acest film de care suntem foarte mândri.” Cei doi au continuat să colaboreze la scenariu și după ce au început filmările, Apatow aflându-se în poziția inedită de a nu fi el scenarist, ci de a avea pe platou în fiecare zi scenaristul său. Mendel spune: „Amy îi cerea părerea lui Judd despre lucruri din scenariu, iar acesta îi cerea părerea despre anumite detalii de regie”. Principala grijă a lui Apatow a fost să nu altereze vocea originală a scenaristei, căci, așa cum zice el: „Când regizez după un scenariu de-al meu, uneori dau la o parte în fiecare zi tot ce am scris și regândesc totul, și o iau de la început.”

Toate filmele lui se bazează pe improvizație, și nici aici nu s-a făcut excepție. Au fost adăugate replici noi, sau s-a improvizat pentru duble adiționale în unele scene, dar numai după ce esența scenei a fost suprinsă pe peliculă: „Încercăm să filmăm scenele cât de bine putem, iar poi ne întrebăm ce ne mai trebuie. Dacă vreo scenă nu e suficient de amuzantă, încercăm să mai introducem glume noi. Dacă scena e prea tristă, încercăm să o îndulcim. Mereu îmi închipui că sunt în camera de montaj și încerc să fac un reglaj fin al scenelor.”

Protagonista lui Apatow a apreciat atenția acestuia la detalii: „Nu au fost jocuri de orgolii, nimeni nu ținea cu dinții de ceva, alegeam doar ce era mai bun și mai amuzant”... Schumer este actriță cu pregătire de specialitate, și a studiat tehnica Meisner cu Willian Esper înainte de a intra pe scena de stand up: „Știe ce are de făcut, nu ai de ce să-ți faci griji că nu va juca bine.”

Hader mai lucrase cu Apatow de multe ori înainte, așa că era familiarizat cu tehnica lui de a adăuga replici în timp ce mergeau camerele de filmat. Dar, la acest proiect, Apatow a ales să adauge replicile noi într-o manieră nouă: din spatele camerei de filmare. S-a folosit de un mic difuzor ascuns pe platou și amplasat astfel încât actorii să poate auzi replicile pe care Apatow le scria pe loc: „A lucrat foarte îndeaproape cu Amy. A ascultat ce avea ea de spus, și s-au înțeles perfect. Amândoi vin din mediul comediei stand up, așa că se înțeleg și se respectă reciproc foarte mult.” LeBron s-a obișnuit, la rândul său, destul de rapid cu stilul de filmare al lui Apatow: „Când ajungi pe platou cu Judd, totul începe să decurgă firesc și natural.”

Vedeta baschetului nu s-a dat în lături nici de la improvizație acolo unde se pricepe cel mai bine, la sportul care l-a transformat în legendă. Hader povestește amuzat: „În scena în care jucam unul contra celuilalt în timp ce discutam despre relații romantice, LeBron nu m-a cruțat deloc, și m-a bătut de mi-a sunat apa în cap.” Confirmă și LeBron James: „O fi fost el cel mai bun prieten al meu, dar când vine vorba despre baschet, eu nu mă joc!”

 

Exploreaza subiecte similare:

Trainwreck, Amy Schumer, Judd Apatow

Alte știri din cinema

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells