Originally Posted by E.Floares:
atunci cand persoana A vorbeste, eu sa filmez fata persoanei B, pentru a-i vedea reactia la cele spuse de persoana A. Ce rost are sa filmez persoana care vorbeste, sa vad cum isi misca buzele?
|
Si dacä eu îti räspund: ce rost are sä filmez persoana care ascultä, sä väd cum nu-si miscä nimic? (Sau... cum miscä din urechi/sprâncene/nas/fälci?)
Si dacä persoana (adicä... perso
najul! 
) care vorbeste, pe lângä miscärile buzelor, mai are pe fatä, în ochi, în fizionomie per ansamblu, o expresivitate cu totul specialä, si foarte importantä pentru poveste?
Originally Posted by E.Floares:
Depinde si de contextul dialogului, dar in cazul in care conversatia este importanta pentru poveste, atunci trebuie filmata neaparat reactia personajului receptor.
|
Ei, aici începi sä te apropii de adevär!
Deci, în loc sä schematizäm, procedäm mult mai simplu:
Se filmeazä cu douä camere, cap-coadä, si
abia la montaj iei decizia finalä, la nivel de detaliu: când anume alegi fata vorbitorului, si când fata ascultätorului. Uneori, e mai important sä vezi rostirea unei anumite replici, alteori ascultarea sau reactia e mai semnificativä... Depinde si de cele mai fine nuante ale jocului actorilor... Depinde si de elementele intrinseci ale montajului - poate-l doresti lent, deci vei lucra pe cadre lungi, chiar mai lungi decât fiecare replicä în parte... poate-l vrei dinamic, märuntit, asa cä vei täia chiar si în interiorul replicilor, dacä depäsesc lungimea aleasä de tine pentru cadre... poate ai nevoie de un montaj foarte sacadat si regulat, sau unul inegal, surprinzätor, aparent haotic... sau poate-l preferi foarte precis, percutant, cu fiecare täieturä fix pe replicä; si câte, si mai câte alte variante...!
Desigur, un bun regisor îsi contureazä din start conceptia, în linii mari, dar la nivel de detaliu si-o va finisa abia la montaj. De-aia e bine sä filmezi cât mai mult - ca sä ai loc de-ntors, sä ai la dispozitie material folosibil. Uite, Nemescu, Dumnezeu sä-l ierte: filmul lui a iesit atât de stufos si partial dezlânat, fiindcä filmase mult, ca la montaj sä aibä de unde alege (era genul care, în post-procesare, devine foarte riguros si auto-exigent) - dar, el murind, echipa a preferat sä pästreze cât mai mult din ce filmase autorul. (Desigur, aici avem un caz amplu, la nivel de ansamblu; dar regula se aplicä si în mic - conform exemplului nostru, pe detaliile unei simple secvente de dialog.)