Unlikely Messiah
Join Date: Dec 2004
Location: Bucharest
Posts: 16,822
|
Vistrian Roman
Cred cä putini dintre cei ce au apucat sä-l vadä jucând si-l mai amintesc, pentru cä, asemeni altora, si el a avut un destin neprielnic. Dar am sä vä readuc în memorie cel mai cunoscut rol al lui: Tatäl, din "Pistruiatul".
Un serial prost, stângaci filmat, subtire ca "retetä de actiune" si mincinos ideologic. Totusi, pe aceia dintre noi care aveam vreo paisprezece ani pe-atunci, ne-a cucerit pentru moment. Si ne-a mai cucerit si personajul Tatälui, întelegätor si prietenos cu propriul lui fiu, într-un mod bärbätesc, lipsit de clisee siropoase. SINGURA secventä care mi-a pläcut din toate cele zece biete episoade, a fost finalul celui de-al saselea, "Omul de legäturä", când Pistruiatul, la o întâlnire conspirativä pentru a preda coletul cu mini-tiparnita de manifeste, descoperä cä destinatarul este însusi tatäl lui.
Francisc Munteanu era un scriitor mediocru si un cineast inept. Mai fiintau pe-acolo Costel Bäloiu, legendarul Pistruiat pe care peste ani si ani aveam sä-l revedem la televizor ca taximetrist la Cobälcescu, si cu un prilej, la "Stupize, stupize", ca tatä divortat, reväzându-si dupä ani de zile fiul readus de Andreea Marin din sträinätate. Si Sergiu Nicolaescu, într-unul dintre interminabilii si stereotipii lui "Andrei". Si Cala Pogonat, aceeasi nevastä de ilegalist care tot gäteste si tot calcä. Si Reka Nagy, o interpretä expresivä ca o statuie de gips, în rolul unei profesoare de istorie la rândul ei ilegaliste - cä, de, tot boboru' era, nu? Si... Vistrian Roman, unul dintre putinii care-si îmbogäteau personajul cu cäldurä umanä autenticä.
(Se cuvinte sä-l amintim pe marele Kovacs Gyorgy, într-un perfid comisar de politie, pe Petre Gheorghiu-Goe, nevrotic si spontan, pe Peter Paulhoffer, Florin Tänase, Viorel Comänici... Unii au murit, altii s-au dus pe alte meleaguri, altii mai existä...)
Dar Vistrian...
În aceeasi perioadä de ucenicie dintre liceu si facultate, ca proaspät admis la regie, si tot pe platourile unui film (la fel de nul) al lui Alecu Croitoru ("Al treilea salt mortal"), l-am cunoscut într-o dupä-amiazä, la Mamaia, pe tatäl Pistruiatului care mä fermecase în copilärie. Era august, 1979.
Timp de cincisprezece ani, Vistrian a fost, indubitabil, cel mai bun prieten al meu. Si a rämas cel mai bun pe care l-am avut vreodatä. Doar Bujor Nedelcovici îi poate sta pe-aproape.
Ironia sortii a fäcut ca, fiind un "tip bine", sä fie distribuit mai mult în roluri fotografice si propagandistice, de care râdeam amândoi pe înfundate. O datä, prin 1986, într-un interviu, întrebat "Ce rol din film ati retinut?" a räspuns franc: "Nu mä întrebati, vä rog. Din felurite motive, le-am uitat pe toate." Omul nu se îmbäta cu apä rece.
Dar a avut prilejul sä compunä un excelent Artimonut, în piesa de teatru TV "Descoperirea familiei", de Ion Brad, sä tulbure si sä incite sub chipul lui Pilat din Pont (dupä Cotescu si Ianculescu), în "Maestrul si Margareta", la Teatrul Mic, si sä-si arate incredibilele disponibilitäti comice în "Necunoscuta si functionarul", de Aldo Nicolaj, la Foarte Mic. Si a mai culcat la pämânt o salä înteagä, în hohote de râs, cu Lordul Ronald Brewster-Wright, în "Pluralul englezesc", formând un sextet suprem cu Miticä Popescu, Dan Condurache, Rodica Tapalagä, Tatiana Iekel si Magda Popovici.
Si alte câteva vârfuri, printre care ultimul rol, la Nationalul din Cluj, în "Anul viitor la aceeasi orä", aläturi de Melania Ursu.
Astfel, actorul s-a confirmat, pentru cine a avut sansa sä prindä aceste momente.
Iar Omul...
În cei cincisprezece ani cât mi-a fost prieten, am învätat de la el ce înseamnä sinceritatea, devotamentul, afectiunea, compasiunea, puterea de întelegere si comunicare. Cea mai importantä stare cu care l-am echivalat întotdeauna a fost aceea de CERTITUDINE. Printre toti oamenii din jurul meu, Vistrian era ACELA. Punctul fix. Reperul. Curajul. Continuitatea.
Ultimul lui rol în film a fost la mine - procurorul Belizarie Ispas din "Neînvinsä-i dragostea". Rol nesemnificativ. L-am distribuit, si a acceptat, doar ca sä lucräm împreunä. (Pentru prima si... ultima oarä.)
Un an mai târziu, trecând fugar prin Bucuresti, m-a invitat la ziua lui. Am fost doar cinci: eu cu fiul si nevasta de-atunci, el cu o prietenä. Începea sä se lege aceeasi prietenie caldä si profundä între Vistrian si fiul meu, care avea doar cinci ani. (În particular, as putea povesti câteva lucruri extraordinare despre aceastä relatie în germene, dar nu vreau sä mä lungesc aici prea mult. Asemenea, despre momentul cu care voi încheia memorialul.)
Ne-am luat rämas-bun, iar peste douä säptämâni, creierul lui Vistrian a cedat unei crize de apoplexie.
În luna de deznädejde si sperantä cât a durat agonia, am aflat cä directorul lui de la Cluj, faimosul Dorel Visan, îl terorizase pervers în legäturä cu repartitia unei case. Iar când Funar, în urma unei audiente, i-a repartizat-o în sfârsit, Visan i-a luat-o, pentru un protejat de-ai lui.
Ultimele cuvinte scrise de Vistrian în jurnalul lui personal au fost:
"Simt cä încep sä clachez. De s-ar termina odatä tot circul..."
S-a terminat în 3 iulie 1994, când coma a luat sfârsit.
Nu pot sä nu mentionez încä o ispravä a lui Visan: în salonul de spital, färä a sti ce auzea si ce nu Vistrian, din patul de suferintä, întrebându-l grobian pe medic: "Eu sä mai contez pe dumnealui pentru teatru, sau mai bine nu...?" (Nota bene! Senatorul melcilor NU a fost un rol de compozitie!)
Sunt convins cä Vistrian l-a iertat. Eu, însä, încä nu pot. De va ajunge vreodatä la cunostinta lui Dorel Visan acest lucru, îl previn: "Sä nu dea Dumnezeu cel sfânt sä-mi iesi vreodatä în cale!"
O lunä mai târziu, la Costinesti, înainte de proiectia filmului, am cerut cuvenitul moment de reculegere - salutat cu aplauze, asa cum e obiceiul printre actori.
În aceeasi clipä, fiul meu, aflat în amfiteatru, a simtit "o mânä micä si caldä" pe obraz, întorcându-i capul cu forta spre dreapta. Si, pentru o clipä, în picioare pe scara dintre banchete, privind concentrat spre scenä, l-a väzut.
Vistrian era acolo.
|