View Single Post
Old 19 May 2013, 09:39   #6
MinRep
Legend
 
MinRep
 
Join Date: Jan 2003
Location: Transilvania
Posts: 2,904
Send a message via Yahoo to MinRep
Muriel

Nu imi aminteam foarte bine filmul, dar nici nu aveam dorinta sa il revad in intregime. Si chiar daca i-am reacordat o privire superficiala (fara subtitrari si cu mail-uri/Facebook/telefoane suprapunse), imi mentin parerea "originala": Muriel este corolarul lui Hiroshima si Marienbad, un al treilea film care reviziteaza temele celorlalte doua filme (razboiul, o relatie/iubire indepartata care bantuie protagonistii, memoria etc.), de aceasta data in contextul unui conflict mult mai close to home - razboiul din Algeria. Nu ca "Muriel" nu ar fi un film de sine statator, dar pentru mine are mai mult sens daca il privesc exclusiv in contextul operei "complete" a lui Resnais. Cred ca e semnificativ faptul ca, dupa Muriel (si "La guerre este finie"), Resnais a inceput sa abandoneze temele politice si sa-si schimbe un pic preocuparile (cum am vazut in "Mon oncle d'Amerique"), chiar daca experimentele narative si stilistice continua. Cred ca "Muriel" este un film bun... chiar foarte bun as putea spune. Dar vine in urma a doua capodopere si nu are neaparat ceva de spus in plus. "Prietena" Delphine Seyrig este exceptionala (asa cum, de fapt, este in toate rolurile pe care le-a facut).


Salvatore Giuliano

Am citit inainte sa vad filmul ca este unul dintre preferatele lui Scorsese, care a si votat pentru el in ultimul sondaj Sight & Sound (desi nu il mentioneaza in excelentul sau documentar despre cinematografia italiana - "Il mio viaggio in Italia"). Scorsese mai afirma ca este unul dintre filmele care l-a ajutat sa construiasca atmosfera si estetica din "Taxi Driver". Eu unul nu am vazut asemanarile intre cele doua, dar am vazut un film care mi s-ar fi parut extraordinar si fara sa fi stiut ca este printre iubirile lui Marty. Francesco Rosi nareaza rezistenta din al Doilea Razboi Mondial, independenta Siciliei, codul tacerii mafiote si conditia oamenilor de rand in jurul unui personaj principal si titular care este mai mult absent, banditul Salvatore Giuliano. Subiectul filmului nu este viata acestuia, ci modul in care societatea italiana si siciliana se reorganizeaza dupa douazeci de ani de fascism si razboi. Toate personajele care vin in contact cu Turiddu (porecla lui Giuliano) sunt exponenti ai unei anumite categorii sociale sau autoritate: carabinieri, intelectuali, avocati, tarani in cautarea unei vieti mai bune, capi mafioti de mana a doua etc. Coruptia este pervaziva si subordonata politicului, la fel cum actiunile bandei lui Turiddu sunt subordonate gangsterilor care il finanteaza si autoritatilor care il folosesc pentru propriile lor scopuri. Ultima secventa este exceptionala: unul dintre cei care l-a turnat pe Salvatore Giuliano este asasinat la cativa ani de la moartea banditului si procesele care au urmat, fara sa fie clar cine este autorul atentatului. Conflictele vechi au consecinte si in ziua de azi.


Vot: Rosi
__________________
"And in case I don't see ya: good afternoon, good evening and good night!"
(Jim Carrey - "Truman Show")
http://poisonwhiskey.blogspot.com/
MinRep is offline   Reply With Quote sendpm.gif